Shift bindning skistopper som löser vid turning

NilleNilsson

Ny medlem
Min fru turade idag med nya Atomic shift men skistoppern på ena skidan löste ett flertal ggr i relativt brant terräng. Ser på nätet att ett flertal har upplevs samma sak men har inte hittat om detta är ett handhavande problem eller vad det finns för lösning. Vi provade att ta upp stoppern för hände med ett solitt klick som bekräftelse på att allt borde vara ok men likväl så löste stoppern. Mkt irriterande. Tacksam för tips om någon vet hur detta kan undvikas.

herrgard

Aktiv medlem
1. Gå bredare med fötterna så inte skidorna/bromsarna slår i varandra.
2. Ha med gummiband eller straps för att hålla uppe bromsarna.

Vad kör hon för skidbredd och stopperbredd?

Marboh

Aktiv medlem
Jag har haft problem en gång då hade jag rätt mkt snö under….
Annars tänker jag spontant att det kan vara lite bred stopper och skrå som gör att den går i?

Samma problem om man byter fot på skidorna? Tänker man kan se om man får samma problem med båda bindningarna på en fot/skrå. Eller om det en bindning som krånglat.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Min erfarenhet säger att det är bra med lite smalare stopperbredd än vad som kanske är brukligt. Kör 110 mm stopper till 116 mm midja och det fungerar kanon.
Till 98 mm skidorna har jag 100 mm stopper och jag upplever dem vara i bredaste laget.

Inka

Medlem
Har haft problem när inte "klickljudet" infinner sig, men är jag noggrann med att säkerställa det så har det fungerat bra. Upplever i övrigt att Shift kan vara känslig för snö och ifrysning då det är en komplicerad konstruktion.

NilleNilsson

Ny medlem
1. Gå bredare med fötterna så inte skidorna/bromsarna slår i varandra.
2. Ha med gummiband eller straps för att hålla uppe bromsarna.

Vad kör hon för skidbredd och stopperbredd?
Gick bakom och såg att skidorna inte slog ihop. 98 skidor med 100 stopperbredd.

Har haft problem när inte "klickljudet" infinner sig, men är jag noggrann med att säkerställa det så har det fungerat bra. Upplever i övrigt att Shift kan vara känslig för snö och ifrysning då det är en komplicerad konstruktion.

NilleNilsson

Ny medlem
Jag har haft problem en gång då hade jag rätt mkt snö under….
Annars tänker jag spontant att det kan vara lite bred stopper och skrå som gör att den går i?

Samma problem om man byter fot på skidorna? Tänker man kan se om man får samma problem med båda bindningarna på en fot/skrå. Eller om det en bindning som krånglat.
Tackar för tipset och skall se till att vi byter vä hö för att se om problemet kvarstår

dr_cosmo

Aktiv medlem
Jag har bara haft det problemet när det antingen varit snöbildning i skistoppern eller att jag råkat slå ihop skidorna.

//R

NilleNilsson

Ny medlem
Tackar för alla synpunkter. Klickar numera alltid skistoppern i touringläge med händerna och detta innebär mindre risk för att stopperna snäpper upp. De är även känsliga för om man slår ihop skidorna vid gång. Har även skaffat en tandborste med hård borst och slipat ner handtaget som en skruvmejsel för att ta bort snö om det behövs.

OlofM

Aktiv medlem
Jag har funderat på det här med att vissa strular Shiften massor för och andra(inklusive mig själv), funkar den rätt problemfritt. Mitt tips för att motverka många av problemen är att verkligen se till att bindningen hinner kyla ner sig innan man slänger ner de i snön om man tar ut dom innefrån bilen/boendet. Ända gångerna shiften har strulat för mig är när jag har tagit skidorna som har varit varma från bilen och lagt dom rakt ner i snön och fått följdeffekten strulande bindning på grund av massa is/snö som fastnat på bindningen.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Tackar för alla synpunkter. Klickar numera alltid skistoppern i touringläge med händerna och detta innebär mindre risk för att stopperna snäpper upp. De är även känsliga för om man slår ihop skidorna vid gång. Har även skaffat en tandborste med hård borst och slipat ner handtaget som en skruvmejsel för att ta bort snö om det behövs.
Låter som Shift är rätt risiga grejer….???
Om man ska behöva ha med en egen verkstad eller komplettera den med gummisnoddar o prylar för att få dem att fungera vi normal användning menar jag!🤔

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp