Sista minuten till Gränsen?

lmk30

Aktiv medlem
Så sjukt skidnödig att det finns inte och skulle vilja dra till Gränsen v20 för att tura och kanske köra lite heliski. Söker sällskap för detta! Tänkte nog flyga från Stockholm och antingen ta buss el hyra bil i Kiruna. Några takers?

lmk30

Aktiv medlem
BajenMatte sa:
Skynda, skynda! Flyga upp+bil+helikopter. Vart är världen på väg? Och vintern? POW!
Ja du bra fråga. Men är man bara där en helg och inte har så mycket tid är flyget mest tidseffektivt. Buss från Kiruna funkar ju bra också istället för att hyra en bil.
Berätta gärna exakt hur du spenderar dina skidresor med avseende på klimatkompensation etc....

BajenMatte

Medlem
Tjaba!
Eftersom jag skall till Gränsen själv om ett par veckor så är svaret rätt så enkelt.
Jag åker tåg. Tar lite tid men eftersom man sover på tåget och även kan jobba (om man måste) så är det inte så väldigt kostsamt (i tid). Så slipper man transfern från Kiruna och flygplatsjox etc också. I stället sitter jag med polarn och dricker lite vin och umgås och har det lite soft på tåget.
Jag går på tur (kombinerat med lite lift) i stället för helikopter.
Jag antar att dessa två enkla val gör att jag sparar så mycket pengar att jag gott och väl har råd att vara ledig nån dag extra. Men helt ärligt är inte pengar en begränsande faktor.
Men jag förstår dig, man vill hinna åka skidor och har inte så mycket tid över. Dock är det farligt både för en själv och vår planet med all stress.
Visst har jag också flugit till skidåkning, men just till gränsen funkar ju tåget fint.
Hare gött v20!

lmk30

Aktiv medlem
BajenMatte sa:
Tjaba!
Eftersom jag skall till Gränsen själv om ett par veckor så är svaret rätt så enkelt.
Jag åker tåg. Tar lite tid men eftersom man sover på tåget och även kan jobba (om man måste) så är det inte så väldigt kostsamt (i tid). Så slipper man transfern från Kiruna och flygplatsjox etc också. I stället sitter jag med polarn och dricker lite vin och umgås och har det lite soft på tåget.
Jag går på tur (kombinerat med lite lift) i stället för helikopter.
Jag antar att dessa två enkla val gör att jag sparar så mycket pengar att jag gott och väl har råd att vara ledig nån dag extra. Men helt ärligt är inte pengar en begränsande faktor.
Men jag förstår dig, man vill hinna åka skidor och har inte så mycket tid över. Dock är det farligt både för en själv och vår planet med all stress.
Visst har jag också flugit till skidåkning, men just till gränsen funkar ju tåget fint.
Hare gött v20!
Gillar faktiskt tåget men (1) har tyvärr ett jobb som man inte kan göra på distans och (2) lite långtråkigt om jag nu måste åka upp helt själv...
Turar själv mest men tänkte att det kunde vara kul att någon gång testa heli, har aldrig gjort det förut!
Jaja, får se om det kommer ngt napp...

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
Är precis hemkommen i från området.
Hittade bra priser på flyg (ca 2000kr tor per pers), och hyrde en liten bil på flygplatsen (2300kr/4dagar, -vi var 2 som delade på den). Bodde prisvärt på STF station i Abisko (delat rum).
Turade 3dagar och liftburen offpist 1dag, och med hjälp av bilen kunde vi ta oss runt till olika ställen,
bla till Norge då vädret var bättre västerut. Kunde tura en kortare kvällstur resdagen upp, och avslutade med en dag i Björkliden innan hemfärd på kvällen. Skulle kunna tänka mig heli i området, -OM det innebär turer längre in i området, inte till samma toppar jag lätt hudar upp till. Heli utgår i från bla Abisko, Björkliden, och Riksgränsen. Lycka till och hoppas att vädret är med dig!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp