Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Templar

Aktiv medlem
Skistar gör massor av bra saker, men ibland blir det helt enkelt inte riktigt som vi skidåkare hade önskat. Som exempelvis ”Parkeringsavgifter för bättre miljö”, ”tekniskt fel på liften för att spara timmar” eller ”Mina tre dagskort blev billigare än att köpa ett tredagarskort”…

Fyll på med den frustration som ni har inom er mot Sälenstjärnans herravälde.
För all den positiva respons ni har, får ni skapa ”Skistar - Det här gjorde Ni faktiskt väldigt bra!” ;).

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Skistar gör ju allt rätt: de är fantastiskt duktiga på att locka turister till sina anläggningar (som aktieägare kan jag inte klaga)

Men det är ju samtidigt problemet:
Alldeles för mycket turister på Skistars anläggningar. Vill du åka skidor ska du välja andra anläggningar

Templar

Aktiv medlem
Precis, Skistars styrka är samtidigt deras svaghet.

Själv blev jag frustrerad att se hur man pissar på sina anställda och invånare i kommunen där de äger anläggningarna.
Ta Härjedalen som exempel.
Sportloven V7, V8 och V9 var öppettiderna generösa med öppna liftar till kl 17 och massor av kvällsöppna liftar.
V10 fick Norrland sitt efterlängtade sportlov. Då kortades öppettiderna till kl 16 och kvällsåkning minskades.

Det tycker jag är dumsnålt, även ur ett aktieägarperspektiv.

Hela södra Sverige har påsklov veckan före påsk.
Norra Sverige veckan efter.
Samma visa igen, öppettiderna kortas 1h för att spara några 18-åringars arbetstimmar: Hovdeexpress på Vemdalsskalet stängs ned för att spara några tusenlappar ytterligare för en säsongsanställd.

Stefan Sjöstrand med rötter från IKEA behöver ta plats i sin nya roll, men då riskerar han nog att bli avsatt. För IKEA som sätter kund före kortsiktig vinst skulle aldrig komma på tanken att ta betalt för kundparkering. De bjuder istället sina långliggande parkeringsgäster på nybakat bröd på morgonen.

”Om man är stor så måste samtidigt vara snäll”

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Precis, Skistars styrka är samtidigt deras svaghet.

Själv blev jag frustrerad att se hur man pissar på sina anställda och invånare i kommunen där de äger anläggningarna.
Ta Härjedalen som exempel.
Sportloven V7, V8 och V9 var öppettiderna generösa med öppna liftar till kl 17 och massor av kvällsöppna liftar.
V10 fick Norrland sitt efterlängtade sportlov. Då kortades öppettiderna till kl 16 och kvällsåkning minskades.

Det tycker jag är dumsnålt, även ur ett aktieägarperspektiv.

Hela södra Sverige har påsklov veckan före påsk.
Norra Sverige veckan efter.
Samma visa igen, öppettiderna kortas 1h för att spara några 18-åringars arbetstimmar: Hovdeexpress på Vemdalsskalet stängs ned för att spara några tusenlappar ytterligare för en säsongsanställd.

Stefan Sjöstrand med rötter från IKEA behöver ta plats i sin nya roll, men då riskerar han nog att bli avsatt. För IKEA som sätter kund före kortsiktig vinst skulle aldrig komma på tanken att ta betalt för kundparkering. De bjuder istället sina långliggande parkeringsgäster på nybakat bröd på morgonen.

”Om man är stor så måste samtidigt vara snäll”
Jag håller med men tror att underlaget av gäster i backen spelar roll när man gör de avvägningarna, en stor del av kostnaden är just arbetstimmar för personal.
I Åre är det ju helt dött nu veckan efter påsk, trots slask, blåkupa an mass och allt öppet, nu var det iof ganska lite folk i liftarna efterlunch redan förra veckan men de är tydligen för att kreti och pleti inte gillar slaskpuckel.
Och jag förstår att man kan störa sig på parkeringarna men med tanke på markpriserna i Åredalen så kan jag förstå en del av resonerandet bakom det

Templar

Aktiv medlem
Absolut, tror helt klart att resonemanget går så.

Med ett resultat på 920 000 000kr så förstår jag absolut att man inte har råd att förlora på gungorna trots att man tagit igen det på karusellerna… 😏

fredw

Aktiv medlem
Absolut, tror helt klart att resonemanget går så.

Med ett resultat på 920 000 000kr så förstår jag absolut att man inte har råd att förlora på gungorna trots att man tagit igen det på karusellerna… 😏

Fast ibland blir kunderna bara för sura och då kan det hända saker. Funderade på att visa kurvor på Gazproms hittills enorma vinster och fram till nyligen fina aktiekurs, men det vore väl under bältet. Heja Åreskutan och Åre by, we love you... Men det hela känns litet som en älskad syster som gift sig med en smart storfräsare från stan. Man har hjärtat i halsgropen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det säljs ca 8 milj skiddagar per år till skidturister i Sverige. Skistar har en marknadsandel på drygt 50% (i Sverige), och det finns inte så stora möjligheter för kunderna att ta vägen någon annanstans. Då måste många helt byta resemönster och åka utomlands i stället, vilket inte är särskilt troligt med tanke på att det skulle bli ännu dyrare för alla utom för oss sydsvenskar.
Så Skistar sitter nog ganska säkert genom att vara ”geografiskt skyddade”, och kommer säkert att fortsätta och testa gränserna för att maximera lönsamheten.
Den största risken är nog inte liftkortspriser mm. utan överexploatering på semesterboenden som riskerar att göra högsäsongen till en ”liftkösemester” för kunderna. Det är väl en trend som pågår i Sverige även utanför Skistars orter (Idre, Funäs t ex).
Om Skistars anläggningar hade legat nära Alperna, så hade de förstås varit chanslösa, men nu gör de inte det utan ligger 200 mil norrut därifrån.
Konkurrensen till Skistar kan nog bara komma från Norge (hoppas att norrmännen hindrar dem från att köpa upp fler anläggningar där).
Jag var precis i Röldal under Påskhelgen som nog är de största högsäsongsdagarna i Norge, och jag behövde aldrig stå i liftkö. Och med 600 fhm slår nerfarterna det mesta i Sverige (Norge har ju fått de bästa bergen i Skanderna).
Gillar man att gå på restaurang är dock Norge ingen höjdare, inte bara pga priset, utan kvaliteten på gastronomin ”suger” jmf med Sverige (jag jämför med Norefjell och Röldal, lunch såväl som kvällsmiddag). Lunchrestaurangerna i Funäsfjällen förra året var fantastiskt bra, och slår kvalitetsmässigt även det mesta i Alperna.

Summa summarum, var och en får prioritera vad som är viktigast och utifrån det välja sitt resmål.:)

sanki

Ny medlem
Skistar gör massor av bra saker, men ibland blir det helt enkelt inte riktigt som vi skidåkare hade önskat. Som exempelvis ”Parkeringsavgifter för bättre miljö”, ”tekniskt fel på liften för att spara timmar” eller ”Mina tre dagskort blev billigare än att köpa ett tredagarskort”…

För all den positiva respons ni har, får ni skapa ”Skistar - Det här gjorde Ni faktiskt väldigt bra!” ;).
Jag hänger ju en hel del i Trysil, och känner inte igen mig i det ni beskriver. Visst, liftkorten är dyrast???i Norden sägs det, men servicen kan man inte klaga på😊Ärligt talat skulle jag inte ens överväga att skida i Sälenfjällen, done That liksom. Åk 6 mil till så blir det en annan upplevelse😊Blir det sommaråkning för någon?

DrDim

Medlem
Sportlovsveckorna i Sverige är ju v7-11 (dock är v11 bara för Jokkmokk så vi kanske kan räkna bort den) där v7 och v10 har lite mindre gäster och v8 och v9 har mest. (37% av Sveriges befolkning har sportlov v8 så det är faktiskt den med flest men v9 är nog ändå värsta veckan i vissa "fjäll" som Sälen). Så kanske inte är så konstigt att man har bättre öppettider vissa veckor. Tittar man på påskloven så brukar det variera lite hur de ligger men i t ex Uppsala där jag bor har man alltid haft i det som jag kallar påskveckan där majoriteten av påskens dagar ligger, i Stockholm varierar det ofta i olika kommuner men just i år verkar de flesta faktiskt fått i "påskveckan" kanske för att det var en sen påsk, men återigen är det väl rimligt att man utökar tiderna de veckorna.

Sen tycker jag nog generellt att man kanske är lite snåla med öppettider i liftar i fjällanläggningar. Där är t ex mitt närmaste alternativ för "ok" alpinåkning Kungsberget exemplariska. Var där första helgen i April och de hade öppet 9-18 i alla liftar och torsdagar kör de kvällsåkning till kl 21. Visst korta åk i inte så långa backar men en ganska snabb 8stolslift bredvid några sköna "svarta backar" så får man ut väldigt mycket åkning en weekend speciellt då jag har 1.5h till Kungsberget om man står på.

Förra året var i Sälen på vårt sportlov v8, iofs ett pandemi-år men jag tycker nog det var rätt okej. Det gäller bara att vara lite smart för att "beat the crowds" och detta gäller ju typ varsomhelst, butiker, museum osv. Folk är så enormt förutsägbara och flockdjur. Åk till en Ikea på en lördag innan kl 12 hur lugnt som helst då alla är sega hemma, efter kl 12 på helger är det high chaparall i varenda köpcentrum. Så det vi vanligtivs gör är att handla innan och sen åka hem runt kl 12, precis samma sak gäller i backarna. Lugnt på förmiddag, ta en tidigt lunch vid kl 11 (dessutom är det lugnt på alla matställen då innan flocken kommer på att de ska äta och alla åker till restaurangerna kl 12-13). Så vad innebär det, ju då är det ju lugnt i backarna då alla sitter och äter. Sen smäller det till en stund till men ska alla tillbaka till sina stugor och det blir återigen glest i backarna. Om det är lite kö, välj en knapp en ankarlift så är det rätt lugnt.

Men visst håller med alldeles för mycket boenden i många fjäll men det finns fortfarande vissa fjäll som inte erbjuder så mycket lull men samtidig är väldigt lugna.

rodney_piston

Aktiv medlem
Skistar har väl ingen sommarskidåkning?
Vi ska inte vara så petiga med ord! Det finns 8* håls minigolf, klätterbana**, pumptrack*** och har du tur får du se Valle****. Alla aktiviteter är precis som vanligt belagda med den sedvanliga Skistaravgiften. Parkeringen eller en öl kostar minst samma som på sportlovet. Som gäst får du Skistargaranti på att det kommer att kännas nästan som sommarskidåkning fast utan skidåkning såklart. Dessutom har de Skistars avgiftsfria avbokningssystem. Gäller om du avbokar innan du bokar och absolut inte om du kan styrka att du är sjuk eller är pank. Det går att betala med Klarna fram till nästa säsong när Skistar börjar med sitt eget betalsystem. Skistar Pay som kommer att bli fantastiskt för dig som kund. Betala ingenting första månaderna Fr o m månad 3 betalar du bara räntan på 28% plus avgift. Bokar du en ny resa innan den förra är betald så får du ytterligare 6 amorteringsfria månader. Bättre blir det inte för dig som kund lovar Skistar med löftet om att ta hand om dig som besökare......"ta hand" om både dig och i synnerhet din plånbok alltså. Skistar har även sitt nya superenkla bokningssystem där du med bara en knapptryckning ger Skistar fullmakt att kontakta din bank och i dialog med dem (eller Skistar bank) lägga om befintliga krediter och bolån för att göra utrymme för fler upplevelser. Du behöver inte tänka på någonting utan kommer att få ett SMS en vecka innan skistar har bokat in er for en extra all upplevelse de luxe på en anläggning som anses passa dig utifrån dina sökhistorik på Google.

*Om minigolfen inte är färdigbyggd eller av annan oförutsedd anledning bara kan ha ett hål öppet så får du betala full avgift ändå, dock höjer vi priset på ölen i vår after tee med 10% påslag på det överskott vi förväntat oss att minigolfen hade kunnat ge om vi hade haft 18 hål.

** All klättring på klätterbanan sker på egen risk och är därför förbjuden vid de tillfällen Skistar kan räknas som ansvarig. För er egen säkerhet hålls klätterbanan stängd vid alla tillfällen då Skistar anser att det finns folk som vill klättra. Om klätterbanan inte är färdigbyggd vid ankomst på grund av någon anledning så anses den vara färdigbyggd men stängd pga dåligt väder. Avbokningsregler gäller inte. Klättring i tall eller gran utanför uppmärkt område är ibland tillåtet om man har erlagt skistars egna klättringsavgift som en förlängning av sitt trailpass som man behöver om man ska gå till fots på en av Skistars anordnade gångbanor (d v s all mark som är belagd med asfalt, grus, lera eller gräs) (lera och gräs kan i vissa fall beläggas med en extra avgift utöver redan erlagda avgifter då det kan ge en känsla av att vistas i fjällen) (asfalt får endast beträdas med skor som inte beträtt grus, lera eller gräs och är godkända av Skistar för gång på asfalt, finns att hyra med förbokning på hemsidan)

*** Pumptracken är bara till för kickbike framförd av personer över 18 år med vikt under 30kg de dagar då vi har lust att ha pumptracken öppet innan 26/5 eller inte alls efter ankomstdatum. Pumptracken på bilden är absolut inte den som vi ännu inte har byggt, inga likheter kommer att finnas.

