Skidlängd

Skidlängd
Tjena,
Har precis köpt ett par K2 Mindbender 90TI i 184cm längd. Men är fortfarande väldigt kluven om jag skall ha 184cm eller 177cm långa skidor.

Jag är drygt 190cm lång och väger ca 92kg. Jag är inget proffs, ganksa ny men inte helt och hållet nybörjare. Jag hanterar blåa och röda backar bäst.

Kommer väl mestadels åka pist i början, så småning om kommer jag vilja åka offpist någon gång.

Skall jag behålla mina 184cm, eller byta till 177cm?

eriC1

Aktiv medlem
Skidlängd
Utan tvekan 184. För en allmountainskida vill du gärna ligga runt din egen längd. Är du relativt nybörjare så kanske de känns lite ovant till en början om du mest kört korta pist-orienterade hyrskidor innan. Men efter någon dag har du vant dig, och snart undrar du varför du inte köpte något längre än 184. (Den skidan är dock relativt styv så med din längd och vikt kan du utan tvekan utvecklas och inte begränsas av utrustningen).

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Skidlängd
Vet inget om den skidan, men 184 cm låter väl rätt lagom med tanke på att du är storväxt.
Helt annan typ av skidor (breda grejor) och åkning antagligen, men jag åker på mellan 177 och 188 cm. Knatte på 176 cm och 70 kg.

herrgard

Aktiv medlem
Skidlängd
Det är snarare så att du ska ha längre skidor 😛 Såklart smaksak hur man vill att skidan ska kännas. Längre skida är stabilare och kortare smidigare.

Edit: jag hade nog valt 177cm och jag är 172cm 79kg

pd

Aktiv medlem
Skidlängd
Behåll. Det tar kanske några dagar och vurpor att bli kompis med längre skidor men åkningen blir betydligt stabilare. Dock skall sägas att ju mer skida du har desto mindre förlåtande är den mot brist på teknik så är du van vid att kunna vrida runt korta hyrskidor kan du behöva någon lektion för att få till ordentliga skärande svängar.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidlängd
Jag har samma skida och är i samma längd som du ungefär. Personligen tycker jag att de känns ganska korta och skulle inte gå ner i storlek. Även om skidan är tung som sjutton (imo) så upplever jag den som lätt att få ut i sladd i pisten. Utanför pisten så har jag upplevt den som lite trög. Tror inte att det har med längden att göra utan kanske mer med hela skidans form och vikt. Så mitt råd blir att kör på den längden och skaffa ett par offpist lagg också. 😁

Edit: 90 ti görs inte i längre längder än 184 cm.

Senast ändrad:
Skidlängd
Utan tvekan 184. För en allmountainskida vill du gärna ligga runt din egen längd. Är du relativt nybörjare så kanske de känns lite ovant till en början om du mest kört korta pist-orienterade hyrskidor innan. Men efter någon dag har du vant dig, och snart undrar du varför du inte köpte något längre än 184. (Den skidan är dock relativt styv så med din längd och vikt kan du utan tvekan utvecklas och inte begränsas av utrustningen).
Det är precis det jag är ute efter. En skida som jag kan hantera nu i början, men som jag kan utvecklas med!

Skidlängd
Exakt! Jag har kört på hyrskidor ett par gånger, senaste gången nu i vintras. Då körde jag på en 177cm pistskida som funkade rätt okej! Hoppas på att jag rätt snabbt blir van och känner mig säker med en lite länge skida!

GoranC

Aktiv medlem
Skidlängd
Du har köpt en skida som kommer kännas kortare än 177cm pistskidor.
Dels är troligen bindningen monterad längre fram än på pistskidor sedan har du rocker både fram och bak. Så med största sannolikhet kommer du uppleva skidorna som mer lätthanterliga än de du hyrt.

Skidlängd
Jag har samma skida och är i samma längd som du ungefär. Personligen tycker jag att de känns ganska korta och skulle inte gå ner i storlek. Även om skidan är tung som sjutton (imo) så upplever jag den som lätt att få ut i sladd i pisten. Utanför pisten så har jag upplevt den som lite trög. Tror inte att det har med längden att göra utan kanske mer med hela skidans form och vikt. Så mitt råd blir att kör på den längden och skaffa ett par offpist lagg också. 😁

Edit: 90 ti görs inte i längre längder än 184 cm.
Det låter klokt! Är väl i startskottet på min ”skidkarriär”, så många fler skidor blir det nog ;)

Skidlängd
Du har köpt en skida som kommer kännas kortare än 177cm pistskidor.
Dels är troligen bindningen monterad längre fram än på pistskidor sedan har du rocker både fram och bak. Så med största sannolikhet kommer du uppleva skidorna som mer lätthanterliga än de du hyrt.
Ja precis, jag läste någonstans att bindningen monteras närmare mittpunkten är vanliga pistskidor!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp