MrBergentz
Medlem
Skida för längre turer/teknisk bestigning
Någon på forumet som skulle kunna ha tips om en skida för lite längre toppturer med lite mer teknisk bestigning? Kommer hålla till mest i Jämtlandsfjällen kommande vintrar och tänker försöka bocka av så många åk jag kan i boken "Toppturer i Jämtland".
Tänker Dynafit TLT Radical ST 2.0 som bindning (för jag råkar ha en sådan liggandes hemma), men känner mig mer osäker på val av skida.
Över 95 i midja känns alldeles för brett, men vill ju samtidigt inte ha en skimo-race-skida. De ska vara lätta så det är bekvämt att traska långt, långa nog att kunna släppa på utför men inte så långa att de är svårmanövrerade när det är trångt eller är i vägen på ryggsäck.
Är 197cm lång och cirka 90 kilo tung, så tänker att något strax i ovankant av 185cm skida borde vara tillräckligt långt för att ändå kunna stå på utför utan att vara onödigt lång, men jag kanske tänker fel?
Kikat nu på följande:
Black Crows Orb (90mm I 184cm I 1500 gram)
SGN Jostedal (94mm I 183cm I 1425 gram)
Kanske man ska gå in på en kortare skida/smalare skida?
Och vad fasen tänker man för stighudar för mer alpinbestigning?
Tacksam för input,
Tänker Dynafit TLT Radical ST 2.0 som bindning (för jag råkar ha en sådan liggandes hemma), men känner mig mer osäker på val av skida.
Över 95 i midja känns alldeles för brett, men vill ju samtidigt inte ha en skimo-race-skida. De ska vara lätta så det är bekvämt att traska långt, långa nog att kunna släppa på utför men inte så långa att de är svårmanövrerade när det är trångt eller är i vägen på ryggsäck.
Är 197cm lång och cirka 90 kilo tung, så tänker att något strax i ovankant av 185cm skida borde vara tillräckligt långt för att ändå kunna stå på utför utan att vara onödigt lång, men jag kanske tänker fel?
Kikat nu på följande:
Black Crows Orb (90mm I 184cm I 1500 gram)
SGN Jostedal (94mm I 183cm I 1425 gram)
Kanske man ska gå in på en kortare skida/smalare skida?
Och vad fasen tänker man för stighudar för mer alpinbestigning?
Tacksam för input,