Skaffat bredare skidor, använda gamla hudar?

erik_v

Ny medlem
Hej, har skaffat nya bredare skidor (opinion 118) och har ett par hudar som används på ett par Atris (108) liggandes.
Det blir ju då ca 1 cm av bredden som inte täcks av hudarna på de nya skidorna. Borde jag skaffa nya och skära till för exakt passform? Har begränsad erfarenhet av turande, men behöver hudar för några kortare turer
94969CDE-1B28-4DFF-8F80-7A4328513E02.jpeg
varje år även om de oftast ligger i ryggan.

termons

Aktiv medlem
Det funkar i mjuka förhållanden om du inte går så brant. Du får stora problem i hård brantare terräng. Det hjälper om du sätter huden litet ziczac så att huden kommer nära respektive kanta i närheten av bindningen.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Som sagt ... det är enbart när det är brant och hårt och du behöver gå på skrå som du (eventuellt) kommer att önska att de hade lite bredare hudar. Men med 118 i midjan rekommenderas starkt att undvika dessa förhållande. ;-)

Eftersom du har hudarna är det ju bara att testa (det skulle jag göra), fungerar det bra så är det bra. Vad tror du @Vattendroppe ?

/MM

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jadu @Mountain_Man . Därom tvista de lärda... Så länge det är platt hudning det rör sig om är det ju såklart inga som helst problem, och så länge snön är så pass mjuk att det går att sjunka in långt nog är det ju inga problem heller. Men det är också jävligt surt att komma halvvägs på en tur för att man inte kan skråa ordentligt, men klart, när förhållandena är såna är det ganska ofta ett alternativ att bara boota istället.

Jag har aldrig haft problemet själv heller, så kan inte komma med några erfarenheter sådär på rak arm. Av någon anledning blir mina skidor bara smalare och smalare nu för tiden...

ping @johan - Kan det ordnas en specialare så att vi kan tagga @Mountain_Man med "@MM"?

erik_v

Ny medlem
Tack för input:)
I närtid är det Japan som det eventuellt blir lite turande med dessa skidor. Så hoppas såklart att det är mjukt och bra underlag. Men trots det så skaffar jag nog nya hudar. De gamla blir medskickade när Atris nu ska säljas.

Mountain_Man

Aktiv medlem
I närtid är det Japan som det eventuellt blir lite turande med dessa skidor. Så hoppas såklart att det är mjukt och bra underlag. Men trots det så skaffar jag nog nya hudar. De gamla blir medskickade när Atris nu ska säljas.

Jag har ett par hudar som jag kör på både mina Opinion 118 och Volkl Kuro, båda 195 cm så det fungerar lätt att byta utan justeringar. Men det är klart, det blir inga längre turer med Kurosarna och definitivt inget skrå på hårt underlag ...

Nu har jag inte varit i Japan men risken (chansen) för skrågång på hårt underlag borde väl vara typ obefintlig, eller?

Jag tycker du ska klimatkompensera genom att INTE köpa nya hudar (om man nu kan se det så …)! ;)

/MM

OskarSalonen

Ny medlem
Mina hudar är något smalare än skidorna och där funkar det tills det blir riktigt hårt. När det blir hårt använder jag skarjärn och då är det inte ett problem längre.

carl_couloir

Aktiv medlem
Har själv gått med lite för "smala" hudar i Japan och det var verkligen inga problem, tror som sagt att det kan bli lite värre på brant skrå med hårdpackad snö, kbk säger jag

Bon Ski!
/C

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Hur tror du det funkar utan ett bakre fäste? Har sällan haft problem utan fäste men delas änden så kanske problemen står på kö? Dessa hudar&skidor används 1-2ggr/ år som ”låna-ut” utrustning.
Min killgissning är att det t o m kan fungera bättre utan bakfäste eftersom det inte finns någon risk att snö "skopas in" under huden där den går tillbaka ihop igen. Jag tror inte det skulle vara något som helst problem utan bakfäste iaf, men som vanligt på hudar utan bakfäste krävs det ju lite mer disciplin med renheten på limmet bara.

Pillard

Aktiv medlem
Det kommer funka alldeles utmärkt i sådana förhållanden där en 118-midja funkar att gå på. Blir det så mycket skrå att hudarna inte funkar så är skidorna ändå för breda...

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Som flera redan skriver, bara kör på! Är det så hårt att de inte funkar, så skall du fundera på varför du skall upp just där med de laggen. Om OM det är ett absolut krav, så finns även skarjärn.
Har turat med 98 mm hudar på 116 mm lagg och det funkar, men det känns såklart om man går på skrå och det är hårt.

Rellen

Medlem
Tror det är ett bra beslut. Även om det är mjukt och fluffigt generellt så kan det ju finnas dolda ytor osv som är hårda/isiga och då kan det blir rätt stökigt. Råkat ut för det själv och lovade mig själv att aldrig någonsin göra om det igen för att spara pengar...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp