Skidåkningens 100 viktigaste händelser?

Hej på er!

Jag har en fråga.

Om man skulle sammanställa en lista över de 100 viktigaste händelser inom skidåkningen, moderna som forntida. Vilka händelser får man absolut inte missa då tycker ni? Händelserna bör gärna ha minst bildbevis men gärna i form av video.

Vill ni inte tipsa här får ni gärna maila till redaktionen@freeride.se.

Tack för hjälpen,
/Redaktionen

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Dagen då Völkl Katana konceptualiserades. Dagen då de första prototyperna av Völkl Katana rullades ut för test. Dagen då Völkl Katana nådde butikshyllorna för allmänheten.

Vad säger
@Jibberisch, har jag missat något?

Gäller det vilken disciplin som helst inom skidåkning, dvs. allt möjligt mellan himmel å jord?

Kanske Janne Boklöv och V-stilen. Kommer upp i minnet nu iallafall. Kan de vara nått :)

Senast ändrad:

mgbgt66

Aktiv medlem
Prylmässigt är det väl följande:
Asolo Extreme Racer
Elan SCX eller Kneissl Ergo (kanske inte så häftiga i dagens läge men WOW på den tiden)

AlWing

Medlem
Skulle själv nämna 1080 - "the yellow ski" men jag kompletterar istället med ett gammalt avsnitt från Salomon FreeskiTV och historien om just 1080 :)

Snowboard är det största som hänt skidåkningen. Va sägs om carving, rocker, fetingar och parker... allt med sina rötter i snowboard.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Free Radicals 1
Global Storming
Födelsen av Jon, Henke, Candide, Tanner, Shane, Mike D, JP, Andreas F
När EHP, spatula släpptes
Dynafit släppte techbindningen
Alla steg i starten, från stålkant, bindning som håller ner hälen, utlösningsbindning.
https://www.skiinghistory.org/history/release-history-safety-bindings
https://en.wikipedia.org/wiki/Ski_binding
Filmen Ski Bums om den heter så tar upp en del när det gäller säsongande, nya synsätt helt enkelt och vad det sen gjorde för skidåkningen, förmodligen mer än exakta prylarna.

LawndartGustav

Aktiv medlem
combatspenat sa:
Snowboard är det största som hänt skidåkningen. Va sägs om carving, rocker, fetingar och parker... allt med sina rötter i snowboard.
+1 men rocker visste jag inte? före surfbrädan och vattenskidor? eller vad exakt menar du?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp