Skidregler

Bgn

Aktiv medlem
Skidregler
Skidregler

Efter års av skidåkande på många plats med många olika människor känner jag mig nu redo att ta tag i ett försummat ämne, skidregler (hur man ska bete sig i skidbacken)..

Nr 1 På transportsträckor SVÄNG ALDRIG. När du råkas måste använda transportsträckor är det endast ett sätt att ta sig punkt A till B på snabbaste sätt.
Undantag kan göras när det gäller att undvika köra på andra personer som du kan göra dig illa på om du kör på alt kan göra dig illa om du kör på.

Nr 2 Träna. Du blir endast en bättre skidåkare av att träna. Väl i backen kommer det att presentera sig mängder av naturliga träningsmöjligheter. Min personliga favorit är slalomsvängar genom ett led barn i barnskidskolan (om du skulle råka gränsla
gör det inte så mycket barn är mjuka).

Nr 3 Bestraffa. Mängder av människor vet inte hur de ska bete sig och bör därför informeras om vilka idioter de är. Speciellt irriterade är idioter som sätter sig på det mest befängda ställen i backen ofta med en bräda på fötterna. Sådana mänskor ska bestraffas med en rejält stoppsladd så att en hög med snö sprejas över dem och förvandlar dom till en släkting till snögubben.

Nr 4 Visa respekt. Du kommer mycket sällan vara den bästa skidåkaren i backen så visa respekt mot andra duktiga skidåkare och i synnerhet mot de som är bättre. Annars är det du som kommer att bli bestraffad. Även mot skidpatruller, personal och laviner bör man ha viss respekt, att bli bestraffad av en lavin kan vara slutet.

Nr 5 Fantasi. Ha fantasi i din skidåkning, ingen har haft mer rätt än den som sa "att en bra dag på jobbet är sämre än en dålig dag i skidbacken". Det finns inga dåliga skiddagar bara skidåkare med dålig fantasi. Åka brista skare är inte trist utan fostrande,
dropp och hopp är till för att användas och först när du kan åka överallt i alla typer av snö är du en sann skidåkare.

Detta är endast en början på det som någon gång kanske kan kallas den kompletta samlingen av skidregler.

Från en snöhög nära er
Bgn

Mountain_Man

Aktiv medlem
Skidregler
OK! Jag ska omgående börja med att tillämpa regel 1. Eftersom jag (och vänner till mig) anser att sträckan mellan bergstation och dalstation alltid är att anse som transportsträcka faller faktiskt övriga regler bort när regel 1 tillämpas fullt ut...

MVH/MM

Bagge

Ny medlem
Skidregler
Hmmm. intressant... Glömt är dock att uttrycket "bra häng" inte förekom en enda gång, skäms på er...

0la

Ny medlem
Skidregler
Nr 6. danska barnfamiljer, och åkare utan tillräcklig färdighet får
inte röra sig i backar som de inte klarar av. ni vet gur hemskt det är
när det står en dansk barnfamilj och blockar upp HELA backen,
särskilt om den är 45° och bakom ett krön när man kommer
susande... FÖRBJUD DEM!!!

Linn_Linn

Ny medlem
Skidregler
Nr 7 Tanter och andra oberäkneliga varelser som plötsligt bestämmer sig för att göra en "extrasväng" eller helt plötsligt kastar sig ut framför en på en transportstrecka bör ej få vistas i skidområdet.

still

Ny medlem
Skidregler
tyska äldre damer som tränger sig i lift kön ska bestraffas med en välplacerad stöt med staven

Gunther

Ny medlem
Skidregler
Förra söndagen: Första dagen på Sportlovet i Idre

Jag och en kollega gled ner till liften en stund innan 9.
Och där fick vi av en jättetrevlig liftvärd veta att 3 av 4
liftstopp beror på att något rickspucko inte kunnat låta bli att åka sicksack i liften...
Så den väldigt trevliga liftverdinnan bad oss att inte göra det
(har aldrig gjort det iaf)

Senare på dagen så va det bl.a. en liten fuling i 12:års
åldern som gjorde det med måtta.
Och som vän av ordning och "liftstoppshatare" så skällde
jag med hjälp från min kollega ut honom...
(och några till)

Det känns jävligt onödigt med liftstopp!!!

Så fortsätt att tala om för folk när dom gör fel...

0la

Ny medlem
Skidregler
Vart med om att liften stannat för att folk åkt sicksack...

Det fanns en gång... :)
... ne skidbacke som hette vassbovik, några kilometer från mig, numera tyvärr nedlagd. Nåja, iaf så vart det två snorungar lite längre fram i liften som åkte så mkt ut åt sidan som möjligt. vid en liftstolpe sa det plötsligt sproing och vajern hoppade av... Mindre bra... Eftersom det var enda riktiga liften så förstörde de ett 30-tal personers skiddag. Glinen blev av med liftkorten fick sig en rejäl avbasning av farbror chafen. Sedan tog det sin lilla stund att få dit vajern igen så att säga. För er som inte visste det så är det så mkt spänning i vajrarna så de nästan kan lyfta upp en skoter om man använder en sån som vikt för att få ner vajern... Tycker det är för jävligt när man förstör för andra på det sättet!

blue_skies

Ny medlem
Skidregler
förslag till ytterligare två regler:
Föräldrar som inte lär sina ungar att landingen efter tabletopen eller
området strax nedanför är ganka dåliga ställen att stanna på för att
kolla läget i största allmänhet eller vänta på kompisen skall anses
vara rikspuckon. De ska bestraffas med att tvingas ligga på rygg på
ovan nämnda ställen. Efter ett par tre åkare lär de fatta varför de
borde lärt sina ungar detta innan de släppte in dem i parken.

Föräldrar till ungar som åker "offpist" (oftast på halvmeterlånga
fjantskidor) i lilla spåret i skogen bredvid värsta
högfartscarvingbacken för att sen plötsligt göra ett litet hopp
vinkelrätt ut i pisten igen skall anses vara rikspuckon. De ska
bestraffas med att tvingas ligga gömda bakom en gran bredvid
värsta rakan på 90-vägen. Då en bil kommer ska de hoppa fram
rätt ut i vägbanan. Efter det lär det fatta vad de borde lärt sina
ungar innan de släppte ut dem på egen hand i backen.

Om andra än småungar bryter mot dessa regler bestraffas givetvis
de också. Frågan är dock om straffen ovan räcker i uppfostrande
syfte om någon annan än en liten unge bryter mot dem.
Förmodligen är då nödslakt direkt på platsen mer humant.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp