Skarjärn, yay or nay?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Vad säger freeride, om man ska ut på längre turande (>heldagstur), är skarjärn en vettig investering? Hur ofta har man användning för dem? När man har användning för dem, hur mycket underlättar det? Är det värt den extra vikten? Finns det vettigare saker att spendera pengarna på?

Har (för en gångs skull) lite småpengar över som jag tänkte spendera, en av kandidaterna är just skarjärn!

sjo_orret

Medlem
Kan vara väldigt skönt att ha då det är hårt/brant/exponerat. Dels för säkerheten och dels för att man kan slappna av mer och därmed spara energi.
Däremot kostar det mer energi om det är lätt terräng och hårt underlag i och med att dom bromsar skidorna i steget.
Bra grej på vissa svåra ställen, men inte nått att ha på hela tiden.

FF

Ny medlem
Låt mig säga såhär. De gånger du går på tur och verkligen behöver skarjärn (kanske 1-2 av 10 turer tycker jag) så är det helt jävla oumbärligt och är sjukt värt det. Turen förvandlas från ett helvetes kämpande med halkande och kramp, till en promenad uppför.

Så ja, KÖP! =)

millgard

Ny medlem
Det är ju en PRYL, för fan. KÖP!

(Jag köpte också. "Braattha"-argumentet skall inte underskattas.)

Nojlas

Aktiv medlem
Instämmer med millgard. En riktig storbergsräv äger ett exemplar av varje tänkbar skidpryl.
Det är bara att köpa.
Glöm inte isyxan! Jag skaffade en för ett par år sedan. Har ingen koll på vad man ska ha den till, den ser mest ball ut. Jag ser den mest som en häftig accessoar. :D

Rackarns, jag tror jag behöver ett par skarjärn jag med... :/

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nojlas sa:
Glöm inte isyxan! Jag skaffade en för ett par år sedan. Har ingen koll på vad man ska ha den till, den ser mest ball ut. Jag ser den mest som en häftig accessoar. :D
Trotskij är ju redan fimpad så egentligen fattar jag inte varför isyxor tillverkas öht längre!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ähumm ... självklart har jag ett par skarknivar (betydligt roligare benämning än skarjärn) ... men har aldrig använt dem. Hur och när är det egentligen jag ska trycka på dem? För- och nackdelar vid användning i olika situationer?

/MM

chrtur

Aktiv medlem
För dem som turar mycket i alperna så tycker jag det är en klok investering (vi pratar ju inte heller om flera tusen kronor). Man kanske inte använder dem så ofta, men man är väldigt glad att man har dem då de behövs, vikten är ju ganska obetydlig...?

mholm

Ny medlem
Det är bara att köpa!

Prylar kan man aldrig få nog av. Dessutom kan man kapa av sina gamla skidor bakom bindningen och skruva dit skarjärnen och vips så har man byggt sig ett par Rax! Och vi vet alla att det är det som gäller från och med nu...

;)

Kiliam

Ny medlem
mholm sa:
Dessutom kan man kapa av sina gamla skidor bakom bindningen och skruva dit skarjärnen och vips så har man byggt sig ett par Rax! Och vi vet alla att det är det som gäller från och med nu...

;)
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Klockren

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
mholm sa:
Dessutom kan man kapa av sina gamla skidor bakom bindningen och skruva dit skarjärnen och vips så har man byggt sig ett par Rax! Och vi vet alla att det är det som gäller från och med nu...

;)
Jag tror det finns ett par blades som ligger och samlar damm i mina föräldrars garage någonstans, kanske är dags att rota fram dem igen? Jag menar, kombinera med skarknivar som matchar bredden och jag kommer kunna åka 75 grader brant utan att behöva lyfta på fötterna! (Eller hur var det nu?)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ockidocki ... om jag förstått det hela rätt ska jag sätta på skarknivarna när jag kör branta håriga rännor UTFÖR ... eller?

Senast ändrad:

millgard

Ny medlem
Japp - härav uttrycket "Ge järnet!" när man kastar sig ut.

De funkar även uppför, det blir väsentligt mindre bakhalt vid isiga förhållanden.

sethief

Ny medlem
Varning:

Skarejärn är ett så effektivt alternativ till isyxa och stegjärn att man lätt kan hamna i alldeles för brant terräng.. Kan bli lite \'oh no\' när man inser att det plötsligt blev lite för läskigt att fortsätta med skidor på, men för brant och isigt för att stå och krångla med att byta till stegjärnen..

Men, väldig bra att ha ja. Behöver inte vara så brant för att de skal vara till god hjälp egentligen. Perfekt till den där isen/skaren som det ligger 1 mm fin snö på där inte hudarna fäster. Glöm bara inte att ta av dom innan det blir för hårigt.

snorkel

Ny medlem
Skarjärn är lite som ett paraply, tar du med så behövs de ej. Har du inga så önskar du att du hade haft.

Lånar denna gamla tråd. Rätt ny när det gäller att gå med hudar men blev några turer förra året i chamonix. Hamnade i en exponerad skrå förra säsongen i argentiere där det var ishalt/hårt och brant, med en stenbrant nedanför. Gick bra men lite hårigt.

så tänkte slå till på ett par skarjärn.

har dock två par skidor (Enforcer 93 och rustler 11) med quiver killers så kör samma Shift på båda. Nu kostar ju skarjärn sjuka 1000kr för Shift och de finns i antingen 100 eller 120mm bredd. Vill inte lägga 2000kr på några vinklade metallbitar.

jag tänkte köpa 120mm och köra främst till mina rustlers och i nödfall till mina enforcers, eller kommer det bli helt omöjligt att använda 120mm skarjärn till 93mm skida? Tänker att så smala skidor som 93 klarar sig rätt bra utan?

Eller är jag dum i huvudet?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jävlar, här var det en gammal tråd. Nu för tiden är jag lite mer erfaren ;)

Det kommer vara asdrygt att gå med 120mm skarjärn på en 93-skida, men med tanke på att du har shift på dem misstänker jag att det inte rör sig om några mastodont-turer och ganska begränsad användning egentligen - med det i åtanke tycker jag inte det finns nån poäng för dig att köpa två par. Det kommer ju funka liksom.

Jävlar, här var det en gammal tråd. Nu för tiden är jag lite mer erfaren ;)

Det kommer vara asdrygt att gå med 120mm skarjärn på en 93-skida, men med tanke på att du har shift på dem misstänker jag att det inte rör sig om några mastodont-turer och ganska begränsad användning egentligen - med det i åtanke tycker jag inte det finns nån poäng för dig att köpa två par. Det kommer ju funka liksom.
Vad tycker du nu då efter några års användande? Skarjärn eller crampons?
Vill ju inte ha båda i väskan, så om du skulle välja en av dom?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Vad tycker du nu då efter några års användande? Skarjärn eller crampons?
Vill ju inte ha båda i väskan, så om du skulle välja en av dom?
Tycker frågan är lite märklig, det är väldigt olika verktyg - lite som att välja mellan hammare eller skruvmejsel. För en mer detaljerad framläggning kan jag rekommendera guiden för avancerad topptursutrustning jag skrev för ett tag sen!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
vad är skillnaden? Trodde det var samma?
Pekar dig mot samma artikel ;)

Skarjärn = skarknivar = ski crampons = böjda metallstycka som fästs i skidan

Stegjärn = crampons = broddar på steroider som fästs på pjäxorna

Pekar dig mot samma artikel ;)

Skarjärn = skarknivar = ski crampons = böjda metallstycka som fästs i skidan

Stegjärn = crampons = broddar på steroider som fästs på pjäxorna
tack, tänkte crampons = ski crampons

Joye

Aktiv medlem
Spännande! Egentligen är ju alla argument för att köpa skarknivar framlagda i tråden men... om man nu inte tycker att 1000kr är en bra investering för metallbitar man aldrig kommer använda, finns det alternativ?

En snabb googling ger Skeats

Men 500 för ett spännband med lite taggar är kanske inte heller optimalt...

Vad säger den samlade erfarenheten om att hitta på något eget? Om vi förutsätter att användningsområdet endast är för temporär användning, begränsade sträckor så borde det att trixa ihop något eget DIY.

Vad sägs om

Eller är jag bara snål?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@Joye Där det är ett problem är ju (oftast) på (brant) skrå, i vilket fall att ha extra grepp mer mitt under skidan hjälper föga, speciellt om det finns tendenser för det extra greppet att "vika sig" vid stora krafter. Jag har liten tro på det - men prova för all del och återkom gärna med resultat! :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp