Ska flytta norrut för skidåkning och plugg - vart?

Cebalo

Ny medlem
Hejsan, vet att frågan "vilken skidort är bäst" ofta återkommer, men här kommer den i en lite annorlunda tappning. Jag ska som rubriken säger flytta norrut eftersom jag är väldigt sugen på att åka skidor, vilket man inte får göra mycket om man bor i Göteborg som jag gör nu. Dock ska jag fortsätta plugga, så jag måste bo i eller i närheten av en stad med högskola. Jag har funderat väldigt mycket, vart är bäst att flytta? Dalarna, Härjedalen eller kanske ända bort till Norrbotten, Luleå säg?

Det här prioriterar jag:
- SKIDÅKNING framförallt. Om det är helt dött runt backen spelar mindre roll. 50-50 pistat mot opistat kan man säga. Ingen hoppartist så park är inte så viktigt.
- Snötillgång. Vill kunna åka så stora delar av året som möjligt.
- Vill ha många anläggningar inom en radie av 20-30 mil för variationens skull.

Hade tänkt ha säsongskort på någon anläggning i närheten av vart jag nu flyttar, och åka iväg till andra ställen när jag får tid över.

Jättetacksam för svar! Inte varit på särskilt många orter här i Sverige, hoppas ni med mer erfarenhet kan hjälpa.

SverigeTomten

Ny medlem
Jag ska flytta till umeå, bara 20-15 mil till fjällen och 3 mil till en ganska stor anläggning (vännäs?). I Umeå kan man plugga allt möjligt

eHogstrom

Aktiv medlem
Luleå har väl bra för studier men då har vi backar på 100meter också.
Om du prioriterar skidåkningen högt, flytta inte hit.

kalasalfons

Ny medlem
vännäs är väl knappast en stor anläggning om man säger så, knappast något för den som bara är intresserad av utförsåkning då backen är väldigt liten och tråkig när det gäller att åka utför.

däremot ligger ju tärnaby/hemavan 30-35 mil bort samt borga och kittelfjäll är ganska nära dom med.

sök fjällledarlinjen i storuman då (som kanske t,om ska flytta till tärnaby skidhem) så kommer du nära backen och får dessutom en fjälledar utbildning =)

Dirtbiker

Ny medlem
Jag skulle rekomendera Östersund ca 9 mil öster om Åre.

I närliggande finns Åre,Björnrike,Vemdalen,Bydalen och ett antal flertal ställen till.
Staden har även en egen backe som jag har hörts ska utbyggas till kommande framtid. Just nu är dte 2 backar där. Fallmeter på stora ca 300M

Hel bra enligt mig. Finns även Högskola här. Perfekt att gå på skolan sticka tillbacken på kvällen och till fjällen på helgerna, går mycket bussar!

Lycka till!
Hör av dig om det är något!

Senast ändrad:

Cebalo

Ny medlem
Jag pluggar redan datateknik (civilingenjör) och ska fortsätta med det. Kommer flytta innan mitt andra eller tredje år. Kan ju välja att plugga i Umeå, Luleå eller Sundsvall bland annat. Kanske Östersund också, inte säker. Skulle det vara bäst tro? Finns väldigt många och stora skidanläggningar i Jämtland verkar det som.

Hoqizz: Verkade på LTUs hemsida som om det fanns massa skidåkning i närheten? När det gäller Luleå är det mycket Riksgränsen som lockar, men det kanske inte finns så mycket mer där då.

Kgis

Ny medlem
Vet inte något om plugget i Kiruna men bor du där har du ju 4 skidorter nära + lokala backen, Abisko, Björkliden, Riksgränsen och Narvik om du känner för en tripp till Norge.

Cebalo

Ny medlem
Dirtbiker, pluggar du på mittuniversitetet eller? Förstår jag rätt finns bara min utbildning i Sundsvall. De e inte flexibla med sånt eller?

EDIT: plugget i Kiruna e inget vidare... =) Luleå närmast isf.

Senast ändrad:

Erik

Ny medlem
Cebalo sa:
Hoqizz: Verkade på LTUs hemsida som om det fanns massa skidåkning i närheten? När det gäller Luleå är det mycket Riksgränsen som lockar, men det kanske inte finns så mycket mer där då.
Hemavan/Tärnaby ca 5h
Björkliden och riksgränsen ca 5h
dundret 2,5h
kåbdalis 1,5h
Kittelfjäll ca 4h

är väl det som finns

perbac

Ny medlem
Hej.

Jag pluggade i Luleå, att skidåkning är nära är väl både sant och falskt. Ormberget ser man från Campus, men dit är det inte värt att åka för utförsåkning. Däremot så går det bussar från Campus ut till måttsundsbacken. Ingen märkvärdig backe men fungerar suveränt för att åka lite en kväll.

Däremot så finns det grymt många skidintresserade studenter i Luleå så i stort sett varje helg så beger sig folk iväg och åker. Redan i oktober börjar folk sticka upp mot nordnorge för att tura i den första snön. Så fort Kåbdalis öppnar så ser man ständigt Luleåstudenter där.

Sen så är det jäkligt många studenter som har årskort uppe i Gränsen. LTU har ju sin egen anläggning där uppe i Vassijaure där man kan hyra boende till ett vettigt pris.

Dom har ju även en studentförening som styr upp resor:
http://www.alpina.stil.lu/
Jäkligt roligt att hänga med på dom resorna där man får träffa jäkligt mycket skönt folk.

Sen kan jag också tippsa om skilife:
http://www.skilife.se/
En webbaserad skidtidning som drivs av några luleåstudenter. Om du kollar på tidigare nummer så har dom en artikelserie om Campus Riksgränsen. Samt att dom har några artiklar från Stil Alpinas resor.

Som sagt det kanske är en överdrift att skidbackarna ligger just runt knuten från Campus, men jag skulle säga att den absolut största fördelen med LTU är att det är så pass många skidintresserade studenter.

Under min studietid så låg man ständigt på +30 skiddagar/år oftast ungefär 20 av dessa uppe i Gränsen. Främst tackvara så pass många likasinnade. Jag kan helt klart rekommendera LTU.

Senast ändrad:

eHogstrom

Aktiv medlem
Cebalo sa:
Aah, om du tänker resa lite finns det vettigt beroende på hur långt du vill åka.
Lokala backar är värdelösa dock men det är inte alltför långt till tex. Dundret samt Riksg!

Conte

Ny medlem
Av: Stepup | Idag 00:58 Citera
om du vill åka skidor flytta fan inte till umeå!

Om man går i vännäs ( 3 mil utanför umeå ) Snowboard/jibb gymnasium får du åka typ minst 2 halvdagar på skoltid. samt resor. ( nyss var dom i kittefjäll , åre )

K_A_L

Ny medlem
Jag tycker du borde kolla upp möjligheterna att plugga i Tromsö. Mer snö och mitt bland bergen i nordnorge. Som det redan sagts tidigare så är det långt till bra skidåkning både från Luleå och Umeå.

Cebalo

Ny medlem
K_A_L sa:
Jag tycker du borde kolla upp möjligheterna att plugga i Tromsö. Mer snö och mitt bland bergen i nordnorge. Som det redan sagts tidigare så är det långt till bra skidåkning både från Luleå och Umeå.
Jo det låter ju inte helt galet! Men finns det så mycket liftanläggningar där uppe eller hajkar man? Kollar freerides guide, visade bara narviks anläggning som enda i närheten...

EnterMan

Ny medlem
Hejsan.
Då jag har pluggat i Luleå och nu pluggar i Umeå så har jag insett att det här med att förena skidåkning och pluggande funkar till viss del.
Är ursprungligen från piteå 6 mil till luleå.
Min uppfattning är denna.
Luleå: Stil anordnar bra resor med varierande utbud. och avstånden till hemavan/Tärnaby, Kittelfjäll är inte mycket längre härifrån jämfört Umeå, tar ca 5 timmar till vardera kanske 45min längre från luleå. Men det blir å andra sidan 30 mil närmare Riksgränssen osv.
Sen finns enligt mig ett väldigt bra dagssystem i Kåbdalis som brukar slåss med Tärnaby om att vara först att öppna, samt att dundret också brukar vara väldigt tidiga.
Umeå: IKsu Alpin anordnar bra resor dom också. Tappar dock i närheten till Gränsen men närmare till Åre. Små områden är Vännäs och Byggsiljum.

Men det som jag framförallt vill trycka på är att Luleå har billigt boendei en kursgård i närheten av gränsen. För det är trots allt boendet som kostar när sässongen börjar.
Betalade 600 för en stuga i hemavan v6 tors-sön men nu när vi far upp v10 kostar det 4700.

Smaken är som baken och jag skulle nog välja utbildning och inte möjlighet till åkning för det går alltid att fixa om du väljer nått universitet uppåt landet, då många här är intresserade av åkning och valt universitet på samma grunder som dig

skidnarkoman

Ny medlem
beror på vad du prioriterar.... bra utblidning eller skidåking?

funkar ju så där att kombinera "vanligt liv" - plugg alt nio till fem jobb med tillfredställande en mängd skidåkning varje vinter.

om svaret är en bra utbildning:
jag skulle välja umeå - bäst studentliv, bra skola, billiga bostäder + skatehall och kommande betongpark. skidåkningen är :/ men resten är bra. blir nog själv umebo inom ett år.

om svaret är skidåkning:
Ge fan i att plugga! åk skidor istället!

Danbilzerian

Ny medlem
Umeå har väl en hel del och ligger nära till mkt backar. fetast vore väl Åre dock men vet inte hur det ser ut på plugg sidan där!

Nojlas

Aktiv medlem
Bra skriver perbac.

Pluggar själv i luleå och har säsongskort i gränsen. Man slänger sig på tåget, sitter och filosoferar/pluggar i 5h sen står man nästan mitt i backen! Antingen bor man billigt 7km från gränsen i vassijaure (= du behöver en bil) eller så fixar man något i gränsen själv.

Stil alpina anordnar lite resor kors och tvärs här till studentpriser, och skidbutikerna här i stan är ganska bra och är någorlunda frikostiga med rabatten till studenter (10-15%).
På torsdagskvällar bjussar kommunen på bussresa till måttsund. Liftkortet kostar 50 spänn för 2-3 timmars åkning. Perfekt efter en lång dag i plugget...

Fördelen men luleå är även att man bor max 10 min gångavstånd från universitetet, och att du superdefinitivt kan välja och vraka mellan vilken bostad som passar dig. Skidkulturen är rätt god här uppe också, står nog en 2-3 hopp och rails på vägen till skolan just denna veckan...

Så packa väskan, säg adjöss till spårvagnar och fiskekyrka och flyg upp hit på direkten så syns vi i gränsen! ;)

Gunnar_G

Ny medlem
Jag tänkte samma sak och valde att flytta till Tromsø i Norge. Om du tycker om att gå toppturer är det helt rått. Däremot finns det inte någon bra anläggning och man får stå ut med allt det negativa med att bo så jäkla långt norrut. Men jag är nöjd, sjukt bra klättring också.
Vad ska du studera? Kolla på norge, stora universitet nära backar finns i Trondheim, 2h från åre och oppdal, Bergen 1,5 h från voss som har 240 cm snö nu tex. Stavanger har en väldigt bra skidmiljø. Oslo har 45 liftar inom 2h eller något sånt. Sen finns det en massa småställen också som ligger nära backarna.

Bästa stället i Europa måste annars vara Innsbruck i Tyskland. Inom 2h där har du säker 30-40 anläggningar, fin stad också.

Setermaan

Ny medlem
Cebalo sa:
Jag pluggar redan datateknik (civilingenjör) och ska fortsätta med det. Kommer flytta innan mitt andra eller tredje år. Kan ju välja att plugga i Umeå, Luleå eller Sundsvall bland annat. Kanske Östersund också, inte säker. Skulle det vara bäst tro? Finns väldigt många och stora skidanläggningar i Jämtland verkar det som.

Östersund har ju läget i alla fall. Om du har möjlighet att plugga här tycker jag du ska ta den. Nära till många anläggningar och Gustavsbergsbacken ett stenkast från stadskärnan. Du får nära till Bydalen, Åre och Edsåsdalen och skapliga restider till Vemdalen och Trillevallen/Storlien. Stan är ju helt ok med för den delen.

skidnarkoman

Ny medlem
Gunnar_G sa:
Jag tänkte samma sak och valde att flytta till Tromsø i Norge. Om du tycker om att gå toppturer är det helt rått. Däremot finns det inte någon bra anläggning och man får stå ut med allt det negativa med att bo så jäkla långt norrut. Men jag är nöjd, sjukt bra klättring också.
Vad ska du studera? Kolla på norge, stora universitet nära backar finns i Trondheim, 2h från åre och oppdal, Bergen 1,5 h från voss som har 240 cm snö nu tex. Stavanger har en väldigt bra skidmiljø. Oslo har 45 liftar inom 2h eller något sånt. Sen finns det en massa småställen också som ligger nära backarna.

Bästa stället i Europa måste annars vara Innsbruck i Tyskland. Inom 2h där har du säker 30-40 anläggningar, fin stad också.
vassfjellet i trondheim - bättre än måttsundsbacken iaf. men norge är dyrt...och tillgången på studentbostäder är rikitigt dålig här i norge. iofs bättre i trondheim än i bergen men fortfarande dåligt..tromsø har bäst dekkning...men är fortfarande totalt kasst i jämnförelse med umeå och luleå.

Senast ändrad:

Cebalo

Ny medlem
Tack så mycket för alla svar hittills, hjälper väldigt mycket! Ska försöka adressera så många förslag här som möjligt...

Jag kan inte plugga i Östersund, min utbildning finns inte där. Norr om Stockholm kan jag plugga i Luleå, Umeå eller Sundsvall.

Norge hade varit roligt, hade varit skoj att leva med dessa skidglada människor. Lite svårt med bostad och så dock, kollade lite själv. Iofs kanske det inte är mycket svårare än Göteborg, här är ju väntetiden 1 år för förstahandskontrakt på en studentlgh som kostar 4000 per månad... Några erfarenheter där?

Hur är snösäkerheten i mellansverige? Åre, Idre o.s.v. Lutar just nu åt Luleå eller kanske Tromsö mycket på grund av de nordliga breddgraderna. Som jag kanske inte har nämnt så mycket hittills vill jag gärna flytta norrut för naturen. När andra drömmer sig bort till sol och strand drömmer jag mig nämligen förgäves bort till snö, fjäll och öppna landskap... och fjordar kanske?

En sak till - syns norrsken från Luleå? =)

A

Allemaaan

Guest
Iofs kanske det inte är mycket svårare än Göteborg, här är ju väntetiden 1 år för förstahandskontrakt på en studentlgh som kostar 4000 per månad... Några erfarenheter där?
och här i sthlm är det minst 6 år....

sedan är ju mellansverige knappast åre det är är väl svealand det vill säga stockholm och örebro och det där, men åre är inte så jätte snö säkert har jag hört... vilhelmina om de har nått där, där får de fett med snö

Senast ändrad:

perbac

Ny medlem
Cebalo sa:
En sak till - syns norrsken från Luleå? =)
Jepp, norrsken finns i Luleå.

Finns mycket jag gillar med den staden, bland annat så är ju skärgården med bräcktvatten en höjdare. Det är rellativt lätt och billigt att hyra några kanoter/Kajaker och dra ut på en helgtur i skärgården.

Vad gäller boende så brukar det gå ganska hyffsat att få tag i studentbostad och hyrorna är dessutom ganska vettiga jämfört med många andra student städer.

Precis som Nojlas säger så har man schyssta studentrabbater på stadens skidbutiker, dessutom som student vid LTU så brukar du ha riktigt grymma rabbater uppe i Abisko. Vet inte hur det ser ut i år, men förra året hade man 40% rabatt på liftkort på Nuolja om man pluggade vid LTU. Studentidrottens friluftssektion har även en resa upp dit för STF´s lavinutbildning, naturligt vis till bra pris.

Jäkligt lätt att vara partiskt då man inte pluggat någonannanstans, men jag gillar skarpt Luleå som studieort. Man ska ju dessutom komma i håg att det är "nära" även till de finska skidorterna Levi och Ylläs. Ca 23 mil. Även om fallhöjden inte är mycket mer än Dundret så går det att hitat suverän skogsåkning, framförallt runt gondolbanan i Levi. Det är dessutom mysiga byar med lite alpkänsla som öppnar hyfast tidigt på säsongen.

Senast ändrad:
C

Carl-Jan

Guest
Cebalo sa:
Vad gäller boende så brukar det gå ganska hyffsat att få tag i studentbostad och hyrorna är dessutom ganska vettiga jämfört med många andra student städer.
Jag har för mig att LTU garanterar boende för alla studenter :)

Cebalo

Ny medlem
Tack för alla svar jag fått! Tänkte meddela att jag har ställt in mig på Luleå nu. Ser väldigt lätt ut med bostad också, kollade ni Lulebos hemsida och ställde mig i kö. Flyttar antingen nu i hösten eller läsåret efter. Några av oss kanske ses då?

Ha det bra så länge alla!

Mange_Eriksson

Ny medlem
Asch, vilken miss Cebalo...Skidåkningen finns i Jämtland. Allt kretsar kring den här, men ser att problemet är skolan. Nu är det ju så finurligt att Sundsvall och Östersund är ju samma universitet. Vilket gör att det brukar gå å lösa det mesta mellan orterna.

Har pluggat fem år här nu, och det har fungerat fint med både s-vall och östersund.

Luleå har ju minst 30mil till vettiga fjäll...huhhh!

Nåja...lycka till!!

skidnarkoman

Ny medlem
kom på en sak till... egentligen ganska dumt att flytta till luleå för att åka skidor som fattig student om du inte har föräldrar i gällivare eller kiruna (som gärna betalar tågbiljetterna/bensinen när du inte har pengar).

Senast ändrad:

skidnarkoman

Ny medlem
Regiina sa:
Cebalo sa:
vilket under hösten betyder madrass på golvet alt vandrarhem ett par veckor under ht för dom som inte stått i kö så länge...

Nojlas

Aktiv medlem
skidnarkoman sa:
Regiina sa:
Cebalo sa:
vilket under hösten betyder madrass på golvet alt vandrarhem ett par veckor under ht för dom som inte stått i kö så länge...
Det där är bullshit rakt av! Står en hel drös med tomma lägenheter i mitt område, och de har stått tomma några månader nu... Har även vänner som fått lägenhet nyligen helt utan kötid.
Finns två aktörer i luleå om man vill ha en studentbostad:
www.sbslulea.se
www.lulebo.se

Söker man en vecka innan kursstart finns det kanske bara korridorboende att välja på, men efter nån månads plugg brukar man kunna kvittera ut något lite fetare.

Helt OK priser här uppe för övrigt...

4800

Medlem
Jag skulle välja Luleå. Jag skulle köpa randoutrustning på Hägglunds i Luleå.

Du kan ta långhelger och tura i Keb, Stora Sjöfallet, Abisko, Björkliden och Riksgränsen / Narvik. Det är vidare ungefär lika långt till Kittelfjäll som det är från Umeå. Du når Hemavan / Tärnaby på lite längre tid än du gör från Umeå. En resdag dit. Två - tre skiddagar och sedan hem på kvällen. Funkar.

Luleå ligger längre norrut. Trots att kusten kan ha ganska tragiska vintrar fram till juletid är det ändå så att det alltid blir snö där. Perfekt för lokal åkning i Måttsund. En liten backe. Men ändå helt okej. Det finns även Kåbdalis (med ganska bra offpist) och Stor Klinten med en ganska bra park att välja på om man gör dagsresor.

Ang: Tromsö. Oförutsägbart med åkning i närområdet. Kan va plusgrader och regn i Feb och puder i Maj. Eller bara regn hela tiden. Du har fina turområden längre in i landet från Troms sett. Men dessa kräver som regel minst en långhelg för att kunna nyttjas optimalt. Emellertid ska sägas att Troms turlag är ett otroligt trevligt gäng och du kommer att få många, många vänner där.

Senast ändrad:

Cebalo

Ny medlem
Mange_Eriksson sa:
Asch, vilken miss Cebalo...Skidåkningen finns i Jämtland. Allt kretsar kring den här, men ser att problemet är skolan. Nu är det ju så finurligt att Sundsvall och Östersund är ju samma universitet. Vilket gör att det brukar gå å lösa det mesta mellan orterna.
Jag har inte uteslutit Östersund, men som du säger är plugget ett problem. Jag får helt enkelt höra med Mittuniversitetet. Men jag vill inte att det blir så att jag pluggar på "distans", tråkigt att inte ha några kurskamrater. Sen undrar jag hur det är med snösäkerheten och hur lång skidsäsongen är där?

skidnarkoman sa:
kom på en sak till... egentligen ganska dumt att flytta till luleå för att åka skidor som fattig student om du inte har föräldrar i gällivare eller kiruna (som gärna betalar tågbiljetterna/bensinen när du inte har pengar).
Är väl helt enkelt en privat fråga. Vid flytten kommer jag kunna räkna av 2000 kr per månad i bostadskostnad mot min nuvarande situation. Har för övrigt bra ekonomi.

skidnarkoman sa:
Du ska veta att jag redan fått två lägenheter. Tackat nej förstås, men då vet jag vad man kan få med två minuters kötid.

skidnarkoman

Ny medlem
kort kötid - visst, om man nu ska envisas med att bo i studentlya på porsön ...lätt att hitta nått nu... lite svårare om du söker senare i sommar.
men bättre med vanlig lägenhet om man nu ska envisas med luleå - ett par års kötid iofs - men då kan man hoppa av skolan när man får jobb och ändå bo kvar. :)

Cebalo

Ny medlem
skidnarkoman sa:
kort kötid - visst, om man nu ska envisas med att bo i studentlya på porsön ...lätt att hitta nått nu... lite svårare om du söker senare i sommar.
men bättre med vanlig lägenhet om man nu ska envisas med luleå - ett par års kötid iofs - men då kan man hoppa av skolan när man får jobb och ändå bo kvar. :)
Det var två vanliga lägenheter jag fick... Nåväl, tar ett tag och funderar på det här nu.

Frida-F

Ny medlem
ÖSTERSUND, det finns inget tvivel om saken, själv gammal säsongare och lever för skidåkning som en livsstil, i Åre hela helgerna och pluggar på veckodagarna!
det är lite stämmningen här som gör att man känner sig hemma då alla har samma gedigna intresse för skidåkningen, när vi sitter på studentpuben och tar en öl, snackar vi skidor=))

hoppas att du fått nån hjälp!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp