skateboard val

jibblish

Ny medlem
jag har tidigare kört skateboard i för kanske 5 år sedan och kört bmx och nu kör jag agressive inlines men blev hur taggad som hellst att börja med skateboard igen. Vad ska jag köpa för någon? vart är det bra att köpa ifrån och ganska billigt? såg även att ngn skrev att brädorna är efter dina skors storlek nu,jag har iaf storlek 43 ,vad ka jag ha?

Frostyz

Ny medlem
Brädan är en mycket personlig sak i skateboard. Nästan alla brädor som tillverkas nuförtiden görs i samma fabrik så ofta är det grafiken och märket på brädan som kostar. Bredden på brädan är en smaksak men om du kör pool så rekommendar jag en lite bredare bräda än om du kör mycket streeet.
Eftersom du har 43 i skostorlek så tycker jag du ska skaffa en bräda i storleksspannet 7.75-8.0 beroende på åkstil och smak. Själv har jag storlek 45 och kör med en 7.75 bräda från peoma.

De internetbutiker som har billiga brädor är:

www.junkyard.se

www.peoma.se

www.bananaz.se

www.hollywood.se

www.boardstore.se

Truckar är en smaksak men det brukar finnas billiga truckar på Junkyard.

Hjulen finns det ett mycket stort urval av men vilken storlek du ska ha på dessa beror lite på vart du skatar.
Skatar du mycket flat och i staden så ska du ha lite mindre hjul medans om du kör mycket pool ska du rikta in dig på lite större modeller. Billiga hjul finns på:

www.peoma.se

www.bananaz.se

Kullager tycker inte jag personligen spelar så mycket roll i skateboard men självfallet föredrar man ett par okej kullager från Peoma än ett par sketna barnenshus. Tycker du ska rikta in dig på kullager i 200 kronors klassen.

Coldis

Ny medlem
Att välja brädbredd efter skostorlek är för bebisar, gå in i en affär och kolla ut en bredd som du tycker ser bra ut, det blir vingligare med smalare men "klumpigare" men stabilare med bredare som man kanske kan förstå.

Välj en bra bredd och rikta sedan in dig på truckar. Truckar är antagligen det viktigaste på hela brädan så snåla inte. De mest populära är independent och thunder nu. Om du köper en 8" bräda till exempel kommer dom i kassan antagligen försöka trycka på dig en independent 139 truck som är 8" bred eller en Thunder 147" truck. Om jag var du skulle jag ändå köra med independent 129 trucken alternativt thunder 145 även om du kör en 8" bred bräda, det blir inte speciellt mycket sämre stabilitet ändå, och om du frågar dessa frågor antar jag att du inte tänker köra på pro nivå på första setupen ändå :) Välj om du vill ha mid, high eller low truckar, low är mest populära då det är stabilare. Mid och high ger aningen mer pop men är också ostabilare.

Till sist; ta inte för stora hjul. Ska du köra street (som jag har antagit hela tiden), så kör hjul på 51-52mm och kompensera med snabba lager, alltså några abec 5 eller 7 (eller bara snabba på de som inte har abec som t.ex. bones lagrerna, kör då reds eller liknande då de är billiga och bra).

Väljer du allt detta hamnar du på ungefär 2000:- eller något. Känns det för dyrt bör du kolla på färdiga kompletta brädor som finns på sidorna Frostyz länkade och välj din storlek, du klarar dig nog på de till en början också :)

n_erik_n

Ny medlem
Skaffa en Girl bräda! du kanske ska ha a storlek 7,75 - 7,9 på brädan och truckar ska du INTE ha speed demons eller no brand! hjul ska du ha ca 103 a om du vill kunna slida mycket. rekomenderar girl bräda,venture truckar,reds bones kullager och bones hjul. köp det på top12.se, det är en riktigt bra hemsida! Jag har: girl bräda=600 venture truckar=549 reds bones kullager=200 speed demons hjul=250 skruvar spelar ingen roll. allt = 1599!kr men du kan alltid skaffa en komplett bräda för 1300kr

D-Nord

Ny medlem
köp en junkyard bräda!!! finns i alla storlekar, själv kör jag med en 7,625:a, dom ligger på 300kr och i min mening är den lika bra som dom plan B, element och enjoi brädorna som jag tidigare har kört med. För övrigt så har jag sedan ett par thunder "light" truckar 650kr, pig kullager 300kr och alien hjul ca 350-500kroch den hela är bland den lättaste (i vikt)som jag har haft eller vad mina vänner har haft, annars är enjoi et utmärkt val den är lätta som skit om du vill ha ett dyrare alternativ med kanske lite bättre kvala. Allt detta finns på junkyard

Manutten

Ny medlem
Alla brödor som inte är superdåliga är likadana om du förstår hur jag menar där. Så köp bara nån, du måste ju köpa ny ganska snart ändå :)

Senast ändrad:

CM

Ny medlem
Köpte från Bananaz och blev väl runt 1300kr med frakt så tycker du ska köpa där ifrån :) Har fått några småsprickor vid truckarna men är nog pga jag är tung.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp