Skidråd till 12 åring - pist eller twintip och längd?

JLUN

Ny medlem
Vi åker ca 1 vecka per år i svenska fjällen, jag själv känner mig som Lasse Åberg i sällskapsresan då jag själv åker på skidor som nog är 10-15 år gamla - så jag kan inget om all "ny" teknik i skidorna. Detta år blir det grövelfjäll (som vi inte varit i tidigare) då vi pga covid ville ha nåt "lite mindre". Jag tror inte det finns någon "park" där.

Dottern på nyss fyllda 12 år är ca 168 lång (och smal/lätt, 48kg) och är väl medelgod och kör nog röda backar med trygghet och har kört lite svarta men med viss försiktighet. (förra året åkte vi inte alls)

De jag pratat med i affärerna jag besökt tyckte den ena att de flesta kids vill ha twintip skidor, medan den andra tyckte att tjejer lika ofta vill ha rena pistskidor.

I viss panik och med kort om tid då jag hade en tid att passa högg jag till på ett par mycket prisvärda (1999 inkl bindning) Rossignol Sprayer 158 (då de butiker jag besökt vart nästan utsålda på prisvärda skidor i den längden). Denna skida bedömde jag kan kvala in att funka i pisten men ändå gå att leka lite på om det visar sig vara nåt hon vill göra...

Beskrivs som ; "The Sprayer is an all-mountain freestyle twin tip for advancing junior freeskiers."
https://www.snow-online.com/ski/rossignol-sprayer-2020.htmlp

Nu till mina frågor;
Tvekar om längden (och valet) när jag läser att twintip ska man ha sin längd som längd på skidor...
1) Skulle jag gått på 168 (exakt hennes längd) pga dessa är twintip? (de finns bara i 10 cm steg)
2) Borde jag kört vanliga pistskidor då det är den åkning som blir i år och nästa år kommer hon nog växt lite till så det troligen behövs nya skidor?

Kanske ska jag släppa detta och tänka att dessa skidor kommer funka bra för oss denna vecka och i dessa backar, men ska jag byta måste jag nog göra det imorrn då det var rätt utplockat på hyllorna. Vi har en lillebror som kan ärva skidorna om ca 2-3 år så även om de bara används 1 säsong av henne så kan ju han mycket väl vilja åka park och därav vara rätt även om hon inte åker det... Kör man bara en vecka per år är det nästan värt att hyra skidor... men vi har en backe en kvart från där vi bor (Sollentuna/Stockholm) så är det en bra vinter så kan man ha tur och kunna åka ett par gånger och då är det klart värt att ha ett par skidor själv.

Kommer skidorna funka?

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Hur långa skidorna skall vara hänger främst på åkarens vikt och eftersom du beskriver henne som lätt så kommer de säkert att fungera både i år och kommande år. Enligt den magiska skidlängdsguiden här på Freeride så borde de snarast vara lite kortare.
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Är väl bra att hon kan testa på lite parkåkning medan hon fortfarande har barnleken kvar innan det blir tonår och allt blir så allvarligt. Skulle det visa sig att parkskidor inte fungerar för henne så kan du garanterat sälja dem begagnade för tillräckligt mycket för att det skall gå jämt upp med att hyra.

Och till sist så lägg mera fokus på att sätta dig själv och barnen i skidskola. Det gör betydligt större skillnad än några centimeter hit och dit på skidorna.

JLUN

Ny medlem
Tack, superbra svar! (la till vikt 48kg och korrigerade längd då hon växt 2 cm sen jag mätte senast :LOL: tycker man får köpa nya skor mm hela tiden)

Ja, vi har kört skidskola varje år vi åkt tidigare (inte till oss föräldrar dock, då barnen haft på olika tider och de inte gärna kan vara ensamma i backen ;) Nu börjar de dock bli så stora att de nog kan vara det - eller i alla fall att bara lillebror behöver att man är med hela tiden).

Det är inte lätt detta med skidor, fick lite panik när jag kom hem och läste att twintip skulle vara i samma längd som åkaren. :) När jag var på första affären så var jag ju övertygad det skulle vara vanliga pistskidor... Och som sagt, ett barn till får åka på dem och sen får man väl ett par hundralappar med lite tur...

Lillbrorsan just fyllda 8 på knappa 30kg och 140 lång borde åka bra på Head 117 cm långa juniorskidor då? (vi har även ett par K2 Indy 137 men de bör vara för långa då tänker jag? de skidorna har ju storasyrran haft för tror jag 3-4 resp 2 år sen... köptes nya då...). De är rätt långa för sin ålder...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp