Skidtips för lång tjej

maliina

Ny medlem
Hej!

Jag är inne på att köpa ett par nya skidor inför nästa säsong men är lite lost på vad jag ska välja. Jag är en tjej på ca 181cm och väger runt 64kg. Mitt problem, eller vad jag tror kan vara ett problem är alltså att många damskidor inte görs i rätt längd för mig men att herrskidorna i min längd passar bättre för någon som väger lite mer och har mer muskler.. Hur mycket spelar det egentligen in att det är en dam- eller herrskida? Är det någon skillnad över huvud taget eller är det mer ett försäljningsknep?
Jag testade Salomon qst 99 188cm igår och tyckte att dom var riktigt nice när jag stod på men dock kändes dom ganska "instabila" när det flackade ut och farten försvann, med instabila menar jag att dom blev svårare att styra och att dom mer styrde mig.

Så nu söker jag tips för hur jag ska tänka när jag letar skidor, hur viktig är min vikt och styrka när det kommer till att köpa ett par herrskidor istället? Är det skillnad mellan märkena när det kommer till detta? Jag är ute efter ett par allmountain, kommer åka både pist och puder, liftburet och tura. Skidorna kan vara ganska utmanande men vill inte få mjölksyra av att åka transportsträckor:)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Det varierar från märke/modell. På vissa skiljer konstruktionen och på andra bara färgen, mellan herr och dam. Det finns ju massor med herrskidor som inte är så krävande (eller lagom krävande för dig), så det bör inte vara nått problem att hitta nått som passar. Ett tips är att åka till nått skidtest eller nån uthyrare med stort utbud, T ex Åre skidsport, och testa dig fram till vad du gillar

Bohica

Aktiv medlem
Då tipsar jag om Rossignol Experience 84 (men finns andra bredder också)
Har åkt på såna de senaste årens UCPA-resor och "alla" fick åka dom.
Dom är byggda så nos och tail är lätta, vilket gör dom lätta att flicka runt med. Och skidorna är mycket mångsidiga och funkar bra lite överallt. Rossis' offpistskidor (soul/sky?) är byggda på samma sätt, om det skulle passa dig bättre.

Finns säkert bättre val, men just den där uppbyggnaden med lätt nos och tail dom kör med gör ju skidorna hanterbara för många, oavsett kön, men ändå bär upp bra när man trycker på. Kan vara värt att testa kanske?

pd

Aktiv medlem
Vad åker du på idag?

Skidorna bryr sig mer om din vikt än din längd. De känner inte av om det står 157 eller 193 cm åkare på dem. Däremot känner de skillnad på om åkaren väger 57 eller 93 kg. Det betyder inte att åkarens längd är helt oväsentlig. Är man kort och tung så går det inte att hantera hur långa störar som helst och är man som du lång och lätt så funkar det inte heller med skidor i den längd som motsvarar din vikt. Så välj skidor utifrån din vikt och åkstil och justera sedan lite för din längd. Nu killgissar jag lite men det borde även innebära att du skall leta efter skidor som är lite åt det mjuka hållet, i alla fall inte stenhårda.

maliina

Ny medlem
Vad åker du på idag?

Skidorna bryr sig mer om din vikt än din längd. De känner inte av om det står 157 eller 193 cm åkare på dem. Däremot känner de skillnad på om åkaren väger 57 eller 93 kg. Det betyder inte att åkarens längd är helt oväsentlig. Är man kort och tung så går det inte att hantera hur långa störar som helst och är man som du lång och lätt så funkar det inte heller med skidor i den längd som motsvarar din vikt. Så välj skidor utifrån din vikt och åkstil och justera sedan lite för din längd. Nu killgissar jag lite men det borde även innebära att du skall leta efter skidor som är lite åt det mjuka hållet, i alla fall inte stenhårda.
Det låter rimligt ja! Nu åker jag på salomon qst lumen 99, dom säljs dock inte i min längd utan på tok för korta men annars gillar jag dom skarpt!
Får köra skidtestarhelger i början av nästa säsong för att testa lite olika då kanske:)

zerode

Aktiv medlem
Det låter rimligt ja! Nu åker jag på salomon qst lumen 99, dom säljs dock inte i min längd utan på tok för korta men annars gillar jag dom skarpt!
Får köra skidtestarhelger i början av nästa säsong för att testa lite olika då kanske:)
Ja, skidtestarhelger är verkligen ett tips.
Forum likt det här är nog det sämsta tyvärr att gå efter, om den som rekommenderar något här inte känner dig personligen.

Fundera istället över sommaren, eller strunta i det, tänk på sol och bad i sommar, sen när skidsuget börjar komma, så funderar lite på hur och var du vill åka, även vart du faktiskt kommer åka.
Sen funderar du lite på vilka skidor och märken du gillar, så du får en liten bild av vilken typ utav skida du söker, och du kan även begränsa antalet märken lite, vilket gör att du lättare kommer hitta en bra skida när testerna kör igång

Bohica

Aktiv medlem
Ja, skidtestarhelger är verkligen ett tips.
Forum likt det här är nog det sämsta tyvärr att gå efter, om den som rekommenderar något här inte känner dig personligen.
I mitt fall är jag alltid tydlig med att man ska testa innan köp. Och råden man kan få på såna här forum är ju tips om VAD man ska testa, inte vad man ska springa och köpa.

lainenR

Medlem
Vad åker du på idag?

Jag kan bara hålla med, börja med vikt, åkstil och ev. bärighet i puder. Därefter ev. kompensera något för längd. Om du inte åker väldigt fort och kraftfullt så kommer du klara dig på skidor som marknadsförs till dam i dom längre längderna (borde vara strax under 1.80).

steglund

Aktiv medlem
Nu åker jag på salomon qst lumen 99, dom säljs dock inte i min längd utan på tok för korta men annars gillar jag dom skarpt!
Enligt Salomons hemsida finns QST Lumen 99 i 181 cm. Med tanke på din vikt bör det vara fullt tillräckligt. Att QST 99 i 188 cm kändes "instabil" kan ha berott på att du inte är tillräckligt tung för att "ta kommandot" över en så lång skida. Det är den längsta längden de har av den modellen, vilket innebär att den bör vara avsedd till mycket tyngre personer. Om informationen ovan från Blister stämmer, ska det dessutom gå bra att köra med 181 cm i unisex-modellen QST 99.

Senast ändrad:
Ja du kan nog utgå från att du inte skall ha en skida längre än ca 180 iaf. Om du inte är riktigt vass o aggressiv i åkstilen. Jag skulle säga att givet att du inte bara skall åka riktigt stora åk off-pist i alperna o är riktigt vass så bör en längd mellan 172 o 182 (ballpark) vara lagom för en skida i 90-100 midja och blandad pist/off pist användning. Runt 190 är ju ofta maxlängd för en tung stark manlig åkare.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp