Skidvård nya skidor (nybörjare)

Petteraaa

Ny medlem
Har precis köpt mitt första egna par skidor och undrar då hur jag borde sköta dessa. Kommer mest åka park i dom och då blir ju frågan hur jag ska skydda kanterna så bra som möjligt mot rails/boxar.
Även hur jag ska valla dessa, vill ha de mest basic som behövs och har inga större ambitioner.
Vet att det finns flera trådar om detta men det skrivs olika överallt och är svårt för en total nybörjare som mig att skilja på vad som verkligen behövs och vad som är lite överflödigt. :)

Liljabrrr

Ny medlem
Tjena. Kul att du börjat åka lagg!
Inte så mycket du behöver igentligen när det är park du har inriktat dig på.
Kanterna är omöjliga att skydda när man railar. Det är bara att leva med att dem blir slöa och får sprickor.

Däremot så kan man valla skidorna för att få bättre glid och så att belaget inte torkar ut. Det du behöver för att valla är ett vallajärn eller ett gammalt strykjärn utan hål från loppis typ, en sickel (finns på typ stadium skulle jag tippa) och så tillsist själva vallan. Då får man läsa på paketet till vilken temperatur valla är. Sedan är det bara att söka upp en instruktionsfilm på yt om hur man gör. Finns bra filmer där.

Shredda lungt!

Mvh .

Petteraaa

Ny medlem
Kanterna är omöjliga att skydda när man railar. Det är bara att leva med att dem blir slöa och får sprickor.

Däremot så kan man valla skidorna för att få bättre glid och så att belaget inte torkar ut. Det du behöver för att valla är ett vallajärn eller ett gammalt strykjärn utan hål från loppis typ, en sickel (finns på typ stadium skulle jag tippa) och så tillsist själva vallan. Då får man läsa på paketet till vilken temperatur valla är. Sedan är det bara att söka upp en instruktionsfilm på yt om hur man gör. Finns bra filmer där.

Shredda lungt!

Mvh .

Shredda lungt!

Mvh .
Tack för svar och sorry för sent svar från mig.
Tack för tipsen, ska testa detta!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp