Skimboard

L

Ludwig_Smedberg

Guest
Va e en skimboard?? Hoppas du inte tar illa upp när ja inte vet...
Hare

/Ludwig

Thullan

Ny medlem
Det är en enkel form av kort men bred surfbräda. Man springer längs en långgrund strandkant, slänger brädan framför sig så den planar på vattenytan och så hoppar man på jättesnabbt och surfar tills man tappat all fart. Jag och några kompisar byggde såna efter en gammal ritning i ett nummer av den där jättegamla surftidningen som fanns förr men jag hann aldrig testa den tyvärr.

Thullan

Ny medlem
Nä dom är större och har samma form som en surfbräda men andra proportioner. Kanske är 120 cm långa och 60 cm breda eller något i den stilen. Vidare så står man på dom. Skillnaden mot vågsurfing är att man inte paddlar ut och sen surfar in på en våg. I stället springer man med brädan i handen längs strandkanten så man får fart, sen kastar man den framför sig och hoppar på så man planar en bit innan man tappar farten.

peff

Ny medlem
hehe det brukar jag göra med såna där flytgrejer som finns på badhuset =)

Mike_Rofone

Ny medlem
Jobbigt att få tag på i sverige min kompis brukar skicka åt mej från USA,...går ju bygga själv som sagt ,...går nog dock ej så bra om man ska köra vågor med den,...piis

niklaskull

Ny medlem
Jag tänkte bara komma me lite rättelser. Speciellt till dig "Thullan"!
En skimboard kastar man framför sig, som du sa, men sen förväxlar du det med boddyboard. Boddyboard ligger man på och den är mer fyrkantig än skimboard, det är skimboarden som ser ut som en dvärgsurfingbräda, typ 120 lång men ganska bred. Jo, tillbaks till hur det fungerar, man kastar då brädan framför sig på det lilla svallen som kommer upp på stranden. Sen åker man antingen rakt fram på stranden om man är lite sämre, men om man är bättre så, då åker man ut mot den närmaste brytande vågen och sedan surfar man som på en vanlig surfingbräda. Medans man simmar ut på en boddyboard med simfenor, oftast, och sedan är det som med surfingbräga fast man ligger ner...!
Så, nu hoppas jag att allt är glasklart!!

/Niklas "Mad_Trix" K

Teddo

Medlem
Jag har kört en del skimboard sen jag köpte en typ 91. Tyvärr så hade jag den i båten över vintern förra året så då blev den helt förstörd av kyla och fukt (glasfibret sprack och den ruttnade).
Tyvärr så har jag aldrig haft så kul med den i Sverige eftersom det oftast är sten och elände på stränderna här. Den har varit med till gotland någon gång, men det kräver ju rätt mycket av stranden och vågorna för att det ska bli nåt. Det blir mest lågvattenscruising och ingen surf. Den funkade dock fint i Spanien, Portugal och USA.

Vi har faktiskt kört den bakom wakeboardbåten ett par gånger. Riktigt kul, men rysligt halt!!! Min skimboard var helt flat också, men hade rätt bra tail som man kunde få ned för lite styrsel (väldigt lite!!!).

Jarle

Aktiv medlem
låter som leksakerna i badhuset.. använder iaf dem till samma saker... :) piiäääässs

Thullan

Ny medlem
Haha ja det är sant. En skimboard kan liknas med dom där flytande madrasserna som man kan ta fart från bassängkanten och hoppa på för att surfa en halvmeter. En bodyboard är mer som dom små flytplattorna som kidsen i simskolan håller framför sig när dom lär sig bentagen.

Mike_Rofone

Ny medlem
Teddo!! om du tycker brädan e halkig får du vaxxa bättre eller skaffa Archpadds (stava?) ja har padds på en av mina lite ovant i början men sen är det guld värt ,...särskillt om man kör lite tuffare ,....

Surferic

Ny medlem
Skimmade en del för drygt tio år sedan efter att läst en artikel i tidningen Surfsport. Byggde en plywoodbräda enligt ritningen med coolt hawaii inspirerad graphic på undersidan och massor av kletigt sexwax på ovansidan. Körde några gånger på en långgrund strand men intresset rann ut i den hårda sanden.

Blev åter igen lite sugen för några år sedan när jag såg ett par klipp med skimboard i en surfrulle. Killarna i filmen skimmade i ett shore break och rippade verkligen järnet i vågorna. Synd bara att min bräda är uppeldad sedan länge...

Teddo

Medlem
Nu var det ju inte översidan som kändes hal utan snarare att åka bakom en wakeboardbåt utan fenor, bindningar eller rails som man är van vid. Det var lite som wakeskate.

serbienen

Ny medlem
ja jag kör en del,, det är sjukt roligt,, ska till danmark om några veckor o se om det är bra där..skulle vilja ha lite shyssta vågor.. vart kör du då??

regefalk

Ny medlem
nää (vad jag tror) så springer du längs stranden med brädan i handen och hoppar på i farten och åker till farten tar slut....

Mattias-J

Ny medlem
Ni kan väl prova.. antingen går det eller så går det inte.
Helt enkelt det gamla hederliga sättet att ta reda på saker.

oscarius

Ny medlem
ska ni pressa dom till en fin form sen eller?
dom är ju gjorda av flera lager och uppböjda.
dom är inte så dyra heller.
Har en BZ för 60$ puss

J

johno

Guest
de e ju hur kul som helst:D.. råkade få en spricka i handleden en gång iof.. men men, jag åkte mycket i australien... fett skojj.... inte så svårt heller.

och måste man ha flera lager och om man måste hur många lager tror du räker om skivan är ungefär 1.5 centimater? för jag har tyvär inte hittat nåra ritningar :( och kan man flyta på lite djupare vatten asså typ 1 metyers djup lr nåt så man ens kan komma till vågorna?

Senast ändrad:
Skimboardin e ju så javla skoj! Man måste ju kunna fa tag på dem nånnstans. Måste juj säga att en köpt e ofta 100 gånger bättre änm en hemma bygd... Kört lite på hemmabyggen o dem blir bara inte lika bra helt enkelt.... Sen hur manga ställen i sverige har dem rails o hopp för skimboards,,,,, inte sa värst många kan jag tro, men det är ju iof kul andå.
För hemma bygge:
den ska va typ 40in lång och 20in bred och 0.72in bred i mitten.
väga runt 3.5kg
sen ska den hellst vara i 3 skikt
Twintip konstruktion,
Fiberglas som kärna gör den grymt mkt mer hållbar och stabil.
Trät som man annvänder ska få anti-mögel yta... vet inte om det ar som vanlig impreneringsfärg eller om det ar nått speciellt..
där var lite gurnder iaf...
men som sagt 1000 battre om man köper.
så om nånn vet var man kan köpa i sverige, skriv det för fan!!!
ha de götta

ni kan alltid maila dashboards_skimboards@hotmail.com de lär ju svara, säg att ni är från sverige också. dom e typ i våran ålder och bygger allt själv fast med alla riktiga grejer då.där kan ni säkert få massa ritningar och allt som kan behövas kanske.
ha de götta

cederholm

Medlem
det är sjukt tufft. såg en tävling på tv förut när de byggde upp en rollercoaster på typ 15 meter och körde med såna där .P helt sjukt. peace

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp