Skidor på SAS, vad gäller?

skidmannen

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad som menas på

"Sportutrustning, upp till 23 kg, ingår utan extra avgift om den omfattas av tilldelningen av incheckat bagage som ingår med din biljett. I annat fall måste du betala för extra bagage."

Om jag har en 23 kg väska på min biljett, menar dom då att jag kan ta med skidor, pjäxor kläder etc så länge jag håller mig under 23 kg totalt? Behöver jag knöla ner allt i rollbagen eller kan jag ha kläder och skidor i separata väskor?

jarnebring

Aktiv medlem
Ett bagage ingår. Ett ”kolli”. Det får väga 23 kg. Om du väljer att det bagaget är ett skidfodral, så måste du kontakta SAS minst 24 timmar innan avgång och ”anmäla” skidor. Det är nämligen ett otympligt bagage som du lämnar in på specialbagage och ska planeras in i hanteringen. Du får stoppa i vad du vill i skidfodralet så länge det inte överstiger 23 kg och max mått.

TailGunnar

Aktiv medlem
Behöver jag knöla ner allt i rollbagen eller kan jag ha kläder och skidor i separata väskor?
Du kan ha två separata väskor.
Utöver ditt skid- eller snowboardfodral får du ta med en mindre bag för ett par pjäxor. Dessa två bagar betraktas som ett kolli av det incheckade bagage som ingår med din biljett. Om du överskrider den kostnadsfria bagagekvoten är avgifterna desamma som för extra bagage, beroende på vikten.

klassy

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad som menas på

"Sportutrustning, upp till 23 kg, ingår utan extra avgift om den omfattas av tilldelningen av incheckat bagage som ingår med din biljett. I annat fall måste du betala för extra bagage."

Om jag har en 23 kg väska på min biljett, menar dom då att jag kan ta med skidor, pjäxor kläder etc så länge jag håller mig under 23 kg totalt? Behöver jag knöla ner allt i rollbagen eller kan jag ha kläder och skidor i separata väskor?
Under bokning kan du välja om det skall vara en skidbag eller vanlig bag, så behöver du ej kontakta SAS i efterhand!

jarnebring

Aktiv medlem
Vilken del av följande text begriper du inte?

"Utöver ditt skid- eller snowboardfodral får du ta med en mindre bag för ett par pjäxor. Dessa två bagar betraktas som ett kolli av det incheckade bagage som ingår med din biljett."

Källa: https://www.sas.se/reseinfo/bagage/sportutrustning/

Ok, tanken att checka in pjäxor i en liten pjäxbag har aldrig fallit mig in. Man kan säkert få i ett par skor och några klädesplagg med pjäxorna, men det är ju rätt knapert med utrymme.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp