Skidpatrullör/fylla

rodney_piston

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Lite tråkigare aspekt på det här med vad som är ok och inte. Ville inte sabba den goda stämningen i Spöstrafftråden.

Det finns ju ändå lite självklara trafikregler och är man osäker hur man beter sig i en pist så finns ju SLAOs gula och skyltar.

Jag blev påkörd av två fyllon för några veckor sedan. Jag klarade mig hyffsat, brädan sisådär. Ena fyllot fick ligga och vänta på patrullen. Jag var så sur så jag stack efter att jag fått ihop mina grejer och frågat om de andra var okej. Tror faktiskt att den ena var dansk när vi ändå är inne på det.

Ganska tydligt att man inte ska bli full i en skidbacke. Speciellt om man inte kan åka skidor. Det är ju inte så att man själv hyr en bil på semestern utan körkort och erfarenhet
Åker några hundra meter med gasen i botten, stannar på första bästa krog och hinkar i sig jäger och öl hela dagen och sen tar bilen därifrån?

Typ spöstraff eller nackskott tänkte reptilhjärnan. Men av med liftkortet tycker jag att de skulle bli.

Någon som jobbar/har jobbat åt patrullen som läser det här? Hur vanligt är det med olyckor när någon har druckit för mycket? Hur ofta drar ni liftkorten för fyllon?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Lite tråkigare aspekt på det här med vad som är ok och inte. Ville inte sabba den goda stämningen i Spöstrafftråden.

Det finns ju ändå lite självklara trafikregler och är man osäker hur man beter sig i en pist så finns ju SLAOs gula och skyltar.

Jag blev påkörd av två fyllon för några veckor sedan. Jag klarade mig hyffsat, brädan sisådär. Ena fyllot fick ligga och vänta på patrullen. Jag var så sur så jag stack efter att jag fått ihop mina grejer och frågat om de andra var okej. Tror faktiskt att den ena var dansk när vi ändå är inne på det.

Ganska tydligt att man inte ska bli full i en skidbacke. Speciellt om man inte kan åka skidor. Det är ju inte så att man själv hyr en bil på semestern utan körkort och erfarenhet
Åker några hundra meter med gasen i botten, stannar på första bästa krog och hinkar i sig jäger och öl hela dagen och sen tar bilen därifrån?

Typ spöstraff eller nackskott tänkte reptilhjärnan. Men av med liftkortet tycker jag att de skulle bli.

Någon som jobbar/har jobbat åt patrullen som läser det här? Hur vanligt är det med olyckor när någon har druckit för mycket? Hur ofta drar ni liftkorten för fyllon?
Du har aldrig varit i St. Anton och kört ner efter en afterski på Moosewirtz? Där snackar vi om fulla människor i en pist i mörker med pistmaskiner och andra skidåkare. (Inklusive undertecknad kanske)

belsam

Medlem
Skidpatrullör/fylla
Tråkigt att höra, vet hur det känns.

Sanningen är att liftpersonal och patrull egentligen bara bestämmer över liftar. Vad som sker i pisten är inte lika klart om det inte handlar om klara regelbrott mot just pistanvändningen. Men en patrull kan säkert rätta mig i sammanhanget.

gubbfan

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Kanske olika regler i olika länder.
Min fru blev påkörd bakifrån i Österrike när hon stod still. Det var Inte fylleri. Snubben var bara inte kapabel att svänga.
Armbrott. Vi tog oss ner till skiddoktorn själva.
När vi var på sjukan kom polisen och ville ha upplysningar ang händelsen. Troligen hade läkaren anmält.
Så nog försöker lagen att få tag i förövare. Och onyktra ligger nog risigare till.
Förmodligen annorlunda här hemma där polisen annat för sej.

Christiam

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla

Bilagor

• E08328FD-B11A-4E6D-8387-EC795F5A773F.png
    E08328FD-B11A-4E6D-8387-EC795F5A773F.png
    41.2 KB · Besök: 59

rkpf

Medlem
Skidpatrullör/fylla
Jobbat som pistör i norra Sverige och där var det sällan problem med fylla, folk är mest där för att åka. Vill minnas att jag skickat sällskap att dricka vatten och komma tillbaka senare några enstaka gånger, men då har det varit uppenbart farligt för både dessa och andra gäster i anläggningen. Kan inte minnas vad som gäller lagmässigt, vet inte om detta ens berördes på patrullutbildningen men har sluppit tjafs alla gånger, hehe..

Drkosmos

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Jobbat på hälsocentral på skidort. Hade rätt få fall med uppenbart onyktra personer som kom från backen. Lite oväntat få faktiskt. Afterskiolyckorna däremot, men där dominerade mer skärskador på glaskross.

rodney_piston

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Jag kan erkänna att även jag tar mig en öl till lunchen ibland. Kanske t o m två tre när vårsolen gassar. Men jag glider inte runt aspackad på utrustning jag inte behärskar bland barn och amatörer.

Jag vill inte propsa på något totalförbud. Jag seglar en del. Den gamla sjöfyllerilagen var ganska fri, under eget ansvar. Men det missköttes av en viss kategori människor som kanske inte hade världens bästa sjövana. Det blev olyckor och 2010 skärptes sjöfyllerilagen i likhet med nykterhetslagen för vägtrafik. Med påföljden att folk har varit tjuriga i flera år nu. Robert Aschberg skrev ledare om båtfolks rätt att få ratta runt I valfri grad av salongsberusning. I en riksdagsmotion går moderaterna ut med att 0.2 promille är orimligt och pekar på Norge som har 0,8.

0,2 ska väl vara ungefär en starköl? Kan man räkna att 0,8 är 3-4 starköl?? Isåfall kan det vara rimligt. Måste man ha en gräns så hmm ja där någonstans?? Men det bästa är väl om folk kan använda sitt sunda förnuft,,?

De jag pratade om var långt långt förbi 0,8. Klockan var 18 och Kläppens toppstuga höll på att stänga. De kunde tagit gondolen ner. De Kunde absolut inte gå rakt som var kriteriet i den gamla sjöfyllerilagen. De var mer som Robert Aschberg vid 2,1 promille

Jag har såklart varit med om fler exempel. Men det här hade kunnat sluta riktigt illa.

Så jag tycker att det vore nice om någon kunde spärra lite liftkort där det behövs. Om de regler och påföljder som finns efterlevs så kanske det slipper bli olyckor, rubriker och lagar??

Men det klart det är svårt. Det tjänas väl in några spänn på biran??

Insaxat från Slao (det är alltså inte Jag som strösslar versaler kors och tvärs helt emot svenska skrivregler. Måste vara någon som tänker tyskt eller engelskt som har tåtat ihop det här)

Alkohol är lika olämpligt vid utförsåkning som i andra trafiksammanhang.
Person som är berusad eller drogpåverkad avvisas

2. ANPASSA FARTEN och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.

5. STANNA BARA DÄR DU SYNS. Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig. Kör du omkull –
lämna nedfarten fri så snabbt som möjligt

KONSUMENTENS ANSVAR
Konsumenten är skyldig att rätta sig efter de särskilda
anvisningar för Skidanläggningens användande
och internationella åkregler, vilka återfinns i SLAO:s
”Lilla gula” och SLAO:s ”Lilla gröna” samt lokala
säkerhetsföreskrifter som Säljaren meddelar.
Om konsumenten bryter mot säkerhetsföreskrifterna
och äventyrar säkerheten i Skidanläggningen eller
i övrigt begår ett väsentligt avtalsbrott har Säljaren
rätt att häva Avtalet.

Om åkaren bryter mot anläggningens regler kan
anläggningen spärra åkpasset.

ANSVARSFÖRHÅLLANDEN
→ All utförsåkning sker med eget ansvar. Välj nedfarter utifrån din egen
kunskapsnivå och erfarenhet. Anpassa farten och åksätt till terräng,
utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.
→ Åkaren förväntas följa de regler och anvisningar som finns. Följ
anvisningar för lift och nedfart. Om åkaren bryter mot regler och
äventyrar säkerheten kan hen avhysas och åkpasset spärras.

Jag var så säker på att det fanns någon gammal testgrej när Stig Strand åker skidor och dricker alkohol typ som det här från trafikmaggat men jag hittar inget på Youtube.

Har sett Stig sitta och dricka vin och blandat med vita pro tabletter i Hemavan så någon absolutist är han inte.

Värst vilken moralpolis man har blivit.

fredw

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
I Italien är det från denna säsong uttryckligen olagligt att åka skidor i pist påverkad. Tror dock knappast att det har varit ett stort problem, mer för att tydligare reda ut ansvaret om polisen blir inblandad i någon olycka. Utgångsläget är annars delat ansvar/skuld för krockar i backen, även det finns nu tydligt på pränt.

fredw

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
0,2 promill gräns också för skidåkning?

0,5 promille verkar det som, typ, men det är inte "förbjudet" i samma mening som vid bilkörning utan ligger under civilrättsliga regler.

Dolomiti Superski say that there is no specification about the alcohol limit and say that they are assuming the implementation of the law will be based on the road traffic regulations, which in Italy allow a maximum of 0.5 mg of alcohol per litre of blood. This was also stated by the judge at the Bolzano Regional Court, Dr. Carlo Busato, in an interview with the daily newspaper Alto Adige on 1 December 2021. If there is a strong suspicion, the police can carry out appropriate controls, in accordance with the law. In contrast to the road traffic regulations, any exceeding of the limit has consequences under administrative law, but not under criminal law.

Wangler

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Frågan är högintressant och jag håller med dig (trådskaparen)
Alkohol i samband med aktiviteter som kanske kan likställas med träning passar sällan bra. Tar bort ordet träning och byter ut det mot sport..passar fortfarande inte bra. Byter det mot friluftsliv.. nja..
Samtidigt är jag nog din like. Jag seglar oxå men mycket sällan nu för tiden
Jag hänger i wakeboardparken
Jag åker ju skidor
Å se på tusan..Jag spelar också padel..
Och jag cyklar mtb
Alla de anläggningar jag besöker
Alltså
Skidåkning
Padel
Mountainbike
Wakeboard
Hamnar i skärgården
Alla dessa erbjuder ju alkohol
Å det är jäkligt mysigt å ta en öl eller kanske nått glas m bubblor under lunchen
Kanske en till ibland..

Blir ju jobbigt om man då oavsett om man åker skidor eller wakeboard eller spelar padel råkar köra på någon eller slå ett rack i någons huvud..
Det kan ju hända även om man inte druckit men risken ökar ju markant.
Cykla känns mer på riktigt för där finns det ju domar..iallafall om man cyklar på vägar å gator..Men jag cyklar i skogen..å även där kan jag cyklar cykla in i någon eller så driftar jag själv in i ett träd.
Köra båt har man också förtydligat.

Tänker lite som vissa stater i USA
Kör hem full utan å krocka
Om du krockar blir du dömd.

Hmm.. svårt att avvisa någon i skidbacken, visst om restaurangen på toppen har en ordningsvakt med befogenhet att avvisa å då alltså se till att vederbörande också tas ner för berget/pisten på ett säkert sätt både för denne själv och för alla andra..

Men dra liftkort borde inte va några problem tycker jag?
Man har ju brutit mot regler, eller?
Alltså inte själva alkoholen utan att man helt enkelt inte följer säkerhetsföreskrifeterna tänker jag.
De kan man väl bryta både nykter och full och då rycker man väl liftkortet?

Jäkla balansgång
Men självklart blir det ju en utredning om någon kör på någon i en skidbacke å det går så illa så att men skadas å behöver åka å laga sig hos doktorn
Å visar det då att den ena varit berusad så .. Ja..

Hoppas du ändå är ok
🙂

Famski

Medlem
Skidpatrullör/fylla
Problematiken jag ser med att sitta och ta en eller två öl till lunchen (vilket såklart är superskönt på en soldränkt terass) är ju att ens omdöme och reaktionsförmåga påverkas även av detta hur duktig skidåkare man än är. Resonemanget att man är duktig skidåkare, kan hantera sin utrustning och tar det lugnare efter lunch hjälper föga om man kör på någon och blir lite detsamma som att säga att man kan ta en eller två öl och sen köra bil för man är professionell bilförare och minsann kan hantera sin bil, vilket jag tror få skulle tycka är en acceptabel inställning. Problemt är framförallt om man kör på någon annan så den skadas då ser jag det som djupt ansvarslöst och då bör man ställas till svars för ”fylleåkning” om man ölat eller bubblat till lunch. Riskerar man bara att skada sig själv så vore det en sak, men så är det ju inte i pisterna. Det går ju dessutom väldigt fort i pisterna med dagens utrustning, fortare än du får köra i tätort med bil och det är ofta minst lika mycket ”trafik” om inte mer i pisterna och folk som kör hit och dit.

För en som även gillar båtliv och skärgården så är nog de skärpta reglerna där av godo trots allt. När det var fritt fram så kanske det fungerar om de flesta tuffar runt med en tändkulemotor i 5-6 knop eller seglar, men så ser det ju inte ut runt sjökrogarna idag. Nu är det många aluminiumspjut på 8-10 meter, 6-800 hk och 60 knop. Möter inte gärna en sådan med en befälhavare med 2-3 öl innanför västen. Detta var ju standardsvaret när Kustbevakningen plockade sjöfyllon som stod och svajade på däck.
”Hur mkt har du druckit?”
” Två öl”
” Tror du druckit betydligt mer än så!”
”Två, max tre öl”

termons

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Det är en konstig tid vi lever i. Förbjud allt. Man blir litet sorglig. Varifrån kommer detta att de flesta är rädda för allting? Skönt att man fått leva i ett relativt fritt samhälle men är inte så hoppfull för framtiden.

Famski

Medlem
Skidpatrullör/fylla
Handlar inte om att förbjuda andra att leva som de vill, eller att vara rädd för allt, personligen struntar jag i om andra vill dricka 15 öl till lunch och åka skidor efteråt om det inte hade ökat risken för skador på tredje person. Det handlar om att just alkohol och aktiviteter som kräver reaktioner och omdöme otvivelaktigt är en dålig kombination som ökar risken att skada andra och det är det som gör det problematiskt i mina ögon. Olyckor sker tyvärr även utan alkohol, men då det är enkelt att avstå att dricka två-tre öl till lunchen för att minska risken för olyckor så är väl det en inte alltför stor uppoffring?

termons

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Handlar inte om att förbjuda andra att leva som de vill, eller att vara rädd för allt, personligen struntar jag i om andra vill dricka 15 öl till lunch och åka skidor efteråt om det inte hade ökat risken för skador på tredje person. Det handlar om att just alkohol och aktiviteter som kräver reaktioner och omdöme otvivelaktigt är en dålig kombination som ökar risken att skada andra och det är det som gör det problematiskt i mina ögon. Olyckor sker tyvärr även utan alkohol, men då det är enkelt att avstå att dricka två-tre öl till lunchen för att minska risken för olyckor så är väl det en inte alltför stor uppoffring?
Konstig tid vi lever i. Har ju inte lyfts fram som ett problem så länge liftarna har snurrat. Nuförtiden dricks det mindre än någonsin. Nä förbjud/inför restriktioner på allt som kan vara litet farligt. Det blir nog bra.

Senast ändrad:

Wangler

Aktiv medlem
Skidpatrullör/fylla
Tror de flesta sköter sig bra
Men självklart finns alltid nån som bryter mönstret å har ett sämre konsekvenstänk.
Ser jag på mig själv så har jag helt slutat att dricka alkohol under skidåkning.
Det har kanske mest att göra med att jag nu passerat 50 och om jag skulle ta en öl till lunchen så skulle jag antagligen somna.....

Afterskin har ju också blivit betydligt lugnare än för 25 år sen...

Nu tillhör jag ju också skaran som GILLAR att åka skidor och väljer då det före ett par öl på lunchen.
Men visst har jag några i grabbgänget som åker till lunch å sen tar dem en öl å tycker det är mysigare å ta en till å sitta å prata istället för å fortsätta å åka.
Dock är det inte dem som är problemet för de gubbarna tar sedan liften ner eller så löser de nedfarten från restaurangen på annat sätt.

Nu blir jag nog lite åldersrasist men jag får ju utgå från min egna erfarenhet.
18-25år är nog lite läskigare då de utöver 7bira på lunchen också fortsätter å åka skidor... Jag vet jag raljerar å har inget vetenskapligt bevis..
Visst kan man bli överkörd/påkörd av både 68åriga tanter å gubbar med några glas för mycket men på något sätt så tror jag ändå att en viss åldersgrupp och ett visst kön är överrepresenterade i just alkoholpåverkan och skidåkning.

rkpf

Medlem
Skidpatrullör/fylla
Skulle vilja påstå att en del av problemet är att de som krökar hårdast i samband med skidåkning även är mindre ståsäkra i nyktert tillstånd, dvs sportlovsturister och andra sporadiska utförsåkare som vill festa till det på semestern. Kaka på kaka liksom. Det är iallafall min erfarenhet av de åkare som jag fått avvisa från systemet..

Wille1504

Medlem
Skidpatrullör/fylla
Vore det inte rimligt att ha en skylt utanför restaurangen i stil med "Druckit något gott till lunchen? Ta det försiktigt på vägen ner!"

Personligen skippar jag så gott som alltid skärande svängar och högre farter om det är folk i backen utan sladdar istället runt som om jag hade de gamla järnspetten under fötterna. Det gäller oavsett om jag druckit eller inte.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp