Skidor värda för framtiden

Steffe.L

Medlem
Tjena, jag är ny i detta forum, hängiven MTBare på sommaren och finns på Happyride, utförsåkare vintertid och nu även på Freeride.

Nu är det så vi har fritidshus i Rörbäcksnäs så utförsåkning i våra fjäll är något som ligger oss varmt om hjärtat.

Sommarstädning i stugan gäller, nu är vi på vinden och plockar ner några skidor.

Tanken är att vi ska spara några skidpar, putsa upp och bevara dem. Det finns historia om alla par, men allt kan inte sparas.

Så till frågan... ert resonemang vilka skidpar som kan vara värda att spara till efterlivet?

//Steff

Bilagor

• 20210727_170306.jpg
    20210727_170306.jpg
    1.6 MB · Besök: 254
  • 20210727_170317.jpg
    20210727_170317.jpg
    1.7 MB · Besök: 256
  • 20210727_170312.jpg
    20210727_170312.jpg
    1.6 MB · Besök: 256

waxoff

Aktiv medlem
Värdet i ekonomiska termer är nog måttligt, men de som skulle få hänga på min vägg ur det urvalet är iaf Yamaha, Rossignol, och Dynastar.

Skulle jag begränsa mig till endast ett par, eller skulle jag vara villig att betala nåt för något av de paren så är mitt val Dynastar, bra kult!

KaitsuH

Aktiv medlem
Spanni! Äkta gamla svenska skidor! Om jag vore du, jag sku bara åka med dessa Spanni skidor, om man måste åka skidor! (annars jovisst bräda)

Steffe.L

Medlem
Tack för svar @waxoff ... att förtydliga, värde är oväsentligt, historiskt värde gäller, några ska hängas på väggen för framtiden. Många skidor har snurrat i stugan sen 1976 🙂

KaitsuH

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Tjena, jag är ny i detta forum, hängiven MTBare på sommaren och finns på Happyride, utförsåkare vintertid och nu även på Freeride.

Nu är det så vi har fritidshus i Rörbäcksnäs så utförsåkning i våra fjäll är något som ligger oss varmt om hjärtat.

Sommarstädning i stugan gäller, nu är vi på vinden och plockar ner några skidor.

Tanken är att vi ska spara några skidpar, putsa upp och bevara dem. Det finns historia om alla par, men allt kan inte sparas.

Så till frågan... ert resonemang vilka skidpar som kan vara värda att spara till efterlivet?

//Steff
Salomon 626 och 727 (tredje bilden) måste väl vara sent 70-tal eller tidigt 80-tal?
Dessa två modeller var nog bland de mest förekommande bindningarna då.
Riktiga rariteter, mycket länge sedan man såg sådana! :)
Tyrolia i första bilden, mitten av 70-talet?
Kul!

fredw

Aktiv medlem
Intressant att en del av de där bindningarna nog duger än idag för normalåkaren, åtminstone vad gäller konstruktion. Fjädrarna iofs kanske har tappat stinget med åren.
Skidorna också intressanta men av historiska skäl, dagens ungdom tror nog att det är längdåkningsskidor! 😄 En del smyckar ju verandor och afterski-barer med sådana. Jag skulle behållt dem alla och det är inte helt otänkbart att de får en slags retro-värde snart.

Steffe.L

Medlem
Nu är det färdigresonerat.

Vi börjar göra i ordning två par skidor...
Yamaha och Spanni hamnar hem till Hällefors för kärlek under hösten/vintern.
Sen har vi lagt undan Sarner och Dynastar för senare hantering.

Det finns mycket historia och pallplatser med Rossignol och Elan, då framförallt i backarna på Sälenfjällen, tyvärr hamnade dessa på tippen idag, kan inte spara allt 😪

//Steff

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Nu är det färdigresonerat.

Vi börjar göra i ordning två par skidor...
Yamaha och Spanni hamnar hem till Hällefors för kärlek under hösten/vintern.
Sen har vi lagt undan Sarner och Dynastar för senare hantering.

Det finns mycket historia och pallplatser med Rossignol och Elan, då framförallt i backarna på Sälenfjällen, tyvärr hamnade dessa på tippen idag, kan inte spara allt 😪

//Steff
Skulle nog inte vara något problem att skänka bort såna klenoder annars!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp