Skidkulturen... va f-n hände?

alleballe89

Ny medlem
ok ja e me på svängarna.....
ja ska ge ett svar men det är bara vad JAG tycker..

Nä inget av ghetto o hela den biten har med skidåkning att göra....

Sen att man klär sig i stora kläder och lyssnar på hiphop e en helt annan femma...

Corken

Ny medlem
Jag bryr mig inte, ha på dig det du tycker är snyggt bara! Finns inga "getto" regler som det verkar som om du/ ni tror. Och sluta hata varandra, så jävla typiskt FR!!! Sprid glädje och lek gangster:D
Peace!

Hjalles

Ny medlem
Vad har någonting överhuvudtaget att göra med någonting annat? varför gör någon någonting alls? vem är du, vem är jag?

T

The_teo

Guest
Denna generation är det ghetto som är hett.. Nästa gång kanske det är tufft att bo i ett litet surhål i Jämtlands skogar, vem vet?!

433

Ny medlem
Hjalles sa:
Vad har någonting överhuvudtaget att göra med någonting annat? varför gör någon någonting alls? vem är du, vem är jag?
haha hjalle är filosofisk:D nu kan inte världen bli bättre!

inte för att jag läst tråden men ett svar på frågan varför en del av jibbkulturen blivit mer o mer gangster och botongberoende kan ju sannolikt från början ha rötter i snowboarkulturen och det att man började åka handrails mm.
man blev ju sanolikt inte så kallad gangster så fort man tog åkandet till innerstan i stället för att åka powpow men det kan ju vara början av utvecklingen vi ser idag..
fan det fans ju en kultur om att vara tuff o hård även förr i tiden, i alla fallsnowboarden..

det var ju fan tillomed på vissa ställen så att så fort man ställde sig på en bräda så blev man stämplad som en aggressiv heroinist som när han inte åkte snowboard eller knarkade gärna tog promenader för att råna gamla tanter..

jävlar vad jag har spårat.. det jag försöker säga är ju att det fan helt enkelt är kul att leka gangster ibland.

CGBHamilton

Medlem
Nu har jag inte läst allas svar i tråden, kanske har mitt synsett redan varit uppe på tapeten, skit samma i så fall.

För att förstå "gangsta" stilen inom de alpina sporter och skidåkning i synnerhet behöver vi gå tillbaka ett gäng år i historien. Nämligen till LA och mitt 60-tal. På den här tiden uppfanns nämligen surfingen och växte sig stor på Hawaii och Usa´s västkust. På många ställen blev vågorna "beskyddade" av de locals som bodde där och de tillät inte att andra surfade deras vågor. En hård stämning skapades, de yngre gjorde vad som helst för att de äldre "waveceepers" skulle acceptera dem och låta de surfa. Till viss del kriminella handlingar.

På 70-talet "uppfanns" en ny typ av skateboard åkning, den s k street åkningen. Pionjärerna här var det omtalade "zephyr" teamet med Alva och Perralta i täten. De åkte intensivt och aggresivt, fick de inte som de ville, sket de i vilket och gjorde som de ville. De började även att bryta sig in på tomter för att skejta i torrbelagda poler, vilket är en kriminell handling. Olika team och "gang" växte fram och rivaliteten växte naturligtvis.

På 70-talet dök det även upp andra goa gubbar som följt utvecklingen, både på vattnet och asfalten. Tom Sims och Jake Burton var två av dem. De lanserade 1977 var sin snowboard. Tom hade tidigare "uppfunnit" halfpipen, så hans bräda hade uppböjd tail, vilket inte Jake´s hade, då han satsade mer på puder egenskaper.

Användarna av den här nya "flugan" som de flesta trodde, var starkt motarbetade och fick knappt åka någonstans där skidåkare rörde sig. Det är klart man blir förbannad!! Resorternas argument emot dessa var då deras nonchalans och aggresivitet. Snowboardåkarna sket i det mesta och blev mer och mer "utstötta" tills en dag, då det helt plötsligt var tillåtet. Resorterna byggde till och med egna områden åt dem med Tom´s halfpipe, big airs och liknande, där inga skidåkare fick vara. Ny rivalitet, nya gangs och "hatet" ett faktum.

Nuförtiden är det ett fint samspel mellan skidåkare och snowboardåkare, kanske har vi Jonte att tacka för det? Men, summa av kardemumma är i alla fall att skidåkarnas gangsta stil kommer ifrån skateboardens mode till en början, men sedan har börjat köra sitt egna race.

Sen vad du tycker fungerar eller inte har inte riktigt med saken att göra, även om jag förstår dig, acceptera att det alltid kommer vara fräckt med döskallar motsv, även om det inte sitter på skidorna.

Kanske inte så mycket rent om "gangsta" stilen, men jag tror ni förstår.

Mountain_Man

Ny medlem
@Fopro
Utmärkt skrivet och mycket intressant! Det som stör mig i sammanhanget (ja, herregud, jag kunde ju vara farsa till de flesta i den här tråden ...) är INTE stilen i sig själv utan snarare hur hur det från att varit en reaktion mot det etablerade samhällets lagar och oskrivna regelverk (etik) blivit 100% kommersiellt. Det är ju inte "gängen" som styr utan de stora bolagen i musik- kläd- och sportindustrin.

Respekt till alla som vågar köra sin egen linje utför berget! Öviga wannabees föreslås ställa sig framför spegeln i en kvart och fundera på vad ni ser!

Avslutningsvis vill jag citera HitMe som citerar Nietzsche "Galenskap är ovanligt bland individer men regel i grupper"

Over and out!
MM

Senast ändrad:

Finemang

Ny medlem
Hehe, det kanske är så här.
(Och det här första gäller såklart inte proffsen)

De flesta som klär sig på det här sättet i backen är ganska unga och studerande.
De har inte kommit in i vuxenvärlden där man, även om man inte måste och inte alla gör det, går mer och mer mot en "neutral" klädstil för att öka sina chanser till arbete, brudar och annat.
Alltså klär de sig precis som det känner för.
Att de inte har något arbete betyder alltså både att de inte kommit till vuxenvärlden och att de inte har några pengar.
Så, vem betalar?
Jo, deras mamma eller pappa! Om din son kom och sa att han ville ha de där apstora kläderna så tänker du nog "sjukt nice, de där kan han ha tills han skaffat sig ett eget jobb och kan köpa nytt själv"
För så länge inte killen fortsätter att åka skidor och växer ur sina XXXL kläder så behöver han inga nya. Du själv kan alltså köpa något annat till dig själv.

Alltså, jibbers är poor fuckers.

Eller så är de bara upprorslystna ungdommar som inte kan komma på något annat sätt att visa sitt "uppror" på. Plus man ser direkt att de tillhör en grupp som gör något i backen som de flesta nog faktiskt önskar de kunde.
Klädstil är i det moderna samhället förknippat med livstil, sen att jibbersen valt en stil som i det vanliga ögat kan uppfattas som ful. Är det bara att rycka på axlarna åt. Det har inget med skidåkningen i sig att göra. Det är bara så att någon började och det hela eskalerade.

Det är inte så svårt att se på en annan skidåkare vad han eller hon är för typ av åkare. Tex friåkare, vi klär oss väldigt likt varandra. Men ingen gnäller för det sticker inte ut på samma sätt. Och för att den klädstilen inte förknippas till en livstil som innehåller vapen, horor, droger, våld och annat brott. Även fast de små jibbersen aldrig sett en joppe på dåligt standardhasch eller tappat oskulden.

På riktigt så tror jag att den stora boven i dramat är musikindustrin. Hipphopp=stora kläder, och många ungdommar lyssnar på hipphopp. Detta i en kombination med att tillhöra en cool grupp har gjort att jibbers klär sig som de gör. Konstiga klädstilar på fel ställen finns överallt, så kommer det alltid att vara. Finns ingen direkt anledning till att det är så och så länge vi inte vill leva som de verkar göra i Nordkorea. Är det bara att vi "rider ut stormen".

Fast "poor fuckers" låter som en roligare anledning. hehe. fan va all småglin som slutar läsa efter första stycket kommer försöka ge mig kuk.
så... COCK ME UP, BITCHES!

E

eff

Guest
Finemang sa:
Hehe, det kanske är så här.
(Och det här första gäller såklart inte proffsen)

De flesta som klär sig på det här sättet i backen är ganska unga och studerande.
De har inte kommit in i vuxenvärlden där man, även om man inte måste och inte alla gör det, går mer och mer mot en "neutral" klädstil för att öka sina chanser till arbete, brudar och annat.
Alltså klär de sig precis som det känner för.
Att de inte har något arbete betyder alltså både att de inte kommit till vuxenvärlden och att de inte har några pengar.
Så, vem betalar?
Jo, deras mamma eller pappa! Om din son kom och sa att han ville ha de där apstora kläderna så tänker du nog "sjukt nice, de där kan han ha tills han skaffat sig ett eget jobb och kan köpa nytt själv"
För så länge inte killen fortsätter att åka skidor och växer ur sina XXXL kläder så behöver han inga nya. Du själv kan alltså köpa något annat till dig själv.

Alltså, jibbers är poor fuckers.

Eller så är de bara upprorslystna ungdommar som inte kan komma på något annat sätt att visa sitt "uppror" på. Plus man ser direkt att de tillhör en grupp som gör något i backen som de flesta nog faktiskt önskar de kunde.
Klädstil är i det moderna samhället förknippat med livstil, sen att jibbersen valt en stil som i det vanliga ögat kan uppfattas som ful. Är det bara att rycka på axlarna åt. Det har inget med skidåkningen i sig att göra. Det är bara så att någon började och det hela eskalerade.

Det är inte så svårt att se på en annan skidåkare vad han eller hon är för typ av åkare. Tex friåkare, vi klär oss väldigt likt varandra. Men ingen gnäller för det sticker inte ut på samma sätt. Och för att den klädstilen inte förknippas till en livstil som innehåller vapen, horor, droger, våld och annat brott. Även fast de små jibbersen aldrig sett en joppe på dåligt standardhasch eller tappat oskulden.

På riktigt så tror jag att den stora boven i dramat är musikindustrin. Hipphopp=stora kläder, och många ungdommar lyssnar på hipphopp. Detta i en kombination med att tillhöra en cool grupp har gjort att jibbers klär sig som de gör. Konstiga klädstilar på fel ställen finns överallt, så kommer det alltid att vara. Finns ingen direkt anledning till att det är så och så länge vi inte vill leva som de verkar göra i Nordkorea. Är det bara att vi "rider ut stormen".

Fast "poor fuckers" låter som en roligare anledning. hehe. fan va all småglin som slutar läsa efter första stycket kommer försöka ge mig kuk.
så... COCK ME UP, BITCHES!
Du har inte tänkt på att stora kläder döljer misstag och ser hopp och åkning allmänt med oansträngd ut? Många som är inom tävlingskretsar tjänar på att ha stora kläder som döljer misstag t.ex. om de inte har helt utsträckta ben i en truck driver.
Sen tror jag själv inte att du tycker att ett trick med freeride kläder blir lika snyggt, större kläder (tycker jag och många andra) får allt att se mer avslappnat ut (EG.STEEZE=STYLE+EASE).

Det finns såklart en balansgång i detta ämne om stora kläder och man kan såklart komma till en gräns då det ser för stort ut.

Och stora kläder har absolut ingenting att göra med dålig ekonomi. Visst är freestyle kläder hälften så dyra som en jacka från Sweet i freeride modell med super tech, men det är också för att jibbing inte utspelar sig på lika utsatta och karga miljöer.
Så din teori om att jibbare är fattiga/snåla/inte har egna pengar/tigger av föräldrar är nog helt baserat på dig själv som egocentrisk och snål.

Jag tror dessutom att du har större chans till jobb (inom skidvärlden, alltså åkning för pengar. Sponsring med andra ord) om du använder artiklar som gör att din åkning ser snyggare ut. Så det där med svårigheter att få jobb med stora kläder i skidbacken, njaeh.

Med dina 20 år (om det stämmer) så tycker jag att du har en ganska lillgammal syn på bilden av skidåkare i alla dess lag, och det känns ju som att nästan allt du säger är baserat på saker som du inte har någon beläggning för alls.

Jag lyssnar på 30% reggae, 30% indie/pop, 30% melodisk vocal tecnho/dubstep och 10% hiphop men ändå så klär jag mig som om det vore tvärt om (om dina lögner mot all förmodan skulle ha något underlag för sanning!). Jag bryr mig inte om vilken grupp folk tror att jag tillhör, jag representerar mig själv i alla lägen oavsätt vad jag har på mig för kläder, så en xxl tröja är inte för att folk ska tro att jag lyssnar på dunk och leker gangster på lördagarna.

Senast ändrad:

Finemang

Ny medlem
eff sa:
Och stora kläder har absolut ingenting att göra med dålig ekonomi. Visst är freestyle kläder hälften så dyra som en jacka från Sweet i freeride modell med super tech, men det är också för att jibbing inte utspelar sig på lika utsatta och karga miljöer.
Så din teori om att jibbare är fattiga/snåla/inte har egna pengar/tigger av föräldrar är nog helt baserat på dig själv som egocentrisk och snål.
Du läste visst inte allt till slut ändå. Om det nu är någon där ute som är i en sådan situation att han inte får nya kläder ibland, så skänker jag honom min största sorg. Men att du inte fattar att det hela bara är en rolig tankegång, är bara sorgligt för dig.

Det där med att man döljer misstag med stora kläder har du såklart rätt i, och det är väl där någon stans det fick rotfäste. En åkare hade lite större kläder och allt han gjorde såg bättre ut. Klart folk hakade på. Men allt krimskrams och gangstaattiraljer är bara rent och skärt mode.
Många man ser har så stora kläder att de inte kan röra sig. Ju "tyngre" man klär sig, desto tuffare är man. Det behöver man inte vara psykolog för att förstå.

Ganska typiskt att du nekar till att det hela inte har med mode i olika grupper att göra. Det är alltså du som är den egotrippade personen som är "oiginell". Du klär dig efter gruppens regler, regler som för alltid kommer att förändras.
Om det inte vore trender, hade hade inte de flesta jibbers sett likadana ut. Likaså friåkarna, solarna, raceåkaren och partyprissen.
Det hela handlar inte bara om stora byxor, utan attityden och allt som en jibber gör i sina filmer och bilder. Det mesta går att förknippa med hiphop och "riktiga" gangsters från TVs sätt att röra sig och prata.
Ungdommar ser upp till de rika gangstrerna och i skidbacken har de en egen lite fristad de kan klä sig och göra som de vill. Dessutom så passar det perfekt ihop med "stora kläder är för att dölja misstag".
De som inte klär sig medvetet som en gangsta, klär sig som kompisen bredvid som klär sig som proffset på tv. Det hela är mode, värst går först.

E

eff

Guest
Finemang sa:
eff sa:
Du läste visst inte allt till slut ändå. Om det nu är någon där ute som är i en sådan situation att han inte får nya kläder ibland, så skänker jag honom min största sorg. Men att du inte fattar att det hela bara är en rolig tankegång, är bara sorgligt för dig.

Det där med att man döljer misstag med stora kläder har du såklart rätt i, och det är väl där någon stans det fick rotfäste. En åkare hade lite större kläder och allt han gjorde såg bättre ut. Klart folk hakade på. Men allt krimskrams och gangstaattiraljer är bara rent och skärt mode.
Många man ser har så stora kläder att de inte kan röra sig. Ju "tyngre" man klär sig, desto tuffare är man. Det behöver man inte vara psykolog för att förstå.

Ganska typiskt att du nekar till att det hela inte har med mode i olika grupper att göra. Det är alltså du som är den egotrippade personen som är "oiginell". Du klär dig efter gruppens regler, regler som för alltid kommer att förändras.
Om det inte vore trender, hade hade inte de flesta jibbers sett likadana ut. Likaså friåkarna, solarna, raceåkaren och partyprissen.
Det hela handlar inte bara om stora byxor, utan attityden och allt som en jibber gör i sina filmer och bilder. Det mesta går att förknippa med hiphop och "riktiga" gangsters från TVs sätt att röra sig och prata.
Ungdommar ser upp till de rika gangstrerna och i skidbacken har de en egen lite fristad de kan klä sig och göra som de vill. Dessutom så passar det perfekt ihop med "stora kläder är för att dölja misstag".
De som inte klär sig medvetet som en gangsta, klär sig som kompisen bredvid som klär sig som proffset på tv. Det hela är mode, värst går först.
Gangsterattiraljer är Väldigt sällsynta och jag tror inte det finns någon som kallar sig skidåkare och samtidigt använder stora blind smycken osv. på ett seriöst vis.
Jag är inte på något sätt orgrinell, heller inte egotrippad på annat sätt att jag skiter i om du, din morsa, min granne eller din kompis kompis tycker att min stil är ful.
Och, har du inte märkt att större delen av proffsen har inte oversized hoods, jackor osv utan det är endast en bråkdel (HH, Casabon m.fl.).

anhe

Ny medlem
Det är väl en klädstil, sen finns det väl olika grader inom just den här klädstilen.

Visst, jag åker snowboard och har pösiga kläder i alla möjliga färger.. Men jag vet inte riktigt om jag tycker ''ghetto'' är ett rätt definierat ord för det.

Bananskydd

Ny medlem
hehe vilken jävla lång tråd, orkade knappt läsa igenom förstasidan:D

Svårt att komma med ett fulländat svar för det finns så mkt man kan ta med men lite kort då:p
Jag själv har ett par neongröna skidbyxor som är lite baggy och en skogsgrön skidjacka med gula detaljer. vilket inte passar ihop alls och jag själv skulle vilja att både jackan och byxorna va nån storlek större, iaf så att jackan kom nedanför rumpan men det har jag tyvär inte råd med för jag la pengarna på ett par nya skidor och ett nytt ryggskydd iår(=

men vafan jag kommer ju inte kunna se mig själv i allt puder jag kommer kunna åka i med mina nya skidor på fötterna och ett bra ryggskydd som kanske räddar mig från skador ifall nåt skulle hända:p men som sagt hade jag haft råd skulle jag lätt köpt dom snyggaste kläderna jag kunde hitta. för det är ju alltid kul att se bra ut för det är ju så inom alla områden och det har alltid vart så, kommer alltid att vara:)
Och alla speglar vi den stil vi tycker om och tycker ser cool ut så då köper vi också sånna kläder att åka skidor i.

Så långt är vi alla skid och snowboardåkare ( förlåt att jag glömt skriva snowboardåkare innan men jag liksom räkna med er endå:p tänkte inte påre nåt specielt) , så långt är vi iaf överens va?

Iaf nästan,
för nybörjare brukar väll endå inte komma första dagen till backen klädda i samma kläder som sammy carlson, tj chiller, simon dumont, jossi wells och alla de andra skid och snowboardåkare ( kan inga namn på snowboardåkare=( ) har?
Dom kanske köpte ett par termobrallor på intersport och så nån jacka som är varm.

Men inte dom här lite finare barnen från t ex Lidingö i stockholmstrakten elr någon annan storstad elr så. ( detta är väldigt dummt av mig att sätta alla som kommer från sådanna ställen i en kattegori och antyda att alla är så just därifrån utan jag menar.. äh fortsätt läs, det är svårt att förklara \"/ ) men lite den typen, ni flesta förstår vad jag menar. Som börjar klara sig ganska bra i backen och kanske klarar av en 360 på ett hopp där man kanske flyger 2 meter och för det berättar om att han kan backflip å fråntflip och 720 och att han kan raila osv till sina kompisar i skolan och sen berättar om sina nya skidkläder som är 5XL.

Sen när han står vid toppen av liften till parken igen några månader senare och kör ner mot hoppet och snurrar ett varv för att sedan hänga och svänga med bakåtvikt hela vägen ner och hoppas att alla mindre barn tycker att han ser cool ut. Utan at sträva efter att lära sig nåt nytt elr försöka att faktiskt ha skoj utan det enda han tänker på är att se cool ut.

Ni måste hålla med om att klädstilen i vissa fall speglar ens nivå när det gäller skidåkning och snowboardåkning. inte alltid men ibland. Det första man ser är ju liksom utseendet inte åkningen.

och att om man ser nån med coola kläder så antar man att den är bra. Den tanken kommer upp, följt av att det kanske bara är nån storstadsfjolla som inget kan men som försöker få folk att tro det. och då kan man själv försöka visa att man är cool\"/ så var det iaf för mig för 2 år sen. och jag får fortfarande sådanna tankar, men nu förtiden påminner jag mig själv varenda gång det händer att skidor är skoj och att det är det jag vill strava efter. Att ha skoj, så ler jag lite och tänker att den jag såg tänkte säkert exakt likadant om mig och jag hoppas att med ett leende att han ser det och förstår att så inte är fallet:p

haha nu orkar jag inte skriva mer och jag tror också att jag skrev lite i onödan för jag tror aldrig jag riktigt svarade på saken men jag skrev iaf lite av mina tankar som jag har just nu(= och dom kan mycket väll ändras tills imorn på vissa punkter där jag kommer på klokare och bättre fungerande tankar för mig som får mig OCH ANDRA att må bra och inte h8a! Det är synd. Det här va min tanke just nu iaf. tänker inte skriva nåt mer i den här tråden så om ni läst, reflektara bara över det, kanske ändra uppfattning elr kanske inte, skriv era tankar och försökt svara på trådens fråga med hjälp av dom. Ni behöver inte skriva dumma kommentarer om mitt inlägg utan skriv ert inlägg mer era tycken och tänkandet så får jag läsa dom ist och kanske ändra uppfattning och tänka annortlunda av det ist. Inte av att någon säger åt mig att jag har fel

För jag har värken fel elr rätt, jag har bara egna tankar. Gonatt:)

B

bl0ckm0ng0t

Guest
LAGG1: fundera över vilka på freeride (för det är här "ghettoklädstilen" förekommer inte i övrigt, har aldrig sett någon i verkligheten klädd så bara på film/bild från denna site och liknande) som har 5XL. Inte kommer de från "storstaden".

Det vore nog en bra idé att ändra dina fördomsfulla påhopp på "finare" barn och storstadsfjollor. Fjollor kallar man killar och tjejer som beter sig fjantigt eller möjligen bögigt. Storstadsbögar har nog alldeles för mkt stil för att nånsin ha på sig 5XL och de "coola gangsters" som småjibbers verkar se upp till bor just i storstäder.

RobotFood

Ny medlem
Hela gangsta-idén härstammar nog från skateboardkulturen från början. Sen annamade snowboardåkarna detta för att de också åkte på en bräda. Sen blev det överfört till skidkulturen när jibbing uppfanns. Eller?

Sen använder sig säkerligen tillverkarna av andra subkulturer för att få lite fräck inspiration. Det är kanske lite tjatigt om det bara är renar, laviner och snögudar på skidorna...

Gutta

Ny medlem
När vi väl är inne på det här med mode i backen... För mig kvittar det hur man klär sig i backen, men jag kan villigt hålla med om att ghettostilen inte riktigt hör hemma inom skidåkningen som är en riktig överklassport i stil med golf (om inte dyrare).
Men det jag stör mig mest på är väl alla som måste skaffa sig minst ett nytt ställ att åka med varje år Och det gäller inte bara Ghetto-park-åkarna utan många skidåkare.
Antagligen är det väl så att jag inte tjänar lika mycket som många av dom eller har lika generösa föräldrar. Men jag förstår mig inte riktigt en del folks prioriteringar. Ett exempel är en tjej jag pratade med häromdagen, hon skulle köpa två nya ställ till i år och jag såg henne i en för mig mycket snygg och fräsch Jacka av ett dyrare märke från förra året.
Lite senare så pratade vi om hur mycket åkning det blir i vinter, och för hennes del så skulle det nog inte bli så mycket mer än en resa och eventuellt någon weekendresa mer kunde nog hon inte tänka sig att lägga ut, jag sa inget men tänkte i mitt stilla sinne, två nya ställ á 5-6000kr styck (i hennes fall säkert mer) dom pengarna hade man fått mycket åkning för.
Jag ska iofs inte klaga eftersom jag jobbar på sportbutik och får gå till jobbet varje dag (hade alla varit lika snikna som jag så hade inte jag haft nått jobb att gå till).

När exakt blev kläder viktigare än själva åkningen? Har man inte lika kul i förra årets ställ eller stället som man köpte för 5 år sedan?

Rose_N

Ny medlem
Gutta sa:
När vi väl är inne på det här med mode i backen... För mig kvittar det hur man klär sig i backen, men jag kan villigt hålla med om att ghettostilen inte riktigt hör hemma inom skidåkningen som är en riktig överklassport i stil med golf (om inte dyrare).
Men det jag stör mig mest på är väl alla som måste skaffa sig minst ett nytt ställ att åka med varje år Och det gäller inte bara Ghetto-park-åkarna utan många skidåkare.
Antagligen är det väl så att jag inte tjänar lika mycket som många av dom eller har lika generösa föräldrar. Men jag förstår mig inte riktigt en del folks prioriteringar. Ett exempel är en tjej jag pratade med häromdagen, hon skulle köpa två nya ställ till i år och jag såg henne i en för mig mycket snygg och fräsch Jacka av ett dyrare märke från förra året.
Lite senare så pratade vi om hur mycket åkning det blir i vinter, och för hennes del så skulle det nog inte bli så mycket mer än en resa och eventuellt någon weekendresa mer kunde nog hon inte tänka sig att lägga ut, jag sa inget men tänkte i mitt stilla sinne, två nya ställ á 5-6000kr styck (i hennes fall säkert mer) dom pengarna hade man fått mycket åkning för.
Jag ska iofs inte klaga eftersom jag jobbar på sportbutik och får gå till jobbet varje dag (hade alla varit lika snikna som jag så hade inte jag haft nått jobb att gå till).

När exakt blev kläder viktigare än själva åkningen? Har man inte lika kul i förra årets ställ eller stället som man köpte för 5 år sedan?
245 kombi med skibox draperad i silvertejp är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ övferklass!!

Prioriterar man är det ingen konst att köpa det nyaste, dyraste varje år. Och för många blir skidåkningen en livsstil och då åker man inte till Thailand vid jul, utan sitter i en trång 3'a i cham väntandes på nästa dump eller torkar disk i St.Anton.

Utan bra prylar blir åkningen lidande, borde du veta om du jobbar i sportbutik?

Bananskydd

Ny medlem
hm jag fick inte riktigt fram det jag mena.. det skulle va menat att det finns vissa som har en kaxiag attityd och dom klär sig i baggy ( 5XL va förstås överdrivet ) och vissa äldre uppfattar då att alla som är klädda så kör kaxigt och är "gangster". men det är bara några få. Nu när jag läser mitt förra inlägg så ser det helt fuckt up ut. det är inte så jag tycker =)

M

MagnusKroik

Guest
jaaa... tiden utvecklas :p men vi som är gangsters i backen, alltså kör den stilen:p vi skjuter inte folk :p

Gurra

Ny medlem
Något som känns tryggt är att den börja försvinna mer och mer. Men klart de e alltid folk som kmr köra stort och de e sweet, men en känsla säger mig att den håller på att försvinna mer och mer elr iaf blandas med andra stilar.

Gutta

Ny medlem
Rose_N sa:
Gutta sa:

245 kombi med skibox draperad i silvertejp är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ övferklass!!

Prioriterar man är det ingen konst att köpa det nyaste, dyraste varje år. Och för många blir skidåkningen en livsstil och då åker man inte till Thailand vid jul, utan sitter i en trång 3'a i cham väntandes på nästa dump eller torkar disk i St.Anton.

Utan bra prylar blir åkningen lidande, borde du veta om du jobbar i sportbutik?
Nu syftade jag bara på kläder och visst finns det undantag på överklassningen. Det vet jag som jobbat ett lass med säsonger och har några resor i bagaget och hade själv en Corolla från 84 med överdimentionerad takbox. Det jag menar är att folk köper kläder för att passa in på berget. Lite skrämmande tycker jag då man prioriterar hur man ser ut framför själva skidåkningen.
Givet är det att man skall ha bra grejjer det har jag inte sagt något om men behöver man verkligen köpa ett nytt ställ varje år? Tar man hand om prylarna så håller dom länge.
Lite köpa sig en livstil över det hela... Jaja ska inte gnälla om det mer.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp