Skidpappa skiljer sig och vill hänga och lära mina barn åka skidor.

makeasound

Aktiv medlem
Hej,

Jag kommer bli lämnad i vår av min fru. Genom denna tid måste jag göra andra saker, saker som har stått åt sidan under småbarnsåren.
Jag är en glad och öppen person som ser och känner in människor.
Ser mig själv som enkel och glad.
Jag har inte åkt på några år, senast var puder i sälen 2020.

Min äldste son är 5 år och ska börja lära sig. Är någon i min sits eller bara känner att : va fan, jag kanske kan bidra hur man lär någon åka så säg till.

Vi utgår från Växjö och jag heter Viktor.

Hej.

fredw

Aktiv medlem
Bor inte i närheten men önskar dig lycka till, en snörik vinter och ljus vid horisonten!

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Grattis till din snart kommande frihet. En separation är aldrig lätt för någon part men man kan se det ur olika synvinklar. Livet kommer så småningom att kännas roligare, jag lovar, särskilt när du börjar åka skidor med dina barn. Jorå, jag har varit i din sits, och när min son var 6 år så åkte vi till Grönklitt och övade i barnbacken. Han åkte mellan mina knän två gånger, sedan stack han själv. Förvånansvärt hur fort barn snappar upp det. Min egen slumrande skidåkning som hade legat i dvala sedan sladdsvängarnas tid fick sig en nystart också.

Växjö sa du, då har du väl bara någon timme till Isaberg. Berget väntar på er...

Lycka till med livet.

makeasound

Aktiv medlem
Grattis till din snart kommande frihet. En separation är aldrig lätt för någon part men man kan se det ur olika synvinklar. Livet kommer så småningom att kännas roligare, jag lovar, särskilt när du börjar åka skidor med dina barn. Jorå, jag har varit i din sits, och när min son var 6 år så åkte vi till Grönklitt och övade i barnbacken. Han åkte mellan mina knän två gånger, sedan stack han själv. Förvånansvärt hur fort barn snappar upp det. Min egen slumrande skidåkning som hade legat i dvala sedan sladdsvängarnas tid fick sig en nystart också.

Växjö sa du, då har du väl bara någon timme till Isaberg. Berget väntar på er...

Lycka till med livet.
Tack! Jag tror alltid det finns en positivare utväg i sådana här situationer. Bara att just nu känns allt jävulskt svart. Men jag ska ta tag i detta.

Tack för peppen

norly

Aktiv medlem
Om du kan ha kul med dina ungar utanför skidbacken, så kan du säkert ha kul i skidbacken. Börja väldigt väldigt platt och låt din grabb bestämma så går det nog bra. Och pressa honom inte (beror kanske på hur din unge är). För oss var det säkert 10% skidåkning och 90% annat när vi började. Tog flera år innan det blev kul för oss vuxna att åka, men det var ändå bra (och ibland dåliga) dagar. Mycket nyponsoppa, kakor och lek.. Och gör det enkelt för honom. Bär alla grejor, curla och ge kärlek. Åk bara när solen skiner och barnet vill :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Lycka till! Jag började med att ta barnen till mindre skidbackar som Romme så de fick känna på snön. Sedan satte jag dem i gruppskidskola.
Det är fantastiskt hur mycket de kan lära sig där. Från att första dagen behöva hålla hand till att en halv vecka senare kunna åka hela själva är fascinerande!

LuddePudde

Medlem
Hej,

Jag kommer bli lämnad i vår av min fru. Genom denna tid måste jag göra andra saker, saker som har stått åt sidan under småbarnsåren.

Min äldste son är 5 år och ska börja lära sig. Är någon i min sits eller bara känner att : va fan, jag kanske kan bidra hur man lär någon åka så säg till.

Hej.
Var i exakt samma sits i början av detta året. Blev lämnad och kör nu varannan vecka livet med mitt barn. Min tanke är att börja få ut min 5:åring nu i vinter i backen. Har själv åkt mycket skidor genom åren och har ett par säsonger i ryggen.
Det är ingen lätt sits att hamna i men i slutänden blir det bättre. Tar bara lite tid. Behöver du lite pepp så hör av dig!

Aktiv medlem
För mig fungerade det bättre när jag bytte roll från att försöka lära mina barn till att vara en "möjliggörare". Min pedagogik och mitt tålamod lämnade mer att önska än vad jag trodde. Men sen barnen föddes har vi kontinuerligt åkt till skidbackar. När barnen var med lämnade jag över lärandet till den lokala skidskolan och anpassade mig till att åka med barnen (inte framför) på deras villkor. Det finns massor med tid för egen åkning under en dag.
Jag försöker vara en förebild; Glad, lugn och förberedd.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
För mig fungerade det bättre när jag bytte roll från att försöka lära mina barn till att vara en "möjliggörare". Min pedagogik och mitt tålamod lämnade mer att önska än vad jag trodde. Men sen barnen föddes har vi kontinuerligt åkt till skidbackar. När barnen var med lämnade jag över lärandet till den lokala skidskolan och anpassade mig till att åka med barnen (inte framför) på deras villkor. Det finns massor med tid för egen åkning under en dag.
Jag försöker vara en förebild; Glad, lugn och förberedd.
Ja, detta med lärande är verkligen en konst. Jag anser mig bra på att åka skidor, men tämligen dålig på att lära ut. :)

Slaktaren

Medlem
Hej,

Hej.
Det svåraste med skidsporten är ju att komma förbi kärringen nu är du en bit på vägen… dra ner till Österrike … Spa Hotel Jagdhof gratis barnpassning när du vill åka bra offpist utan barn på Stubai glaciären. Hotellets spa hör enligt mitt tycke till alpernas bästa då har jag varit på samtliga Relais Château och de flesta LHW i alperna)trots rätt snälla priser för hela paketet. barnvänlig skidskola betydligt billigare än Sverige finns med på Stubaiglaciären..
Ännu bättre paket med ski in ski out har du på Riffelalp i Zermatt tyvärr verkar dem har gjort som St.Moritz i år o dubblat de redan svindyra priserna…
Lycka till nu o kom ihåg utan kärring dubbelt så kul och halva priset !

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Bästa sättet för 5-åringen att lära sig skidor är att ha kul, just på skidor.
Förutsättningarna skall vara som absolut bäst, pjäxorna skall sitta bra, blodsockret skall vara bra och allra bäst brukar det gå med en eller några kompisar som är på någorlunda liknande nivå.
Mina barn åker mycket skidor och det finns INGET som motiverar dem så bra som andra barn. Är vi i lokala skidbacken, så kan de köra varv på varv i liften med skidkompisarna, men är det bara med mig och frun tröttnar de BETYDLIGT mycket snabbare.
Med det sagt, satsa på mängdträning (=säsongskort) i närmsta lokala backe. Ofta prisvärt och ger många åkdagar och framförallt en snart duktig 5-åring. Kanske lokala slalomklubben anordnar (prisvärd) skidskola? (Så är det i vår hemmabacke)
5-åringen kan åka i skidskolan medan du åker med andra föräldrar, typ.
Lycka till!

makeasound

Aktiv medlem
Tack allihop för peppning och kloka inflikningar. I morgon är det dags. Mina pt92 är redo, alltracken packad och primusköket för att värma glögg och korv är redo.

Jag kommer behöva Pepp för det där med måendet är upp och ner vissa dagar. För er som läser detta så hoppas jag att ni inte hamnar i denna sits. Men för mig kan det nog vara bra och en väg till att bli så himla mycket gladare och lyckligare.

Skriver efter första åket i morgon. Plats : Hanaslöv/ Alvesta

makeasound

Aktiv medlem
Var i exakt samma sits i början av detta året. Blev lämnad och kör nu varannan vecka livet med mitt barn. Min tanke är att börja få ut min 5:åring nu i vinter i backen. Har själv åkt mycket skidor genom åren och har ett par säsonger i ryggen.
Det är ingen lätt sits att hamna i men i slutänden blir det bättre. Tar bara lite tid. Behöver du lite pepp så hör av dig!
Tack! Jag förstår att det där är blandat men att man får tid till återhämtning och verkligen kan ge järnet när det är dags. Jag har två killar som sagt, 2 och 5 med min familj i samma stad, så det får enkelt att komma loss även när jag har barnen om minste ska ha passning. Ja men då är vi i samma sits. Jag har aldrig säsongat, men gjort en månad då och då i USA och åkt lite varstans i Europa/Kanada. 5års åldern känns stabil och han ber att få åka nu. Så jag tror han grejar det. I morgo. Smäller det, så håll tummar😅🎈

makeasound

Aktiv medlem
85238C9D-53DB-4AA0-9E02-951CD0BB1477.jpeg

En kan väl säga att Växjö där jag bor med omnejd är ruggigt blött oavsett årstid, men inget vi märkte av idag. Ohyggligt roligt och glatt. Tror han är hoooked 🙌🎈♥️

Topp