Skillnad infästning i skidan mellan NTN vs. 75mm Cobra?

Conjak

Ny medlem
Hej!
Har en äldre telisutrustning: elan culouire med cobra 8 samt scarpa T3x. Kallar mig nog "erfaren, rätt snabb piståkare".
Tänkte hotta upp mig med moderna allmountainskidor men nu blev jag nojjig med att allt bara kretsar kring NTN. Inte aktuellt att byta bindning och pjux just nu så frågan lyder:

Om jag borrar fast mina Cobra på ett par nya skidor, kan jag fästa ett par NTN på samma plats om jag skulle vilja byta senare?
Eller har jag försör jag något?

Conjak

Ny medlem
Oj här var det livat! Ingen som bytt mellan olika bindningar?
Fylla med epoxi och borra nytt, funkar det?

rabbit

Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg om det är några krockar emellan dom.
Även om det är krockar så går det ju att fixa på olika sätt.
Tråd på tgr med mallar. Ladda ner och jämför om du är orolig, annars kör på.
Sälj mig dina R8 billigt den dag du gör bort dig och hoppar på ntn-tåget. ;)

Conjak

Ny medlem
Schysst! Ska gå igenom den tråden! Då ska jag jaga skidor igen.

Haha ja det var ju ett övertygande argument att lämna mina R8or! 😁 men ingenting är omöjligt, som Gunde sa... !

mgbgt66

Medlem
Hej! Jag vill minnas att dom försökta årgångarna av Rottefella Freeride med bottenplatta i metall hade dubbel hålbild dvs hålmönstret för Cobra gick att använda. De nyare med plastplatta har en unik hålbild. Rottefella Freedom matchar inte R8. Tror det är så...

Conjak

Ny medlem
Ok tackar! Bra info mgbgt66.
Men det låter som det skall vara lösbart att byta emellan olika fästen utan att pajja skidan. Kör vidare på mina cobror, dom funkar bra.

Lenz

Aktiv medlem
Om du ska byta till NTN så är mitt tips Meidjo. Det är den bindningen som är närmst 75mm i känslan..

karlbolin

Ny medlem
Hej Conjak,

22Designs bindning Lynx kan också vara ett tips för en bindning som liknar 75mm. Efter en veckas skidåkning på dessa tycker jag att skillnaden inte är stor mellan mina Scarpa T1 från 2001 och BDO1 bindning och Scarpa TXPro och Lynx, får väl vara lycklig för lättare utrustning och utlösningsfunktion men priset var saftigt. Bättre kantgrepp tycker jag dock att jag har men smalare skidor är väl det klokaste att satsa på om man önskar sig detta. Mejido tror jag behöver 13 nya borrhål per skida mot 6 för framdelen på Lynx och Lynx var mycket enkel att motera vilket Mejido inte sägs vara. Jag fick borra mina nya hål någon cm längre bak än tidigare. Skida lugnt!

Mvh Karl

Conjak

Ny medlem
Ja man hukar sig lite för prislappen... Har kikat på 22designs men Meidjo var nytt! Tar med mig det.
Tack för tips!

Conjak

Ny medlem
Sådär!
Efter velande så körde jag vidare på Cobra och hittade på nya skidor! Gick fint att borra själv, inte överdrivet svår process men nog dubbelmätte jag x-antal gånger. Mallen hjälpte!
Extrem P90 blev det lite av en slump. Hade tänkt begat men för lite till så blev det nytt.
Ska testa i helgen.
20200225_195211.jpg

Bilagor

Realmode

Aktiv medlem
ja det var + på grafiken men undras om du inte får vara öppen för att flytta bindningen lite bakåt.......

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp