Skärande kortsväng på GS-skidor (25m)

Mountain_Man

Ny medlem

@Brancan
Grattis till dig om du åkte så ...

Inledningsvis ser det ut att vara lite sladd på det hårda undelaget, men efter 1.20 tycker jag det ser ut som fina skär, mycket korta iofs. :)

/MM

M

mmm2017

Guest
Brancan sa:
...var det inte så vi åkte för 20år sedan, tajt mellan pjäxorna... :D
Det är ju inte kloss som på 60-talet. :) Man kan göra snabbare svängar om man håller Reillys avstånd mellan pjäxorna. Testa själv hemma med att stå olika brett och lyft en fot, balansera om på den andra, upprepa med andra foten, osv som om du gör kortsväng. Står du brett måste du göra större rörelser med överkroppen för att balansera om, och det tar tid. Och jag antar att du är ur balans under den tiden.

iSooLi

Aktiv medlem
Skärande, jo tjena!

Kanske för en kort, mycket kort, sekvens av varje sväng men inte mycket mer... Tycker det mest såg, ehhh, töntigt ut.

M

mmm2017

Guest
Om vi definierar "skärande" med att man inte aktivt vrider skidan för att svänga utan istället kantställer skidan så att den svänger dig, så skär Reilly här sina svängar. Det betyder inte att man bara skär två smala spår i snön utan man kan välja att kanta lite mindre så att skidorna inte låser på kant utan istället driftar lite.

M

mmm2017

Guest
Det viktiga är att få skidorna tidigt på kant i svängen, långt innan fallinjen, för att få dem att böjas och därmed krympa svängradien. Och sedan se till att kantställa skidorna mer och mer, kontinuerligt genom hela svängen. Om inte detta görs kommer skidorna att räta ut sig igen och då vill de gå rakt fram. Du faller då inåt och får en klassisk "innerskida!"

Brancan

Ny medlem
mmm2017 sa:
Brancan sa:
Det är ju inte kloss som på 60-talet. :) Man kan göra snabbare svängar om man håller Reillys avstånd mellan pjäxorna. Testa själv hemma med att stå olika brett och lyft en fot, balansera om på den andra, upprepa med andra foten, osv som om du gör kortsväng. Står du brett måste du göra större rörelser med överkroppen för att balansera om, och det tar tid. Och jag antar att du är ur balans under den tiden.
Vet inte om jag frågade om någon instruktion på snabbare svängar men tack för tipset, men jag tror jag kör vidare som vanligt på snö och överlåter inomhus aktiviteterna åt dig:)

Mountain_Man

Ny medlem
Det som är grejen är att Reilly kör ett par GS lagg som om det vore SL! Men som sagt: - Ingen ide att förklara för den som inte förstår ...

/MM

Brancan

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Det som är grejen är att Reilly kör ett par GS lagg som om det vore SL! Men som sagt: - Ingen ide att förklara för den som inte förstår ...

/MM
Vad är det vi skall förstå? Att när Reilly kör på SL skidor åker han på skär och nu "fuskar" han igenom svängen på sladd så att det ser ut som en SL sväng på skär:D

Senast ändrad:
M

mmm2017

Guest
Lite mer tekniksnack för er som är analytiskt lagda:

Jag skrev tidigare om vikten att kantställa skidorna tidigt och sedan kontinuerligt öka. Reilly säger i sina videos att denna rörelse skall göras med anklarna (vristerna/fotlederna/fötterna). Mikaela Shiffrin säger samma sak i en video. Så det är inte så att man (i bästa fall) startar med vristerna för att sedan fortsätta med knädriv för att sist avsluta med höften. Utan man anstränger sig kontinuerligt att kantställa skidorna (lite till) mha vristerna genom hela svängen. Och, som Reilly säger, ser till att vara avslappnad i höfterna så att dessa inte hindrar vinklarna att uppstå. OBS att man vinklar båda vristerna, inte bara ytterfotens. Reilly tom börjar vinkla innerfoten upp på lilltåkant och följer (mer eller mindre passivt) med ytterfoten. Detta syns kanske bättre i hans slalomvideos. Om man inte gör så uppstår troligen en A-frame, typ falsk kobenthet.

Detta kan de som vill testa hemma framför spegeln. Testa om det är lättare tippa fötterna med böjda eller raka knän. Hur rör sig knäna? Testa olika grader av avslappning och spänning i vrist/knä/lår/höft. Hur rör sig höften? Kan du hitta rätt spänning och avslappning så att du känner att det är vinkling av innerfoten upp på lilltåkant som passivt vinklar ytterfoten upp på stortåkant? Hur djupt får du ner höften och fortfarande känner att det är vinkling av innerfoten som "drar" den ner mot golvet?

Glidaren

Medlem
mmm2017 sa:
Brancan sa:
Helt klart grymma svängar och kul diskussion.
I mina ögon är det grymma korta svängar som man kan tolka som skärande sväng om man är snäll.
Men visst vrider han skidan aktiv, om än lite, samt använder en rebound för att få över skidorna till den andra svängen. Att skära rent så kort är nog svårt. (en racare vrider ju också och de kallas skärande sväng)
Jag provade din tanke om överkroppen ovan, Gör du inte ett tankefel när du påstår(min tolkning) att man behöver flytta överkroppen om man står mer bredbent. Den ska väl vara still i korta svängar? oberoende av skidbredd, eller?
Är man inte alltid i en form av teoretisk obalans/när skidorna svävar mellan svängarna. När jag åker känns det ju som om jag kan luta mig mot själva farten och i en kortsväng likt filmen åker ju kroppen ganska rakt fram och benen rör sig fritt under kroppen. Då borde väl bredden inte spela någon roll? förutom att det är lättare att vrida runt skidorna när dom är ihop. som vid en 360.

Mountain_Man

Ny medlem

@Glidaren
Kul att du lyfter upp den här tråden igen. Jag vidhåller att skäret finns där även om det är kort ... det är alltså inte en ”hel” fullföljd skärande sväng utan ett skär som initerad av vridning och blixtrande snabb kantisättning. Riktigt snyggt! :)

Reilly kan ju köra stora skärande svängar oxå och då med rejäl bredd mellan skidorna, sök på Youtube. Grym skidåkare med en stil som imponerar stort (åtminstone på mig).

/MM

RWD

Medlem
Instämmer, det är ett mycket kort skär vilket det blir med så korta svängar och den radien utan rocker.
Det är ju absolut på det sättet man var tvungen att åka på 70-80-talet men ännu mer sladd och kortare skär.
Hade han flyttat i sär fötterna så hade han kunnat vinkla/kanta mer och få längre skär?

Mountain_Man sa:
@Glidaren
Kul att du lyfter upp den här tråden igen. Jag vidhåller att skäret finns där även om det är kort ... det är alltså inte en ”hel” fullföljd skärande sväng utan ett skär som initerad av vridning och blixtrande snabb kantisättning. Riktigt snyggt! :)

Glidaren

Medlem
mmm2017 sa:
Om vi definierar "skärande" med att man inte aktivt vrider skidan för att svänga utan istället kantställer skidan så att den svänger dig, så skär Reilly här sina svängar. Det betyder inte att man bara skär två smala spår i snön utan man kan välja att kanta lite mindre så att skidorna inte låser på kant utan istället driftar lite.
Först vill jag säga att han gör grymma svängar
Sedan kan man ju leka med definitioner av, vad är en skärande sväng. Nu har jag läst trådarna och tittat mycket noga på svängarna och nog ser jag att han vrider skidorna på snön aktivt (även i själva svängen om än mycket lite).
Han är definitivt på kanten och han driftar en del, tycker jag, vilket då borde betyda att han sladdar, alltså inte skär. Hur jä... skicklig han än är.
En skärande sväng borde den inte definieras som att låsa kanten i snön, att skidan följer sitt egna spår utan att drifta i någon del.
Jag menar inte att han gör fel, åker kass, tvärt om han e grym. men om jag kollar in tex Kristofferssons extrema korta skär är det en helt annan upplevelse av skär. Visst han driftar innan kanten träffar snön, men sedan är den clean.
Är det något jag ser tydligt är det att i de flesta svängar har han bara tryck på plankorna efter fall-linjen. Vad jag hört ska man väll ha tidigt tryck, alltså före fall-linjen. Har jag fått fel info?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp