Skaffa verktyg för att modda pjäxor

cortex

Medlem
Jag har i flera år lämnat in i princip alla pjäxor jag köpt för att få dem breddade i framdelen av foten + en del andra småfix. Burkar sluta på 2000+ kr innan jag har en pjäxa som inte mördar mina fötter...
Har nu ledsnat på att lämna iväg alla nya pjäxor till en bootfitter (med familj där barnen växer snabbt så börjar det bli mååånga pjäxor att fixa dessutom) och bestämt mig för att börja lära mig själv hur man moddar pjäxor. Har en hel hög med gamla pjäxor att experimentera med och även motivationen (känsliga fossingar).

Så. Vart får man tag i vettiga verktyg för att modda pjäxor?
Ett kit typ det här hade varit kalas:

Tyvärr svarar de inte på e-mail så den planen verkar gå åt Päppelfjäll.

Väldigt tacksam för tips...

gubbfan

Aktiv medlem
Det som bilplåtslagarna använder, portopower, finns med en massa tillbehör.
Annars en värmepistol och litet hemmatillverkade trä prylar beroende på vart problemet sitter. Typ skoblock

Anders_Nilson

Aktiv medlem

cortex

Medlem
Ok, det som jag främst saknar är ett verktyg för att lätt kunna pressa isär ex. vis tådelen. Har precis hittat prylen Nordica Crocodile som verkar perfekt. Men frågan är hur man får tag i en sådan. Hittar inget på e-bay eller Aliexpress.
Jag har Dremel och rasphuvuden etc, men jag kommer att behöva kunna klämma ut pjäxan och värma för att få den att byta form.

Porto Power har jag tittat lite på, men jag hittar inget verktyg till den som passar för att pressa isär tådelen på något självklart sätt. Iaf inte utan att behöva modda om rejält.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Ok, det som jag främst saknar är ett verktyg för att lätt kunna pressa isär ex. vis tådelen. Har precis hittat prylen Nordica Crocodile som verkar perfekt. Men frågan är hur man får tag i en sådan. Hittar inget på e-bay eller Aliexpress.
Jag har Dremel och rasphuvuden etc, men jag kommer att behöva kunna klämma ut pjäxan och värma för att få den att byta form.

Porto Power har jag tittat lite på, men jag hittar inget verktyg till den som passar för att pressa isär tådelen på något självklart sätt. Iaf inte utan att behöva modda om rejält.
Jag klurade också på hydraliska riktverktyg men hittade inget bra jär att just bredda, så det slutade med klossar och golfbollar för att göra samma jobb.
Ska försöka fota under dagen och visa hur jag gör med dem för att just bredda och tycka ut för knölar

TopiNieminen

Aktiv medlem
Ett par - eller flera par såna här kan din lokala mekanisk verkstad fixa åt dig ganska lätt, om inte du vill göra det själv, eller vill köpa den direkt.

cortex

Medlem
Ett par - eller flera par såna här kan din lokala mekanisk verkstad fixa åt dig ganska lätt, om inte du vill göra det själv, eller vill köpa den direkt.
Darn! De var sold out enligt hemsidan.
Men som sagt, man kanske kan få en mekanisk verkstad att tota ihop något liknande.
Tack för tipset!!

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Tackar! hade varit kalas!
7CFB5475-72B4-4149-9C9D-E6AA1EDB586F.jpeg

cortex

Medlem
Man testar lite och ser hur det blir, sen kör man igen
Blir det för mycket så värmer man igen och då drar plasten tillbaka
Det som är klurigast i början är värmen, kör man för hårt så smälter man ju pjäxan och det vill man inte :)
Vad kör du för temperatur på varmluftspistolen ungefär?

Famski

Medlem
Tackar, funderar på att ge mig på mina nya pjäxor så jag slipper åka till bootfittern som inte direkt är nästgårds…

rabbit

Aktiv medlem
Tackar, funderar på att ge mig på mina nya pjäxor så jag slipper åka till bootfittern som inte direkt är nästgårds…
Utifall att ingen tänkt på det eller nämnt det, men; Det är en bra ide att testa på ett par gamla pjäxor, eller åka till myrorna och köpa ett par för en femtio-lapp, innan man börjar köra varmluftspistolen på sina nya, dyra, favoritpjäxor.
Det här är även svaret på frågorna: "Hur vet du hur mycket du ska ta??" samt "Vad kör du för temperatur på varmluftspistolen ungefär?"
Jag bara nämner det här eftersom jag själv är typen som lätt kunnat missa ett sånt knep när entusiasmen över att fixa pjäxor själv svepte genom huvudet.
#fwiw #snö

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Vad kör du för temperatur på varmluftspistolen ungefär?
Har en Bilteama pistol, den kör jag på max
tror att PU har en smältpunkt på 180grader och när man har en ugn för att värma upp hela skalet så kör man 150
Om man kokar dem så blir det lite för lite för att plasten ska ge med sig så någonstans där i mellan.
Brukar försöka starta med klossen i tryck så att man ka se när plasten börjar ge med sig.
Svårast har varit när man trycket på längden att se till så att pjäxan fortfarande är plan och inte slår sig i sidled och blir skev

cortex

Medlem
Gjorde en uppdaterad version på träkloss-med-halv-golfboll. Det är nu en träkloss-med-halv-golboll-och-bockad-sked. :)

Funkade kalas eftersom min fot är lite mer ankfots-formad och det behövdes lite mer plats vid lilltån. Ska fila vidare på pjäxan imorgon kväll. Men det märktes klar skillnad efter första testet ikväll.

IMG_9717.JPG

IMG_9719D.JPG

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Gjorde en uppdaterad version på träkloss-med-halv-golfboll. Det är nu en träkloss-med-halv-golboll-och-bockad-sked. :)

Funkade kalas eftersom min fot är lite mer ankfots-formad och det behövdes lite mer plats vid lilltån. Ska fila vidare på pjäxan imorgon kväll. Men det märktes klar skillnad efter första testet ikväll.
Smart
nästa är att förlänga med något justerbart så man kan bestämma var "knölen" ska sitta

herrgard

Aktiv medlem
Vad har ni för tankar om höjd på klossen och höjd golfboll/sked sitter på? Foten kommer ju upp lite från pjäxans botten iom liner och sula.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Vad har ni för tankar om höjd på klossen och höjd golfboll/sked sitter på? Foten kommer ju upp lite från pjäxans botten iom liner och sula.
det är nästan alltid idé att stoppa der foten i pjäxan, med sulan i skalet och sen knacka sig fram till var man ska trycka
Botten i innerskon är oftast sjukt tunn och då är det bara innersulan som bygger höjd

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp