Skidbagage (igen)

macmac

Medlem
Skidbagage (igen)
Tanken är att flyga ner till kontinenten med en resväska, ett skidbagage och ett handbagage. Blir dock inte riktigt klok på vilka regler som gäller:
Lufthansa
Swiss
SAS
Säg att jag hos Lufthansa väljer en "Economy Class"-biljett, då har jag en "permitted free baggage allowance" på 1*23kg. Innebär det att jag måste betala extra för skidbagaget eftersom jag har både resväskan och skidbagaget (=2 väskor)? Eller kan jag ta med resväskan+skidbagaget så länge det inte väger mer än 23 kg? Samma fråga gäller de andra företagen.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Skidbagage (igen)
Inte swiss väl? jag flög då med väska och skidbagage gratis med dom och hem oxå fast det var med sas. De frågade i disken om jag betalade på vägen ner och då svarade jag ärligt att jag inte gjorde det ;) flög Swiss ner och SAS hem...

Hawk100

Aktiv medlem
Skidbagage (igen)
Hos Swiss och Lufthansa får du ta skidor stavar, pjäxor hjälm med utöver din ordinarie väska på 23 kg.
På SAS får du ta 1 bagage på 23 kg dvs du kan packa allt bagage i skidfodralet om du håller dig under 23 kg(inte lätt!!!).

Ovanstående avser ekonomibiljetterna inom Europa.
Har ingen koll på övriga världen. OBS. Varning! Swiss har en superbillig biljett till Geneve där ENBART handbagage ingår.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skidbagage (igen)
DrJ sa:
Inte swiss där är det gratis med skidor! och så får man chocklad...
Senast jag kollade så var det ändrat så att man bara fick ta med en väska à 23 kg, men kunde gratis ändras till skidbaggage?

Alltså inte två bagage, utan ett bagage man kan välja att ta som vanligt bagage eller skidbagage.

Senast ändrad:
Skidbagage (igen)
Har bokat med Lufthansa för andra året på rad. När man bokat resan genom valfri resebyrå efteråt så ringer man Lufthansa och säger att man ska ha skidor med sig. Då skickar dom en ny bekräftelse där det ingår skidor kostnadsfritt.

wasabi

Medlem
Skidbagage (igen)
Swiss har kvar gratis skidfrakt för det första paret. Dvs utöver ditt normala bagage kan du ta med ett skidfodral och en pjäxbag. Detsamma gäller för Austrian och Germanwings som ingår i Lufthansagruppen.
Med Germanwings kan man ta sig billigt till flera bra flygplatser i närheten av Alperna

http://www.swiss.com/se/EN/prepare/baggage/special-baggage

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skidbagage (igen)
Men se på fan, det verkar vara jag som har missuppfattat. Jag som tänkte jag skulle få lyxa med finnair när jag flyger till Japan nästa år, men nu blir det svårare att motivera rent ekonomiskt...

Heddious

Aktiv medlem
Skidbagage (igen)
När jag flög med Lufthansa till Alperna senast (München) hade jag med mig en resväska på drygt 20 kilo, ett dubbelskidfodral med två par lagg i plus ytterkläder, lavinprylar etc (tror det vägde 19,5 till slut), samt pjäxorna och ryggsäcken som handbagage.
Trodde verkligen att de i incheckningen skulle tjura över dubbelskidfodralet (hade ringt och sagt att jag skulle ha skidor med mig, men inte nämnt hur många/hur stort bagage) men dom bara log och var hur trevliga som helst. Jag frågade för säkerhets skull att det var okej, och tydligen var det för att skidväskan inte vägde över 20 kilo, de brydde sig inte om vad jag lagt i den så länge det var skidrelaterat och jag inte översteg maxvikten. Samma med Swiss året innan.

Kanske kan vara värt att veta för den som plockar med mer än ett par lagg..

Kontentan av det hela: hädanefter tänker jag kolla hur mycket dyrare det är att flyga Swiss/Lufthansa om man ska flyga på en codeshareflight där man kan boka både via SAS eller Lufthansa/Swiss. Om mellanskillnaden för att välja någon av de senare inte överstiger den extra bagageavgiften som förmodligen tillkommer av att välja SAS är det ju lätt värt att pröjsa mer för själva biljetten..

Tycker dock att även Lufthansa borde införa choklad ombord. :D

Edit:
@Vattendroppe jag är inte så säker på att dessa bagageregler gäller för utomeuropeiska flighter, men kan ju vara värt att kolla upp.

Senast ändrad:

wasabi

Medlem
Skidbagage (igen)
Ja, Swiss tillåter skidor även på intercontinentala flyg, men man måste vara observant, Lufthansa har inte gratis skidfrakt till Nord- och Sydamerika.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skidbagage (igen)
Jag skrev och frågade, till Japan är det iaf okej med vanligt bagage plus skidbaggage!

macmac

Medlem
Skidbagage (igen)
Det låter som det får bli Swiss eller Lufthansa. En djungel det här, men tack för input!

snorkel

Ny medlem
Skidbagage (igen)
Vid flyg med olika bolag på samma biljett är det incheckande bolagets regler som gäller även om man köpt biljetten av annat bolag med andra regler. T ex om man åker till Kanada och köpt biljett av Air Canada med fri skidfrakt men kliver på en SAS flight till Lpndon för byte till Air Canada där så gäller SAS regler vid incheckning på Arlanda. Åtminstone var det så för några år sedan.

El_Gringo

Ny medlem
Skidbagage (igen)
För SAS gäller ett incheckat bagage om 23 kg plus handbagage

eller

skidfodral och pjäxväska plus handbagage. Dock måste du anmäla innan att du har skidor för att vara garanterad att få med dem.

Kör jag långhelg i alperna trycker jag ned så mycket jag kan i skidfodralet och sen skidryggan som handbagage med det sista av packningen.

Ett alternativ kan vara köpa Plus-biljett (alltså snäppet bättreän den vanliga Go-biljetten). Ofta är dessa mycket dyrare men har man tur kan de vara nästan samma pris och ibland tom billigare. Då får man käk på planet samt ett extra bagage.

snorkel

Ny medlem
Skidbagage (igen)
Heddious sa:
snorkel sa:
Vid flyg med olika bolag på samma biljett är det incheckande bolagets regler som gäller även om man köpt biljetten av annat bolag med andra regler.
Vilken dålig regel. :)
Japp, borde ju rimligen vara det bolag som ställt ut biljetten som ska se till att deras underleverantörer levererar enligt samma villkor som biljettutställaren gett till resenären. Blir iofs rörigt för incheckande personal med olika regler men det problemet borde inte skyfflas över till resenären.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skidbagage (igen)
snorkel sa:
Heddious sa:
snorkel sa:
Vid flyg med olika bolag på samma biljett är det incheckande bolagets regler som gäller även om man köpt biljetten av annat bolag med andra regler.
Japp, borde ju rimligen vara det bolag som ställt ut biljetten som ska se till att deras underleverantörer levererar enligt samma villkor som biljettutställaren gett till resenären. Blir iofs rörigt för incheckande personal med olika regler men det problemet borde inte skyfflas över till resenären.
Jag TROR det finns något avtal flygbolag emellan som säger att den som har majoriteten av resan är den vars bagageregler som också gäller. Kanske bara är mellan vissa flygbolag iofs, hur som helst är det ju en jädra soppa.

snorkel

Ny medlem
Skidbagage (igen)
Vattendroppe sa:
snorkel sa:
Heddious sa:
Jag TROR det finns något avtal flygbolag emellan som säger att den som har majoriteten av resan är den vars bagageregler som också gäller. Kanske bara är mellan vissa flygbolag iofs, hur som helst är det ju en jädra soppa.
I Fallet Arlanda- London vs London - Calgary så borde ju Air Canada gå före SAS men icke.
Blir ju ännu rörigare om det skall bedömas vad som är majoriteten av resan. Är det km, flygtid, kostnad eller vad?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skidbagage (igen)
snorkel sa:
Vattendroppe sa:
snorkel sa:
I Fallet Arlanda- London vs London - Calgary så borde ju Air Canada gå före SAS men icke.
Blir ju ännu rörigare om det skall bedömas vad som är majoriteten av resan. Är det km, flygtid, kostnad eller vad?
Flygsträcka i km stod det där jag läste iaf...

macmac

Medlem
Skidbagage (igen)
Bokade precis flight med Swiss, ingick 23 kg vanlig packning, 8 kg handbagage och ett par skidor (23 kg). Glömde fråga om pjäxbag, det kanske ingår det oxå som wasabi säger?
Swiss har kvar gratis skidfrakt för det första paret. Dvs utöver ditt normala bagage kan du ta med ett skidfodral och en pjäxbag.

Senast ändrad:

wasabi

Medlem
Skidbagage (igen)
Du kan lugnt ta med dig en pjäxbag och lämpligen stoppa hjälmen o annat som får plats i den.
Hittade en rolig bild på Lufthansas hemsida angående skidbagage. Killen står och checkar in ett skidfodral för flera skidor, fast de specar att i tillåtet bagage ingår 1 par skidor. Men Fritz med snickarbyxorna ser stark ut så han fixar nog det med och det kan ju vara Helgas skidor också.

macmac

Medlem
Skidbagage (igen)
wasabi sa:
Du kan lugnt ta med dig en pjäxbag och lämpligen stoppa hjälmen o annat som får plats i den.
Hittade en rolig bild på Lufthansas hemsida angående skidbagage. Killen står och checkar in ett skidfodral för flera skidor, fast de specar att i tillåtet bagage ingår 1 par skidor. Men Fritz med snickarbyxorna ser stark ut så han fixar nog det med och det kan ju vara Helgas skidor också.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/865bc43adf718b67340a83b3991232c0.jpg[/url]
Låter bra, då ska man nog få plats med vad man behöver! Skön bild bild... :)

beng122

Medlem
Skidbagage (igen)
Vattendroppe sa:
snorkel sa:
Heddious sa:
Ja det finns en sån regel men den verkar inte alltid funka. När jag skulle flyga till Australien i somras råchansade jag och hoppades på att de skulle gå efter Airberlins regler som jag checkade in hos även om min längsta flygning var med Etihad. Med Airberlin hade jag nämligen sen tidigare ett servicekort som gjorde att jag kunde ta med två väskor med 32 kg dvs båda mina skidor och en massa packning! Med Etihad hade jag fått betala ca 5000 för att ta med allt jag ville. Mamma stod redo på flygplatsen för att ta med övervikten hem om det inte skulle gå vägen, men det var ingen som sa nånting och jag kunde hämta ut min cirka 50 kg packning i Melbourne utan att ha betalat nånting extra. Dock hade jag inte riktigt planerat hur jag skulle få hem allt =) Då flög jag med Emirates från Brisbane och hade gjort mig av med mina gamla skidor och pjäxor redan så hade enbart 4 kg övervikt som flygbolaget bjöd på. Dock så vägde de mitt handbagage vilket jag aldrig varit med om förut, där jag hade 4 kg övervikt och var tvungen att slänga mina pjäxor (kunde liksom inte slänga datorn). Sjukt irriterande!!!

Vannish

Medlem
Skidbagage (igen)
Jag flyger med lufthansa till Japan med gratis skidbagage, blir tredje gången nu. Flög 3/4 gånger till Italien med lufthansa och varit gratis där med. Däremot måste man ringa och säga till, och få en bekräftelse att det är okej. Har man otur och man är sent ute så kan det vara fullt och då garanterar dom inte att man får ta med det.

conny-sagn

Ny medlem
Skidbagage (igen)
Kom på att jag måste varna för att ta med skidor om man tänkt sig flyga med Air Berlin. Förra året fick jag betala 300 kr Wien-Stockholm för ett par skidor. På vägen ner tog bolaget INTE betalt alls.
I år fick jag på Arlanda, under förnedrande former: gå till en annan disk och betala KONTANT (kort fungerade inte) drygt 800 SEK enkel väg. Samma pris gällde på hemresan: lite med än 800 SEK. Air Berlins personal i Wien bad nästan om ursäkt, men sa att bolaget inte kunde annat pga ekonomin.
1600:- för att ta med sig skidor är faktiskt litet för dyrt, hej då, Air Berlin.

Senast ändrad:

frasseman

Ny medlem
Skidbagage (igen)
Angående SAS och Japan:

Du chattar med Linnea
- Hur kan jag hjälpa till?
Du skrev: Hej! Jag har tänkt flyga på SAS från sthml till Sapporo (Japan) och har hört att det är bara är de fem första på plats som får ta med sig sina skidor, stämmer det?
Linnea: Nej, på SAS flighter får alla som har med sig skidor ta med sig sådana.
Du skrev: Och detta gäller även inrikes i Japan om man bokar hela vägen?
Du skrev: hela vägen med SAS dvs
Linnea: Vi rekommenderar er att ta kontakt med de bolag som trafikerar inrikes i Japan för att höra om deras regler gällande skidbagage.
Du skrev: Om jag köper hela resan med SAS från sthml till sapporo så borde det väl vara samma regel hela vägen?
Linnea: Köper du genom SAS så är det de bolagets bagageregler som trafikerar längsta sträckan som gäller.
Du skrev: vilket bolag trafikerar sträckan Köpenhamn Tokyo via sas?
Linnea: SAS trafikerar den sträckan.
Du skrev: Så då kan jag alltså tolka det som att jag kommer att få med mig mina skidor hela vägen?
Linnea: Ja.
Du skrev: Tack!

Newlund

Medlem
Skidbagage (igen)
Tjäna!

Blir fan tokig på det här... Jag ska flyga till japan med en polare i januari. Vi flyger med lifthansa och ska ha skidorna me. Ringde nyss och fick bekräftat att skidorna kommer på flygen men att vi får pröjsa 150 USD/skidbagage/väg. Men enligt deras egna hemsida så ska det ingå om jag tolkat det rätt. Pratade även med en person på lufthansas egna bokningscenter innan jag bokat flyget och hon sa att det visst skulle va gratis. Nubsäger dom något annat -_- sjukt otydligt och känns sådär lagom asroligt att betala 300 dollar extra. Bokade ju flyget för att det skulle ingå :(

Hur skulle no tolka deras egna hemsida?

http://www.lufthansa.com/uk/en/Ski-...ights?no-mobile-redirect=Y&qgo-interstitial=Y

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Skidbagage (igen)
Det är inte så att ni har en transferflight som inte körs av lufthansa? Men annars ska det ingå utan extra kostnad - eller har alltid gjort för mig i alla fall.

Newlund

Medlem
Skidbagage (igen)
Vattendroppe sa:
Det är inte så att ni har en transferflight som inte körs av lufthansa? Men annars ska det ingå utan extra kostnad - eller har alltid gjort för mig i alla fall.
Nää lufthansa hela vägen. Ska bara till Tokyo också. Sen hem är det med ANA på första flighten och efter det germanwings. Men enligt den bitska damen hos lufthansa skulle det ändå kosta oss 150 usd... Får se vad som står i bekräftelsemailet när nu det tänker komma.

Jaja, får räkna med att va där 3-4 timmar innan avgång så man har tid att käfta :D

Newlund

Medlem
Skidbagage (igen)
Så där då, Lufthansa får man ha med 2 st kolli till japan. Med totalvikt på 23kg/st, Skidor får räknas in i de 2 kollin så länge man ej överskrider 23kg.

MEN, flyger man med All Nippon hem från japan blir man fuckad och får betala den härliga summan av 20 000 JPY för att väskans sammanlagda sidor är längre än 158cm... (Åker alla japaner RaxSki?)

AA juste, man måste ju ringa och boka flygbagaget i förväg också. Men Lufthansa säger bara OK på sina egna flyg, sen de övriga (läs: Flygbyten) bolagen får man kontakta själv.

Och en sak till, Lufthansa skriver inte ut på sin hemsida vem det är som flyger maskinen på deras codeshare, det märker man efter att betalningen är gjord :D

jcca

Medlem
Skidbagage (igen)
Någon som vet om Lufthansas regler för gratis skidbagage även gäller om det står Operated by: Lufthansa Cityline?

Kaskar

Aktiv medlem
Skidbagage (igen)
Ska ner t Engelberg i början på Mars med SAS.
Provpackade min Douchebag och jag får ner 2 par lagg, en bräda och ett par snowboardboots i den. Inte riktigt säker på vikt så 23kg kanske blir tight. Men oavsett, vad anses som pjäxbag? Kan jag packa en 80L väska med pjäxor plus kläder och det anses som en pjäxbag? Eller får det bara vara pjäxor?

Piglet55

Medlem
Skidbagage (igen)
Kaskar sa:
Ska ner t Engelberg i början på Mars med SAS.
Provpackade min Douchebag och jag får ner 2 par lagg, en bräda och ett par snowboardboots i den. Inte riktigt säker på vikt så 23kg kanske blir tight. Men oavsett, vad anses som pjäxbag? Kan jag packa en 80L väska med pjäxor plus kläder och det anses som en pjäxbag? Eller får det bara vara pjäxor?
Pjäxor och hjälm brukar det vara.

Hawk100

Aktiv medlem
Skidbagage (igen)
Flög Swiss ToR Zürich i helgen. Som vanligt inga problem med skidor. Varför välja annat bolag???

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp