Skidor med Lufthansa, vad gäller?

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur packar ni in skidorna för att vara säkra på att de inte blir ”mulade” av flygbolagen?
Normalt gäller ju 23 kg för incheckat bagage, hur får ni in skidor, pjäxor plus övrig packning i den vikten?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Hur packar ni in skidorna för att vara säkra på att de inte blir ”mulade” av flygbolagen?
Normalt gäller ju 23 kg för incheckat bagage, hur får ni in skidor, pjäxor plus övrig packning i den vikten?
Well, tricket är att inte ha med sig hela garderoben när man skall på en veckas semester. 😉
Det brukar inte vara några problem för min/vår del, och då har vi ändå lavinutrustning för 4 pers med också. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Skidorna ligger ju utanför dom 23 kg så inga problem. Brukar få med 5-6 vinare i väskan på hemvägen..
Så det ingår alltid ett par skidor också om man reser med biljett som innefattar incheckat bagage?
Vilka flygbolag?
Med SAS kan jag annars checka in ett extra 23 kg bagage med mitt bonuskort, fast vet inte om skidor kan gå som det.

MrHotDog

Aktiv medlem
Så det ingår alltid ett par skidor också om man reser med biljett som innefattar incheckat bagage?
Vilka flygbolag?
Med SAS kan jag annars checka in ett extra 23 kg bagage med mitt bonuskort, fast vet inte om skidor kan gå som det.
Luftahansa och SAS har det inte varit några problem med. Dom väger ju inte det samtidigt, skidorna lämnas ju in i specialbagage. Blir lite tveksam nu om det är ok men det har alltid funkat. :) .

fredw

Aktiv medlem
Det enda som är säkert är att alla bolag har olika regler och principer och att de dessutom ändrar sig då och då.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har funderingar på en skidhelg i Österrike i början av december, det är därför jag undrar. Fru PC har dock ännu inte köpt idén…

PerK

Aktiv medlem
Med SAS klarar jag skidorna tack vare bonuskortet, alltså ett extra bagage på 23 kg, fixar min och hustruns utrustning då pjäxbag går tillsammans med skidfodralet. Utan silver/guldkort får man snåla med kostymen eller boka extra skidbagage. Med Lufthansa kan man (iaf jag tidigare, även utan Star Alliance bonuskort) bara boka ett extra skidpaket utan extra kostnad. Lufthansa alltså bäst, men för mig (och andra frequent fliers, iaf före C19) är SAS lika bra. Aldrig varit med om att ngn vägt, kanske ren tur...

Davvvee

Medlem
Bokade Business med Lufthansa då det inte var någon större prisskillnad. Får med mig 2st 32kg väskor + 32kg skidbagage tror jag det var. När jag gjorde det från Innsbruck senast (Austrian iofs men är väl samma koncern) var det inga ledsna miner när jag tryckte ner 3 par skidor, 2 par pjäxor + vallautrustning i skidbagage. Landade på 31,5kg eller nåt sånt. Plus att jag fortfarande hade haft plats för ett minigym i det vanliga bagage om jag så hade velat. Så kolla hur mycket dyrare det är med Business, kan vara värt.

fredw

Aktiv medlem
Det troliga är väl att man får med skidorna utan att ringa i förväg, utan att försäkra sig om att de får plats på de specifika fighterna, men åtminstone förrförra vintern (CPH-MUC t o r) så rekommenderades det, och även idag (se nedan).
Och obs det som står i början av tråden , att i den allra billigaste klassen med LH så får man inte ta med några skidor alls.

Så här står det idag på LHs sida:

There is only limited storage space available for sports equipment. We therefore recommend that you make a reservation as early as possible for your sports equipment through your travel agency or the Lufthansa Service Center. Reservations are only accepted up to 24 hours before departure, and it may be that our limited storage space for sports equipment is already booked up. Please quote your booking code when making your reservation.

Senast ändrad:

jaksu

Aktiv medlem
Det troliga är väl att man får med skidorna utan att ringa i förväg, utan att försäkra sig om att de får plats på de specifika fighterna, men åtminstone förrförra vintern (CPH-MUC t o r) så rekommenderades det, och även idag (se nedan).
Jag har varit med när alla skidorna inte har fått plats. Ingen rolig början för semester.

jarnebring

Aktiv medlem
Vad som gäller för SAS har redan redovisats--skidor är ett bagage som ska betalas för om det inte ingår i din biljett eller om du har guldkort som ger två incheckade bagage x23 kg. Eftersom skidor är "otympliga", ska dom föranmälas och checkas in på specialbagage. Så till packning. Brukar få i två par skidor i ett normalt skidfodral + stavar. Dock inte 100+ skidor. Det hamnar under 23 kg som är gränsen per incheckat kolli. Pjäxor tar var och en som handbagage i vanlig pjäxbag á la Intersport. Där ryms även hjälm och glasögon inom gräns. Sedan en vanlig resväska på 23 kilo för kläder för två. Detta kan ju vara i minsta laget beroende på sällskap... När jag åkt med hela familjen (3 damer utöver mig) har jag ofta fått boka en väska extra, dvs ett extra bagage á 23 kg utöver de fyra som ingår i biljetterna (2 skidfodral med fyra par skidor och två resväskor).

Hawk100

Aktiv medlem
Skidor + pjäxor + skidbag blir ju minst 15 kg, hur får du med aftonkostymen om hela packningen ska in under 23 kg?🤣
Du får köpa lätta randoprylar, bara ta med ett underställ av Meirino (som inte börjar lukta på en hel vecka!) samt ha på dig smokingen och dansskorna under skidkläderna på flygresan…
Voila….!!! 😉

jarnebring

Aktiv medlem
Skidor + pjäxor + skidbag blir ju minst 15 kg, hur får du med aftonkostymen om hela packningen ska in under 23 kg?🤣

Du har ju handbagage också. Kör pjäxor och hjälm där. Skidor och stavar 10ish kilo incheck sen 13 kilo kläder+det du har på dig när du reser.
Skärmavbild 2021-10-08 kl. 10.54.12.png

Tricket är att två delar på ett skidfodral och en resväska.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Finns det förresten någon här som på allvar har flugit med pjäxor på fötterna? Kanske annars något som herr och fru PC kan testa åt oss? Med bildbevis! ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad som gäller för SAS har redan redovisats--skidor är ett bagage som ska betalas för om det inte ingår i din biljett eller om du har guldkort som ger två incheckade bagage x23 kg. Eftersom skidor är "otympliga", ska dom föranmälas och checkas in på specialbagage. Så till packning. Brukar få i två par skidor i ett normalt skidfodral + stavar. Dock inte 100+ skidor. Det hamnar under 23 kg som är gränsen per incheckat kolli. Pjäxor tar var och en som handbagage i vanlig pjäxbag á la Intersport. Där ryms även hjälm och glasögon inom gräns. Sedan en vanlig resväska på 23 kilo för kläder för två. Detta kan ju vara i minsta laget beroende på sällskap... När jag åkt med hela familjen (3 damer utöver mig) har jag ofta fått boka en väska extra, dvs ett extra bagage á 23 kg utöver de fyra som ingår i biljetterna (2 skidfodral med fyra par skidor och två resväskor).
Låter vettigt.
Två SAS Go biljetter (ej light) tre incheckade bagage a 23 kg (ett på mitt bonuskort) ger ett skidfodral plus två stora resväskor. Pjäxor, skidkläder och hjälmar i resväskorna. Övriga kläder i cabin bag.:)
Har inte flugit på en skidsemester på över 30 år.

pd

Aktiv medlem
Finns det förresten någon här som på allvar har flugit med pjäxor på fötterna? Kanske annars något som herr och fru PC kan testa åt oss? Med bildbevis! ;)

Nån jerry / jenius lär ha gjort det någon gång för British Airways har ju ett uttryckligt förbud mot det. Kanske inte bästa fotbeklädnaden för att klara av en snabb och smidig utrymning.

fredw

Aktiv medlem
Nån jerry / jenius lär ha gjort det någon gång för British Airways har ju ett uttryckligt förbud mot det. Kanske inte bästa fotbeklädnaden för att klara av en snabb och smidig utrymning.
Jag har läst om en del som faktiskt flugit med snowboard-boots på, men det är ju en annan femma.
Hjälm är ju också intressant. Någon av er får under vintern väldigt gärna prova att flyga med hjälmen på, och återkomma med rapport och bilder! :) Kanske t o m värt att utlysa en liten tävling, och samla ihop till ett pris.

Hawk100

Aktiv medlem
Jag kan bidra med en Breitling-penna till prisbordet (tänker att Breitling ju är ett märke förknippat med flygsport där det ju är ”standard” att ha hjälm när man flyger) 😉

Roger W

Ny medlem
Har samma erfarenhet. Nackdelen är att man inte har något skriftligt att hänvisa till när man kommer till incheckningen, så nervositeten finns där, särskilt på utresan. Inget bra system. På Kastrup såg första tjejen vid incheckningen ut som ett stressat frågetecken när vi kom dragande med våra skidor (och påstod att de ingick i priset och att vi kollat per telefon att de fick plats på just den flighten), medan hennes kollega fixade det direkt. Hem är det ju inte lika illa om skidorna får åka med efterföljande plan.
Jag har en biljett Arlanda-Salzburg med incheckat bagage 23 kilo. Får man alltså ta med skidorna gratis utöver incheckad resväskan a la 23 kilo? Eller får inte väska + skidor överskrida 23 kilo totalt. Hur funkar det?

KaitsuH

Aktiv medlem
Just gjorde det idag. Vi skall till Ljubljana med Lufthansa 23.10. Jag ringde till nån Lufthansa call service. Telefonnumret var finskt, men fröken svarade kanske i India eller någon annanstans på engelska. Hon frågade flykt numren, hur lång är skidbagaget, och hur mycket väger det. Sen skickade hon mig en ny email, där står, att special bagage: confirmed. Det tog en kvart.

Vi har ju inga skidor med, men 2 forspaddlar och en flugspö i skidpåsen. Jag tror, att det inte går så smidigt, när skidsäsongen är full on.

Christiam

Aktiv medlem
Har två vänner som flög till Polen med Ryan air. Boots och hjälm på, inga problem. Sen förstår jag att det inte går att dra nå kopplingar mellan Ryan Air och riktiga flygbolag.

För övrigt så gillar jag trådar som dessa för då känner jag alltid vad otroligt smidigt det är att åka tåg : ) Ja, jag vet att jag missar typ femtioelva tusen höjdmeter genom att åka i Skanderna men det får jag leva med.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag gjorde det i dag. Mannen i luren sa att det inte är möjligt med en bekräftelse på det... Finns ju inte en chans att man vågar åka dit och få nej för skidorna. Fick du en bekräftelse??
Nej, det fick jag inte, vilket jag fått vid tidigare tillfällen. Så jag skall ringa och kontrollera med dem....

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp