Skidor för topptur och puder?

Bulldozer

Ny medlem
Hejsan!
Jag har för avsikt att skaffa en topptursutrustning. Behöver både nya skidor, bindningar och pjäxor.
Åker för närvarande på ett par gamla Katana som jag gillar skarpt, dessa är mina skidor som används i pist och liftnära offpist. Har tidigare åkt på ett par Mantra som jag tyckte funkade bra i allt utom puder. Där är Katana mycket bättre.

Så! Jag vill inte ha något smalare än Katana, gärna bredare, men lätta. Gärna en bra, pålitlig och lätt topptursbindning.
Är 188 cm lång och väger styvt 90 kg.

Kikat lite på Völkl BMT 122 186cm. Vad tror ni om dessa?
Andra förslag tas tacksamt emot.

pAcmAn1

Medlem
Jag har ett par Scott Scrapper 115 med Kingpin. Lätta och bra. Skidan väger 1700 g i 180 längd vilket är bra med tanke på bredden. Rätt styra också. Har toppturat med dem både o Sverige, alperna och Japan.
Skidan är inte särskilt dyr heller.

eriC1

Aktiv medlem
Finns nog betydligt roligare puderskidor än bmt 122, men ja gillar du traditionella völkl känslan med monteringspunkt långt bak osv så funkar de säkert för dig. Den går ju att få för runt 3k nu också , men med din vikt och längd låter 186 rätt kort.
Har du andra topptursskidor eller vart åker du mest ? Så breda skidor är ju självklart kul i puder, men hur många såna dagar har man? Jag har haft ca 10-20 dagar per år på topptur i norden de senaste 10 åren, tror typ 1 dag har varit i puder. Sker toppturerna mest i norden har man betydligt roligare runt 100-110 mm (mitt eget tycke) . :)

Bulldozer

Ny medlem
Finns nog betydligt roligare puderskidor än bmt 122, men ja gillar du traditionella völkl känslan med monteringspunkt långt bak osv så funkar de säkert för dig. Den går ju att få för runt 3k nu också , men med din vikt och längd låter 186 rätt kort.
Har du andra topptursskidor eller vart åker du mest ? Så breda skidor är ju självklart kul i puder, men hur många såna dagar har man? Jag har haft ca 10-20 dagar per år på topptur i norden de senaste 10 åren, tror typ 1 dag har varit i puder. Sker toppturerna mest i norden har man betydligt roligare runt 100-110 mm (mitt eget tycke) . :)
Ja hellre långt bak än tvärtom, avskyr när man knappt ser skidspetsen :)

Åker som sagt på ett par Katanas 191cm till vardags och vill inte ha något med sämre bärighet än de. Dessa skidor kommer bara användas för att leta orörda puderåk utan lift eller en bit från lift.

Jag tycker definitivt man kan hitta bra puderdagar om man håller koll när det dumpar och är beredd att åka med relativt kort varsel.

Bulldozer

Ny medlem
Jag har ett par Scott Scrapper 115 med Kingpin. Lätta och bra. Skidan väger 1700 g i 180 längd vilket är bra med tanke på bredden. Rätt styra också. Har toppturat med dem både o Sverige, alperna och Japan.
Skidan är inte särskilt dyr heller.
180 cm är för kort.
Edit: såg att de finns i andra längder också.

skidmannen

Aktiv medlem
Du kan tura med nästan vad som helst, jag har haft många skidor på tur och alla har sina svagheter och styrkor. Senaste åren har jag kört ett par Vökl Shiro från 2012 som har funkat jättebra för mig och det jag gjort, men som de flesta nog skulle dömma ut som helt fel (119 mm midja och 4,8 kg). Nu har jag köpt ett par BMT 109, får se om dom funkar lika bra. Har ett par smalare men stabila K2 Backup 82 för isiga turer, men föredrar att bara köra en skida till allt. Lite orolig att dom ska kännas för långa och träiga i skogen.

Det första jag funderar på är var jag ska åka ner och hur jag åker. Eftersom du gillar Katana antar jag att du kör fort i långa svängar, hög fart i puder, och inte prioriterar korta carvingsvängar, parken och trix i skogen?

I andra hand funderar jag på vikten. Det är främst två saker som spelar in, höjdmeter per dag och polarna. Om jag ska gå med kompisar som har tunga grejor finns ingen större mening med att ha alltför lätta grejor, jag får ändå vänta på dom. Men om polarna kör på 160 cm Hagan-stickor med 10.000 kr pjäxor av balsabambu blir det trist med Shiro på fötterna.

Sen beror det på hur mycket man ska gå per dag. Ska man bara förlänga liften och gå kanske 2*100 höjdmeter spelar vikten ingen roll. 800 höjdmeter med Shiro är OK om man tar det lungt, 1500 är drygt som fan, men jag har gjort det några gånger.

Senast ändrad:

skidmannen

Aktiv medlem
Jag har inte toppturat alls.
Åkt utför från lift i 30 år. Åker på längden. Men inga toppturer.
Ska dina nya skidor användas i pisten också? Typ åka till alperna en vecka, lift 3 dagar, lift med lite förlängning 2 dagar och en heldag bara topptur? Med tanke på att du funderar på BMT 122 antar jag att du inte är ute efter en ren topptursskida, alltså mer som fjällvandring, njuta av stillheten och nerför kommer i andra hand.

Du säger att du tycker Mantra flyter för dåligt, då ska du alltså satsa på något som flyter bättre. Var dina Mantra dom med hel rocker eller helt utan eller den nya med tip och tail? Jag hade själv Vökl Gotama av den gamla modellen utan rocker, tycker dom flöt sådär, rocker gör skillnad.

Senast ändrad:

eriC1

Aktiv medlem
Ja hellre långt bak än tvärtom, avskyr när man knappt ser skidspetsen :)

Åker som sagt på ett par Katanas 191cm till vardags och vill inte ha något med sämre bärighet än de. Dessa skidor kommer bara användas för att leta orörda puderåk utan lift eller en bit från lift.

Jag tycker definitivt man kan hitta bra puderdagar om man håller koll när det dumpar och är beredd att åka med relativt kort varsel.
Ja då gillar du nog mer traditionella lagg, och skulle kanske inte gilla känslan av typ 4frnt hoji eller renegade samt vissa andra modernare topptursorienterade bredare skidor. Bmt122 funkar säkert för dig, jag har aldrig åkt dom men liknande breda lätta skidor med mkt kolfiber och risken är att dom känns lite döda och fladdriga på allt annat än djup snö.
Självklart kan man hitta puder många dagar per år i Sverige, men jag prioriterar toppturerna april-juni men slask, vårsol och en folkis i nån solgrop ;)

Ett tips annars på skida är faction prime 4, 118 midja. Finns i 185 och 194 med typ 55% rabatt på sport-bittl. Finns även i 3.0 som är något smalare.

Som någon sa tidigare, typ av utrustning beror mkt på vilka man går med. Om du bara går för att hitta puder så kanske de inte är 1800 höjdmeter och heldagsturer i lyngen som är det primära målet, utan något kortare generellt. Då kan du säkert satsa på en lite tyngre skida som du gillar känslan av, sen dra på nån lätt men funktionell bindning. Hur är tanken mest att du kommer tura?

waxoff

Aktiv medlem
Vet inte om Down har stängt igen butiken för säsongen, kanske @SiSt är på hugget här? På deras sida ser det iaf ut som de har kvar nåt ex av CD114L som kanske kan vara nåt för trådskaparen?

jung

Aktiv medlem
Jag har en del kompisar som köpt bentchetler 100. Den är relativt lätt för en all mountainskida. Har inte testat den själv, men jag litar på deras omdöme då de åker väldigt mycket. Kanske kan vara något om du är mer av en åkare än turare.

Personligen har jag inga dedikerade topptursskidor, jag köper lätta freeride skidor istället. Men jag åker mestadels utomlands så det blir mest att jag turar från liftanläggningar eller kortare turer. Inga riktiga dal till topp turer. Då funkar mina armada jj zero bra. Men de funkar ju inte att tura heldagar med då är de alldeles för tunga.

Senast ändrad:

Tottek

Aktiv medlem
Line vision!!!! Finns både i 108 o 118
Annars skulle nog faction agent 3.0 kanske va ett alternativ låter det som, men ska man gå o vill ha en bredare skida skulle jag säga line vision utan tvekan!

Pillard

Aktiv medlem
En liten tanke är bredden. Det är sjukt jobbigt att gå uppför på skrå med 122-midja. Visst, ska du gå uppför i puder spelar det väl ingen roll men det är ju inte alltid du går uppför på samma ställe som du åker ner.

Bulldozer

Ny medlem
Ska dina nya skidor användas i pisten också? Typ åka till alperna en vecka, lift 3 dagar, lift med lite förlängning 2 dagar och en heldag bara topptur? Med tanke på att du funderar på BMT 122 antar jag att du inte är ute efter en ren topptursskida, alltså mer som fjällvandring, njuta av stillheten och nerför kommer i andra hand.

Du säger att du tycker Mantra flyter för dåligt, då ska du alltså satsa på något som flyter bättre. Var dina Mantra dom med hel rocker eller helt utan eller den nya med tip och tail? Jag hade själv Vökl Gotama av den gamla modellen utan rocker, tycker dom flöt sådär, rocker gör skillnad.
I den mån de kommer användas i pisten är det om jag förlänger liften. Men i övriga fall kör jag på mina Katana.
Fokus ska ligga på åkningen ner, så någon renodlad fjällskida är det inte jag söker.

Mantran var nog alltid för liten för lössnö då jag tidigare vägde 100-110 kg och skidan bara var 184 cm, ingen rocker. Men betydligt lättare nu då på ca: 90 kg.

Bulldozer

Ny medlem
Ja då gillar du nog mer traditionella lagg, och skulle kanske inte gilla känslan av typ 4frnt hoji eller renegade samt vissa andra modernare topptursorienterade bredare skidor. Bmt122 funkar säkert för dig, jag har aldrig åkt dom men liknande breda lätta skidor med mkt kolfiber och risken är att dom känns lite döda och fladdriga på allt annat än djup snö.
Självklart kan man hitta puder många dagar per år i Sverige, men jag prioriterar toppturerna april-juni men slask, vårsol och en folkis i nån solgrop ;)

Ett tips annars på skida är faction prime 4, 118 midja. Finns i 185 och 194 med typ 55% rabatt på sport-bittl. Finns även i 3.0 som är något smalare.

Som någon sa tidigare, typ av utrustning beror mkt på vilka man går med. Om du bara går för att hitta puder så kanske de inte är 1800 höjdmeter och heldagsturer i lyngen som är det primära målet, utan något kortare generellt. Då kan du säkert satsa på en lite tyngre skida som du gillar känslan av, sen dra på nån lätt men funktionell bindning. Hur är tanken mest att du kommer tura?
Ja jag har ingen koll alls på vad som hänt inom skidfronten de senaste 10 åren typ. En hel del nyare märken jag inte känner till alls.

De toppturer jag kommer gå blir nog inte längre än 2-3h. Lär mestadels bli i svenska och Norska fjällen där vi antingen går från lift, skoter eller vägen. Fokuset kommer vara på åkningen ner i första hand.

Bulldozer

Ny medlem
En liten tanke är bredden. Det är sjukt jobbigt att gå uppför på skrå med 122-midja. Visst, ska du gå uppför i puder spelar det väl ingen roll men det är ju inte alltid du går uppför på samma ställe som du åker ner.
Var skulle du säga smärtgränsen går när midjan blir för bred?
Vill ju inte plågas uppför även om fokuset och njutningen ner är prioritet :)

Pillard

Aktiv medlem
Var skulle du säga smärtgränsen går när midjan blir för bred?
Vill ju inte plågas uppför även om fokuset och njutningen ner är prioritet :)
Det beror ju förstås på hur hårt det är osv men på rejält fast underlag kan jag säga att mina 118-midjor var rejält plågsamma. Mina 93-midjor känns däremot rimliga. Det räcker ju egentligen att ställa skidan på kant i en gård pist och sen känner du om kanten får för mycket hävstång mot pjäxan. Betänk sen att du ska gå åt samma håll några steg med den vridningen i fotleden.

skidmannen

Aktiv medlem
.... Betänk sen att du ska gå åt samma håll några steg med den vridningen i fotleden.
, dessutom med löst spända pjäxor (gåläge). Som Pillard skriver kan det vara ganska oskönt att sicksacka uppför en stenhård sluttning på en bred skida. Mycket carv/skärning gör samma effekt, den vill vrida fötterna utåt. En rak skida med rocker är skönare för fötterna på skrå än en med mycket skärning och spann.

Bulldozer

Ny medlem
Kanske Völkl BMT 109 vore ett lämpligare val, de är dessutom lättare att hitta. Vad jag förstår så tillverkas inte 122 längre.

pAcmAn1

Medlem
Line vision!!!! Finns både i 108 o 118
Annars skulle nog faction agent 3.0 kanske va ett alternativ låter det som, men ska man gå o vill ha en bredare skida skulle jag säga line vision utan tvekan!
Hur är Line Vision 108? Är lite nyfiken på den och Armada Tracer 108 men är rädd för att Vision viker ner sig vid hårdkörning.

Tottek

Aktiv medlem
Hur är Line Vision 108? Är lite nyfiken på den och Armada Tracer 108 men är rädd för att Vision viker ner sig vid hårdkörning.
Nejdå den är absolut inte klen, jag kunde trycka på den riktigt hårt, den är väldigt lätt så de kan ju märkas men inte alls som en vanlig kolfiberskida. Skulle säga att vision 108 är den ultimata 1 quiver skidan om man ska tura en del

eriC1

Aktiv medlem
Kanske Völkl BMT 109 vore ett lämpligare val, de är dessutom lättare att hitta. Vad jag förstår så tillverkas inte 122 längre.
122 känns som det är onödigt för det mesta förutom typ om du ska tura i japan eller liknande. Jag personligen har lika kul på mina 110 midja topptur/puderlagg som jag hade back in the days på 122mm när det varit bottenlöst puder. Det handlar mer om shape på skidan och längden tycker jag hur den upplevs i puder. Självklart skulle min nuvarande skida som jag älskar i puder kännas ännu bättre i bottenlöst puder om den vore bredare, men det är marginellt isåfall, samt att den blir sämre på allt annat.
Såhär har bredden på midjan varierat senaste 10 åren som jag haft skidor med turbar bindning: 122-118-115-112-108-95mm, nu sitter jag på en 98 mm för längre turer, och en 111 mm för puderjakt. Skulle aldrig köpa något bredare för toppturer, även om jag åkte på topptursresa till japan. Jag saknar inte de bredare skidorna för fem öre. Spar knän och har så sjukt mkt roligare i alla annan terräng, samt på vägen upp.
Nä för din längd och vikt så satsa på något över 190cm och runt 110-115 mm om du mest kommer använda det i puder, men samtidigt vill ha lite kul i annan terräng.

Om du absolut vill upp över dom bredderna, närmare 120mm så här är några tips som ligger bra i pris runt 118 midja. (Lika bra att inte lägga ner för mkt pengar om det är puderjakt i sverige som står på schemat, för att slippa gråta så mkt när stenhajarna käkar upp halva skidan i försäsongs-pudret).

Senast ändrad:

skidmannen

Aktiv medlem
K2 Wayback 106 kanske kan vara ett alternativ, lätta som tusan och billiga. Lite fladdriga i hård pist, men så är lätta skidor. Polaren har ett par och är väldigt nöjd, funderade mellan dom och BMT 109 innan jag köpte
Förra årets modell finns på rea, vet inte om den är jätte uppdaterad till i år

Bulldozer

Ny medlem
Tack för alla svar. Ska kolla närmare på förslagen som getts.

Om fokuset är mest på åkningen ner så kanske rena techbindningar är fel val? Kanske bättre att ha någon mer allroundbindning. Vill gärna hålla ner vikten en del men inte kompromissa för mycket på prestandan.

skidmannen

Aktiv medlem

Om fokuset är mest på åkningen ner så kanske rena techbindningar är fel val? Kanske bättre att ha någon mer allroundbindning. Vill gärna hålla ner vikten en del men inte kompromissa för mycket på prestandan.
Det var längesen man var tvungen att tänka så. Alltså, du ska inte välja nåt ultrabulta lätt från plum, men det finns lätta bindningar som håller för att åka ordentligt, G3 ION Tex. Salomon shift är också populära. Dynamit Beast var grejen förut, men jag tror dom är omoderna nu.

Kolla här för inspiration

eriC1

Aktiv medlem

Ska du bara åka puder så kan du ju ta något lätt typ ATK Freerider 12/14 , eller någon annan lätt techbindning. Du utsätter ju inte den för så stora krafter vid puder, men kommer du även ta med skidan när du bränner pist på blåis i ett uppkört åre så kanske det finns bättre allroundalternativ. Typ Shift. Det låter på dig som att du inte kommer göra heldagsturer större delen av tiden på dessa skidor, eller att du kommer gå Haute route med polare som bara kör skidor under 1.5 kilo med bindning. Då kanske du bör överväga en Shift för att bli verkligt allround, eller typ Tecton om du vill kapa lite mer vikt.

Nu pratar jag inte för alla, men för mig spelar vikten mest roll för hur snabb jag vill kunna vara i bergen, samt hur snabba dom jag går med är, när jag väljer om jag ska ta mina sub 1800 gram eller sub 2700 grams topptursskidor (skida+bindning). Går jag i min egen takt är det inte en så pass enorm skillnad som man kanske kan tro. Självklart så fort jag ska köra nån tur med massa skrå eller går över 1000 hm så känner jag ju mkt skillnad. Men det som gör väldigt mkt är också hur pjäxans gåläge är, samt vad jag har för hudar. Gåläge utan massa friktion och som kan ta stora utslag, samt mohair hudar (eller en mix) gör massor för hur man upplever turen upp.

Hampetorp

Ny medlem
Fischer ranger TI 108, Fina skidor som klarar i stort sett allt. Går bra att köra rejäla åk med.

Dred

Ny medlem
Völkl Katana V-Werks 191
Jag som är 193 och väger 100 tycker de är lite småttiga i puder men gillar dem skarpt i övrigt.

Christiam

Aktiv medlem
SGN skis har främst två otroligt tjusiga modeller. Lekfulla, bra flyt och ok i pisten.
Dock i en prisklass som jag ser som svårmotiverad.

rekommenderar Black Crows Ferox Freebird med en shift, är rolig och lagom lätt kombo som funkar till allt. dyrt men om du ska prova topptura så är det nice att hyra annars för att se om du en gillar det :) Ang pjäxor så kör jag Head kore, lätt med Dynafit och 130 flex (känns smällare än så)

Bulldozer

Ny medlem
Vilken av ATK fr14 och G3 ZED12 skulle ni välja på en skida som Faction Prime 3.0?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp