Skidor för dåligt knä

schtibbe

Ny medlem
Tjenare! Tänkte bara kolla med er kunniga om det finns några skidor man ska välja om man har ett halv dåligt knä. Är framförallt åt ena hållet när jag svänger som det är problem då jag inte har samma styrka i mitt ena knä. Så hade ju varit bra med ett par som svänger rätt lätt och eventuellt är lite snällare mot knäna. En polare sa åt mig att testa twintips pga den uppåtböjda änden men kommer endast åka i pist då jag inte vill riskera något.. känns kanske dumt med twintips då. Tacksam för alla tips. Mvh schtibbe

MnO

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det är minst belastande att åka på lite bredare, men mjuka och lätta skidor. Typ 90-100mm lättviktare med humant bett och inte alltför kort svängradie. Korta, aggressiva pistskidor och riktigt biffiga 110mm+bredlagg undviker jag helst om knäna krånglar.

Rubiks

Ny medlem
Ett tips för trasiga knän som längtar efter sköna svängar i pisten är att prova monoski.
Och nej, jag menar inte att du ska leta reda på en chockneonrosa gamla overall och den pin-tale-skida som fanns i kompisgänget på 80-talet.
Förslaget är fullt seriöst, det finns en hel del som åker monoski idag pga att deras trasiga knän som främst har problem med vridningar och att hålla emot med kraft i svängarna. De moderna monoskidorna är otroligt mycket lättare att åka på även i extremt hårda och isiga pister och med det "säkerhetsbälte" kring knäna som många förespråkar är det väldigt skonsamt mot just knäna som "tvingas" jobba tillsammans och ständigt avlastar varandra.

ArneBlyfot

Ny medlem
Mina knän såg ut som fotbollar efter en dags skidåkning förut och för 31 år sedan började jag åka snowboard och knäna är fortfarande helt opåverkade av åkningen.
Jag har inte ångrat mig.

GoranC

Medlem
Enig med MSO, mest lättsamt och minst belastande för knän mm. Är ett par moderna lite bredare freerideskidor (85-95 mm) med tip och tailrocker och taper i bägge ändar.
Dom fastnar aldrig i snöhögar och har tillräckligt bra stabilitet och kantgrepp.
K2 Pinnacle 85 kan vara ett alternativ

Scream-59

Medlem
Lite samma problem här,,
Mitt tips är flatrocker, lätt att komma runt utan race tryck.(redan halv böjd) Jag väljer gärna offpist o lössnö. pist,ojämn o hård,frestar klart mest blir helt slut.
Kör med breda Fat Ypus (128 midja)dessutom en skitrolig lätt snurrad skida.
Finns flera goda trådar om rocket lagg.:)

schtibbe

Ny medlem
Tackar för alla svar :) någon som kan rekommendera någon skida? är 172cm väger 72kg och åker ca 1 vecka om året till Österrike i slutet på mars.

Scream-59

Medlem
Gå in fat-ypus hemsida o kontakta Vemdalen skidshop alternativt info@fat-ypus.se
Skidor med Flatrocker ,ytterst lite camber...
Du kommer att le i backen.

MnO

Aktiv medlem
schtibbe sa:
Tackar för alla svar :) någon som kan rekommendera någon skida? är 172cm väger 72kg och åker ca 1 vecka om året till Österrike i slutet på mars.
Skidor som tex Atomic BentChetler 100 eller liknande tycker jag du ska ta en titt på. Lättsam utan att vara mesig och väldigt unhooky och förutsägbar i sitt smidiga format. 100 är en lagom bredd för att det inte ska bli brytigt, men samtidigt bred nog för att ge lugnet och tryggheten på blandunderlag. Fischer Ranger 102 FR är ett exempel på en skida som går lite mer mot tyngd och stabilitet och en balans som passar bättre för en åkare som vill att skida ska styra in i svängen med fronten. K2:s Pinnacle-serie och då speciellt i första årsmodellen är också tänkbara även om dom har biffats till något de två senaste åren. Ross 7-serien är liknande. De var väldigt snälla och lekfulla de första åren men har gått mer mot lite mer stuns samtidigt som marknaden i stort har blivit lite lättsammare så de sticker inte ut lika mycket längre. Men där har du lite att jobba med.

bliparne

Medlem
Du kan ju testa att hyra på ett bra ställe och ställa ut frågan rakt av. Dom har nog en del olika varianter du kan prova på en vecka?

Tottek

Aktiv medlem
MnO sa:
schtibbe sa:
Skidor som tex Atomic BentChetler 100 eller liknande tycker jag du ska ta en titt på. Lättsam utan att vara mesig och väldigt unhooky och förutsägbar i sitt smidiga format. 100 är en lagom bredd för att det inte ska bli brytigt, men samtidigt bred nog för att ge lugnet och tryggheten på blandunderlag. Fischer Ranger 102 FR är ett exempel på en skida som går lite mer mot tyngd och stabilitet och en balans som passar bättre för en åkare som vill att skida ska styra in i svängen med fronten. K2:s Pinnacle-serie och då speciellt i första årsmodellen är också tänkbara även om dom har biffats till något de två senaste åren. Ross 7-serien är liknande. De var väldigt snälla och lekfulla de första åren men har gått mer mot lite mer stuns samtidigt som marknaden i stort har blivit lite lättsammare så de sticker inte ut lika mycket längre. Men där har du lite att jobba med.
Även opinion 98 platsar in om man lyckas få tag på ett par sånna tkr jag :)

MnO

Aktiv medlem
Tottek sa:
Även opinion 98 platsar in om man lyckas få tag på ett par sånna tkr jag :)
Det gör den definitivt, men den tillverkas ju inte längre. Ersättaren Fusion 95 är lite mer prestandainriktad jämfört med Op98, men sett till marknaden är den ganska lättsam så det är också ett alternativ.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp