Skidrecensioner Från Skidtestarhelgen i Lindvallen

airman

Medlem
Har lite tid över här på måndags eftermiddagen. Så varför inte summer lite efter helgens skidtest i Lindvallen så jag tänkte försöka mig på att göra en lite mini rapport ala MnO. Dels för att jag som ovan nämnt har lite tid över och dels för att jag är lite tyngre åkare och kanske testar lite annorlunda skidor än vad MnO brukar testa. Hoppas någon får sig lite intressant läsning.

Så till att börja med är det här mina högst subjektiva åsikter efter 2-5åk per skida i de rådande förhållandena som va i Lindvallen i helgen.

Jag väger 95-97kg och är inte helt befriad från kroppsfett men en del av vikten är ändå muskler. Åkstil är så svårt att beskriva men nått i stil med fart-påskär-kraftfullt-medvridning-likatryckpåbådafötterna (Jaja jag vet att det kan diskuterars).

Åker till vardags på en duckad Hendryx Cash -14 som blivit min varje dag pistskida och för närvarande är det en 4frnt Hoji 195cm som gäller för turande och lössnö. Letar dock efter en bredare för dom där fina puderdagarna.

Rossignol Squad 7 190cm

Det här är nog lite av årets besvikelse då jag från förra året kom ihåg super 7an som en lätt lekfull skida som man bara kunde åka runt och hoppa mellan alla uppkörda vallar som bildats medan man fräste på nedför backen. Med det i minnet valde jag att gå på super 7ans storebror Squad 7. Som enligt Ross tältet inte enbart skulle vara uppskalad från resten av 7 serien utan även hårdare och biffigare. Lät som en perfekt kombo för min smak och direkt på foten känns den lätt och lekfull. Stakar på från liften och redan på den översta flacken där carvingföret va kanon känner man direkt att det där riktiga bettet inte finns i skidan. Fortsätter utför Gustaf backens branta parti där den höga tippen gör allt för hoppa vilt och förstöra det lilla kantgreppet skidan besitter. Skulle vilja gå så långt att som att kalla squad 7ans tip för överjävligt jobbig att ha att göra med hela vägen ner.
Den extra styvheten dom bröstade upp sig över nere i tältet märker jag heller ingenting utav då det blir dax att slänga upp skidan på tvärs och få stopp på den i det slagiga föret. Då känns bakändan helt plötsligt mjuk för mina kilon och ger inget vidare stöd.
Kalla den lätt och lekfull om ni vill. Men vart är kantgreppet, tryggheten och balansen en skida av den här rangen ska besitta? Ne den saknar i princip allt vad man önskar av värstingen i segmentet så här blir det tummen ner.

Scott Scrapper 190

Scrappern både käns rejäl och dämpad. Såfort man får den på foten för den tankarna till åkning utför stora stygga berg. Och visst levererar den därefter. Bettig och bitig men endå med ett förtroende ingivande lugn över det hela. Den långa radien på 30m gör det relativt svårt trycka ur den i den rätt så tätbefolkade Gustaf pisten men kantgreppet gör allt för att hjälpa mig på traven. Slänger man runt den och vill få stopp på sig själv vilket man gör relativt enkelt ändå. Så biter kanten i å det jävligaste och i det greppet känns balansens perfekt mellan fram och bak och gör att man kan kontrolla stopsladden enkelt trots den stora skidan. Men, tyvärr lider även denna lite av tip rockern som vill slå onödigt mycket. Även om det inte förstör hela känslan i skidan så drar det ner helhets intrycket på en annars väldigt gedigen storbergs skida. Kanske tillför tiprockern skidan en hel del där det är bara lite lösare än i Lindvallen så kanske är rockern mer logisk än vad den ger sken av. Helt klart är iaf att trotts lite irriterande guppande i fronten så pallar skidan mer fart och lutning än vad jag lyckas ge den i Lindvallen. Tummen upp!

Majesty Detstroyer 182

Ny skida från Majesty i år och testets överaskning för min del. Skulle egentligen testat Lumberjacken men tog den här skidan "så länge" tills Lumberjacken kommit in igen. Och jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte förväntade mig särskilt mycket av den här lite lätta, högt tiprockade och för mig normalt sett förkorta skidan.
Gjorde som vanligt, spände pjäxorna i farten och började staka på direkt från liften för att hinna få upp lite fart och få några svängar på övre flacken. I den farten tänkte jag direkt på tiprockern som borde göra sig påmind och vart nästan rädd för vad branten skulle erbjuda mig på dessa skidor.
Men ack vad jag bedrog mig! Direkt jag får upp farten lite mer går det att lägga ner dom lekande lätt. Från kant till kant lika lekande lätt. Ut över branten med mer fart och allt vad tiprocker fladder försvinner och övergår i någon form av magi. Trots den korta längden upplever jag aldrig den som för kort. Finns alltid stöd både framtill och baktill. Man slänger runt den lekande lätt när som helst och i vilken fart som helst. Balansen är perfekt i alla lägen. Den reagerar på minsta input och styr precis dit man tänker. Den kanske inte plöjjer igenom allt men den studsar ovanpå allt och den studsar exakt där och dit man vill.
Andra åket laddar jag på lite för hårt på en liten vall ovanför branten som jag siktat in mig på. Flyger mycket längre än vad jag tänkt mig och landar naturligtvis rätt in i en annan vall längre ner. Blir ståendes på en skida ut i havet av vallar nedanför branten men kommer på något vis tillbaka i balans. Vid det här laget är jag kär! Skidan verkar klara allt. Hittar ingen övre fartgräns och till det så hör att den är löjligt lättåkt. Är det någon jag skulle vilja hålla i handen om jag någon gång skulle få chansen att titta utför Bec de Rosses så är det den här skidan. Den här skidan är allt som Squad sjuan vill vara men inte klarar av att leverera. Det är som om man knölatat ner den lite legendariska XXL 187an i ett lättare och lekfullare paket men behållt allt det goda. Majesty har fått in en fullträff i friåkningssegmentet och jag kan inte mer än sammanfatta hela skidan som ett stort WOW! Två stora tummar upp!

Völkl TWO 186

Alla lysande recentioner på forum och i media fick mig intresserad av denna skida. En snabb titt på skidan avslöjar en låg fullrocker skida med ganska jämn böjkurva. Något som borde ligga till grund för dom fina puderegenskaperna alla snackar om. Kanske inte det bästa för pisten i Lindvallen men här måste provas.
Första intryck på foten känns den direkt gedigen. Och väl ute i pisten är känslan densamma. Gediget med kanonfint kantgrepp. Fullrockern gör den väldigt lätt vänd utan att egentligen någon gång bli ostabil vilket verkligen förvånar. Det är bara att ösa på rakt ner eller trycka skiten ur den på kant. Stämmer rykterna om dom fina puder egenskaperna skulle detta kunna vara det närmaste en one quiver skida jag stått på. Två tummar upp!

Blizzard Spur 189

Denna skida är en av dom som måste flugit in under min radar då jag inte visste någonting om den innan jag fick syn på den i Blizzard tältet. Det va mycket tjafs om "flipcore" teknolog och riktigt kolfiber i spetarna. Men det krävs mer än en upp och nervänd träkärna för att impa på mig. Vad jag förstod skulle denna skida vara mer ämnad för lösare förhållanden vilket direkt dar ner förväntningarna på hur den ska uppträda i Lindvallen.
Men det visar sig direkt vara fel. Ojojoj va mycket skida det här är. Längden på 189cm känns snarare som 209cm, på gott och ont. Spår känslan är nästan som på Hendryx Rhino och den går som tåget hela vägen ner, rakt igenom allt. Den längre radien hjälper nog till att hålla den lugn och gör den lite halvsvår att riktigt få att vakna till. Inte för att den på något sätt känns död utan mer bara lugn och harmonisk. Kantgreppet känns löjligt bra vilket tyvärr leder till trassel när ekipaget ska bändas runt och ska stoppas fortast möjligt. Bakänden biter i och ger mina nästan hundra pannor ett helvete för att få spetsarna att inte vända neråt igen. Glömmer tyvärr bort att kolla monteringen men om inte annat går detta säkert att slipa bort. Förhoppningsvis utan att försämra det fenomenala kantgreppet.
Men lanseringen som en puderskida gör mig inte riktigt klok. Den här skidan inget jag skulle vilja vända runt några träd i pudret direkt. Men som charger däremot, där ser jag ett användningsområde.
Allt som allt kanske jag låter lite negativ i min bedömning. Men min övervägande känsla är nog ändå att trotts lite brister så är jag lite smygkär. Kan verkligen se hur den här kommer hitta sina ägare och hur dom kommer älska den in i graven. Tummen upp!

Moment Bibby 186

En skida som moment fått så stark kritik för på att dom ändrat på. Att dom måste förtydliga på sin egen hemsida att den faktiskt blivit bättre till i år. Tyvärr har jag inte kört på föregångaren så jag kan inte jämföra tyvärr. Det jag däremot vet är att detta är en pang skida rakt igenom. Väldigt liknande känsla som Völkl tvåan fast denna begåvats med lite spann under foten vilket kanske gör den ytterligare lite okänsligare för fart och pytte lite mindre vändbar. Annars sitter kanterna fint. Skitkul att hålla på skär och balansen känns perfekt genom hela registret. Ett lekfullt lokomotiv skulle man kunna säga som helt klart går in under kategorin "one quiver killer". Kul bekantskap och 2 Tummar upp!

Salomon Rocker 2 122 184

Även denna skida skulle vart testad i en längre längd men 184an va det som erbjöds för helgen.
Till att börja med trycker salomon hårt på sin "honeycomb" konstruktion i tip och tail som tillsammans med "borttagna" kanter ska ge en låg "swing weight". Nu vet jag inte vikten på den men direkt på foten känns den inte lätt direkt. Och ner för pisten känns den mer papp/plastig än något annat. Kantgreppet är obefentligt och baktill känns den nudligt mjuk. Däremot så fullkomlgt glänser den när man skiter i pistegenskaperna och börjar åka och slänga runt den och slasha sönder och hoppa på alla små lösa vallar som bildats. Och här kanske ändå konstruktionen i tip/tail märks av för balanserad och rolig är vad den är.
Spannet den begåvats med för att göra den "rolig ner för pisten" och mer fartstabil i stora berg kanske kan lura någon i butiken. Men med tanke på konkurrensen idag så blir det bara blötsnö av allt ihop.
Ne salomon, platta till spannet på den och lansera den som årets roligaste lössnöskida istället!
Reserverar mig för vilken tumme jag ska ge den och sopar istället lite snällt in den under puder segmentet och säger att det är där den hör hemma.

Hendryx Cash 180

Till i år rejält lättad genom urtunning och användning av kolfiber. Spetsarna har blivit mjukare för att ge bättre flyt i det lösa guldet. Då detta är min varjedag skida så det va med stor spänning jag klamrade mig fast i hendryx tältet tidigt på fredagsmorgonen.
Direkt när jag hoppar över i årets modell så känns verkligen lättnaden av. Dom känns som dom är gjorda av helium i jämförelse med mina fjolårs kalvar.
Vikten är dock ingenting jag känner skillnad på när jag väl fräser på ner för pisten som än så länge är slät och relativt obefolkad. Utan det första som slår mig är hur lättåkt den blivit. Nu kanske jag är lite skadad då jag just åker på den här modell till vardags. Men den liksom bara rullar över obemärkt från kant till kant och är så mycket lättare att gå in i sväng med. Och visst är det samma sjuka kantgrepp även på denna. Men här slutar tyvärr mina lov ord för denna gången. Väl inne i sväng så, ja vad ska jag säga, den liksom somnar. Inte för att den dör utan den bara mer bjuder på en bekväm resa igenom svängen och så bara följer den med. Inte som med mina 14on där man bara kan gå in med mer fart och gå ner djupare och bara få åka större och större raket ut ur svängen.
Så, kanske flyter den betydligt bättre i snön, och visst har den blivit lätt nog att tura med, och visst så kommer den bredare massan att gilla den då den helt plötsligt blivit åkbar. Men för min del så har allt det mina tidigare årsmodeller av Cash (Har ägt flera) stått för försvunnit i denna. Så ur mitt perspektiv och min högst subjektiva bedömning blir det här en tumme ner:(

Hendryx Rhino 190

Till att börja med vet jag inte om det va tårar av fartvind som letat sig in bakom skidglasögonen, eller om det va glädjetårar. Någonting rann iaf ur mina ögon efter att jag kommit ner efter första åket med dom här på tassarna. För så jävla fort går dom tydligen. Och jag skriver "tydligen" för att man märker inte av det. Skidan liksom följer underlaget fast flyter ändå ovanpå det. Den slätar av underlaget medans den slätar av dig helt enkelt...
Kantgreppet är klassiskt Hendryx, med andra ord sjukt! Spelar ingen roll om det är is eller löst uppkört. Radien känns perfekt för skidan i sig. Antingen så väljer man att bara kriga på i fantastisk carving där man bara behöver koncentrera sig på att stå rätt för att stå emot g krafterna. Eller så bara cruisar man rakt ner och låter skidorna svälja allt i lugn och ro.
Men trotts allt detta grepp så känner jag ändå att var jag än befinner mig i svängen kan övergå till sladd/stoppsladd. Och visst har även dessa blivit lite mer lättåkta till i år. Tycker dom går väldigt fint från kant till kant. Hela känslan över skidan är som en förväxt storslalomskida.
Två tummar upp!

Så det där va mina högst subjektiva tankar om några av skidorna jag testade i helgen. Testade även lite fler men det tog längre tid än väntat att skriva ihop dessa små rader så jag har valt ut godisbitarna och botten nappen.
Antar att det fullkomligt haglar av stavfel, meningsbyggnads fel, sär och ihop skrivningar. Bortse gärna från det då jag inte är kung på att skriva men attackera mig gärna på mina åsikter så ska jag försvara mig där iaf.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Kul läsning må jag säga (även om jag inte har någon egentlig nytta av informationen då jag är på tok för liten för så stora lagg som du testat). :D
Fyll gärna på om du ska på fler test!

Ruben

Medlem

@airman bra skrivet. Roligt med en ny "skidtestare" som har lite kött på benen. Har själv köpt Spur till i år. Utan att provåkt. Men har hört med folk som provade den förra vintern och det verkade vara jävligt lovande vad dom sa. Roligt att du upplevde den stor/lång. Dom jag har snackat med tyckte tvärtom. Att dom trodde att den skulle upplevas så men så inte alls va fallet. Vintern får utvisa. Bra skrivet. 2 tummar upp.

airman

Medlem
Kul att det gillas!

@Ruben Det är det som är dumt med att skriva recensioner på detta viset. Man riskerar att få saker nedtryckta i halsen igen efter att man bytt åsikt när man åkt en dag på grejjorna:)
Sen är det så att skidtester tenderar bli väääldigt subjektiva då man oftast jämför med det man åker på normalt och hur man åker på dom. Och i sådana här tillfällen där man hoppar från skida till skida tycker jag det lätt blir så att man tappar referens och börjar jämföra med föregående testad skida istället.

Men vore kul att veta vad du hade tänkt dig för användningsområde när du köpte den? Jag hade som sagt missat den och vad jag förstod på Blizzard så marknadsfördes den som en pudervariant?

//Kalle

Mountain_Man

Aktiv medlem
Rolig läsning! :)

Men Rhinosarna ... jag testade dem för något år sedan och känslan jag hade var att när de väl var på kant var det bara att hänga med, inte en chans att få dem på sladd, kompromisslös carving, och om jag inte tog kommandot och behöll det tog skidorna över och jag hamnade i baksätet. Crusing,näeee ... ;-) Men de är kanske lite snällare i årets modell?

/MM

Senast ändrad:

airman

Medlem
Den känslan har jag oxå haft förut. Jag vet inte vad det beror på. Kanske har jag till i år hunnit åkt en del, kanske har jag vant mig vid skidor som denna, blivit starkare i benen.... Men med tanke på vad som hände med cashen när dom gjorde spetsarna mjukare antar jag att det har skett något liknande även på Rhinon i år. Inte för att Rhinon blivit lättare men något har dom gjort.

"Crusing rakt er" va i det här fallet ett försök att beskriva hur lugn skidan känns i fart, inget annat:)

//Kalle

Ruben

Medlem
Min tanken med Spuren är ju som först och främst puderskida utanför Sverige. Att den är lite åt charger hållet och ingen Jibbskida. Men som inte gör bort sig när det blir annat före heller än puder. Det är ju faktiskt inte puder jämt ???? Slippa släpa med sig två par skidor på en vecka i Alperna. En onequiver

lundatok

Ny medlem
Butikskände på flexet i Spur:en när vi var i Chamonix förra veckan. Det är en jävligt hård skida. Hur blev det med den?

MnO

Aktiv medlem
Hur kan jag ha missat det här tidigare?? Tack för bumpen!

Rolig läsning och bra omdömen som jag håller med om i nästan allt, även om jag är betydligt lättare!

DrJ

Medlem
Kan väl flika in några kommentarer jag också då även om jag är långt ifrån att kunna bedömma skidors egenskaper lika väl som ovanstående. Jag är 190 cm, 77 kg, halvtaskig självlärd teknik, föredrar lekfulla lagg med lite modernare montering.
Testade lite skidor runt 100 mm i midjan där Opinion 98 proton blev solklar favorit, lekfull, lättåkt, kvick men endå stabil. Inga tendenser till att hugga fast i den uppkörda pisten, bara leka sig fram.
Salomon R2 100 mm 186 cm riktigt lekfull, kändes väldigt kort hade gärna fått vara lite längre för min del. Men kul lekskida vilket är nått jag är ute efter. Tyckte att det gick fint att få fast den även när det var lite hårdare, men något armbågscarvande är det knappast tal om.
Nordica soul rider var nästan oåkbar, högg fast hela tiden måste varit väldigt aggresivt slipad.
Soul 7 188 cm lättåkt och förlåtande, kanske lite mjuk men endå en trevlig upplevelse. Är man en tung åkare skall man nog sattsa på nått bastantare.
Projekt 100 193 cm riktigt stabilt, storslalomkänsla men för biffig för mig. Gillar 186 cm bättre.
Testade också nya Bibbyn och håller med ts, fin balanserad skida som även funkar på skär. Hade jag inte haft min opinion hade den varit en kandidat.

Ruben

Medlem
Jag har inte testa mina Spur än. Några veckor kvar tills dom kan luftas. Men jag vet att
@Glisseur har kört dom i år. Han har nog lite feedback på dom.

Glisseur

Aktiv medlem
airman sa:
Blizzard Spur 189

Denna skida är en av dom som måste flugit in under min radar då jag inte visste någonting om den innan jag fick syn på den i Blizzard tältet. Det va mycket tjafs om "flipcore" teknolog och riktigt kolfiber i spetarna. Men det krävs mer än en upp och nervänd träkärna för att impa på mig. Vad jag förstod skulle denna skida vara mer ämnad för lösare förhållanden vilket direkt dar ner förväntningarna på hur den ska uppträda i Lindvallen.
Men det visar sig direkt vara fel. Ojojoj va mycket skida det här är. Längden på 189cm känns snarare som 209cm, på gott och ont. Spår känslan är nästan som på Hendryx Rhino och den går som tåget hela vägen ner, rakt igenom allt. Den längre radien hjälper nog till att hålla den lugn och gör den lite halvsvår att riktigt få att vakna till. Inte för att den på något sätt känns död utan mer bara lugn och harmonisk. Kantgreppet känns löjligt bra vilket tyvärr leder till trassel när ekipaget ska bändas runt och ska stoppas fortast möjligt. Bakänden biter i och ger mina nästan hundra pannor ett helvete för att få spetsarna att inte vända neråt igen. Glömmer tyvärr bort att kolla monteringen men om inte annat går detta säkert att slipa bort. Förhoppningsvis utan att försämra det fenomenala kantgreppet.
Men lanseringen som en puderskida gör mig inte riktigt klok. Den här skidan inget jag skulle vilja vända runt några träd i pudret direkt. Men som charger däremot, där ser jag ett användningsområde.
Allt som allt kanske jag låter lite negativ i min bedömning. Men min övervägande känsla är nog ändå att trotts lite brister så är jag lite smygkär. Kan verkligen se hur den här kommer hitta sina ägare och hur dom kommer älska den in i graven. Tummen upp!
Ruben sa:
Jag har inte testa mina Spur än. Några veckor kvar tills dom kan luftas. Men jag vet att
@Glisseur har kört dom i år. Han har nog lite feedback på dom.
Att köra Spur i försäsongsföre i Lindvallen är så många fel att 23U1YlpGjZQ]inte[/MEDIA] ens den salige Brasse skulle ha kunnat förklara hur fel det är. Så många fel finns inte. Men... med det sagt:

Jag lyckades lura av Johan Jonsson ett par teamsamples från i fjol som enligt JJ är 5% styvare än dom som (knappt) finns i butik i vinter. Rejäla saker med andra ord. Men inte omöjliga, långt därifrån. Skidorna är styva som fasen för att vara en 125 mm-skida och tailen är ganska biffig. Jag funderade, mätte och lusläste på TGR innan jag bestämde mig för att montera +1 från den markerade linjen. Jag tror det blev -9 från true center, men är inte helt säker så här på rak arm. För att få lite bakgrund, jag är 185 cm, 90 kg och föredrar en hyfsat energisnål åkstil.

På snön känns dom betydligt mindre biffiga än man kan tro vid en första anblick och handflexning. Vi snackar inte följsamt eller lättsamt som en Rocker 2 eller liknande men inga större problem att få runt i skog, det här är trots allt ganska mycket skida och den måste köras aktivt, inte slöåkas. Men så fort du gör det är den rent av sjukligt stabil, flyter extremt bra och håller spåret även i rejält höga farter och stora svängar utan att wobbla eller styra snett. Och det är den åkningen som den trivs bäst med, det är absolut ingen hopp-å-lekskida. Tailen är ganska låg och styv och den ger inte utrymme för mycket spel med balanspunkten eller ger speciellt mycket tillbaka när du försöker poppa. Den är ganska ordentligt dämpad men inte till vansinne, och en blandning av poppel och bambu i kärnan ihop med kolfiberspetsarna adderar en hel del lättsamhet till känslan. Däremot så tycker jag inte att den är svår att få in i sväng. Det krävs absolut inte en massa plöstryck för att den ska svänga, det funkar fint med en hyfsat centrerad stance. Kort sagt, Spur är en ytterst direktionell charger med rejält med flyt. En helt fantastisk storbergsskida för den som vill åka fort med spetsarna i fallinjen så ofta det går. Säg La Grave, Engelberg, Andermatt eller Cham och dom kommer helt till sin rätt.

Däremot måste kanterna hängas och detunas i ändarna för att den ska funka optimalt. Annars blir den alldeles för huggig och trög, även i lite mjukare snö.

Ruben

Medlem
Tackar
@glisseur trevlig läsning detta. För en som knappt vet vad hängning och detune är. Hur mycket ska man hänga dom + detunas. Kan ju vara bra att veta när man ska förklara för en Italienare i byns skidshop om några veckor.

airman

Medlem

@MnO Tackar! Det här är ju bara en droppe i havet jämfört med dina recensioner. Och med tanke på hur lång tid det tog att plita ner dessa små rader hyser jag stor respekt för dig och hur mycket tid du lägger ner.
Vore kul att veta vad du inte höll med om.

@Glisseur Exakt vad är alla fel att testa skidan i Lindvallen? För lågt? För hårt? För platt? För knöligt? Jag skrev längst upp att jag högst subjektivt bedömt alla skidor utifrån några få åk i rådande förhållanden. Bara för att jag gillar en skida eller ej efter några åk så får ingen här ta det som något som är skrivet i sten och gäller för alla.
Hur som så va det jättekul att läsa dina input kring skidan. Men även fast jag läst din recension känner jag mig inte helt säkert på vilket fackligt man ska stoppa den i?

@Ruben Kan inte ge dig några råd i hur just du ska slipa den. Men testa skidan hårt och mycket och beskriv hur du upplever den i en tråd så finns det gott om folk här på forumet som kan ge dig råd om hur du ska gå till väga.

//Kalle

airman

Medlem

@MnO Tackar! Det här är ju bara en droppe i havet jämfört med dina recensioner. Och med tanke på hur lång tid det tog att plita ner dessa små rader hyser jag stor respekt för dig och hur mycket tid du lägger ner.
Vore kul att veta vad du inte höll med om.

@Glisseur Exakt vad är alla fel att testa skidan i Lindvallen? För lågt? För hårt? För platt? För knöligt? Jag skrev längst upp att jag högst subjektivt bedömt alla skidor utifrån några få åk i rådande förhållanden. Bara för att jag gillar en skida eller ej efter några åk så får ingen här ta det som något som är skrivet i sten och gäller för alla.
Hur som så va det jättekul att läsa dina input kring skidan. Men även fast jag läst din recension känner jag mig inte helt säkert på vilket fackligt man ska stoppa den i?

@Ruben Kan inte ge dig några råd i hur just du ska slipa den. Men testa skidan hårt och mycket och beskriv hur du upplever den i en tråd så finns det gott om folk här på forumet som kan ge dig råd om hur du ska gå till väga.

//Kalle

Glisseur

Aktiv medlem
airman sa:
Försäsongssnön i Lindvallen är väl det största felet, i alla fall för en skida av Spurs kaliber. I kombination med bristen på rätt terräng förstås. Just när man fått upp rätt fart är det dags att ställa sig i liftkön igen. Men visst kan man få en hyfsad bild av hur en liknande skida känns i dom förhållandena trots allt, det kan jag hålla med om, men det blir svårt att få en fullt rättvis uppskattning såklart. Jag skulle vilja kalla Spur för en direktionell puderskida med chargeregenskaper. Den är bred, flyter bra och går att åka gräsligt fort med. Men du leker inte med den.

Men om det inte framgick att jag överdrev extremt mycket och slängde in en dos ironi i och med Brasselänken så ber jag om ursäkt. Jag gillar Brasse, det länkas alldeles för lite till Brasse på Freeride.

airman

Medlem
Glisseur sa:
airman sa:
Försäsongssnön i Lindvallen är väl det största felet, i alla fall för en skida av Spurs kaliber. I kombination med bristen på rätt terräng förstås. Just när man fått upp rätt fart är det dags att ställa sig i liftkön igen. Men visst kan man få en hyfsad bild av hur en liknande skida känns i dom förhållandena trots allt, det kan jag hålla med om, men det blir svårt att få en fullt rättvis uppskattning såklart. Jag skulle vilja kalla Spur för en direktionell puderskida med chargeregenskaper. Den är bred, flyter bra och går att åka gräsligt fort med. Men du leker inte med den.

Men om det inte framgick att jag överdrev extremt mycket och slängde in en dos ironi i och med Brasselänken så ber jag om ursäkt. Jag gillar Brasse, det länkas alldeles för lite till Brasse på Freeride.
Dubbelpost och elände! Inte lätt att använda telen här iutlandet för att hänga med på freeride inte...
Att det länkas till Brasse alldeles för lite kan jag bara hålla med om! Så det fick jag med mig.
Va mest intresserad av att höra varför då jag själv anser att just sådana här riktigt uppkörda förhållanden ger en ganska bra bild på vad just en lite mer "charger" / "storbergs skida" har för egenskaper. Även om varken längden eller höjden på backen ger någon vidare respekt.
Kul dock att äntligen få en kategori på den av någon som är lite mer insatt i skidan. Tycker det låter lite som att du är en av dom där få utvalda som får äran att "kära" ner sig i skidan precis som jag skrev om i recensionen.

//Kalle

Ruben

Medlem

@airman det får bli som du säger. Kör skiten först, lös problemen sedan. Kommer återkomma i frågan.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp