Skidor till lätt tjej

magnil

Medlem
Dottern skall säsonga i alperna. Hon har åkt bräda de senaste åren men vill nu även ha med sig skidor. 165 cm / 51 kg. Vill ha en lättåkt skida som fungerar både i och utanför pisten. Då det är mycket som skall köpas så beställer vi gärna fjolårsmodell eller liknande på nätet :)

Har ni några bra tips?

Zoubolo

Medlem
Bästa tipset är att testa och köpa pjäxor hemma (närmsta duktiga alpinbutik), sen åka ner och prova skidor på plats. Lär finnas många bra priser på fjolårets grejer på den aktuella orten.
Man kan tycka och tipsa massor om skidor men alla har olika preferenser i slutändan ändå. Så att testa sig fram under några dagar är väldigt mycket värt speciellt om man ändå skall leva i en skidort där testmöjliheter finns.
(+ Billigare bagage på vägen ner 😉)

Lägg krut på bra pjäxor som passar med gjuten sula först 🤘

Tottek

Aktiv medlem
Prioritera rätt pjäxor först, skidor så kan jag tipsa om att kolla på blizzard sheeva 10

Heddious

Aktiv medlem
Rossignol Sky eller Soul, finns få skidor som är mer lättåkta, görs i korta längder och går att hitta billigt på nätet eller begagnade. Det finns en anledning att UCPA har dem som sina hyrskidor. :D
I övrigt instämmer jag med ovanstående talare – fixa skidor på plats, finns ofta fjolårskap att göra.

steglund

Aktiv medlem
Bästa tipset är att testa och köpa pjäxor hemma (närmsta duktiga alpinbutik), sen åka ner och prova skidor på plats.
Jag skulle nog råda henne att införskaffa pjäxorna på orten hon ska till också, förutsatt att där finns en bra butik. Ofta behöver det göras justeringar efter någon vecka - värma ut skalet över en knöl eller liknande. Om butiken finns på orten, ska det ingå i köpet (men kolla för säkerhets skull att det verkligen gör det).

magnil

Medlem
Tack för alla tipsen. Dottern tycker det är tillräckligt som skall lösas på plats och vill ha klart utrustning när hon åker ner. Skall kolla på Blizzard och Rossignolskidorna.

Vilken längd är rätt för 165cm / 51 kg?

Heddious

Aktiv medlem
Längd kan vara lite klurigt när man är lätt, eftersom exempelvis digitala "hjälpverktyg" går mer på vad man väger och därför gärna föreslår kortare skidor. Mina egna erfarenheter som "lätt person" (179 cm/58 kg) är att det ändå är bäst att sikta på lagg som är ungefär så långa som en själv, för med avsevärt kortare skidor upplever jag att det blir vingligt, framförallt i offpisten. Så 160-165 borde vara lagom för ett par "göra allt"-skidor.

magnil

Medlem
Tack. Vi lutar mest åt Rossignol Sky nu och gärna fjolårsmodell som verkar vara lite mjukare. Enligt Rossignols storlekstabell bör längd -5 cm = 160 cm vara lagom. Skidan finns i 156 och 164. Med Heddious råd bör 164 vara rätt då, ändå kluven om man borde gå på 156 då hon är lätt för sin längd?

Vad tror experterna?

Heddious

Aktiv medlem
Ta 164. Det är ingen svåråkt skida, och nosrockern gör att den effektiva längden på tillplattat underlag blir en bit kortare, eftersom en rätt lång del av nosen inte ligger an mot snön. De centimetrar som skiljer mellan 156 och 164 gör mer positiv skillnad i fluff än negativ skillnad i t.ex manchester.

RWD

Medlem
Tack. Vi lutar mest åt Rossignol Sky nu och gärna fjolårsmodell som verkar vara lite mjukare. Enligt Rossignols storlekstabell bör längd -5 cm = 160 cm vara lagom. Skidan finns i 156 och 164. Med Heddious råd bör 164 vara rätt då, ändå kluven om man borde gå på 156 då hon är lätt för sin längd?

Vad tror experterna?
Letar också skidor till min dotter, samma vikt men kortare. Hittade dessa till bra pris och många bindninsalternativ.
164cm hade jag valt.

Pillard

Aktiv medlem
Började läsa tråden och tänkte "snälla nån, köp INTE pjäxor hemma". Sen såg jag att @steglund klev in och räddade upp råden lite. Att hon inte vill köpa där nere är ju förstås hennes eget val. Med risk för att vara lite elak nu så är det ett kasst val men även kassa val får man ju göra om man vill.

Nu vet jag inte hur hennes fötter är och det kan vara så att hon tillhör den där lilla unika skaran som bara kan kliva i ett par pjäxor och åka men sannolikheten att hon uteslutande åker bräda i alperna, alternativt lägger massa pengar på att fixa pjäxorna på plats, är stor...

Gustav_JKP

Ny medlem
Hejsan,
Jag letar också skidor till min dotter, 13 år, 173 cm och 47 kg.
Funderar på de här SALOMON QST MYRIAD 85 PURPLE 2019 men är osäker på längd då hon väger så lite. Aktuellt skulle vara 161 eller 169. Hon har åkt skidor sedan 3-årsåldern inte tävlat dock. Hon har mest kört på SL-skidor tills nu men tänkte att något åt allmountainhållet kunde vara bra nu.
Tacksam för all hjälp!

RWD

Medlem
Hejsan,
Funderar på de här SALOMON QST MYRIAD 85 PURPLE 2019 men är osäker på längd då hon väger så lite. Aktuellt skulle vara 161 eller 169. Hon har åkt skidor sedan 3-årsåldern inte tävlat dock. Hon har mest kört på SL-skidor tills nu men tänkte att något åt allmountainhållet kunde vara bra nu.
Tacksam för all hjälp!
Längden på skidan har ju inte så mycket med längden på åkaren att göra utan teknik/fart och vikt. Oftast är en längre skida styvare och kräver mer vikt och fart.
Vilken längd har hon åkt på innan? Är det juniorskidor hon har haft?
Har en snart 15-årig dotter c:a 160cm och c:a 52kg, Har köpt ett par Völkl Kanjo (samma som Yumi) 154cm till henne i år. Förra året åkte hon på Rossignol Smash 7 150cm. Hon har också åkt sen 3-års ålder och tränar konståkning 5-6ggr i veckan- så mycket benmuskler.
Hon testade ett par Völkl Flair 81 156cm förrförra säsongen (13år då) och gillade att de var så lättsvängda men hon tyckte ändå att det var "lite svåra att bestämma över" Hon fick ändå en positiv känsla av att åka på ett par "riktiga skidor". Hade Mantra jr 138cm då som ju är extremt lättåkta så ett rätt stort steg upp alltså.
Jag valde 154cm framför 161cm på Kanjon då jag tänkte att det är en "vuxenskida" som kanske är ganska styv även om den är för medelgoda åkare (avancerade för dammodellen Yumi), sen har ju hon en lillebror som kan få dem sen ifall hon tycker att de är för korta.

Gustav_JKP

Ny medlem
Längden på skidan har ju inte så mycket med längden på åkaren att göra utan teknik/fart och vikt. Oftast är en längre skida styvare och kräver mer vikt och fart.
Vilken längd har hon åkt på innan? Är det juniorskidor hon har haft?
Har en snart 15-årig dotter c:a 160cm och c:a 52kg, Har köpt ett par Völkl Kanjo (samma som Yumi) 154cm till henne i år. Förra året åkte hon på Rossignol Smash 7 150cm. Hon har också åkt sen 3-års ålder och tränar konståkning 5-6ggr i veckan- så mycket benmuskler.
Hon testade ett par Völkl Flair 81 156cm förrförra säsongen (13år då) och gillade att de var så lättsvängda men hon tyckte ändå att det var "lite svåra att bestämma över" Hon fick ändå en positiv känsla av att åka på ett par "riktiga skidor". Hade Mantra jr 138cm då som ju är extremt lättåkta så ett rätt stort steg upp alltså.
Jag valde 154cm framför 161cm på Kanjon då jag tänkte att det är en "vuxenskida" som kanske är ganska styv även om den är för medelgoda åkare (avancerade för dammodellen Yumi), sen har ju hon en lillebror som kan få dem sen ifall hon tycker att de är för korta.
Förra säsongen körde hon på Rossignol HERO SL Jr 146 cm. Jag har resonerat som du med låg vikt att därför gå på en kortare längd.

Hejsan,
Tacksam för all hjälp!
Köpte Myriad till min fru för 3-4 år sedan. Hon är 170 cm, dryga tiotalet kg tyngre än din dotter och "medelåkare". Hon var mest van vid olika typer av pistskidor. Ramlade över Myriad billigt och chansade (eftersom jag visste hon gillade dåvarande grafiken :) ).
Hon tyckte direkt att den var lättåkt och lättsvängd.Bar i lössnö på ett sätt hon aldrig upplevt tidigare. Hon älskade dem. Men ... Hon upptäckte att de är rätt mjuka. I kombination med att jag chansade på "lite kortare" (Dryga 160 cm?) eftersom jag ville att de skulle vara lätta att hantera, så märkte hon ganska snart att de var sladdriga i hårt före och lite högre fart. Samtidigt fick hon en nytändning vad gäller offpist. Det ledde till att det blev ett byte. Ett par begagnade Stella 174(?) cm köptes in. Styvare, längre bredare, men i samma serie. Första åken tyckte hon de kändes långa, men sedan var hon bara ett stort leende. Hon har kvar dem än idag och är supernöjd.
Myriaden gick till vår dotter, då 12 år och 166 cm, 45 kg. Hon tyckte de var lättåkta och "helt ok", men att de inte gick att stå på med som hennes andra skidor, Line Sick day Shorty, 162 cm(?). Myriad fick gå vidare till ett par bekanta med en dotter på 14 år, drygt 160 cm lång och gissningsvis runt 50 kg. Högst medioker på att åka. Hon är hur nöjd som helst med dem trots att hon gick från ett par pistskidor på ca 150 cm innan..

Som andra påpekat är det svårt att ge råd om längd då man vet vilken nivå hon åker på och hur stark hon är, men utifrån min frus erfarenheter, min dotters och bekantas dito, skulle jag säga 169 cm före 161 cm om hon kan åka med parallella skidor och skär och OM hon föredrar pister framför hopp och lek OCH har åtminstone lite pulver i benen. Modellen är trots allt väldigt lättåkt, en ganska kort radie och en del rocker vilket gör att den känns kortare. Lägg till att en 13-åring mycket väl kan dra iväg några cm och kg på något år.

Beklagar om jag bara gör det svårare för dig i ditt val. ;)

Gustav_JKP

Ny medlem
Köpte Myriad till min fru för 3-4 år sedan. Hon är 170 cm, dryga tiotalet kg tyngre än din dotter och "medelåkare". Hon var mest van vid olika typer av pistskidor. Ramlade över Myriad billigt och chansade (eftersom jag visste hon gillade dåvarande grafiken :) ).
Hon tyckte direkt att den var lättåkt och lättsvängd.Bar i lössnö på ett sätt hon aldrig upplevt tidigare. Hon älskade dem. Men ... Hon upptäckte att de är rätt mjuka. I kombination med att jag chansade på "lite kortare" (Dryga 160 cm?) eftersom jag ville att de skulle vara lätta att hantera, så märkte hon ganska snart att de var sladdriga i hårt före och lite högre fart. Samtidigt fick hon en nytändning vad gäller offpist. Det ledde till att det blev ett byte. Ett par begagnade Stella 174(?) cm köptes in. Styvare, längre bredare, men i samma serie. Första åken tyckte hon de kändes långa, men sedan var hon bara ett stort leende. Hon har kvar dem än idag och är supernöjd.
Myriaden gick till vår dotter, då 12 år och 166 cm, 45 kg. Hon tyckte de var lättåkta och "helt ok", men att de inte gick att stå på med som hennes andra skidor, Line Sick day Shorty, 162 cm(?). Myriad fick gå vidare till ett par bekanta med en dotter på 14 år, drygt 160 cm lång och gissningsvis runt 50 kg. Högst medioker på att åka. Hon är hur nöjd som helst med dem trots att hon gick från ett par pistskidor på ca 150 cm innan..

Som andra påpekat är det svårt att ge råd om längd då man vet vilken nivå hon åker på och hur stark hon är, men utifrån min frus erfarenheter, min dotters och bekantas dito, skulle jag säga 169 cm före 161 cm om hon kan åka med parallella skidor och skär och OM hon föredrar pister framför hopp och lek OCH har åtminstone lite pulver i benen. Modellen är trots allt väldigt lättåkt, en ganska kort radie och en del rocker vilket gör att den känns kortare. Lägg till att en 13-åring mycket väl kan dra iväg några cm och kg på något år.

Beklagar om jag bara gör det svårare för dig i ditt val. ;)
Jättebra info, stort tack!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp