Skandaldålig Skidtestarhelg!

robRhino

Aktiv medlem
Måste bara säga att årets skidtestarhelg uppe i Tandådalen var under all kritik!!.....och då menar jag inte aragemanget i stort(det är ju grymt!). Utan leverantörerna!! ... för att ta några exempel så hade Atomic endast ett par Bent Chetler och inga andra friåknings lagg! Vid fråga till Rossingnol om dom hade några S6 (jibb) att testa, vart svaret att någon sådan skida finns ju inte i deras sortiment!!(-du menar s86...eller z- modellerna??). K2/ Line hade endast ett par Prophet 115 och då i 179 längden som jag ganska säkert kan säga....är den minst efterfrågade längden av just denna modell. Inte heller fanns det några SFB att testa, en skida som jag tror många skulle uppskatta då den är väldigt allsidig. Även konstigt att Völkl inte hade några Katanor.... -dom är slut i hela Europa, blev svaret. Tycker då ändå att man borde haft ett par till testhelgerna...svagt!. Tyvärr fortsatte det på detta viset hos de flesta "stora" levenratörer....Men måste även ge lite kreed till några av de "mindre" märkena då dessa hade både olika längder och modeller!
Så jag tycker nu det är dax för leverantörerna att skärpa sig!, både vad det gäller utbud men faktiskt även kunskap/intresse nivån på deras anställda!

/Robert

Senast ändrad:

JL76

Aktiv medlem
Håller helt med, de "stora" tillverkarnas utbud var bedrövligt, testade endast en enda modell från vardera av Völkl, Rossi, Fischer, Atomic och Salomon.
S6 Jib verkar ju haft nån slags tillverkningsdefekt och blivit återkallade men det kanske de inte visste om?
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=200520

Senast ändrad:

Vannish

Medlem
Håller helt med, va riktigt dåligt utbud... Blev lite besviken! Jag fick svaret av völkl att katanan inte fanns med för att det inte fanns någon åkning för den i sälen + inte så många intresserade i sälen. Den skulle kanske tas med till Åre...

burgars

Ny medlem
Det är tyvärr bara att instämma.
Jag fick svaret att Katana inte fanns med eftersom de valt att sälja alla istället för att montera upp dem för demo...
K2 hade inte med ObSethed för det fanns inga kvar i Linköping (sverigelager?)! Hur tänker man då? En ny modell för året och man klarar inte av att spara en i varje längd? Inga Kung Fujas eller Hellbent heller. Båda nya för året.
En K2-rep tyckte att bindningen satt bra när jag prov-klickade i Hardside. Inte en mm med förspänning och han brydde sig inte alls utan sa nåt i stil med "For hilvete man!" (på danska, fast han var svensk, och dunkade mig i ryggen för nu hade jag ju sån tur att bindningarna passade utan en enda justering). Jag fick be honom att skruva fram hälbindningen TVÅ gånger!
Får de nån utbildning i det där eller är det upp till testaren att veta om bindningen är korrekt inställd? Hur kall ska man vara om händerna innan man inte behöver skruva?

Det var de mindre tillverkarna som gjorde helgen, precis som Robert säger. Både på service- och utbudssidan.

Senast ändrad:

robRhino

Aktiv medlem
Måste säga att jag alltid ställer in bindningarna själv! Kan låta konstigt, men det är ju som Burgars säger och därför måste man ta mejseln själv......
Verkar vara olika svar till oss ovan iaf(angående varför dom inte hade vissa modeller). "K2 hade inte med ObSethed för det fanns inga kvar i Linköping (sverigelager?)! Hur tänker man då?" -JA det är ju väldigt konstigt när man har en ny modell(ObSethed) och argumentet med "feta" skidor funkar ju ändå inte, är ju bara bullshit!. Hittade själv ett par med 111mm FÖR pist och allmäna svenska förhållnde och polarn ett par 123mm som funkade gött i pisten men för mestadels powder!
burgars sa:
Det är tyvärr bara att instämma.
Jag fick svaret att Katana inte fanns med eftersom de valt att sälja alla istället för att montera upp dem för demo...
K2 hade inte med ObSethed för det fanns inga kvar i Linköping (sverigelager?)! Hur tänker man då? En ny modell för året och man klarar inte av att spara en i varje längd? Inga Kung Fujas eller Hellbent heller. Båda nya för året.
En K2-rep tyckte att bindningen satt bra när jag prov-klickade i Hardside. Inte en mm med förspänning och han brydde sig inte alls utan sa nåt i stil med "For hilvete man!" (på danska, fast han var svensk, och dunkade mig i ryggen för nu hade jag ju sån tur att bindningarna passade utan en enda justering). Jag fick be honom att skruva fram hälbindningen TVÅ gånger!
Får de nån utbildning i det där eller är det upp till testaren att veta om bindningen är korrekt inställd? Hur kall ska man vara om händerna innan man inte behöver skruva?

Det var de mindre tillverkarna som gjorde helgen, precis som Robert säger. Både på service- och utbudssidan.

Senast ändrad:
J

jjosefsson

Guest
Inte undra på om intresset för just de modeller ni nämner är svalt hos leverantörerna
Ni beställer ju ändå de modellerna hos sportconrad
Varför ska de Svenska leveratörerna bry sig om skidor de ändå inte säljer i någon större omfattning
Be sportconrad komma upp med de modellerna ni önskar provköra

ekdahl

Ny medlem
trodde skidtestarhelgen bara var en täckmantel för att supa och svina?
leverantörerna kanske har förstått detta med.

burgars

Ny medlem
jjosefsson sa:
Inte undra på om intresset för just de modeller ni nämner är svalt hos leverantörerna
Ni beställer ju ändå de modellerna hos sportconrad
Varför ska de Svenska leveratörerna bry sig om skidor de ändå inte säljer i någon större omfattning
Be sportconrad komma upp med de modellerna ni önskar provköra
Ja de har helt tappat den marknaden, det är ju inte så konstigt. Såg ett par ObSethed på InterSport här i Karlstad härom veckan. De hänger högst upp på väggen och har en prislapp på 10000:-. Vilken konsument som har någon koll på marknaden skulle köpa där? Nu kostar de säkert inte så mycket på "skidbutikerna" men bara ett exempel. För tre år sedan hade de ett par Salomon XW Lab på samma plats i butiken för samma pris. De satt där hela säsongen, men jag var där och lyfte ner och klämde på dem en gång iaf.

burgars

Ny medlem
Och det är lite kul att det här på freeride finns dussintals som är mer insatta i märkenas produkter än deras egna representanter. Vad lär man sig som rep för en leverantör? Produktprogrammet borde vara det första. "- Nej, S6 har vi ingen modell som heter." Hur ska man kunna sälja den produkten i Sverige om det sägs så i tältet?

Carled

Aktiv medlem
De som åker på skidtesterna här väl ändå ett visst intresse av skidåkning, varför släpar man sig annars till en öppningshelg med risiga förhållanden? Om leverantörerna bara visar upp de nya "moderna" modellerna så att folk får provåka dem ordentligt tror jag många skulle få upp ögonen för dem, många av dem skåpar ju ut betydligt smalare och tråkigare skidor...
"Vi" vet att det går att åka rejält brett utan att tappa prestanda eftersom vi har köpt billigt utomlands. Gemene man måste lägga ut stora slantar för att ens våga chansa litegranna. Får de provåka finns ju iaf. möjligheten att det skapas intresse på hemmaplan. Utan möjlighet att provåka kommer det inte hända någonting!

JL76

Aktiv medlem
En skida som jag trodde skulle vara på testet var Atomics Access som är helt ny och mer vänder sig till "gemene man" iom att den är 100mm i midjan och billig, frågade varför den inte var med och de sa att hade haft leveransproblem, men jag har sett tester från förra säsongen på dem och conrad har den och i princip alla andra onlinesäljare. Hur kan alla andra än Atomic Sverige ha denna modell? Klart folk köper från conrad om distributören inte ens kan skaffa skidor till sig själv....

Senast ändrad:

burgars

Ny medlem
JL76 sa:
En skida som jag trodde skulle vara på testet var Atomics Access som är helt ny och mer vänder sig till "gemene man" iom att den är 100mm i midjan och billig, frågade varför den inte var med och de sa att hade haft leveransproblem, men jag har sett tester från förra säsongen på dem och conrad har den och i princip alla andra onlinesäljare. Hur kan alla andra än Atomic Sverige ha denna modell? Klart folk köper från conrad om distributören inte ens kan skaffa skidor till sig själv....
Saxat från annan tråd:
"Tack för ett ypperligt svar (som alltid)! Den längre skidan får jag bestämma mig för, men måste nog sova lite på om jag ska ha Katanan eller ej. Det lutar åt den, men är bara lite lite rädd för att den ska bli lite tåg-liknande. Va egentligen inne på Katanan innan skidtestarhelgen, men då dom inte hade med sig den och SideStash fanns så blev jag lite intresserad av den, lättpåverkad som man är!"

Där tappade Völkl en köpare... men han kanske ändå skulle ha köpt dem hos tysken? För alla skidor är slut i Sverige. Eller står de bara ute i butikerna? Och hur många butiker i landet har Katana i hyllorna? 10-15 st?

Förra året var jag jättesugen på att testa Elan Boomerang efter att ha läst nästan enbart bra om den. Elan hade inte med någon med motiveringen att de var slut, på fabriken också. Jag uttryckte min besvikelse och fick istället prova det mest relevanta de hade med, 999 i 177. Det vill säga inte relevant alls.

Efter att ha letat runt på nätet köpte jag Boomerang på utförsäljning i slutet av mars från staterna. Vad ska man göra?

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Testet bars helt klart upp av dom mindre leverantörerna. Storm, Hendryx, Icelantic, Moment, Extrem, Kästle osv gjorde att det fanns mycket intressanta grejor att testa. Jag hade iaf fullt upp hela helgen. Salomon hade ett skapligt sortiment i år ändå tycker jag med Sentinel, Shogun och Czar. Rocker är ju lite gammal nu, så den kan väl vila. Och ingen hade väl förväntat sig att få se vare sig El Dictator eller Rocker2 på testet (DÅ hade jag blivit impad för en gångs skull av Solly). Att Völkl inte har med någon Katana är riktigt konstigt. Trist också att Nojlas blev sjuk och inte kunde få dit några RP112:or.

Boomerang fanns för övrigt i K2-tältet till min stora förvåning. K2, Line och Elan i samma tält alltså. En oväntad kombo.

Lite glest i tälten, ja, men det var lika kul som vanligt tyckte jag. Mycket Freerideprofiler på plats också. Det var kul att få en glimt av RobRhino, Hasse, PNyberg, JL76 mfl på snö.

JL76

Aktiv medlem
MnO sa:
Boomerang fanns för övrigt i K2-tältet till min stora förvåning. K2, Line och Elan i samma tält alltså. En oväntad kombo.
Var inte det en besökares skidor då? Tyckte jag såg två som åkte på Boomerang (ypperligt val för förhållandena...).

Såg inga Shogun i Solly tältet heller, fanns de?

Jarle

Aktiv medlem
JL76 sa:
MnO sa:
Var inte det en besökares skidor då? Tyckte jag såg två som åkte på Boomerang (ypperligt val för förhållandena...).

Min gode vän Rasmus åkte på lördagen omkring på ett par fjolårs boomisar med Jesters, såg en till i backen som åkte runt på ett par fjolårs boomisar med duke på. Såg inga årets, men det kan hända att de var utlånade när jag var ute och gled.

assr

Medlem
MnO -

varför skulle inte man kunna förvänta sig ett par el-dictator?

det står ett par dictator på ski-total i uppsala, så helt omöjliga lär de ju inte vara att få tag på

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Sorry men jag tror ingen som har klagat här inser hur mycket jobb det är att vara på Skidtest och skruva skidor. Plus hur mycket pengar det kostar att ha testskidor. Min uppsättning som är långt ifrån komplett kostar 6-siffriga belopp. Och att ha alla skidor med sig för Atomic, K2, Salomon med flera skulle säkert kosta de närmare 500000 kr. Och med det slitaget som skidorna slits så vet jag inte om det är värt dessa pengar. Har lagat mina skidor i två dagar nu.

För oss mindre är det en ren förlust att stå på skidtestarhelgen om man ser hur mycket man måste sälja för att täcka upp för testskidorna vi har monterat upp.

Men det är mer viktigt att komma ut och möta kunden och eventuella köpare så vi får ta den smällen tyvärr!

//Hasse

Edit: Alltid kul att få ett ansikte till Nickname här på freeride.
Och tack för alla trevliga omdömen om skidorna. Men vart tog du vägen MnO?

Senast ändrad:

JL76

Aktiv medlem
Carled sa:
De som åker på skidtesterna här väl ändå ett visst intresse av skidåkning, varför släpar man sig annars till en öppningshelg med risiga förhållanden? Om leverantörerna bara visar upp de nya "moderna" modellerna så att folk får provåka dem ordentligt tror jag många skulle få upp ögonen för dem, många av dem skåpar ju ut betydligt smalare och tråkigare skidor...
...
Träffade på en "gemene man" i liften, han hade hyrt skidor för hela helgen, nån nordica pistmodell.
Jag frågade varför han hyrt när han kunde testa, gratis dessutom. Han visste inte om att det var test, eller att det var gratis och även nu när han visste frågade jag om han ändå inte var nyfiken så tyckte han att "nä varför det jag har ju dessa (hyrskidorna)". Tolka det hur ni vill...

Tompan14

Ny medlem
Han hade ju uppenbarligen inte åkt dit för att vara med på testhelgen, utan enbart råkat vara där under testhelgen; Det går inte att jämföra äpplen och päron!

Det kostar nog en hel del att hålla sig med testskidor, stora märken med många modeller måste prioritera. Jag har full förståelse för att man väljer att lyfta fram "stadium-skidor" framför andra. Man säljer helt enkelt inte tillräckligt mycket av de skidor som efterfrågas här på den svenska marknaden.
Det är marknadens sätt att anpassa sig till den nya rådande normen, gärna kläm&känn och en gratis testhelg men beställer det gör man via internet ifrån utlandet för att spara... ja, vad då? Det är inga jättesummor det handlar om, en ,två femhundralappar kanske. Spara in på ett par utekvällar och stötta din lokala handlare så ska du nog se att sortimentet på skidtestarhelgerna förändras.

MnO

Aktiv medlem
Jarle sa:
JL76 sa:
MnO sa:

Min gode vän Rasmus åkte på lördagen omkring på ett par fjolårs boomisar med Jesters, såg en till i backen som åkte runt på ett par fjolårs boomisar med duke på. Såg inga årets, men det kan hända att de var utlånade när jag var ute och gled.
Aha, det kanske var en besökares då. Men jag såg ett par Boomerang som jag tänkte fråga om det var testskidor hos K2. På lite håll såg jag hur en kille pekade på dom och fick dom i handen av personalen. Det såg dessutom ut som att han micklade lite med bindningen, vilket man normalt inte gör med privata skidor. Fast jag medger att förklaringen att det var ett par privata känns mer trolig...

JL76> Vet inte om du var ironisk nu, men jag tyckte faktiskt att de skidor som gick bäst för helgen var just 115mm:s allroundlagg. Det var lite rullig snö för pistskidor, precis som vanligt, och bredlaggen var ett givet val. Och det är sannerligen inte många av dagens fatskis som inte piskar på rätt bra i pist.

MnO

Aktiv medlem
assr sa:
MnO -

varför skulle inte man kunna förvänta sig ett par el-dictator?

det står ett par dictator på ski-total i uppsala, så helt omöjliga lär de ju inte vara att få tag på
För att Salomon aldrig har haft med några top of the line bredlagg på testet. Bara att få se Czar i hyllan förvånade mig. Däremot kostar dom ju på testflottan när det gäller dussinlagg i mellansegmentet. Dictator är väl inte direkt svår att få tag på vad jag vet. Men intresset för den typen av skidor har alltid varit i princip noll från leverantörens sida.

MnO

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Sorry men jag tror ingen som har klagat här inser hur mycket jobb det är att vara på Skidtest och skruva skidor. Plus hur mycket pengar det kostar att ha testskidor. Min uppsättning som är långt ifrån komplett kostar 6-siffriga belopp. Och att ha alla skidor med sig för Atomic, K2, Salomon med flera skulle säkert kosta de närmare 500000 kr. Och med det slitaget som skidorna slits så vet jag inte om det är värt dessa pengar. Har lagat mina skidor i två dagar nu.

För oss mindre är det en ren förlust att stå på skidtestarhelgen om man ser hur mycket man måste sälja för att täcka upp för testskidorna vi har monterat upp.

Men det är mer viktigt att komma ut och möta kunden och eventuella köpare så vi får ta den smällen tyvärr!

//Hasse

Jag underskattade som vanligt hur snabbt tälten plockas ner på söndagen. Sen snackade jag med PNyberg och han sa att du också kommer att vara på plats i Åre. Där har jag tre dagar på mig, så jag tänker åka igenom Moments sortiment grundligt där. Den här helgen kom jag tyvärr upp först på fredag kväll (det är ju fan att man ska jobba med onödigheter i veckorna...) och tiden går fort när man har roligt. Jag föredrar att köra ett märke i taget och ville inte ta nåt ströåk strax innan stängning.

När det gäller kostnad och slitage på skidorna så förstår jag att det är en betydande belastning. För ett nytt märke på den svenska marknaden så finns det nog inte så mycket att välja på dock, precis som du säger. Det är en kostnad som krävs om skidorna ska nå ut till kunderna. Jag kan tänka mig att det sliter rätt ordentligt med en sån här helg. Framförallt för att det "nästan" var åkbart utanför pisterna som det var nu, och det var nog fler än en testskida som fick smaka lite fjällgranit mellan björkarna när teståkarna försökte känna in skidorna i löst. Jag såg tex ett gäng jibbers som drog på för fullt så det såg ut som någon hade slängt tomtebloss i skogen med ett icke nämnt testmärkes grejor (inte Moment den gången, så du kan vara lugn, Hasse).

Testsortimenten är en annan fråga. Man kan ju fråga sig varför så många märken satsar stora pengar på att ta med sig en hel dröse skidor ur det stora gråa mellansegmentet. Väldigt många köper den typen av skidor, men det är extremt få åkare ur den kategorin som besöker ett skidtest. De flesta sportlovsåkare väljer skidor direkt i en stor sportbutik efter försäljarens råd, eller efter vilken färg som passar skidjackan, alternativt köper samma modell som dom har hyrt en vecka, oavsett om det är bra grejor eller ej. De skidor som hyrs är ändå tio gånger bättre än de två gamla vedklabbar till lagg dom körde på förra gången dom var i Idre, och åkaren tror att han har hittat marknadens bästa lagg. Jag skulle säga att det lönar sig väldigt mycket mer för tex Salomon och Fischer att få ut modeller hos uthyrarna om det ska säljas dussinskidor.

Men hela importtrenden är naturligtvis ett kännbart problem för de stora märkena inom bredlaggssegmentet. Speciellt för dom skulle jag säga, eftersom deras skidor är lätta att hitta hos lågprisbutiker runt om i Europa främst. Små märken är annorlunda iom att dom sällan går att hitta på avvägar. Det är konstigt att det lönar sig så mycket att beställa grejor långt borta dock. I många andra varugrupper är prisskillnaden marginell mellan Sverige och Europa, och man skulle inte ens tänka tanken att beställa för ett aningen billigare pris mot att tappa garantin.

Carled

Aktiv medlem
Det roligaste från Salomon förra året i åre var Shogun i 182. Med de risiga förhållandena där hade en lekfull Czar 182 smakat mumma, men icke! Kul att det är lite nyheter med i år iaf!

Dictatorn är inte så jäkla lätt att få tag i. Jag vet iaf en butik i Stockholm som borde ha dem men som väntat på ett par 1 månad nu... If you see my hint! ;-) intresset på ett skidtest finns ju definitivt. Personerna som köper den skidan åker på skidtest eller är nere på plats i alperna vid säsong...

JL76

Aktiv medlem
MnO: visst var jag ironisk men iofs håller jag med om att de som gick bäst var runt 115 mm men det fanns en hel del med liknande mått som gick riktigt dåligt också, Boomerang för sälen i november är ändå en ska vi säga otippad kombination iaf.

Senast ändrad:

gzon68

Ny medlem
Det låter tyvärr att det är lite som vanligt, halvbra utbud alltså, när det kommer till lite fetare offpist lagg. Får hoppas att generalagenterna tar med sig lite mer skidor till Åre som ju i alla fall bjuder på lite längre pister än Sälen. För 2 eller var det 3 år sedan körde de ju till och med högzon på skidtestarhelgen, rekordtidigt och möjligheter att testa offpistskidorna närmare sitt rätta element.

Efter trasslet med leveransen av DPS Wailer som jag förbeställde och sedan avbeställde :| så har jag inte köpt några nya offpistskidor ännu och tänkte vänta till efter Åre helgen. Men åtminstone 2 av de skidor jag skulle vilja testa finns alltså inte på plats (Boomerang och Katana). Någon som vet om någon av följande skidor, eller liknande, fanns i Sälen:

Atomic Atlas 192
Kästle MX128 (MX108?)
Elan Boomerang 190
Rossignol Super S7
Völkl Katana 190
Völkl Kuro (?)
Dynastar Big Dump

Kanske får sikta in mig på en \"allmountain med tilt mot pist\" typ AC50, Sultan 85, Salomon Enduro, test istället :rolleyes:

MnO

Aktiv medlem
gzon68>
Atomic Atlas 192 - inte vad jag såg. 99% säkert inte med.
Kästle MX128 (MX108?) - Japp. Fanns.
Elan Boomerang 190 - Stog i K2-tältet. Kanske test. Förmodligen privat.
Rossignol Super S7 - Nej, enbart 188 S7.
Völkl Katana 190 - Nej.
Völkl Kuro (?) - Inte vad jag såg. Har varit med tidigare år.
Dynastar Big Dump - Såg jag inte heller. Störst från Dyna var ProRider 115. BigDump var med förra året.

Senast ändrad:

gzon68

Ny medlem
MnO sa:
gzon68>
Atomic Atlas 192 - inte vad jag såg. 99% säkert inte med.
Kästle MX128 (MX108?) - Japp. Fanns.
Rossignol Super S7 - Nej, enbart 188 S7.
Völkl Katana 190 - Nej.
Völkl Kuro (?) - Inte vad jag såg. Har varit med tidigare år.
Dynastar Big Dump - Såg jag inte heller. Störst från Dyna var ProRider 115. BigDump var med förra året.
Tack för infon MnO, ser fram emot årets testsammanfattning från dig och ditt gäng. Det låter som jag inte kommer att bli så mycket klokare efter en Årehelg men kul skall det bli lika fullt. Toppen att Kästle har de fetare skidorna med sig också, de tillhör mina absoluta favoriter bättre känsla, grepp och stabilitet får man leta väldigt länge efter (om det ens existerar).

Moment skall i alla fall testas det skryts ju om dem på de flesta forum. Hendryx vill jag testa igen fick någon kort repa på ett par för 2 år sedan tror jag det var och tyckte de kändes för mittmonterade, men jag kanske inte förstod hur de skulle åkas gubbig som jag är. Extrem PT, den racigare/hårdare varianten av Patriot hoppas jag kunna testa ocskå.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
MnO sa:
Jag underskattade som vanligt hur snabbt tälten plockas ner på söndagen. Sen snackade jag med PNyberg och han sa att du också kommer att vara på plats i Åre. Där har jag tre dagar på mig, så jag tänker åka igenom Moments sortiment grundligt där. Den här helgen kom jag tyvärr upp först på fredag kväll (det är ju fan att man ska jobba med onödigheter i veckorna...) och tiden går fort när man har roligt. Jag föredrar att köra ett märke i taget och ville inte ta nåt ströåk strax innan stängning.
Japp jag kommer upp. Jo det gick fort att plocka ner. Men man var lätt trött efter dessa minus grader i tre dagar.

MnO sa:
När det gäller kostnad och slitage på skidorna så förstår jag att det är en betydande belastning. För ett nytt märke på den svenska marknaden så finns det nog inte så mycket att välja på dock, precis som du säger. Det är en kostnad som krävs om skidorna ska nå ut till kunderna.
Ja det är ju ett av de få sätten att visa upp sig och sina produkter för allmänheten.

MnO sa:
Jag kan tänka mig att det sliter rätt ordentligt med en sån här helg. Framförallt för att det "nästan" var åkbart utanför pisterna som det var nu, och det var nog fler än en testskida som fick smaka lite fjällgranit mellan björkarna när teståkarna försökte känna in skidorna i löst. Jag såg tex ett gäng jibbers som drog på för fullt så det såg ut som någon hade slängt tomtebloss i skogen med ett icke nämnt testmärkes grejor (inte Moment den gången, så du kan vara lugn, Hasse).
Om jag skulle ha betalat för att fixa skidorna efter helgen ett normalt verkstadpris i en random skidverkstad så hade denna skidtestar helg kostat Moment ca 5500:- i verkstads utgift enbart. Nu gjorde jag det till självkostnads pris på min fritid som tur är. Men det tog sina timmar. Den största skadan är nästan alla som tar av sig skidorna med den andra skidan. Tre kanter/belag skadade på det viset. Så tre test helger gånger 5500:- är ju 16500:- kronor det oxå då de flesta agenturer inte har en egen verkstad skulle jag tro.

MnO sa:
Testsortimenten är en annan fråga. Man kan ju fråga sig varför så många märken satsar stora pengar på att ta med sig en hel dröse skidor ur det stora gråa mellansegmentet. Väldigt många köper den typen av skidor, men det är extremt få åkare ur den kategorin som besöker ett skidtest. De flesta sportlovsåkare väljer skidor direkt i en stor sportbutik efter försäljarens råd, eller efter vilken färg som passar skidjackan, alternativt köper samma modell som dom har hyrt en vecka, oavsett om det är bra grejor eller ej. De skidor som hyrs är ändå tio gånger bättre än de två gamla vedklabbar till lagg dom körde på förra gången dom var i Idre, och åkaren tror att han har hittat marknadens bästa lagg. Jag skulle säga att det lönar sig väldigt mycket mer för tex Salomon och Fischer att få ut modeller hos uthyrarna om det ska säljas dussinskidor.
Det har förmodligen med att göra vad som säljs i butik och vad som butikspersonal skall utbildas på. Då det är en skida som säljs mest så är det den som personalen skall kunna mest om helt enkelt och då blir den uppmonterad. Och då de redan är uppmonterade och fortfarande kostar en hel del pengar så är det självklart dessa som följer med.

MnO sa:
Men hela importtrenden är naturligtvis ett kännbart problem för de stora märkena inom bredlaggssegmentet. Speciellt för dom skulle jag säga, eftersom deras skidor är lätta att hitta hos lågprisbutiker runt om i Europa främst. Små märken är annorlunda iom att dom sällan går att hitta på avvägar. Det är konstigt att det lönar sig så mycket att beställa grejor långt borta dock. I många andra varugrupper är prisskillnaden marginell mellan Sverige och Europa, och man skulle inte ens tänka tanken att beställa för ett aningen billigare pris mot att tappa garantin.
Fattar inte riktigt vad du menade med detta?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
burgars sa:
Fan Lima-Ko jag trodde du kunde skruva bindningar...

;)

OBS: IRONI!!!!! (Lima-Ko stod och skruvade nämligen bindningar där...)

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:

//Hasse

Måste komma med en liten rättning här. Räknade över hur mycket våra testskidor skulle kostat om jag skulle ha haft alla med mig i alla längder och bindningar på alla. Lite över 170000:- kr och för att vi skall få in dessa pengar igen skulle vi nog behöva sälja sjukt många skidor. Tror inte det är möjligt för oss att ens sälja så många skidor i sverige så det skulle täcka våran kostnad. Så om de stora skulle ta med sig alla skidor i alla längder så är det nog närmare 1 miljon kronor än 500000 kr i testskidor kostnad.

MnO

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Men man var lätt trött efter dessa minus grader i tre dagar.
Var det verkligen bara minusgraderna som gjorde dig trött på söndagen, Hasse? Jag har hört andra orsaker... ;)

Hasse_Lindborg sa:
MnO sa:
Fattar inte riktigt vad du menade med detta?
Jag menar att dom stora märkena har tappat massor i försäljning inom friåkningssegmentet till europeiska butiker. Mindre och mer specialiserade märken är svårare att hitta billigt, och folk är ofta beredda att betala lite mer. Det tycker jag till viss del är lite konstigt, eftersom det ibland är ett lite osäkert köp. Men så verkar det i alla fall vara. Ska man köpa en Katana, så kan man ju söka runt i 25 olika butiker. Ska man köpa en Icelantic eller nåt sådant, så finns det kanske fem butiker som har den, och konkurrensen är mindre.

I övrigt menade jag att det är annorlunda i andra branscher. Titta på elektronikbranschen tex. För fem år sedan var det många som köpte kameror, datorer och diverse grejor från Tyskland för att det var billigt. Nu går det förvisso att hitta prylarna aningen billigare om man verkligen dammsuger marknaden, men prisskillnaden mot att handla i Sverige är så pass liten att man väljer att köpa den på hemmaplan istället. Här har iofs den lokala lilla tv-handlaren slagits ut av jättarna, och det får väl ses som ungefär samma fenomen, om än i en lite mer nationell form.

M

Micke_Micke

Guest
Poc-tältet hade riktigt bra service och många modeller! De var de enda med Race-skidor vilket var optimalt för snökvaliten!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
MnO sa:
Var det verkligen bara minusgraderna som gjorde dig trött på söndagen, Hasse? Jag har hört andra orsaker... ;)
Jo på Söndagen var det så. Kanske lite andra orsaker på Lördag ;)

MnO sa:
Jag menar att dom stora märkena har tappat massor i försäljning inom friåkningssegmentet till europeiska butiker. Mindre och mer specialiserade märken är svårare att hitta billigt, och folk är ofta beredda att betala lite mer. Det tycker jag till viss del är lite konstigt, eftersom det ibland är ett lite osäkert köp. Men så verkar det i alla fall vara. Ska man köpa en Katana, så kan man ju söka runt i 25 olika butiker. Ska man köpa en Icelantic eller nåt sådant, så finns det kanske fem butiker som har den, och konkurrensen är mindre.

I övrigt menade jag att det är annorlunda i andra branscher. Titta på elektronikbranschen tex. För fem år sedan var det många som köpte kameror, datorer och diverse grejor från Tyskland för att det var billigt. Nu går det förvisso att hitta prylarna aningen billigare om man verkligen dammsuger marknaden, men prisskillnaden mot att handla i Sverige är så pass liten att man väljer att köpa den på hemmaplan istället. Här har iofs den lokala lilla tv-handlaren slagits ut av jättarna, och det får väl ses som ungefär samma fenomen, om än i en lite mer nationell form.
Då är jag med hur du menar..

snej

Aktiv medlem
Hasse, du måste VERKLIGEN ha förstått vad MnO menar :)

burgars

Ny medlem
MnO sa:
Det var mina med Duke på, så inga testexemplar. Elan var inte på plats alls så de kanske satsar på Åre istället?
Hur många Boomerang finns det i Sverige egentligen? Kan det vara så att 67% av svenska booms var på plats? Rasmus E och jag, och sen frånvarande Adam W. Aj då. Det sällskapet förpliktigar...
Håller med om att 115 mm gick bäst, testade dock inget under Bridge, 92 mm.

Senast ändrad:

jeffa

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Hasse_Lindborg sa:

//Hasse

Måste komma med en liten rättning här. Räknade över hur mycket våra testskidor skulle kostat om jag skulle ha haft alla med mig i alla längder och bindningar på alla. Lite över 170000:- kr och för att vi skall få in dessa pengar igen skulle vi nog behöva sälja sjukt många skidor. Tror inte det är möjligt för oss att ens sälja så många skidor i sverige så det skulle täcka våran kostnad. Så om de stora skulle ta med sig alla skidor i alla längder så är det nog närmare 1 miljon kronor än 500000 kr i testskidor kostnad.
Vadå 170 lax för att få med sig skidorna. Hur har du räknat då? Utpris i butik per skida eller?

Skidtest är ju marknadsföring. Tycker det låter ruggigt oseriöst och gnälla om att det inte skulle gå ihop ekonomiskt att synas på skidtesterna. Vet inte vilken deal du har med moment men om dom vill synas på testerna får dom väl dega dig med pengar för dina utgifter från deras marknadsavdelning och skicka de skidor dom vill fronta.

Handlar ju om ren och skär marknadsföring/varumärkeshype och inget "vi måste sälja så många skidor för att ha råd att åka fram och tillbaka till tandis om vi tar med fem par av bla bla bla bla".

Tror du att Cloetta räknar ut hur många kexchoklad dom måste sälja för att ha råd att trycka in Anja i deras kroppskondom? Det är ju en hel del andra parametrar som spelar in...

Edit: Vill förtydliga att jag tycker det är skitkul att de mindre tillverkarna kommer på testerna och att det är högst förståligt att t.e.x du Hasse inte kan få med dig alla modeller i alla storlekar men att börja räkna på hur många skidor man måste sälja för att få det att gå ihop är fel.

Att dom större tillverkarna visar upp ett lamt sortiment tyder väl mest på bristande engagemang. För dem är väl marknasvärdet i ett skidtest för litet helt enkelt, vilket i sin tur skapar bra möjligheter för de mindre märkena...

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp