Skateskidor längd

triggy

Medlem
Hej!

Sugen på börja åka lite längd, hoppas det är ok att fråga om det här?

Har kollat runt lite, är 1,80 lång, och fått tips om att köpa ett par skateskidor som är 5-10cm längre än mig själv, medans min kompis som åkt längdskidor tycker jag ska kolla på skateskidor som är 1-60-170 lång, då det är lättare att åka på då jag inte är så van vid skate.. sitter lite i kläm här.. så skulle behöva rådfråga lite fler och hoppas några av er här har bra koll! =)

MarcusNorlund

Ny medlem
Tips är att beställa från skistart.com och där fylla i din längd, vikt och erfarenhet av längdskidor sen får de välja ut rätt längd åt dig. Beställde mina skateskidor därifrån och blev väldigt nöjd👍

Bomben77

Ny medlem
Var bor du? Bege dig till en vettig handlare som kan hjälpa dig. Inte XXL alltså. Specialerbjudanden med märkligt låga priser på toppmodeller inner ofta lägre kvalitet på belag osv.

Xavier

Aktiv medlem
Valet av längd på längdskidor, såväl skate som klassiskt har ganska lite med din längd att göra och betydligt mer att göra med din vikt, åkteknik och skidmodell. Stavlängden å andra sidan har ganska mycket att göra med din längd och ganska lite att göra med din vikt. Olika skidmodeller har olika styvhet i spannet och passar således olika tunga åkare (och tekniknivåer). Därmed kan en mjukare skida bli längre för en lätt åkare jämfört med en något tyngre åkare som väljer en styvare skida.

Som redan påpekats, har du inte en renommerad skidbutik i närheten som kan hjälpa till så går det fint att beställa från dedikerade sidor som Skistart och Pölder. Outnorth gör inget dåligt jobb heller, i princip använder de allihop en av två olika mätsystem (läs maskiner) för att testa ut att skidorna passar dig.

Således att ge en precis rekommendation om längden på en skateskida baserat bara på din längd utan att varken veta din vikt eller vilken skidmodell som diskuteras är i bästa fall en godtycklig åsikt.

Kan tillägga att jag är 175 och mina skateskidor är 192....

Senast ändrad:

triggy

Medlem
Jag använde mig av skistar, pratade med dom i chatten som fick lägga fram specifikt åt mig efter min vikt samt längd! Tack för alla svar! :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp