Skidfrakt Ryan Air

Bizz

Medlem
Skidfrakt Ryan Air
Hur funkar det egentligen hos Ryan Air? Texten på hemsidan ar rejält svårtolkad, och betalnumret är inte så lockande. Jag undrar mest vad som ingår när man väljer till skidpaket. Det måste ju inga extra kilon. Men finns det någon maxgräns? Ingår det en pjäxväska också eller är det bara skidorna? Får man packa andra saker i skidväskan?
Det måste finnas folk här på freeride som har flygit med ryan air med skidor nyligen..

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Skidfrakt Ryan Air
HARS sa:
http://www.ryanair.com/se/questions/far-jag-ta-med-mig-sportutrustning-eller-en-cykel
ser inte riktigt vad som är svårtolkat? 20 kg per kolli.
De verkar ha ändrat regelverket, tidigare så var det ingen koll på vikten bara antalet kollin, då kunde man köra ett jättefodral med allt utom pjäxorna i, så tog man dem som handbagage

HARS

Medlem
Skidfrakt Ryan Air
jo, nu när du säger det, kan inte minnas nån gång som någon kollat vikten på mitt brädfodral. de som står vid det bandet brukar inte vara särskilt intresserade.

Bizz

Medlem
Skidfrakt Ryan Air
Tack så jättemycket HARS. Jag har faktiskt läst igenom allt jag kunde hitta på deras hemsida men verkar ha missat den där. Jag är inte en sådan som ställer frågor utan att göra research först hehe.

erik, det är precis det jag utgår från, och enda försvaret är kunskap!

Då blir det till att köpa ett rejält dakinefodral och trycka ner allt inklusive pjäxor däri.

OlaMelin

Aktiv medlem
Skidfrakt Ryan Air
Det som gäller för sportutrustning hos Ryan Air är 20 kg/väska och kalaset kostar mellan 40-50€ enkel väg. (http://www.ryanair.com/se/questions/ryanair-avgifter). Skulle du ha övervikt (+20 kg) för din sportutrustning TROR jag att det är 20€/kg.

Angående att de inte brukar kolla vikten så är det dumt att chansa med tanke på att överviktspriset ligger på 20€/kg.

(Glöm sen inte att du betalar extra om du vill ha ut dina väskor. Och ännu en avgift om du vill ha rätt väska. Vill du sen även kunna ta ut väskorna från flygplatsen så kostar det också en liten slant... Eller?)

Bizz

Medlem
Skidfrakt Ryan Air
Stämmer bra det Ola, 210 kr per kg är saftigt. Kommer definitivt att hålla mig innanför gränserna. Och sluta försöka skrämma upp mig med RyanAir-ironi! Alla vet redan att dom är värdelösa men nu är biljetten redan bokad.

OlaMelin

Aktiv medlem
Skidfrakt Ryan Air
Jag tror också att det bästa är att hålla sig innanför gränserna så man slipper en massa avgifter framme vid incheckningsdisken. Lycka till med allt!

ErikWibaeus

Ny medlem
Skidfrakt Ryan Air
flyg inte med dom. period.
du kan ju bara läsa alla heta tips och rekomendationer dom får..
har fraktat ett par lagg å ett par stativben väl embalerat en kortare flygning och saker hade pajat som jag inte ens trodde kunde gå sönder. Jag skulle gärna skylla på Milanos och skavsta's LH men det har hänt en gång förrut!
Kollar ni med konsumentverket så är bilden rätt entydig!

//EW

ebbeweb

Ny medlem
Skidfrakt Ryan Air
Jag förstår faktiskt inte varför alla klagar på Ryanair? Är det kanske så att alla har påverkats av allt som står i alla tidningar och köper det till 100%? Alla ni som klagar, har ni verkligen egna erfarenheter? Jag flyger ofta med Ryanair, ca 5-6 ggr varje år och jag har verkligen inget att klaga på! Har inte varit med om en enda försenad eller inställd flight, och tror verkligen inte att de misshandlar bagaget mer än något annat flygbolag!

Att de sedan tar ut avgifter för övervikt så inte något ovanligt i branchen.

//Christian

Heinz_p

Aktiv medlem
Skidfrakt Ryan Air
ebbeweb sa:
Jag förstår faktiskt inte varför alla klagar på Ryanair? Är det kanske så att alla har påverkats av allt som står i alla tidningar och köper det till 100%? Alla ni som klagar, har ni verkligen egna erfarenheter? Jag flyger ofta med Ryanair, ca 5-6 ggr varje år och jag har verkligen inget att klaga på! Har inte varit med om en enda försenad eller inställd flight, och tror verkligen inte att de misshandlar bagaget mer än något annat flygbolag!

Att de sedan tar ut avgifter för övervikt så inte något ovanligt i branchen.

//Christian
Precis. Man får vad man betalar för, kommer du med förhoppningar om toppservice och all inclusive så blir du givetvis missnöjd med Ryan.
Bättre att slanta upp lite extra och åka med ett flygbolag som inte frågar så mycket om bagaget (typ SAS, bara att lägga skidorna vid Specialbagage och sedan checka in resten).

Topp