Skidor 7-åring

MalinPe

Ny medlem
Skidor 7-åring
Hej!

Letar som en tok efter nya skidor till dottern då hon växt ur sina och vi ska iväg och åka nästa vecka. Har mailat med diverse skidbutiker, men vad de säger stämmer inte alls överens med vad jag läser här.

Hon älskar att åka, och vill gärna hänga med i längre och brantare backar, men gnäller ofta över ont o knäna vid längre backar.

Tar sig ner i alla backar, men inte med samma flyt i rött och svart. Åker nästan bara pist, men gillar som de flesta andra barn att åka skogsslingor, gupp/småhopp osv, men inga stora hopp. Vill börja åka med lokala skidklubben i år (hur det sen blir med det får vi se, hon ändrar sig snabbt den lilla damen :) )

Vad ska vi ha för skidor och pjäxor?
Hon är 126 lång och väger 26 kg.

Jag har snöat in på Völkl Mantra 118 och Lange RSJ 50. Är jag på rätt spår? Tidigare har hon haft Atomic Redster 100 och några Dalbello 20/25 flex. Är det för stort hopp upp till 50?

Har blivit rekommenderad Atomic Redster J4 120, men hittar ingenting om dem här. Pjäxor har jag fått svar att jag bör satsa på Head Raptor 60, men enligt vad jag läst förstår jag det som att hon inte kommer kunna flexa dem alls?

Har ni några snabba tips om vad jag bör köpa?

Ska även ha ett par till lillasyster 4 år som är 104,5 lång och väger 17 kg, det blir för stort för henne med storasysters 100 cm långa, och hennes egna gamla är 70, så jag antar att jag bör satsa på ett par 80 cm. Det handlar väl mest om att det ska vara en lättåkt skida så att hon fortsätter tycka det är kul. Hon lärde sig åka i gröna och blå backar förra året med sina 70-skidor, men redan då sa skidlärarna att hon borde ha 90-skidor, som vi då testade, men det gick inte alls. Tips?

MalinPe

Ny medlem
Skidor 7-åring
Hej!

Letar som en tok efter nya skidor till dottern då hon växt ur sina och vi ska iväg och åka nästa vecka. Har mailat med diverse skidbutiker, men vad de säger stämmer inte alls överens med vad jag läser här.

Hon älskar att åka, och vill gärna hänga med i längre och brantare backar, men gnäller ofta över ont o knäna vid längre backar.

Tar sig ner i alla backar, men inte med samma flyt i rött och svart. Åker nästan bara pist, men gillar som de flesta andra barn att åka skogsslingor, gupp/småhopp osv, men inga stora hopp. Vill börja åka med lokala skidklubben i år (hur det sen blir med det får vi se, hon ändrar sig snabbt den lilla damen :) )

Vad ska vi ha för skidor och pjäxor?
Hon är 126 lång och väger 26 kg.

Jag har snöat in på Völkl Mantra 118 och Lange RSJ 50. Är jag på rätt spår? Tidigare har hon haft Atomic Redster 100 och några Dalbello 20/25 flex. Är det för stort hopp upp till 50?

Har blivit rekommenderad Atomic Redster J4 120, men hittar ingenting om dem här. Pjäxor har jag fått svar att jag bör satsa på Head Raptor 60, men enligt vad jag läst förstår jag det som att hon inte kommer kunna flexa dem alls?

Har ni några snabba tips om vad jag bör köpa?

Ska även ha ett par till lillasyster 4 år som är 104,5 lång och väger 17 kg, det blir för stort för henne med storasysters 100 cm långa, och hennes egna gamla är 70, så jag antar att jag bör satsa på ett par 80 cm. Det handlar väl mest om att det ska vara en lättåkt skida så att hon fortsätter tycka det är kul. Hon lärde sig åka i gröna och blå backar förra året med sina 70-skidor, men redan då sa skidlärarna att hon borde ha 90-skidor, som vi då testade, men det gick inte alls. Tips?
Kan tillägga att jag hittat de här väldigt billigt (1600 nya med bindning) men är de en bra skida för henne, hittar ingen info om barnskidorna där heller
Fischer RC4 Worldcup GS

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidor 7-åring
Mantra jr är väl en jättebra skida! Head Raptor har mina barn. Bra men hård pjäxa men de hoppar mycket och kör i skogen. Till lilla tjejen kan du väl ta nästan vad som helst som känns fräscht i rätt längd från Blocket? 😊

MalinPe

Ny medlem
Skidor 7-åring
Mantra jr är väl en jättebra skida! Head Raptor har mina barn. Bra men hård pjäxa men de hoppar mycket och kör i skogen. Till lilla tjejen kan du väl ta nästan vad som helst som känns fräscht i rätt längd från Blocket? 😊

Ja så tänkte jag med, men hittar ingenting på Blocket här i närheten, så därför kollar jag butiker, och tänker då bara att jag vill ha en så lättåkt skida som möjligt.

Tack för svar, då tänker jag rätt om Mantra i alla fall. Hur gamla är dessa, och är det samma skida/lika bra? Och ska jag satsa på ett par nya Mantra eller dessa?

De verkar ha väldigt bra pris på många nya skidor också, men har inte koll på några av de som passar henne (ca 120 långa) 🤷🏻‍♀️

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Skidor 7-åring
Jag tror att den nya Mantran har camber medans den du länkade till är full rocker. Tycker den du länkade till är bra. Rockern gör ju att du med fördel kan välja ett par som är lite längre än din dotter. Då kan hon ju säker köra två år på skidorna. 😊 Den skidan du länkade till har nog några år på nacken. Men funkar bra ändå. Min äldsta har precis kört runt på ett par sådana. Grym skida!

HBrosenius

Medlem
Skidor 7-åring
Ska hon börja köra med en skidklubben kan det vara en god ide att vänta tills dess med att skaffa skidor så att ni kan prata med tränare och andra föräldrar om det finns bra skidor i klubben.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp