sigma 17-70 vs tamron 17-50?

tjaa! Ska dumpa kit gluggen och skaffa nytt optik. Googlade lite men hittade inte så mycket om skillnaderna på linserna när det gäller dslr filmning. Är det nån här på fr som vet vilket som är skarpast osv?

Har kört på ett Sigma 17-70 och är sjukt nöjd. Väldigt allround! Kan slänga upp ett macro-sample.

Ett riktigt moneyshot, höhö...

Senast ändrad:

skanken

Ny medlem
Tameronen är riktigt skysst,bra skärpa,väger inte mkt, Autofokusen kanske är lite för högljud för film, om du kan filma med af så kanske det är en naktdel, men den är riktigtskarp!

Inte många objektiv i den prisklssen som är av samma klass optiskt, fast ljuststyrka på 2,8 är ju inte fel det häller.

kikade lite på sigma 17-70 innan jag köpte mitt tamron, äger inget nu för jag har bytt till fullformat men skulle jag gå tillbaka till crop-kamera skulle jag köpa ett tamron igen.

Nyare varianten med bildstabilisator kanske har af som låter mindre?

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Sigma 17-70 har riktigt störande distortion vid vid fokallängder under ~24 mm, kan vara värt att ta hänsyn till. AFen låter också en hel del. Att köra som macrolins funkar dock riktigt bra, men hade jag köpt en glugg idag hade jag valt annan optik.

(Hade jag valt mellan de två du väljer mellan och inte hade varit stenhård på macro hade jag kört tamron-linsen.)

Senast ändrad:

adamreivant

Ny medlem
skanken sa:
Tameronen är riktigt skysst,bra skärpa,väger inte mkt, Autofokusen kanske är lite för högljud för film, om du kan filma med af så kanske det är en naktdel, men den är riktigtskarp!

Inte många objektiv i den prisklssen som är av samma klass optiskt, fast ljuststyrka på 2,8 är ju inte fel det häller.

kikade lite på sigma 17-70 innan jag köpte mitt tamron, äger inget nu för jag har bytt till fullformat men skulle jag gå tillbaka till crop-kamera skulle jag köpa ett tamron igen.

Har hört att Tamron gluggen med bildstabilisator inte alls är lika skarpt som det utan. Så frågan är, om man skall satsa på den med BS och möjligtvis få sämre kvalité på materialet. Eller objektivet utan BS och då få mer skakigt material?

skanken

Ny medlem
adamreivant sa:
skanken sa:

Har hört att Tamron gluggen med bildstabilisator inte alls är lika skarpt som det utan. Så frågan är, om man skall satsa på den med BS och möjligtvis få sämre kvalité på materialet. Eller objektivet utan BS och då få mer skakigt material?
Det vet jag inget om, men kanske värt å kolla upp om man ska köpa, det var den utan is jag hade.

adamreivant

Ny medlem
skanken sa:
adamreivant sa:
skanken sa:

Det vet jag inget om, men kanske värt å kolla upp om man ska köpa, det var den utan is jag hade.
Hur tycker du att materialet du filmade blev? Kändes det skakigt utan IS eller knappt märkbart

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp