Skidor som funkar för allt

erikalnervik

Ny medlem
Hej!

Är ute efter ett par nya skidor som skall funka lite bra i pisten, offpisten som på toppturen. Någon som har några bra förslag?

Har bestämt mig för en BD O1 bindning i alla fall.
Behöver även nya pjäxor. Något bra förslag där med?

Medlem
Skidor som funkar till allt blir väl lite av en paradox, men oavsett, hittar du en skida du gillar så "går" den att använda till allt... Hitta en skida med hyfsad bredd i midjan, bra konstruktion och tillräckligt med skärning för din typ av åkning och se till att åka den överallt, snart nog märker du hur du skall åka den för att få den att funka överallt :)
Personligen kör jag en 4Frnt Ehp 193 till allt. Den är inget vidare på is, men det fungerar...
Ang. pjäxor har jag endast kört på Scarpa och rekommenderar ett par T1Race.
Om du kan välja vilken typ av åkning (pist/park/offpist/tur) du vill prioritera blir ditt val lite lättare.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tjaa ... har ett par K2 Sidestash stående hemma i hallen. Ska gå överallt utom i parken i vinter. Nu böjer jag iofs inte på knäna i onödan ... men bör fungera fint med ett par styva telisskor. Tror Sidestashen kan vara en optimal kompromiss om man vill ha en stabil plattform utför men gillar att dra upp på toppar bortom liftsystemen.

/MM

Jamt69

Ny medlem
Mantra är grymma i pisten, helt ok utanför pisten om man inte vill ha rocker. Ganska lätta för sin storlek.

PNyberg

Ny medlem
Jamt69 sa:
Mantra är grymma i pisten, helt ok utanför pisten om man inte vill ha rocker. Ganska lätta för sin storlek.
Ehhh...what now? Mantra lætt før sin storlek? Det vill jag nog inte direkt påstå med all metall som ær i dom skidorna. Finns definitivt bættre och lættare skidor æn så. Bæsta kanske vore ett par DPS Wailer 105..

mats_r

Ny medlem
Självklart är Sidestash ett bra val (hoppas jag). Även jag har ett par stående som bara väntar på att få smaka snö. Tänkte de skulle efterträda mina Völkl Bridge (som iofs är toppenlagg överallt inkl riktigt hårt underlag).

Skor, tja, ta en som passar din fot och köp en gjuten sula.

telemarkus

Aktiv medlem
Jag kör pist, offpist och topptur på ett par Völkl Karma och måste säga att de funkar klockrent. Ett par sådana kan du dessutom komma över för en riktigt bra peng. Om du tänker köra mycket toppturer tycker jag också att du ska satsa på en bindning med s.k. gång- eller touringläge. Själv kör jag på Black Diamond O1 som jag verkligen kan rekommendera.

olabola

Ny medlem
För mig har denna skida funkat väldigt bra som en \"allt i allo skida\"
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/rossignol/scratch-brigade.html

Riktigt bra i pist, bra kantgrepp och svarar bra i svängarna. Twintip så det är inga problem att åka switch, landa switch osv. Hyfsad bredd 99 mm under foten så den flyter på rätt bra utan för.

Kolla årets motsvarande skida(vet inte vilken det är). Hyfsat lätta känns dom även på foten. Kör då med 171 långa skidor..

Senast ändrad:

AnnaMIsaksson

Ny medlem
Jag provade en massa olika telispjäxor innan jag hittade mina grymt sköna Garmont pjäxor, men allt beror ju på hur din fot är så du ska ju prova ut de som passa bäst för just dej. Men jag rekommenderar Garmont.

Om du ska köra tur å telisar på samma skida så är det Black Diamond O1 som är en grymt bra bindning, den har gång- och touringläge, allt i ett, rekommenderas!!!

Kör hårt i vinter med lös häl, längtar till snön börjar klä bergen!!

Yatzy

Ny medlem
offline sa:
Skidor som funkar till allt blir väl lite av en paradox, men oavsett, hittar du en skida du gillar så "går" den att använda till allt... Hitta en skida med hyfsad bredd i midjan, bra konstruktion och tillräckligt med skärning för din typ av åkning och se till att åka den överallt, snart nog märker du hur du skall åka den för att få den att funka överallt :)
Personligen kör jag en 4Frnt Ehp 193 till allt. Den är inget vidare på is, men det fungerar...
Ang. pjäxor har jag endast kört på Scarpa och rekommenderar ett par T1Race.
Om du kan välja vilken typ av åkning (pist/park/offpist/tur) du vill prioritera blir ditt val lite lättare.
Jag skulle inte rekommendera just T1Race om han ska gå topptur med grejorna. Skillnaden mellan T1Race och T1 thermo är väl förutom färgen i princip styvare flex och inget gåläge. Gåläget är mycket värt på topptur. T1R är också Scarpas allra styvaste sko. Jag skulle snarare rekommendera T2x. Använder själv T1 thermo och skulle gott kunna åka lite mindre höga och styva skor. Jag väger 80 kg, åker inte särskilt kraftfullt och köpte skorna med föresatsen att åka i princip enbart i liftområden. De känns för mig onödigt tunga att gå tur i.
Det är till del en fråga om smak och åkstil. Jag tror att den som klarar av att åka runt med ett par T1R utan "feeding-chicken-stance", den personen har så pass mycket erfarenhet att den inte behöver vända sig till ett internetforum för hjälp att välja ett par allroundskidor, och vice versa.

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
PNyberg sa:
Jamt69 sa:
Ehhh...what now? Mantra lætt før sin storlek? Det vill jag nog inte direkt påstå med all metall som ær i dom skidorna. Finns definitivt bættre och lættare skidor æn så. Bæsta kanske vore ett par DPS Wailer 105..
Wailer 112RP är ett hett alternativ där.
Kör själv 105:an med dukes för toppturen och 112RP för typ allt annat.
Hade lätt klarat mig på bara 112RP, men turar man mycket så är det trevligt med en inte alltför bred skida.

Yatzy: Hon???

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp