Skida för längre turer/teknisk bestigning

MrBergentz

Medlem
Någon på forumet som skulle kunna ha tips om en skida för lite längre toppturer med lite mer teknisk bestigning? Kommer hålla till mest i Jämtlandsfjällen kommande vintrar och tänker försöka bocka av så många åk jag kan i boken "Toppturer i Jämtland".

Tänker Dynafit TLT Radical ST 2.0 som bindning (för jag råkar ha en sådan liggandes hemma), men känner mig mer osäker på val av skida.
Över 95 i midja känns alldeles för brett, men vill ju samtidigt inte ha en skimo-race-skida. De ska vara lätta så det är bekvämt att traska långt, långa nog att kunna släppa på utför men inte så långa att de är svårmanövrerade när det är trångt eller är i vägen på ryggsäck.
Är 197cm lång och cirka 90 kilo tung, så tänker att något strax i ovankant av 185cm skida borde vara tillräckligt långt för att ändå kunna stå på utför utan att vara onödigt lång, men jag kanske tänker fel?

Kikat nu på följande:
Black Crows Orb (90mm I 184cm I 1500 gram)
SGN Jostedal (94mm I 183cm I 1425 gram)

Kanske man ska gå in på en kortare skida/smalare skida?
Och vad fasen tänker man för stighudar för mer alpinbestigning?

Tacksam för input,

viktorflygare

Aktiv medlem
Intressant frågeställning! Vad har du turat på för skidor tidigare, och vilka pjäxor tänkte du använda?

Jag är 193 cm och väger 85 kg, så vi är i ungefär samma storleksklass. Jag har alltid kört typ 185-skidor utan att reflektera så mycket över saken, och gör fortfarande det på flertalet av mina turer.

Jag har i flera år grunnat på att downsizea för att få en lättare och smidigare skida, men avskräckts av att nya skidor ändå kostar en del. Inför förra säsongen testade jag dock att dra på ett par dynafit speed radicals på en 167-cm-skida jag köpt till ungarna på nån sån där tokrea på xxl. Det har gett mersmak, även om det såklart blir en annan typ av åkning med en så mycket kortare skida.

Som vanligt beror det ju på vad man är ute efter. Är prio att åka fort kanske man ändå ska hålla sig till en längre skida, men om man som jag ändå åker defensivt isht när man är långt ute i spenaten är en kort skida bra!

Varför tycker du att över 95 mm känns för brett? Har du möjlighet att dra på nån skidtestarhelg nu när de körs igen? För 2 år sen hade de mycket turskidor i åre iaf.

Jag åker nog mest på sgn hurrungane carbon, och älskar skidmärket. Har svårt att tro att du kommer bli besviken på jostedal!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Som @viktorflygare säger är det ju helt beroende på hur du prioriterar och var du drar gränsen. Vad menar du med alpinbestigning? Jag är 181 cm/75 kg och kör "vardagsskidor" som är 178 cm/95 mm, och de får följa med på relativt mycket klätterfasoner (bland annat Stora Sarektraversen för några år sen), men nu för tiden när det är antingen riktigt långa/snabbare turer, eller skidturer där fokus är klättringen (och vid isklättring, men följer de ju inte med upp) kör jag ett par 170 cm/76 mm. Fördel med smalare skida är också mycket bättre glid. Mindre skidor gör jädra skillnad när du klättrar med dem, men att klättra med skidor är oavsett jävligt otympligt. Ibland lättare att ha en tagline och "släpa" dem efter sig.

Spontana tankar som gäller oavsett - skaffa lättare bindning. Där kan du kapa MYCKET vikt. Skaffa lätta pjäxor. Samma sak där, kapa MYCKET vikt och dessutom vikt som du lyfter när du går. Stighudar - 100% mohair. Vill du ha fokus på snabbhet och smidighet är "slotfäste" i toppen på skidorna ett krav IMO.

Senast ändrad:
Instämmer med föregående inlägg, viktigt att matcha med rätt sko och bindning för at spara vikt och bli smidigare, det är även lättare at både boota och klättra i lättare skor. Jag åker själv bara telemark så inte helt min avdelning men Radical 2 låter onödigt tungt för uppgiften.

Tänkte egentligen mest tipsa om en tanke på skidor som kan vara ett alternativ, Salomon MTN 88, de är lätt att få tag på til under halva priset av de du sett på. Jag har tyvärr inte provat de själv men har som många andra på forumet storebror 95 som är lite tyngre en de du nämner på ca 1600g i 184 men de kan också åkas ganska hårt. Svårt att hitta exakt vikt på 88 nu men det borde vara ca samma som de du sett på. Enda begränsningen för mig med MTN 95 är när det blir väldigt mycket snö, kanskje 3dm+, men det är nog inget stort problem på toppturer i Jämtland. MTN både 88 og 95 brukar finnas i Tyskland för under 3000kr, svensk butik: https://www.addnature.com/salomon-n-mtn-explore-88-skis-M761774.html

Jag har också haft ett par SGN Hurrungane dock utan carbon som gillades, så om inte priset har någon betydelse kan jag tänka mig att Jostedalen är en "bättre" som i lättare men fortsatt bra, skida än MTN. Den kostar dock fort nästan tre gånger så mycket utan mycket rea tur och då är det kanske bättre at uppgradera bindningen til något som passar bättre för skida och ändamål.

MTN saknar dock "slotfäste" som RandoRonny här ovan efterfrågar..

MrBergentz

Medlem
Intressant frågeställning! Vad har du turat på för skidor tidigare, och vilka pjäxor tänkte du använda?
------
Varför tycker du att över 95 mm känns för brett? Har du möjlighet att dra på nån skidtestarhelg nu när de körs igen? För 2 år sen hade de mycket turskidor i åre iaf.
Har turat "tungt" på ett par BC Anima i 194cm med MNC Shift, och turat lätt ett par Völkl 90Eight med sagda Dynafitbindning. Völkl-laggen har jag dock avyttrat till en bättre behövande vän men behållit bindningarna! Har använt ett par Scott Cosmos III som jag nu efter cirka 100-120 åkdagar på. Tycker börjar bli på gränsen väl slitna i plasten, men har generellt trivts mycket bra i dem.

Från en som i ungdomen åkte mycket på det som kallades "all mountain"-skidor i spannet 95-100mm midja (detta var åren innan toppturshypen för de som minns) så är det egentligen en ganska tråkig typ av skida. Det är som att hela tiden åka runt lite på mellis, de är i mitt tycke aldrig riktigt helt bra för någon form av före eller åkning. På ett hårdare underlag är de inte helt suveräna att ställa på kant eller länka kortare svängar, och samtidigt erbjuder de i djup snö inte något superflyt. Jag har en uppfattning om att en skida i 85-95mm-spannet skulle erbjuda både lättare uppfärdsel utan att för den sakens skull se ut som en skimo-tävlingsåkare under åkningen ner.

Som @viktorflygare säger är det ju helt beroende på hur du prioriterar och var du drar gränsen. Vad menar du med alpinbestigning? Jag är 181 cm/75 kg och kör "vardagsskidor" som är 178 cm/95 mm, och de får följa med på relativt mycket klätterfasoner, men när det är antingen riktigt långa/snabbare turer, eller skidturer där fokus är klättringen (och vid isklättring, men följer de ju inte med upp) kör jag ett par 170 cm/76 mm. Fördel med smalare skida är också mycket bättre glid. Mindre skidor gör jädra skillnad när du klättrar med dem, men att klättra med skidor är oavsett jävligt otympligt. Ibland lättare att ha en tagline och "släpa" dem efter sig.

Spontana tankar som gäller oavsett - skaffa lättare bindning. Där kan du kapa MYCKET vikt. Skaffa lätta pjäxor. Samma sak där, kapa MYCKET vikt och dessutom vikt som du lyfter när du går. Stighudar - 100% mohair. Vill du ha fokus på snabbhet och smidighet är "slotfäste" i toppen på skidorna ett krav IMO.

När jag pratar alpinbestigning pratar vi turer och åk där det som kanske på svenska skulle kallas "avancerad topptur" dvs. där det är vanligt förekommande med bruk av stegjärn, yxa samt fallsäkring medelst rep.

Du har dock helt klart en poäng i att man skulle kunna hitta en annan bindning, samt att val av nya pjäxor kanske kommer behöva styras av köpet av ny setup.
Jag ska dock erkänna att steget mellan "slotfäste" och fartdräkt känns kortare än vad jag är bekväm med 😆

Bgn

Aktiv medlem
Hade jag köpt ett nytt "billigt" paket utifrån dina kriterier hade jag köpt detta

1637139559098.png

Det blir ca 2,3 kg per fot plus stighudar.

Om du har stor budget hade jag köpt Evi skidor http://www.eviski.com/ski-advisor

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hade jag köpt ett nytt "billigt" paket utifrån dina kriterier hade jag köpt detta

Visa bilaga 13381

Det blir ca 2,3 kg per fot plus stighudar.

Om du har stor budget hade jag köpt Evi skidor http://www.eviski.com/ski-advisor
2 kommentarer:
- Köp inte pjäxor på nätet. Gå till en bootfitter/bra butik.
- Undvik (IMO) om möjligt dynafits skor helt utan tåklack. Det är sjukt drygt att inte kunna använda bygel fram på stegjärn.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
När jag pratar alpinbestigning pratar vi turer och åk där det som kanske på svenska skulle kallas "avancerad topptur" dvs. där det är vanligt förekommande med bruk av stegjärn, yxa samt fallsäkring medelst rep.

Du har dock helt klart en poäng i att man skulle kunna hitta en annan bindning, samt att val av nya pjäxor kanske kommer behöva styras av köpet av ny setup.
Jag ska dock erkänna att steget mellan "slotfäste" och fartdräkt känns kortare än vad jag är bekväm med 😆
Spannet är fortfarande ganska brett, men om det är fokus på att tura med skidor snarare än att klättra med skidor skulle jag nog personligen kikat på nåt i stil med skidor à 90-95 mm med en modern och relativt styv pjäxa i "kilo-klassen" med bindningar som är så lätta du törs, typ ATK HR 2.0 eller Kreuzspitze GT 2.0 eller ovan nämnda dynafit-binding.

Och slot-fäste skulle jag personligen gärna se på typ alla turskidor smalare än ~100 mm! Skulle också vara sjukt flott om det kunde finnas fler alternativ i framtiden för dynafit-bakfästen på hudar, dvs helt stela i kombination med gummistropp fram.

@Bgn :s förslag där ovan t ex är inte alls dumt för budget, bortsett från mina invändningar mot pjäxan.

Senast ändrad:

MrBergentz

Medlem
2 kommentarer:
- Köp inte pjäxor på nätet. Gå till en bootfitter/bra butik.
- Undvik (IMO) om möjligt dynafits skor helt utan tåklack. Det är sjukt drygt att inte kunna använda bygel fram på stegjärn.
Herrejävlar vad snubben på Dynafits R&D-avdelning måste njutit av löneökningen när han fick igenom sin pitchade idé:
- Ta bort tåklacken på ett par i övrigt helt välfungerande pjäxor
- Lägg kolfiber i hela sulan som och hävda sedan att pjäxan blir 15% lättare av att bort tåklacken
- Simulera fram en insignifikant effektförbättring i uppturandet som hela marknadsföringsidén bygger på (vadå 12% effektivare "rolling characteristics"?)
- Utveckla stegjärn utan frambygel som bara passar i de nya pjäxorna
- Ta 1600 spänn för dessa stegjärn
- Profit 💲💲💲

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Herrejävlar vad snubben på Dynafits R&D-avdelning måste njutit av löneökningen när han fick igenom sin pitchade idé:
- Ta bort tåklacken på ett par i övrigt helt välfungerande pjäxor
- Lägg kolfiber i hela sulan som och hävda sedan att pjäxan blir 15% lättare av att bort tåklacken
- Simulera fram en insignifikant effektförbättring i uppturandet som hela marknadsföringsidén bygger på (vadå 12% effektivare "rolling characteristics"?)
- Utveckla stegjärn utan frambygel som bara passar i de nya pjäxorna
- Ta 1600 spänn för dessa stegjärn
- Profit 💲💲💲
Det är ungefär så jag sammanfattar det också, om än marginellt mindre cyniskt. Det ger faktiskt en liten förbättring i gåkomfort, och det sparar säkert några få gram jämfört med en bygelklack - men det är absolut inte värt uppoffringen. Kanske om man går på race, men håll det då till att ha systemet på just race-skorna och droppa det på de mer allmäna turpjucken. Skulle aldrig vilja ha deras egna "cramp-in-system" som bara är tillgänglig i hel-alu och dessutom kräver en specialmodifikation av pjäxan som gör ett jädra hål (!) undertill som jag räknar med aldrig isar igen eller fylls upp med snö. Är ju enkelt löst med rem framtill på stegjärnen, men så leder till att man måste hålla koll på om man varit ute med storskorna sist eller vilken bygel som satt på vilket stegjärn igen och det är ett jädra härke. Dessutom sitter stegjärnen aldrig lika bra med rem som med bygel.

Jag vet av erfarenhet eftersom jag har TLT7:or - dagen jag hittar en lika lätt pjäxa med tåklack som faktiskt sitter OK på min fot så byter jag.

Hur var Hurrungane? Skidan lockar men svårt att hitta reviews eller testa själv.
Ja du, jag hade en eller två generationer för de som är nu men tyckte som sagt att de var ganska bra, de var stabila och förutsägbara klarade det mesta. Åkte bland annat en hel vecka pist i Alperna tidigt på säsongen vilket de klarade galant. Samtidigt var de kanske lite tråkiga men det de föll på för mig var vikt kombinerat med bärighet i lite mer snö. Jag skulla inte säga att de var för styva för mig men att de var såpass styva att de tappad lite mycket i riktig bra före, dvs ett par dm med snö. Sen var de nog lite tunga för mig som mest går på tur i utgångspunkten men kombinationen blev lit för mycket.

Men vad gäller tråkigheten har jag hört att de bytt träslag mm till sista generationen för att få de lite mer lekfulla. Ser faktisk ut som de blivit något tyngre också, hade gärna provat karbon-varianten men tycker de är lit för dyra för att de..

Har själv lust å prova ny Backland 100 som ser ut att vara en liknande skida och kostar hälften av SGN.

Topp