Skidor för 10-årig tjej!

Hej där,

Ska köpa nya skidor till dottern på 10 år. Vi åker oftast 2 veckor i alperna eller Åre och någon/några strödagar på Vallåsen.

Hon är tuff som en bandyboll och tar sig ner på dom flesta ställen, mestadels på sladd men om det är flackare funkar rena skär också. Som för alla kids är det roligast i skogen och skicross-banor, men gärna pist också eller off-pist om det finns.

Hon har åkt en på barn/juniorskida från Armarda (tror den heter Kirsti) som funkar prima, lätt skida och ganska smal. Vågar man köpa en något bredare skida typ 80-85 mm i midja eller blir det för svårt? nån som erfarenhet? Gillar ju lite bredare skidor själv men visst är det svårare/tuffare att få bra skär.

// Johan

bjornsone

Medlem
Tänk på vikt huvudsakligen så att det inte blir för tungt och jobbigt! Twintip är alltid kul för att utveckla åkningen mer osv, om skidan är lätt även vid 80-85mm borde det gå fint!

Bud66

Aktiv medlem
Köp dottern ett par Völkl Mantra Jr. 80mm i midjan. Mina ungar har åkt på Mantrorna hela sin uppväxt. Grymt bra skidor för barn. Uppbyggda som riktiga skidor med träkärna etc. Enda "skiten" är att du kommer förbanna dig själv när de åker ifrån dig. Och det kommer de göra. Skidorna funkar till allt, från hård pist till lössnö.

Just Mantran jag tittat på! Den verkar inte speciellt tung i juniormodellen jämfört med andra skidor, eller har jag fel?!

Senast ändrad:

Bud66

Aktiv medlem
Nope, den är inte tyngre alla än andra skidor. Inte lättare heller för den delen.
Det som jag upplever med Mantorna kontra andra juniorskidor är att den verkar lättare att svänga på samt är mer stabil. (Nu har ju jag iofs inte testat men har åkt mycket med barnen samt andra barn på andra lagg) Dessutom verkar isgreppet och spårviljan vara även det på topp. Självklart greppar racelagg bättre MEN åker man pist på tex. eftermiddagen och det är uppkört (läs puckligt...) så verkar det som skidan bär ungarna bättre och därmed inte "kör fast" lika mycket i underlaget. Jag kan verkligen gå i godo för att mina ungar har utvecklats fortare än jag kunde ana med Mantra på fötterna.
Jag kan därför bara rekommendera: KÖP!!

Freebasse

Ny medlem
Rekommenderar verkligen Mantran. Har en 138 lång vi ev kan släppa. PM`a vid intresse och ha en skön vinter!

Slink

Medlem
Stort tack för svaren!
Tips - om du av någon anledning skulle tveka när du sitter med fingret på köpknappen. Sök på det här forumet efter "Gotama Jr". Mantra Jr var tidigare "Gotama Jr" .. men det är samma skida, bara grafiken som skiljer. Trådarna ger ett tydligt svar - Det är skidan som barn har roligast på.

Nightwish76

Ny medlem
Hej, kapar tråden lite om det är ok? istället för att starta en ny då min fråga är snarlik.
Dottern (11) 154 cm lång, behöver skidor. Funderade på att hyra nu när vi ska iväg då vi tror at hennes140 cm Race tiger Jr är för korta troligen. Hittade Damskida till bra pris, (ej junior) Volkl Flair 7.4 . Går det bra att köpa en "vuxen" skida eller bör man fortfarande satsa på JR skidor? Hittar inte mycket info om just 7.4 men det verkar vara en ba allround pistskida.Tänkte att 149 cm borde funka bra till henne?
Nån som har nån åsikt om skidorna?

Slink

Medlem
Jag tror tyvärr inte att den där kombinationen blir så bra för din dotter (och därmed inte heller för resten av familjen).Jag gissar att din dotter helt enkelt inte väger som en vuxen trots att hon har längden. Konsekvensen blir att hon kommer att ha väldigt svårt att få skidan att flexa när hos ska initiera svängen. Vi har gjort exakt samma misstag. Titta gärna efter en mjukare friåkningsskida eller typ parkskida, det som anses vara väldigt mjukt för en vuxen blir sannolikt rätt lagom för någon som väger lätt.

AAD

Medlem
Någon med barn som provat den kortaste varianten av Mantran på 118 cm? Proportionerligt blir 86 mm bredd lite i överkant kan jag tycka men är nyfiken om det finns någon som har verklig erfarenhet.

1188.3118_86_111980 g-
12810.2118_86_1111060 g-
13812.3118_86_1111120 g-
14814.5118_86_1111270 g-
15816.9118_86_1111400 g

RWD

Medlem
För info så har de ändrat Mantra jr till i år. Den har numera spann och endast tip och tail rocker.

Mina döttrar har kört på mantra och varit super nöjda. I år åker en på mantra och en på roots. Inte åkt tillräckligt på rootsen än för att ge en recension. Men verkar svänga fint den också. I vilket fall så kommer ni int bli besvikna på mantran. Grym junior skida👌

RWD

Medlem
Hej, kapar tråden lite om det är ok? istället för att starta en ny då min fråga är snarlik.
Dottern (11) 154 cm lång, behöver skidor. Funderade på att hyra nu när vi ska iväg då vi tror at hennes140 cm Race tiger Jr är för korta troligen. Hittade Damskida till bra pris, (ej junior) Volkl Flair 7.4 . Går det bra att köpa en "vuxen" skida eller bör man fortfarande satsa på JR skidor? Hittar inte mycket info om just 7.4 men det verkar vara en ba allround pistskida.Tänkte att 149 cm borde funka bra till henne?
Nån som har nån åsikt om skidorna?
Min grabb 11 år i vår (150cm/37kg nu) kommer att åka på ett par Rosignol Smach 150cm i år, som fyra år äldre storasyster hade förra året. Det är en skida för ungdomar som vill prova på lite offpist men funkar bra i pist också. Båda har åkt på Mantra 138cm innan men Smash känns som lite mer skida, Tror dock att man bör väga 40kg eller mer alternativ vara relativt duktig åkare för att klara av dem.

StefanAaroe

Ny medlem
Stämmer in i lovsången på Mantran här. Om man kör den äldre varianten så kan man ha en ganska lång skida eftersom den har så mycket rocker. Min son körde på en som var 10 cm längre än honom förra året utan problem. Otroligt stor skillnad i hur han kunde hänga med lite utanför pisten jämfört med ett par vanliga junior pistskidor.

AAD

Medlem
@ParRonnerfors vilken längd klev döttrarna på? Förstår att det är en bra skida men är den det i samtliga längder.
Exempelvis blir 86mm midja på 118 cm Mantran som att jag själv skulle åka runt på ett par med 136 mm :) Funderar annars på Völkls Revelot mini som också har träkärna och relativt bra specar.

Min yngsta började på 118. Men svårt att utvärdera det då dom fysiska och motoriska färdigheterna inte va så stora😅 gå på en längd som motsvarar åkarens eller längre. Om denna är t.ex 130-135 cm hade jag valt 138 skidan.

Megawatt

Medlem
Köp ett par Mantra, de gav även min grabb ett rejält kliv framåt både i pist o offpist. Det går att stå på med dem ordentligt o ja upplever oxå att han hade bra grepp när det var lite hårdare, men även lätt att sladda ut då det är en fullrocker skida.

• Gilla
Reactions: AAD

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp