Det säljs ca 8 milj skiddagar per år till skidturister i Sverige. Skistar har en marknadsandel på drygt 50% (i Sverige), och det finns inte så stora möjligheter för kunderna att ta vägen någon annanstans. Då måste många helt byta resemönster och åka utomlands i stället, vilket inte är särskilt troligt med tanke på att det skulle bli ännu dyrare för alla utom för oss sydsvenskar.
Så Skistar sitter nog ganska säkert genom att vara ”geografiskt skyddade”, och kommer säkert att fortsätta och testa gränserna för att maximera lönsamheten.
Den största risken är nog inte liftkortspriser mm. utan överexploatering på semesterboenden som riskerar att göra högsäsongen till en ”liftkösemester” för kunderna. Det är väl en trend som pågår i Sverige även utanför Skistars orter (Idre, Funäs t ex).
Om Skistars anläggningar hade legat nära Alperna, så hade de förstås varit chanslösa, men nu gör de inte det utan ligger 200 mil norrut därifrån.
Konkurrensen till Skistar kan nog bara komma från Norge (hoppas att norrmännen hindrar dem från att köpa upp fler anläggningar där).
Jag var precis i Röldal under Påskhelgen som nog är de största högsäsongsdagarna i Norge, och jag behövde aldrig stå i liftkö. Och med 600 fhm slår nerfarterna det mesta i Sverige (Norge har ju fått de bästa bergen i Skanderna).
Gillar man att gå på restaurang är dock Norge ingen höjdare, inte bara pga priset, utan kvaliteten på gastronomin ”suger” jmf med Sverige (jag jämför med Norefjell och Röldal, lunch såväl som kvällsmiddag). Lunchrestaurangerna i Funäsfjällen förra året var fantastiskt bra, och slår kvalitetsmässigt även det mesta i Alperna.
Summa summarum, var och en får prioritera vad som är viktigast och utifrån det välja sitt resmål.