Skidtypsrekommendation?

Emilk

Medlem
Skidtypsrekommendation?
DPS Wailer 99 eller 100. Grym skogsskida och allmänt avslappnad och trevlig. Lättåkt som få men ändå med bra topprestanda

fredw

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Ja tanken är egentligen att försöka hitta 1 skida, och precis det där du skriver @Nitell , åkningen efter barnen är det jag skulle vilja få till lite bättre :)
Då instämmer jag med Nitell , Sky7 HD blir nog finemang i skogen, kul både i och utanför backen. Dock en helt annan skida än dina Brahma, var beredd på det!

Finns för 360 euro med bra bindning t ex här:

assr

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Rockern ger kortare kontaktyta till du kantar skidan (visst det finns en relation mellan hur mkt man kantar och hur mkt rocker). Så har du kant på den spelar det ingen roll. Dock blir svängintiering snabbare då du redan har ”böj” på skidan.
Taper där emot kortar effektiv kant.
Mängden rocker (höjden/kurvan) är ju rätt relevant för ditt påstående. Men absolut, visst motverkar taper rocker-hugg i djupa svängar i pisten.

Speedoit

Medlem
Skidtypsrekommendation?
Tycker Rustler 10 är ett utmärkt val. Lättåkta men riktigt bra både i pist (ruggigt bra carving skida faktiskt) och off pist plus att dom är ganska "tydliga" med hur man bör åka tekniskt utan att vara krävande för fem öre. Salomon qst 99 också en trevlig allround skida. Line SD 104 är superkul och extremt lätta att sno runt. Lite mindre stabila men helt ok. Skiner i vårslush. Ranger 102 är bäst av dom uppräknade OM man gillar längre svängar OCH orkar jobba lite mer med plöstryck. Annars finns lite större risk att hamna i baksätet än med övriga nämnda. Tror den blir för krävande men är annars en superskida.

RWD

Aktiv medlem
Skidtypsrekommendation?
Sky HD (eller eventuellt soul hd) låter som ett bra alternativ till dig tror jag. Har haft ett par Soul 7 hd i 188cm och de är grymt lättåkta utanför pist och i skogsåkning.
Line sd 94 eller kanske 104 är också sköna skidor för den åkning du beskriver men lite mindre rocker än sky och soul- skidorna så de är något stabilare i högre fart och aningen bättre i pist.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp