Skidkläder, tips om märken.

Aiya

Ny medlem
Jag på jakt på ett nytt skidställ men jag är lite out of touch med olika märken, osv.
Det jag letar efter är ett tåligt skal som kan hantera allt från blåsig iskyla i Åre till offpist i hällsnö i alperna. Vattenavisande, vindtålig, bra med fickor, snölås, osv. De får gärna se lite intressanta ut, det finns en del nitlotter i högen "damkläder" tyvärr... :/

Mountain_Man

Ny medlem
Svenska Haglöfs är ett säkert kort med flera modeller "avancerade" skidkläder, det mesta finns i både unisex och dam. Bra funktion, bra kvalitet.

Intressant nykomling är Stellar Equipment som säljer direkt via nätet. Även Stellar är svenska.

/MM

Det finns ju mängder med märken men vill du ha lite mer slittåliga satsa på 3-lagers. Och jag tycker du ska köra på vattentäta inte bara vattenavvisande.

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
Många märken gör fina kläder, -jag kan dock känna en skillnad i skärning vilket är ibland till fördel, ibland till en begränsning....
Några märken att testa och utröna om dess skärning passar just dig...:)

- Elevenate
- Haglöfs
- Stellar
- Bergans
- Norröna
- Arcteryx
- Peak Performance

Hmps

Ny medlem
Jag köpte mig ett nytt skal ställ från Haglöfs den här säsongen och måste säga att jag är imponerad av hur bra de har stått sig både vädermässigt och funktionsmässigt. Stället har fått utstå riktigt pissväder!

Norröna, lofoten. Grym kvalitet och färger som gör att man syns i backen. Köper inte nya modet med dova färger.

Bor du i sthlm åk ut till outletbutiken om du vill spara några kronor. Visst är dom dyra men det betalar tillbaka sig i grym kundservice. Råkade böja en av tryckknapparna på min byxor. In i butiken, en snabb titt och de lovade att de skulle vara klara nästa dag. Inge tjafs om kvitto eller betalning.

unsuspected

Aktiv medlem
Sthlm71 sa:
Black Diamond bör även nämnas.
Köpte Mission Pro jacka innan vintern för mindre än halva priset. Passar min icke nordiska kroppshydda perfekt. Finns några detaljer jag stör mig på men det är bara min perfektionistiska läggning.

Hamahang

Ny medlem
Gammal tråd, men undrar om man ska satsa på 2l eller 3l byxor? Redan köpt 3l gortex skaljacka..nen vet inte om jsg borde satsa på fodrad 2l byxa eller 3l

Tottek

Aktiv medlem
Hamahang sa:
Gammal tråd, men undrar om man ska satsa på 2l eller 3l byxor? Redan köpt 3l gortex skaljacka..nen vet inte om jsg borde satsa på fodrad 2l byxa eller 3l
3l helt klart! Samma princip där som med jackan! :)

GALSAC

Ny medlem
kappakomplett sa:
Ett lite annorlunda märke är Klättermusen, här är en damjacka, antingen gillar man stilen eller inte.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/33576d7f8e05836682b890200ddbafdb.jpg[/url]
Klättermusen var väl unikt för 15-20 år sedan. Idag är det väl uppköpt av något investmentbolag och inte speciellt unikt alls. Tycker själv inte kläderna är speciellt märkvärdiga och mig veterligen har inte jackorna någon funktion som man inte finner i någon annan jacka?
Jag kan ha fel så du får gärna rätta mig.

kappakomplett

Aktiv medlem
GALSAC sa:
kappakomplett sa:
Ett lite annorlunda märke är Klättermusen, här är en damjacka, antingen gillar man stilen eller inte.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/33576d7f8e05836682b890200ddbafdb.jpg[/url]
Klättermusen var väl unikt för 15-20 år sedan. Idag är det väl uppköpt av något investmentbolag och inte speciellt unikt alls. Tycker själv inte kläderna är speciellt märkvärdiga och mig veterligen har inte jackorna någon funktion som man inte finner i någon annan jacka?
Jag kan ha fel så du får gärna rätta mig.
Jag diskuterade det här för fem år sedan:
Man kan fråga sig om Klättermusen kommer att behålla sin profil.

Då hade företaget nyligen blivit uppköpt, som du nämner i ditt inlägg. Sen är det upp det till var och en att avgöra i vilken utsträckning detta varumärke har förändrats, till design, till material, till allmän ethos.

Min mening är att det vore starkt att säga att Klättermusen är "unikt" eller "märkvärdigt". Det har jag heller aldrig hävdat.
Vad jag kan argumentera för är att det är "lite annorlunda" varför jag också använder det uttrycket.
Det är lite annorlunda i materialval, mkt ylle t.ex. Man använder också bomull och har tagit sitt miljöansvar på, i min mening, större allvar än de flesta av konkurrenterna. Är det inte bomull eller yllle så är det ett material som är fritt från fluorkarboner och gjord av 100% återvunnen polyamid.
I sin design tycker jag också att de sticker ut lite, men det ligger som så mkt annat i betraktarens öga.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp