Skateboard till 10årig nybörjare.

eltuv

Ny medlem
Hejsan.
Min son på 10 år vill börja åka skateboard och ska köpa en bräda till honom. Skulle verkligen behöva tips på vad jag ska köpa? Gärna en komplett bräda som han kan ha ett tag. Lägger gärna lite mer pengar och få en bra bräda en en som knappt rullar framåt.
Länka gärna till något vettigt.
Mvh

ErikDragon

Medlem
Går att hitta schyssta brädor beggat oxå. Är truckar och hjul i schysst skick, så är det bara att göra rent, o byta kullager så har du en bräda i toppskick för en relativt låg penning :)

eltuv

Ny medlem

Grabben har hittat denna och tycker den är det coolaste som finns just nu 😂 är den något att ha?? Är Birdhouse ett känt skatemärke?? Är ju 25% rabatt nu också.
Mvh

badtant

Medlem
Ja, Birdhouse är skapat av Tony Hawk och svenske Per Welinder så absolut inte skitsaker. Kör på!

eltuv

Ny medlem
Hur är det med längden på brädan är det något man måste ta hänsyn till?? Är denna för lång för barn??

badtant

Medlem
Tror de flesta är mellan 31" - 33" men har inte benkoll. Den är i alla fall inte ovanligt lång.
Skulle säga att det är mer känsligt med bredden och de flesta jag känner kör på ca 8.25 så denna är lite smalare vilket är bra för lite mindre fötter.

belsam

Ny medlem
Du får antagligen sämre truckar och kullager i ett sånt där paket, men som första bräda är det nog inga större problem. Truckar håller många brädor och byts helst inte. Du måste antagligen köpa allt utom hjul och truckar nästa sommar om han gillar det.

eltuv

Ny medlem
Förstår att man får bättre grejer om man plockar ihop själv. Men som sagt har han aldrig åkt innan så man vet inte om den blir stående. Och med 25% så landar den på 750:- känns som det blir betydligt dyrare om man ska börja plocka ihop en bräda själv?? Känns som en bra medelväg att gå med denna bräda.

eltuv

Ny medlem
Brädan är beställd och och grabben är eld och lågor.. hoppas en dyker upp i början på veckan. Det enda jag funderar lite på nu är hjulen. Står att dom är 100A är det typ dom hårdaste? Men dom är okej att åka street med också eller??

Senast ändrad:

belsam

Ny medlem
Kul. 99-100A är väl ungefär standard. Svar på din fråga; det finns hårdare. Det tar ett tag att vänja sig vid skatehjul om man aldrig åkt innan. En skateboard rullar inte som de flesta tror, det krävs kraft och teknik. Sen spelar storlek och kontaktyta också sin roll. Han får prova sig fram på olika underlag, en del rullar andra rullar inte, betong kan upplevas halt om man är ovan med hårda hjul. Den stora utmaningen kommer dock komma i att han antagligen aldrig har testat på något som är så komplicerat att lära sig som att åka skateboard snarare än vilken bräda eller hjul han har. Hoppas han gillar det! :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp