Skidfodral för två par inklusive pjäxor?

leffemangan

Medlem
Har surfat runt lite och då jag inte hittar vad jag söker från jag här.

Jag söker skidfodral för två par skidor som även ska rymma pjäxorna. Hjulförsett.

Någon som har bra förslag?

Marboh

Medlem
Kör en evoc. Mkt plats.
Finns bilder längre ner i tråden.

leffemangan

Medlem
Tackar. Verkar stå mellan EVOC, DB och Dakine Boundary Ski Roller.

Dakines variant med påsar inuti verkar väldigt smidig. Någon som kör den?

Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av vare sig DB eller Evoc, men har Dakine Fall Line 190 cm och är grymt nöjd.
Har kikat på DB, men då den kostade dubbelt så mycket så passade jag. (Jag gav 1100:- för en ny Fall Line och 300:- för en begagnad.) Använder helt enkelt för sällan.

Går in sjukt mycket. Se tex
som hint. Trycker jag den full med 2 par skidor, pjäxor, stavar och alla kläder så är det vikten som blir begränsande snarare än hur mycket som man kan trycka ner.
Har åkt bara med den bagen (2 par skidor) och handbagage och testade för skojs skull då familjen skulle till alperna och fick in skidor, pjäxor, stavar och det mesta av kläderna för 4 pers i 2 fodral. Vi skulle lätt klarat oss på handbagage i övrigt i familjen. Dock stod det att skidfodral endast fick innehålla ett par skidor och inget annat så vi fegade lite och lassade över pjäxor och kläder i vanlig väska. (Men behöll 2 par skidor per bag eftersom ungarnas skidor bara var runt 160 cm, dvs kan inte räknas som ett par skidor extra... :rolleyes:. Fodralen kändes ändå "nästan tomma".)

Ska jag se några nackdelar så är längden kanske begränsande om man har väldigt långa skidor. Jag har fått in mina 188 cm och mina 192 cm och är nöjd. Då min fru åkt med tjejkompisar som haft skidor på ca 160-170 cm har den varit "lite sladdrig i toppen" om man inte fyllt upp den med annat.
Även förvaringen är lite stökig. Har sett att andra märken kan vara lättare att "rulla ihop" så de tar mindre plats.
Summerat kan jag inte säga Fall Line är bättre än de övriga, eller ens lika bra, men att jag tycker det är mycket för pengen jag fått lägga.

pd

Aktiv medlem
Kan bara instämma i allt som @Ledighetskommiten skriver ovan och tillägga att det jag saknar mest med Dakine Fall Line är remmar eller öglor på insidan för att hålla skidorna på plats. Det brukar förvisso lösa sig eftersom man proppar den full med kläder men när maxvikten är 23 kg så finns det plats kvar och därmed utrymme för skidorna att röra sig och ligga och nöta mot varandra.

leffemangan

Medlem
Hm, efter att ha kollat runt en del så har jag svårt att motivera ett köp av något annat än xxl's dubbelfodral med hjul. 699 är ju bra pris och måtten är som de andra.

leffemangan

Medlem
Fast håller med om remmar och liknande. Hur svårt ska det vara att fixa så att remmar tvärs på botten samt på varje långsida finns. Ngt för en produktutvecklare att ta tag i.

Marboh

Medlem
Db är smidig för att man kan rulla ihop toppen vid kortare skidor för att undvika sladdrig topp.
men den är något mindre. Har haft ett gammal dakine och nu evoc. Evocen är större. Sen ganska mkt lättare än det dakinefodral jag hade.
kan vara värt att kolla vikten. Brukar bli det som begränsar.

cagr

Ny medlem
kör med Dakine Fall line och är mkt nöjd. Får utan problem plats med 2 par skidor, pjäxor samt alla annan packning. Har enbart haft en liten ryggsäck som handbagage där jag haft hjälm. Håller dock med om missen av Dakine att inte ha remmar för att spänna fast skidorna men jag satte dit (limmade) kardborrband så var det problemet löst.

MarcusF

Ny medlem
Jag har en Db, jag är nöjd med fodralet som sådant. Men jag vill också varna för att alla flygbolag inte uppskattar fodralen, även om man bara har ett par skidor, pjäxor, stavar och klarar viktgränsen, så kan det bli problem vid incheckningen, där man vill klassa bagaget som "bulky lugage" och inte "sport equipment".

kan vara värt att kolla vikten. Brukar bli det som begränsar.
Då jag kollade låg i princip alla på mellan 3 och 4 kg - om man ska ha hjul. (Fast det kanske har ändrats?) Då konstaterade jag att mina skidor låg på omkring 6 kg paret och pjäxorna på ca 4 kg. Sammantaget landade jag alltså på omkring 20 kg bara för väska, pjäxor och två par skidor.
Då vi familjepackade var ungarnas saker lättare så vi gränslade in 2 par skidor + 2 par pjäxor + väska + stavar + lite kläder på 20 kg. När man fyllde upp med kläder sprang det dock iväg.
Kolla ev viktgränser för flyget innan du stuvar allt du kan. ;)

leffemangan

Medlem
Tack för all info allihopa. Jag kommer främst använda fodralet på Ericsson Alpinas bussresor. Åker jag till alperna tar jag alltid bara med mina svarta Henryx Cash is King. Åker inte till alperna för att åka i pist så de räcker bra.

Rent generellt gillar jag de fodral som har skyddande glidskenor. Ska ut en sväng i Stockholm och se vad som finns att klämma på.

zel

Medlem
Hm, efter att ha kollat runt en del så har jag svårt att motivera ett köp av något annat än xxl's dubbelfodral med hjul. 699 är ju bra pris och måtten är som de andra.
XXL väskan.
Om du inte har 2 par riktig breda par skidor, så finns det plats för 2 par + pjäxor, hjälm och lite kläder.Här kör jag BC Anima 115mm, 186cm.
Allt du ser + väskan väger ca 21kg.

Men i fjor mars en vecka i åre hade jag ett par Elan på 106mm, och fischer progressor 74mm. Funkade hur bra som helst, men lite tungt var det.

Jag har haft väskan i 5 år nu, 3 ggr till Utah, 1 till japan, + ett antal sverige resor. Tycker den är mycket bra kvalite för pengar den kostar. Var 599 på något erbjudande.

1581593480767.png

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp