Skidort i alperna nära flygplats

JockeSki

Ny medlem
Ciao ciao allihop, jag söker nån bra skidort i alperna som ligger nära nån flygplats.

Det är åt min mamma för 1 veckas semester. Gärna nått mysigt ställe med glidiga backar och god mat. Gärna "mainstream", alltså inte helt okända hooplydooply-skidorten med 3 backar och grym offpist.

Hon har varit i Italien och Bad Gastein innan.

Några tips?

Tack på förhand. //Jocke

Peter_K

Ny medlem
JockeSki sa:
mysigt ställe med glidiga backar och god mat.
Det där låter som Italien i ett nötskal. Att hon redan varit där, innebär det att hon inte vill tillbaka?

Om hon kan tänka sig Italien igen är Cervinia värt att kolla in, ligger inom 1.5 timme från flygplatsen i Turin. Finns en del andra skidorter nära Turin också:

http://www.j2ski.com/ski_resorts/Airports/Turin_Caselle.html

Klicka på andra flygplatser i vänster-spalten för att se vad det finns för orter i närheten.

Senast ändrad:

HeLium

Aktiv medlem
Sätt mamsen på planet till Geneve! Därifrån når hon ju en jäkla massa spots att åka på både Schweiz, Frankrike och Italien! Vad sägs?

Maskisen

Ny medlem
Vad tror du om Engelberg, ca 95km från flygplatsen i Zurich. Inte så mycket turister, fin och lugn by. Skön offpist (Beror på tiden när hon åker förtsåss ).. :) engelberg.ch för mera info.

JockeSki

Ny medlem
Tack Peter. Kanon! Jo hon åker nog gärna tillbaka till Italien. Min tanke var åxå Italien men visste inte vilken skidort. Ska kolla upp Cervinia.

Hon själv har pratat om Chamonix men vet inte om hon passar in där bland allt coola säsongare. Dock var hon där en vecka 1999 när jag säsongade där.

Tack tack!

ki98

Ny medlem
I Innsbruck kan hon ta stadsbussen från flygplatsen till backen. Dessutom en mysig stad med fin stadskärna. Mycket att göra förutom att åka skidor.

Peter_K

Ny medlem
Courmayeur är förresten ett annat alternativ. Har aldrig ätit så god (och väldigt prisvärd) lunch i något annat skidsystem som där. Om nu maten var huvudgrejen :) Pisterna är också klart schyssta.

Edit: I Frankrike finns det ett alternativ: Megève. 1 timme från flygplatsen i Genève, bästa pisterna jag hittat i Alperna, massa snofsiga lunch-restauranger, lyxigt och avslappnat. Så långt ifrån "skidfabriker" ala Val Thorens du kan komma inom Frankrike (i andra länder finns det mysigare ställen). Enda nackdelen är att jag misstänker att boende är rätt dyrt där (har bara gjort dagsturer så jag har ingen koll). Maten är dyrare än Italien men med bra kvalitet.

Senast ändrad:

kalle188

Ny medlem
Salzburg Land kan hon flyga till och från salzburg finns Zell Am See(kaprun) ca 1,5 h, Saalbach ca 2h in Zell Am See finns Ju Bad gastein, Flachu (detta ställe vilket jag tycker har de bästa pisterna i detta område) Wagrain, St johan, (lite större by/stad) Maria alm, Obertaurn(känt för snö säkerhet) Ziller tal och lite annat smått och gott... http://www.salzburgsuperskicard.com/ Maten är ungärfär det samma över allt schnitzel och soppor... Tycker detta område är mkt mysigt med bra pister, om det är det hon söker.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp