Skidlängd till barn - hjälp!

Solis84

Medlem
Vi tänkte köpa begagnad utrustning till barnen då vi planerar att åka några dagar här och där (har stuga ganska nära mindre skidanläggning). Har dock lite svårt att veta vilken längd på skidor vi ska satsa på (längden på barnen är uppskattad till vintersäsongen):

Barn 1: 4 år, längd ca 103 cm. Nybörjare (stod på skidor förra vintern men kan inte svänga, bromsa osv)

Barn 2: 7 år, längd ca 120 cm. Åker i blåa backar, plogar och kan göra ”plogsvängar”. Åkte förra säsongen på 97 cm skidor.

Andra tips ang. utrustning?

RWD

Aktiv medlem
Till hakan på 4-åringen och till nässpetsen på 7-åringen blir lagom. Hellre för korta än för långa när de är på den nivån.

Solis84

Medlem
Ja, jag såg den! Lutar åt 77 eller 80 cm för den lilla och 107 eller max 110 för den stora…

Letar begagnat så får lite se vad jag får tag på. :)

snej

Aktiv medlem
70 cm till lilla och fortsätt med 97 eller 100 till stora. Det finns ingen anledning att göra det svårare för barnen än det redan är.

Har en snart 7-åring som när han var 4 till 4,5 bodde i Åre och åkte skidor större delen av vintern. Han åkte då på 70cm och åkte i allt utom svarta backar. Året efter bytte jag till 90 cm och det blev ett klart steg bakåt för honom i utveckling för att det blev för långt. Året efter det, när han vuxit i 90 på ett bättre sätt så gick allt som en dans igen.

Min lilla (4 i januari) åker upp till snälla röda och kommer med all största sannolikhet åka på 70cm även denna vinter. Barn i den storleken har ingen vinst av extra stabilitet eller bärighet, däremot kan för långa skidor skapa krafter som de inte kan hantera.

//Jens

Topp