Skaljacka eller Fodrad?

HultEM

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Funderade på att lägga detta i Mode, men detta är ingen mode fråga?

Min fråga är helt enkelt, vad ska man ha? jag ska till alperna vilket enligt mitt sätt att tänka betyder inte extremt kallt, och inte överdrivet blåsigt (som svenska fjällen).

Vad är positivt och negativt med skaljackor?
- kommer jag behöva en tröja under eller räcker det med underställ?

Vad är positivt och negativt med fodrade jackor?
- blir det svettigt och äckligt?
- kommer jag här behöva en tröja? räcker underställ?

ja ni fattar, och om detta skulle falla under "mode" så hemskt ledsen.

Nojlas

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Flyttar det till "mode" eftersom det forumet berör skidkläder, "Skidor - freeride" rör bara skidor.

Ämnet har diskuterats tidigare, så sök i forumet innan du postar nytt inlägg tack!

En skaljacka är alltid mer funktionell. Istället för ett foder har du en fleece under. Fördelen är att du kan själv välja och anpassa dagens klädval efter väder och vind, och jackan kommer även att andas bättre. Skaljackor tenderar även att sitta bättre på kroppen.
För att utnyttja en skaljacka maximalt så ska du dock komma ihåg att inte ha något bomullsplagg på kroppen. BARA syntet (eller ull), inget annat.

Väldigt kort beskrivning, vill du ha mer info så sök i forumet...

Filleeee

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
ja, jag har en skaljacka som är enormt skön, det som är bra med skal är att då kan du ha den även på vår skidåkning, det kan bli lite varmt med fodrad, så om man har en skal jacka kan man bara ha t-shirt under så är det bra, och är det kallt så kan du bara sätta på fler underställströjor och fleece, så jag tycker du ska satsa på en skaljacka !

esc

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Allt är negativt med fodrade jackor tycker jag, förutom att det är skönt att ha när det är extremt kallt.

Skal är bäst och fungerar överallt, om det är varmt räcker bara underställ, kör du med ryggskydd så värmer även det en hel del. Skulle ta med mig någon fleece att ta på vid kallare dagar. Beroende på hur kall du brukar bli så kan du variera fleecen från microfleece eller till något tjockare och hårigare :)

...ser att jag skriver exakt samma sak som nojlas

men då blir du antagligen bara ännu mer införståd med skaljackans kvaliter

HultEM

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
oh ja, jag tycker även om vissa åsikter upprepas är dem värda att nämnas, efter det blir lite röstning över det hela (alla tycker olika). tack för informationen och ledsen för att posten var postad på fel ställe.

Tror jag ska gå på en av Helly Hansens skal jackor dem verkar snygga osv. har bra erfarenheter av dem som seglar kläder och tvivlar inte på att dem skulle vara bra som skidkläder, eller?

easyD

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Hult87 sa:
Funderade på att lägga detta i Mode, men detta är ingen mode fråga?

Min fråga är helt enkelt, vad ska man ha? jag ska till alperna vilket enligt mitt sätt att tänka betyder inte extremt kallt, och inte överdrivet blåsigt (som svenska fjällen).

Vad är positivt och negativt med skaljackor?
- kommer jag behöva en tröja under eller räcker det med underställ?

Vad är positivt och negativt med fodrade jackor?
- blir det svettigt och äckligt?
- kommer jag här behöva en tröja? räcker underställ?

ja ni fattar, och om detta skulle falla under "mode" så hemskt ledsen.
Det enda som funkar riktigt bra (IMHO) är trelagers skal. Ett tvålagers har ett sunkigt tygfoder som drar fukt och blir tungt.

Syntet i lager på lager modellen.

Kapillärtröja/byxor följt av _eventuell_ värmeförstärkning i fleece och sedan ett bra skal överst.

Men, en klädkombo enligt ovan kräver att man rör sig för att hålla värmen. Så ett extra förstärkningsplagg i ryggsäcken som en dunväst eller liknande är inte fel.

Det kan f.ö. vara nog så jävla snorkallt och blåsigt även i alperna...

Superpark

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Jag skulle aldrig köra med fodrad jacka, blir inte klumpigare än så, jobba med lager iställer MEN ABSOLUT INGET BOMULL! är mitt tips...

när der rör sig ner mot -25 kör jag med dunjacka, enda rätta...

lycka till!

Nenne

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Herregud jesus maria vad alla är negativa mot allt som inte är skal här då :)
Bara jag som tycker att en lagom mycket fodrat jacka är det bästa? Jag får helt enkelt ta på mig att skriva fördelarna med detta eminenta plagg:

-Man slipper det förbannade andra lagret. Vilket gör att man sparar pengar OCH tråkig tvättid.
-När det börjar blåsa och minusgraderna helt plötsligt attackerar, ja då sitter man där och myser medans polarna sitter o gnäller o gnäller o gnäller om att det är lite kallt. Trots deras fina nya skaljackor.
-Många jackor har sånadär ventilationszippers i armhålorna. Blir det varmt, unzip!
-Man kan använda den som "casual"jacka i mkt större utsträcking. Ska man gå omkring på stan i en skaljacka o tshirt när det är kallt ute? Skulle inte tro det.
-Om man däckar/somnar i en soffa hos en polare så erbjuder denna jacka en mycket bättre funktion som provosoriskt täcke än vad en skal gör.
-Har man något halvstort i bröstfickorna (typ en WalkieTalkie) så ser man ut som en mupp i skal, men inte i en fodrad eftersom den smälter in mycket bättre.

VågaVägraSkal

HultEM

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Nice att höra folk promota både skal och fodrade jackor!

Jag tror dock det blir ett skal även om nenne nästan övertygade mig, skaljackor blir inte blöta på samma sätt som en fodrad (misstänker jag). vilket leder till att man behöver bara byta fleece tröja (som inte heller blir blöt(?)).

den absolut största fördelen är ju dock att det är bara att ta av sig sin fleece tröja, stoppa den i ryggsäcken, sätta på sig skaljackan och köra järnet på afterskin =D

Superpark

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Nenne sa:
Herregud jesus maria vad alla är negativa mot allt som inte är skal här då :)
Bara jag som tycker att en lagom mycket fodrat jacka är det bästa? Jag får helt enkelt ta på mig att skriva fördelarna med detta eminenta plagg:

-Man slipper det förbannade andra lagret. Vilket gör att man sparar pengar OCH tråkig tvättid.
-När det börjar blåsa och minusgraderna helt plötsligt attackerar, ja då sitter man där och myser medans polarna sitter o gnäller o gnäller o gnäller om att det är lite kallt. Trots deras fina nya skaljackor.
-Många jackor har sånadär ventilationszippers i armhålorna. Blir det varmt, unzip!
-Man kan använda den som "casual"jacka i mkt större utsträcking. Ska man gå omkring på stan i en skaljacka o tshirt när det är kallt ute? Skulle inte tro det.
-Om man däckar/somnar i en soffa hos en polare så erbjuder denna jacka en mycket bättre funktion som provosoriskt täcke än vad en skal gör.
-Har man något halvstort i bröstfickorna (typ en WalkieTalkie) så ser man ut som en mupp i skal, men inte i en fodrad eftersom den smälter in mycket bättre.

VågaVägraSkal
haha bra skrivet! håller inte med dig för fem öre, men det var ett bra inlägg..

som sagt tur att alla är olika ;-)

jeppenator

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
kallt som fan me bara underställ under skaljacka.. å svettigt med för mkt kläder

varmt som satan med för mkt kläder under en vanlig jacka ... å kallt utan

det beror helt på hur kallt/varmt det är ute... kanske bra att ha 2 uppsättningar?

HultEM

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
jo antagligen, men jag är 19år inte, 50 och gjord av pengar :P

förstår att du menade väl och jag uppskattar tippset, men som sagt. det blir för dyrt

jeppenator

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
hm.. bara å välja då asså.. tror du att de blir en kall vinter.. satsa på en tjockare.. en varm, go for skaljackan..

ozthojvel

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Ett tips kan ju vara att kolla in nya numret av utemagasinet, där är nämligen ett skaljackstest!

Jarle

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Vill du ha en kombination så finns alltid softshell jackor, inte riktigt skal och inte heller fodrad utan riktigt svensk - precis mittemellan

Jarle

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Softshell finns vattentätt, andas dock sämre och är tyngre än vanlig skaljacka själv tycker möjligtvis att det är lite bekvämare pga att de är smidigare och tystare, men skaljackors funktion finns det inget som slår.

chrijoh

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Om du inte vet vad du ska välja för skaljacka eller bara undrar lite allmänt om olika typer så TA OCH LÄS "IngaMartaNilssonFrideborg" inlägg i denna tråd:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2649

Hoppas den ger lite mindre valsvårighet.

Ha det!

PS. Vad som kan tas i beaktning är att inlägget är skrivet ~ 2002. Men antar att faktan om olika material är korrekt än idag.

Senast ändrad:

easyD

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Jarle sa:
Softshell finns vattentätt, andas dock sämre och är tyngre än vanlig skaljacka själv tycker möjligtvis att det är lite bekvämare pga att de är smidigare och tystare, men skaljackors funktion finns det inget som slår.
???

Softshells andas väl bättre än hårdskal?

Inte för att jag upplevt att min Arc' Beta nånsin lämnat nått övrigt att önska andningsmässigt...

Nenne

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Andas hit och andas dit. Mina vänner, ni lägger alldeles för stor vikt på det här mindre viktiga. Speciellt då dagens vadd är bättre än gårdagens vadd och faktiskt andas bättre nu än förr. Ni tänker inte alls på det som faktiskt är viktigt. Och det är det jag listade innan.
Vill även pusha för en annan aspekt (främst för er som är lite småsnåla). En skaljacka kostar lika mycket, om inte mer, än en vadderad. Vad får vi ut ur det här då? Jo, vi får alltså MER jacka för pengarna!
Och snälla, glöm inte det här med tvätten. Det är jobbigt nog att krama ur svart vatten ur ett handtvättat underställ. Ska man nu behöva utföra DUBBELT arbete, bara för att man blev lurad av prylgalna Freerideare att en skaljacka är sååå mycket bättre.

Jag anar en konspirationsteori. Ni är anställda av klädföretag hela bunten!

Jarle

Aktiv medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Tyvärr är jag rädd att detta inte gäller alla softshell easyD, högst troligt de som är lite tunnare och inte lika vattentäta, men de robustare har jag upplevt (fått för mig?) andas sämre. Sedan slits en softshell snabbare.

Fan att nenne kom på oss. Blir vi portade pga reklam nu? =S

Annars, nenne, tycker jag att fodrat är skitbra, såvida det är under 20-25 minus och blåser stormbyar ;)

slemtorsk

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Nenne rockar. Nojlas behöver en pepparkaka.
Jag är lika kluven! känns iofs lättare att ta bort/lägga till lager än att bara kunna ta av sig sin feta fodrade jacka och sen stå där i sitt underställ... samtidigt så ja, deffo att man ska kunna LEVA i sin jacka. kommer ju bli sin bästa vän under säsongen...
(jag jobbar i korvmojj, inte på klädföretag ;))

LoBoMan

Ny medlem
Skaljacka eller Fodrad?
Olika kläder för olika dagar beroende på väder, vind, temperatur och aktivitetsnivå?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp