(Skid)pjäxhjälp till snowboardåkare

jcca

Medlem
Tja.

Köpte ett par skidor av en här på freeride tidigare i höstas och eftersom jag nämnde att jag inte hade köpt pjäxor än så skickade han med ett par han hade ståendes som jag kunde använda om de passade.

Har mycket begränsade kunskaper om pjäxor, men tyckte de var bra storleksmässigt och att de var ganska smala i lästen. Jag har väldigt smala fötter och har därför ofta haft problem med att (hyr)pjäxor har varit för breda.

Men de glappar lite i hälen, och när jag tar ut innerskon så är de väldigt breda där, han hade väl lite bredare häl än vad jag har. När jag ställer mig på tå så följer hälen med en bit upp.

Går det att köpa nya innerskor som passar min fot bättre, eller gör det ingen skillnad? Eller måste man köpa helt nya pjäxor?
Kändes som det vore lite onödigt eftersom skalet i sig verkar vara bra.

Pjäxorna är ett par Lange(?), vet inte så mycket mer. typ 27,5 i storlek tror jag.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
En grej du kan göra om hälen glappar är att sätta på foamkuddar på utsidan av innerskon. Jag har sådana själv och det gjorde stor skillnad. Det som är svårt att avgöra är huruvida det glappar så mycket att det ändå inte hjälper. Pjäxor är väldigt svårt och risken finns att om du börjar lägga pengar på att modifiera så har du snart lagt lika mycket som ett par pjäxor, som är mer anpassade från början, hade kostat. Detta är ju en avvägning man måste göra.

waxoff

Aktiv medlem
Jag undrar om du inte borde omformulera din rubrik för att få fler att förstå att det faktiskt handlar om skidpjuck och inte brädpjuck?!!

Hmm, jag känner mig inblandad i det här fallet, visst har jag rätt?

Visst, det finns flera angrepssätt att jobba med skorna. Men till att börja med. Hur lös är hälen? Om du klickar i bindningarna och lutar smalbenet framåt i pjäxan, lyfter hälen då också? I så fall är den lös. Att med framfotens hjälp lyfta hälen en bit brukar inte vara omöjligt ens med bra hälgrepp.

Foamkuddar är en variant. Det går att göra egna varianter. Lagomt tjockt och lagom mjukt material som placeras/vidhäftas mellan skal och innersko helt enkelt. Här finns annars ett exempel på butik som erbjuder dylika tjänster. Det finns fler!

Och ja, du kan byta hela innerskon. Antingen till en formbar thermosko som t.ex Intuition eller en sprutbar sko. Men då är du snabbt inne på kostnadsproblematik enl Pillards resonemang ovan.

jcca

Medlem
Pillard: tack för svaret, det verkar som en vettig idé. Ja det drar väl lätt iväg om det är mycket som behövs justeras

Xsoolx: stämmer bra :) är på jobbet nu men kan testa igen när jag kommer hem, men upplever att hälen sitter ganska löst men återkommer om det!

Bra länk från alpingaraget, hälgrepp eller bygga på innersko kanske räcker isåfall, 300/400 kr är ju inte mycket!

P.s förtydligar rubriken lite också

jcca

Medlem
Har testat pjäxan och klickat i bindningen, det känns som att jag har ett litet spelrum på ca 0,5-1cm uppåt om jag lutar mig fram och hälen går upp.

Men sedan känns det lite som att när jag lutar mig fram och tillbaks på skidan så följer innerskon med på något sätt, som att innerskon glider lite fram och tillbaka. Kan det typ vara för liten innersko för skalet?

Ripan1997

Ny medlem
Spänn pjäxan hårdare eller kika förbi t.ex. Alpingaraget för bra hjälp, det är svårt att hjälpa enbart med text.

jcca

Medlem
De är redan spända väldigt hårt tycker jag, men hälen blir liksom inte mer fastspänd, utan det är mest andra delar av av foten/smalbenet som det blir tajtare på.

Förstår att det är svårt, har tyvärr en bit till alpingaraget. Får söka runt lite om det finns någon duktig i närområdet.

Men är det möjligt att innerskon typ är för liten, eftersom den glider runt lite fram och tillbaka?

waxoff

Aktiv medlem
Det är orginalinnerskon som sitter i. Den är ju körd en hel del, men att den skulle vara för liten känns inte som det första jag skulle gissa på. Det är inte så att pjucken rent av är för stora åt dig? Kanske sulan behöver bytas ut?

Lite fler hintar om pjäxtestning och sulor kan du få från denna länk Powderbucket samt om fotstorleken från denna Mät din fot

jcca

Medlem
Tack för riktigt bra länkar!

Kan vara något för stora möjligtvis, men testade båda pjäxorna som det beskrevs i länken och det kändes bättre, högerpjäxan satt bättre än den vänstra av någon anledning.
Jag spänner alla spännen till max men tycker det känns som de sitter bra, möjligtvis lite spelrum på vänstra pjäxan men vet inte riktigt hur mycket som är normalt på pjäxor.

Men när jag klickar i båda bidningarna och står och väger fram och tillbaka på skidorna, typ butters så glider sulan lite och det "knarrar". Tar jag ut själva innerskon så finns det ju en "sula" i skalet, känns som att det är den som är "lös" typ. Går det ens?

Alltså, känns som alla mina tankar och allt jag skriver mynnar ut i att jag vet inte ett skit om pjäxor (eller skidor). Förväntar mig inte att ni ska kunna hjälpa mig eftersom jag själv knappt vet vad jag håller på med.

Men måste påpeka att de sitter mycket bättre än alla hyrpjäxor jag testat i mitt liv på diverse semestrar när brädan fått vila. Så de sitter ju inte alldeles fel!

edit: har ingen linjal hemma men att mäta foten kanske vore på sin plats.

Senast ändrad:

jeppenator

Aktiv medlem
Det finns rätt mycket man kan göra med gamla grejer som att bygga på innerskon, innan man ska ge upp hoppet och börja leta nytt. Ta med pjäxorna till någons om är duktig och har koll så går det rätt fort att där göra en urvärdering och mecka ihop dem så dem sitter lite bättre. Är sjukt svårt att fixa såna grejer hemma framför datorn om man inte redan har bra koll på grejerna och att modifiera pjäxa/innersko.

Sen skrev du att du "har dragit pjäxan på max" på alla spännen? det är inte alltid en bra grej utan man vill ha lite spelrum kvar att spänna på, då dem kanske kommer töja ut sig. Är pjäxan redan på max kan det alltså uppstå problem i framtiden. Samt att om man behöver dra pjäxan fullt på alla spännen så kan det betyda att pjäxan egentligen är lite för stor för din egen fot. men fram med linjalen och mät! Finns en bra bild som beskriver hur du kan göra det hemma på länken Powderbucket, som du fick här över!

/Jeppenator

jcca

Medlem
jeppenator sa:
Tack för svaret!
Ja man får väl försöka ta sig till någon större stad där folk kan något om det om jag hinner. Annars kanske det går att göra nere i Österrike? (ska dit över säsongen).

Aa, lite luddigt skrivet kanske men när jag skrev att jag dragit pjäxan på max så menade jag att "...alltså är de kanske lite stora"

Får fixa linjal till i morgon så får vi kanske lite klarhet i det hela.

MnO

Aktiv medlem
Mina förslag:

1. Köp ett ark självhäftande ljuddämpargummi på Biltema eller motsvarande. Det är lätt att jobba med och blir mer direkt än foam. Man slipper också problemet med att skummet komprimeras efter ett tag. Klipp en passande bit och sätt dit den ca 3cm upp på innerskon runt hälsenan för att minska volymen.

2. Lägg i en distanssula på ca 2mm under innerskon. Görs bäst i ett lagom hårt plastmaterial, tex en flexskärbräda på Ica eller Öb. Då kommer hela skon att sitta tightare och hälen lyfts upp en bit, vilket ofta påverkar hälgreppet positivt. Ibland kan man behöva kapa eller fasa ut distanssulan under hålfoten om tåboxen blir för tight.

Gå loss med distanser och silvertejp och testa bara. Det går att göra mycket själv. Det finns nog ingen avancerad åkare som inte har moddat pjäxorna på ett eller annat sätt.

jcca

Medlem
Tack för tipsen!

Har iaf gått lös med måttband nu, och lyckades mäta foten till någonstans mellan 26,5 och 27 och mellan 9,5 och 10 cm breda.

Alltså är pjäxorna nog lite för stora för mig då, går kanske inte att göra så mycket åt hur de sitter förutom att försöka göra dom lite trängre runt foten.

edit: vad får man ge för ett par bra men inte värsta-på-marknaden pjäxor?

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp