ski around eller ski across

AKvS

Medlem
Jag och en kompis funderar på att åka på någon av dessa turer i februari.

Har läst langley broschyren och fått lite koll på orterna vi förhoppningsvis kommer att besöka.

Har kollat på forumet och ingen verkar ha varit på dessa resor då inga tidigare inlägg har fått svar.

Skulle vara bra att få tips om vilken man skall åka på around eller across? eller skall man bara åka till whistler och vara där i 10 dagar?

/ebbot

Jag åkte med Langly 2001 och då åkte jag across turen den var helt ok vi hade bra med snö och bra skidåkning. Guiden som vi hade var guldvärd han hittade bra på alla skidorter och kunde tala om var den bästa offpisten fanns. Det som var negativt med resan var att det var långt mellan orterna, många timmar i bilen.Men jag kan verkligen rekomendera att åka till Canada. MVH Anders

Klart du ska åka runt, tidiager var de båd aturern anästan lika. Såg att de nu har gjort om Across enhel del så en hel del ställen jag inte känner till.

Jag har åkt SAR två gånger och körde en egen runda på tre veckor förra året. Gillar verkligen skidåkningen på den turen. Tyvärr är man väldigt kort stund i resp. ort vilket är synd i framförallt Nelson. Grymt trevligt ställe!

Ha det!

Jag var i Kanada en månad förra vintern tillsammans med en kompis. Vi åkte inte med Langley men ungefär till samma orter. Vi träffade på dom flera ggr. Jag tycker personligen att deras schema verkar rätt så stressat, mycket hattande mellan orter på kort tid. Man hinner inte riktigt komma in på stället riktigt innan man ska dra därifrån. Dessutom så om det är bra med snö på ett ställe så är man kanske tvungen att åka därifrån dagenn efter. eller så måste man stanna två dagar på ett ställe där det är skitkasst och inte har snöat på en månad. Så man blir ganska låst. Jag tror ist. man ska göra så att man tar o åker över en hel månad och åker runt o bestämmer själv vart man vill åka. Det är lätt att få reda på vad som är bra när man träffar andra på vandrarhem. Dessutom så är det nästan lika billigt att åka en månad själv som att åka tio dar med Langleys terroristturisttempo.
Fast det är ju förståss bara som jag själv tror...

Ska över igen i vinter fast hela vintern den här gången hehe...
ha det fett!
/Kim

Det är defenitivt bättre att åka t ex tre veckor själv, solklart. Jag har gjort båda varianterna, men Langleys är ett bra alternativ om man inte kan vara borta i tre veckor. Du kommer in i systemet mycket snabbare eftersom du åker med guide. Vad gäller snön har jag på tre år inte varit med om att det varit ngn jätteskillnad på de orter som ligger på sådana avstånd att det går att flexxa mellan. Går självklart att flytta på sig mer permanent....

Summa sumarum; har du tid och möjlighet åk själv annars är langleys alternativ mycket bra.

Kommer inte riktigt ihåg budgeten när vi åkte med Langley men jag tror att det hamnade på ca 16 000 med allt (resa, liftkort, mat och dryck etc) tillkom extra gjorde helikopterlyft och catskiing.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp