Skaljacka med extra vid krage?

Pillard

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att mitt huvud är fr stort och jag kan därför inte ha de flesta skidjackor. Det enda som funkar är antingen Arcteryx där kragen och luvan är så att säga separata eller tex Four Elements Settle där det finns en extra dragkedja för att öppna upp vid hakan (se bild). Tyvärr befinner jag mig närmare 40 än 30 och min fru tycker inte att jag kan bära upp sådana modeller. Är det nån som känner till några andra modeller som har samma feature?

large.jpg

Vet inte om det är något sånt här du tänker dig, men jag har en Haglöfs jacka som har något liknande. Den heter Roc High, men jag tror tyvärr att den inte säljs längre. Fast det finns nog en möjlighet att hitta den på en outlet eller en nyare version med liknande feature.
Hur som helst så här ser den ut:

Som du ser finns det två knappar som helt enkelt går att fästa i andra sidan av jackan.
Hoppas att det kan vara till hjälp :)

Jag har 60 + i skallmått och haglöfs vassi funkar även med hjälm. Jag är 40 + och tycker även den funkar stilmässigt. Den är mycket lättare än jag trodde och borde fungera även till topptur (om man nu inte är inne på mimartistlooken och kräver anorektisk utrustning).

Jag är 40+ och skulle inte tveka på översta jackan! Sluta lyssna på frun, det är aldrig för sent för att jaga sin inre 23-åring ;)

Låter som att detfår bli ett besök på Haglöfsbutilen när jag kommer hem. Kan tilläggas att tex Norröna kan jag inte ens dra upp hela dragkedjan på. Gör jag det kan jag inte ens vrida på huvudet. Det här otyget med integrerad huva funkar verkligen knte på mig. Men tack för tipsen, ska ta en koll på Haglöfs.

Ortovox är alltid trevligt. Jag har alltid gillat hur deras kläder ser ut men när jag kollar på deras egna bilder på hur huvan fungerar verkar den vara väldigt tight.

Problemet är egentligen inte att få huvan över hjälmen utan att få plats med min haka innanför kragen. Måttet som brukar vara problem är om det som jag markerat med gult i bilden är för litet

Det är ju alltid svårt att beskriva sånt här i text men jag skulle tro att det är djupet från min haka/mun till nacke/bakhuvud som är väldigt långt. Eller så sitter mitt huvud bara väldigt långt fram och därför hamnar trångt.

Det jag inte kan förstå är varför man skulle vilja ha det så tight just här.

http://www.ortovox.com/uk/shop/medi...3l-jacket-w-70300-blue-ocean564201dfa2df3.jpg

även på denna bild, som är Ortovox egna reklambild ser det ju ut som att jackans krage sitter rejält tight mot munnen/hakan. Tänk er själva att det blåser och man åker skidor i snöfall. Man blir andfådd och eftersom det är så tight blåser man upp all utandningsluft i sina goggles och blir snart blind.

Mätte min Vassi i strl m. Fick det till 33 cm sträckt, dvs 66 cm omkrets. Med extraflärpen (som syns på Mickeys bild ovan) är det + 5 cm, så 38 cm och 76 cm omkrets. Inte helt lätt att mäta för den är smalare en bit ner.
Än så länge är väl största nackdelen med denna jacka att den var dyr och helkass ur miljösynpunkt med flourkarboner i tyget.

Ortovox , har även ryggskydd på innanför jackan.
Huvan hänger aningen på hjälmen.
Och som du säger så är den ganska nära munnen.

Senast ändrad:
erik_lagg sa:
Mätte min Vassi i strl m. Fick det till 33 cm sträckt, dvs 66 cm omkrets. Med extraflärpen (som syns på Mickeys bild ovan) är det + 5 cm, så 38 cm och 76 cm omkrets. Inte helt lätt att mäta för den är smalare en bit ner.
Än så länge är väl största nackdelen med denna jacka att den var dyr och helkass ur miljösynpunkt med flourkarboner i tyget.
Intressant. Jag provade med min Spheric (Houdini) nu och den är 30-32cm beroende på hur hårt jag sträcker. Nu är denna i storlek XL dock. Denna kan jag dock ha som vanligt men om jag drar luvan över hjälmen får jag käken mosad ;) Så nu måste jag hitta nåt som är rejält öppet innan Japan om 3 veckor. Vis av erfarenhet från sist inser jag att man inte klarar sig utan att kunna stoppa ner ansiktet i något vindskyddat....

Pillard sa:
Ortovox är alltid trevligt. Jag har alltid gillat hur deras kläder ser ut men när jag kollar på deras egna bilder på hur huvan fungerar verkar den vara väldigt tight.

Problemet är egentligen inte att få huvan över hjälmen utan att få plats med min haka innanför kragen. Måttet som brukar vara problem är om det som jag markerat med gult i bilden är för litet

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/1fef791fc416582dfecdf21f93c395e9.jpg[/url]

Det är ju alltid svårt att beskriva sånt här i text men jag skulle tro att det är djupet från min haka/mun till nacke/bakhuvud som är väldigt långt. Eller så sitter mitt huvud bara väldigt långt fram och därför hamnar trångt.

Det jag inte kan förstå är varför man skulle vilja ha det så tight just här.

http://www.ortovox.com/uk/shop/medi...3l-jacket-w-70300-blue-ocean564201dfa2df3.jpg

även på denna bild, som är Ortovox egna reklambild ser det ju ut som att jackans krage sitter rejält tight mot munnen/hakan. Tänk er själva att det blåser och man åker skidor i snöfall. Man blir andfådd och eftersom det är så tight blåser man upp all utandningsluft i sina goggles och blir snart blind.
Men alltså, det där reglerar man ju med en eller två dragskor på huvan resp kragen? Jag har 63/64 i hjälmstorlek och måste, beroende på om jag har sådan där halsduk som är som ett rör på mig, släppa eller dra hem i dessa, för att det ska funka. Vad händer när det blir för tight för dig? Kan du bara titta framåt? Så är det för mig men jag ser inte problemet, varför ska man titta åt sidan? För att kolla om mullret man hör är en lavin?

Haha! Det är egentligen ett tvådelat problem. Med luvan uppe vill jag kunna andas utan att blåsa rakt in i ett tyg som befinner sig tryckt mot munnen.

Med luvan nere vill jag helt enkelt kunna röra mig utan att ha något som skär in i halsen/hakan.

Alltså kan det vara så att vissa jackor klarar det ena men inte det andra osv. T.ex. fungerar min Arcteryx Theta AR från 2008 (luvan är separerad från kragen i denna) alldeles utmärkt med luvan nere och anständigt med luvan uppe. Denna börjar dock desintegrera nu och jag vill gärna att den ska fungera utmärkt även med luvan uppe. Många andra jackor fungerar bra med luvan uppe men går knappt att dra igen dragkedjan på med luvan nere, just för att hålet som krävs för mitt huvud ju är större än om bara ögonen ska se ut.

Edit: Och dessutom, det finns ju bevisligen vissa jackor som har en sådan här lösning att kragen går att öppna upp så jag är ju egentligen mest nyfiken om någon känner till några fler modeller än just gamla begagnade Settle. För varför ha det mindre bekvämt än man kan?

Senast ändrad:
Blev nyfiken på hur det funkar för mig så nu har jag kollat med ryggskydd och hjälm - och det blir tight när luvan är uppe och dragkedjan är uppe men det går. Dock mycket skönare att nyttja flärpen som jag nämnde ovan - då är det bekvämt. I bägge fallen kan jag vrida på huvudet - kan ju vara bra att kolla efter andra skidåkare ibland.
Min hjälm visade sig vara 58-60 (min förra var 60+) så det är ju förstås inte alls säkert att det går bra för dig, men du var ju också ute efter en större storlek på jackan.

Om du kollar på Mickeys bild ovan sitter det ett tyg med små andningshål i som man kan knäppa ihop med två knappar 'innanför' blixtlåset. Då låter man jackan vara öppen högst upp men stänger med detta tyg.

Ah, fasen vad bra. Då blir det ju nästan exakt samma som det jag är på jakt efter. Vet nån vilka årgångar detta kom eller finns det på alla Vassi?

Vet inte men på årets finns det iaf. Skulle gissa på att det fanns tidigare också då bilden var på en äldre (och iofs annan) modell. Har inte själv använt mig av detta ännu men det verkar bra.

Nu provat och Vassi verkar funka bra, så länge man inte använder dragkedjan utan tar flärpen. Sweet salvation funkade också fint

Coolt! Precis sånt jag letade efter. Tyvärr verkar den vara fodrad också, vilket inte riktigt passar in i min kräsna mall. Men kul att se att den featuren ändå finns på några håll.

Jag kan ju också uppdatera med lite eget svar på min egen fråga. Jag försökte finkamma nätet igår och hittade bara någon Dakine som verkade ha en sådan. Dock vet jag ingenting om material, passform eller nånting så den vågade jag mig inte på.

Nu har jag istället tagit en rejäl runda i Åre och lokaliserat att Houdini till i år har en Corner Jacket som har just en sådan extra öppning. Jackan har i övrigt massa grymma funktioner och satt väldigt bra. Dock är den ganska stor och väldigt styv i materialet. Jag hittade även en Sweet Salvation, som iaf i stl XL faktiskt ger riktigt bra utrymme för munnen, även med hjälmen på. Så numera har Sweet-byxorna fått sällskap av ännu mer Sweet.

Jag provade även Vassi men den är ganska tight över nedre delen av halsen och sen kommer allt typ i kragen ovanför, så den gick bort trots flärpen

Senast ändrad:
Klämde på en monkeywrench igår och har byxorna i samma serie och känner mig ganska säker på att detär rena skal

Min Vassijacka börjar bli sliten (se ovan om du orkar). Vilka jackor gäller för den med XL-skalle nuförtiden? Vill ha trelagersjacka med rejäla fickor att lägga prylar i och ffa en huva som går över min stora hjälm så att jag fortfarande kan röra huvudet. Har testat Patagonia powslayer (mycket snygg!) och Norröna lofoten och ingen av dem funkar. Vill helst ha en någorlunda miljövänlig jacka också.

Använder ofta huvan vid oväder så jag vill verkligen ha huva. Vassi kanske funkar men färgkombinationerna faller mig inte på läppen.

Senast ändrad:
Helly har jackor med väl tilltagen hals/huva.
Min Mammut är visserligen ingen ren skidjacka men den kan jag knappt stänga i halsen ens.

Antar det skiljer sig mellan modeller med, men jag minns inte vad de jag har heter.

Tack för intressanta tips! Har hört lite olika om kvaliteten på Stellar - är det hög kvalitet på yttertyg och dragkedjor? Någon som har input på Helly Hansens Odin Mountain Infinity Shell Jacket?

Var väl sämre på första versionen av stellar. Har inte haft några problem med de plagg jag har och tyget på jackan känns som bra kvalitet.

Jag har en jacka från Marmot som jag lyckas få plats med en XL/XXL-hjälm i utan att det stramar nå djävulskt. Minns tyvärr inte modell och när jag kikar på hemsidan så finns det inte kvar någon som ser exakt likadan ut som min. Det är en rejälare med Goretex Pro.

Bilagor

• C6997694-C90A-4041-B220-9295D07CB191.jpeg
    C6997694-C90A-4041-B220-9295D07CB191.jpeg
    342.4 KB · Besök: 15
Ett tillägg är att jag har några jackor från Black Diamond som jag inte riktigt trivs med just för att de har alldeles för stora huvor och är otäta kring nacke/hals. Dock ingen skaljacka utan en ”dunjacka” (kan man skriva syntetjacka om det är syntetfyllning?) och en vind-/softshelljacka. Det kanske kan vara något att kika på?

Jag valde mellan en Lofoten gtx pro och en Arcteryx Sabre.
Har en Poc Obex BC, strl M-L och med den på så kunde jag knappt röra på skallen i Norrönan medans i Arcteryxen kunde jag röra på skallen obehindrat och därför blev valet ganska enkelt. :)

Bilagor

• 20230321_190516.jpg
    20230321_190516.jpg
    463.1 KB · Besök: 17
  • 20230321_190522.jpg
    20230321_190522.jpg
    463.4 KB · Besök: 17
Tack för bilder också! Tycker dock att det ser ut att vara lite snålt med plats om jag jämför med min gamla Vassi. Arcteryxen kanske är ok ändå… jag får kolla.

Köpte en elevenate bec de rosses.
Man hör ju på namnet att den är bra. ;-)
Jo, den är bra och gigantisk hjälm får plats under luvan. Tillverkad i Kina men man får ta det onda med det goda. Kört med jackan i en vecka och med huvan i oväder.

Senast ändrad:
Topp