**** Om Skistar anser att det är en rådande pandemi kommer vi för er säkerhet inte ha någon Valle i år då 98 % av vår personal garanterat har konstanta virus så kommer vi inte ha mer än max 2% personal på våra överbelagda anläggningar. Men det kommer att finnas en bild på Valle i vår broschyr som vi av miljöskäl har valt att göra digital.

PS i dagens mediaklimat måste jag väl tillägga att inlägget innehåller en viss nypa majmajmåne

Senast ändrad:

Templar

Aktiv medlem
Vi ska inte vara så petiga med ord! Det finns 8* håls minigolf, klätterbana**, pumptrack*** och har du tur får du se Valle****. Alla aktiviteter är precis som vanligt belagda med den sedvanliga Skistaravgiften. Parkeringen eller en öl kostar minst samma som på sportlovet. Som gäst får du Skistargaranti på att det kommer att kännas nästan som sommarskidåkning fast utan skidåkning såklart. Dessutom har de Skistars avgiftsfria avbokningssystem. Gäller om du avbokar innan du bokar och absolut inte om du kan styrka att du är sjuk eller är pank. Det går att betala med Klarna fram till nästa säsong när Skistar börjar med sitt eget betalsystem. Skistar Pay som kommer att bli fantastiskt för dig som kund. Betala ingenting första månaderna Fr o m månad 3 betalar du bara räntan på 28% plus avgift. Bokar du en ny resa innan den förra är betald så får du ytterligare 6 amorteringsfria månader. Bättre blir det inte för dig som kund lovar Skistar med löftet om att ta hand om dig som besökare......"ta hand" om både dig och i synnerhet din plånbok alltså. Skistar har även sitt nya superenkla bokningssystem där du med bara en knapptryckning ger Skistar fullmakt att kontakta din bank och i dialog med dem (eller Skistar bank) lägga om befintliga krediter och bolån för att göra utrymme för fler upplevelser. Du behöver inte tänka på någonting utan kommer att få ett SMS en vecka innan skistar har bokat in er for en extra all upplevelse de luxe på en anläggning som anses passa dig utifrån dina sökhistorik på Google.

*Om minigolfen inte är färdigbyggd eller av annan oförutsedd anledning bara kan ha ett hål öppet så får du betala full avgift ändå, dock höjer vi priset på ölen i vår after tee med 10% påslag på det överskott vi förväntat oss att minigolfen hade kunnat ge om vi hade haft 18 hål.

** All klättring på klätterbanan sker på egen risk och är därför förbjuden vid de tillfällen Skistar kan räknas som ansvarig. För er egen säkerhet hålls klätterbanan stängd vid alla tillfällen då Skistar anser att det finns folk som vill klättra. Om klätterbanan inte är färdigbyggd vid ankomst på grund av någon anledning så anses den vara färdigbyggd men stängd pga dåligt väder. Avbokningsregler gäller inte. Klättring i tall eller gran utanför uppmärkt område är ibland tillåtet om man har erlagt skistars egna klättringsavgift som en förlängning av sitt trailpass som man behöver om man ska gå till fots på en av Skistars anordnade gångbanor (d v s all mark som är belagd med asfalt, grus, lera eller gräs) (lera och gräs kan i vissa fall beläggas med en extra avgift utöver redan erlagda avgifter då det kan ge en känsla av att vistas i fjällen) (asfalt får endast beträdas med skor som inte beträtt grus, lera eller gräs och är godkända av Skistar för gång på asfalt, finns att hyra med förbokning på hemsidan)

*** Pumptracken är bara till för kickbike framförd av personer över 18 år med vikt under 30kg de dagar då vi har lust att ha pumptracken öppet innan 26/5 eller inte alls efter ankomstdatum. Pumptracken på bilden är absolut inte den som vi ännu inte har byggt, inga likheter kommer att finnas.

**** Om Skistar anser att det är en rådande pandemi kommer vi för er säkerhet inte ha någon Valle i år då 98 % av vår personal garanterat har konstanta virus så kommer vi inte ha mer än max 2% personal på våra överbelagda anläggningar. Men det kommer att finnas en bild på Valle i vår broschyr som vi av miljöskäl har valt att göra digital.

PS i dagens mediaklimat måste jag väl tillägga att inlägget innehåller en viss nypa majmajmåne
Haha…

Det var ändå inte långt ifrån verkligheten 😅

De har ju ett att marknadens bästa kundlojalitetsprogram som Faktiskt går att nyttja även på sommaren.

Här är Skistar givmilda även för fattiga. Kör du deras lågbudget sommarvecka för 50 000kr så får du faktiskt även hela 50 000 poäng som du sedan kan nyttja till fantastiska saker i deras shop. Bonussystemet betalar tillbaka hela 5 promille. Så 250kr att överraska barnen räcker faktiskt till två skummjölks Valleglassar, ett par Vallefestis, tablettask och en klubba.

Tills du kommer till kassan: Ajdå, din resa är fortfarande inte slutförd. Du måste resa hem innan, för det är först efter vistelsen som det går att nyttja poängen.

Och Skistar-inflationen räknas 3ggr den svenska (på riktigt alltså), så tablettaskarna och klubban får du troligen lägga tillbaka.

224moh

Aktiv medlem
Blir inget säsongskort hos skistar nästa år. Blir scandinavian skipass istället, får minst lika bra åkning för pengarna dom flesta dagarna.

Åre går inte att åka till under sportlovs veckorna även påsk väljer jag bort.
Upplever att det kunde vara lugna perioder i Åre förut nu är det mycket folk oavsett tid på säsongen.

/Lej

Templar

Aktiv medlem
Parkeringsintäkterna går till fler laddstationer…
I alla fall lika mycket som våra gäster får i kundåterbäring, dvs 5‰.
50% Grön teknik-avdrag, 99,5% av resterande parkeringsavgifter samt laddavgifter går givetvis som social insats till familjen Paulsson.

Bilagor

• C3236486-ED25-4D21-9913-641932C3DE97.jpeg
    C3236486-ED25-4D21-9913-641932C3DE97.jpeg
    529.6 KB · Besök: 110

PisteCarver

Aktiv medlem
1650649294737.png

1650649392665.png

Ja, vad ska man med sommarskidåkning till när det finns alla dessa aktiviteter som bara finns på Skistars skidorter.🤥
Du glömde väl inte att nämna padelbanan?

Nej, Gud förbjude att Skistar köper upp Hintertux glaciärskidområde. Då skulle väl det moderna fina garaget direkt under liften, kosta lika mycket att parkera i som man betalar för liftkortet.
Idag är P-garaget gratis och ingår i liftkortet.:)

Snart börjar sommarskidsäsongen i Hintertux.🎿❄️☀️😎

Senast ändrad:

Templar

Aktiv medlem
Visa bilaga 18049
Visa bilaga 18050
Ja, vad ska man med sommarskidåkning till när det finns alla dessa aktiviteter som bara finns på Skistars skidorter.🤥
Du glömde väl inte att nämna padelbanan?

Nej, Gud förbjude att Skistar köper upp Hintertux glaciärskidområde. Då skulle väl det moderna fina garaget direkt under liften, kosta lika mycket att parkera i som man betalar för liftkortet.
Idag är P-garaget gratis och ingår i liftkortet.:)

Snart börjar sommarskidsäsongen i Hintertux.🎿❄️☀️😎
Hintertux är grejer det! 🤩👍
Dock bara varit där på vintern, men det vill jag ändra på!

Haktussen

Medlem
Besserwisser-varning på denna kommentar om liten men rolig företeelse: jag noterade att Skistar säljer skipasset ”All winter <20 dagar”, men de bjussar tydligen på en extra dag eftersom man får ”välja ut de 20 finaste dagarna”.
I min värld, och som lågstadiets matematik lär ut, så betyder tecknet ”<” mindre än. Krokodilen ni vet. Mindre än eller lika med har ett annat tecken, men det är kanske inte lika snyggt?
Gubben i mig mailade Skistar för en månad sen och uppmärksammade dem om detta. De tackade och skulle ”ta en titt på det”…
167223F0-253D-4145-B8D5-18B72852C811.png

Slaktaren

Medlem

Kan dem ha världens dyraste liftkort/fallhöjdsmeter?

larchii

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Har Røldal de billigaste liftkorten tro?
52 SEK för 3h kvällsåkning är i alla fall billigare än 2h i Duved för 482 SEK

De gör väl vad de kan för att få dit folk, det finns ju inga befolkningscentra i närheten. Normalt har de bara öppet på helgerna förutom lovveckorna då de även har öppet mån-fre.

För er som inte har varit i Röldal är det väl värt ett besök. Riktigt bra skidåkning tycker jag. Det ligger dessutom geografiskt ganska bra till för väst- och sydsvenskar.
Jag åkte där förra året på skärtorsdag, långfredag och påskafton, dvs hög-hög säsong i Norge, och stod aldrig i liftkö ändå.

MEN!
Åk inte dit om det är dåligt väder, hela terrängen nerifrån och upp är trädfri, och det blir lätt ”white-out”. Omvänt är det fantastiskt när solen skiner och det är blå himmel.
OCH!
Ta med egen mat.
Alla restauranger jag provade suger (inkl. Restaurang Röldalsterassen som ska vara den ”finaste”).

JAndersB

Aktiv medlem
Skistar har råd med mycket vatten i kanonsnön i alla fall - eller parkeringsavgifterna behövs där också? Men kalkylen visar väl att ett blandförhållande på 50% ger hockeyrink som håller för alla fullbelagda bäddar säsongen ut. Åkvalitet, nä - stugmys, ja.
Här i alperna går kanonerna dagtid mitt i pisten och man kan åka igenom nedfallet utan att något fastnar på glasen. Och underlaget är kanon(!).

R1

Medlem
511:- för ett 2h liftkort i Trysil så sent som idag.
SkiStar gjorde säkert en god affär, men för mig som kund blir ju lite sådär när två dåliga alternativ erbjuds. Dagkort för 560:- som jag använder endast under förmiddagen. Alt. 2h kort till en alldeles för hög peng och som tidsmässigt är lite för snålt tilltaget även på en resdag.
Kämpa Skistar - kanske framförallt med er syn på kundupplevelse!

JAndersB

Aktiv medlem
511:- för ett 2h liftkort i Trysil så sent som idag.
SkiStar gjorde säkert en god affär, men för mig som kund blir ju lite sådär när två dåliga alternativ erbjuds. Dagkort för 560:- som jag använder endast under förmiddagen. Alt. 2h kort till en alldeles för hög peng och som tidsmässigt är lite för snålt tilltaget även på en resdag.
Kämpa Skistar - kanske framförallt med er syn på kundupplevelse!
Jo, jag har komenterat denna kalkyl flera gånger. Man undrar ju hur resonemanget går. Halva priset för en halv dag? Nä, det blir ju för bra för kunden. Eller tänk om någon sätter det i system att ta sovmorgon varje dag och bara köper eftermiddagskort. Så slappa får man ju inte vara.

Bättre att sälja 1 kort för 90% av fullt dagspris och låta de 5 snåljåparna som låter bli att köpa på avresedagen stå där sura. Det tjänade vi mycket på, eller? Få se nu vart jag lade miniräknaren.

Eller ännu bättre, de köper ändå och vi tjänar massor. De har nog glömt till när de skall boka nästa år.

Och vår statistik från MySkistar visar ändå att i snitt är man inte i backen före 10:20, äter lunch 1 timme och kör till Stugan 15:30 så dagskortet är ju i praktiken ett halvdagskort. Så egentligen borde vi ta 1120 kr om man skall köra 09:00 till 16:30 och luncha i liften. Yes, det gör vi nästa år. Vi har ju monopol.

Senast ändrad:

Bobski

Aktiv medlem
Jo, jag har komenterat denna kalkyl flera gånger. Man undrar ju hur resonemanget går. Halva priset för en halv dag? Nä, det blir ju för bra för kunden. Eller tänk om någon sätter det i system att ta sovmorgon varje dag och bara köper eftermiddagskort. Så slappa får man ju inte vara.

Bättre att sälja 1 kort för 90% av fullt dagspris och låta de 5 snåljåparna som låter bli att köpa på avresedagen stå där sura. Det tjänade vi mycket på, eller? Få se nu vart jag lade miniräknaren.

Eller ännu bättre, de köper ändå och vi tjänar massor. De har nog glömt till när de skall boka nästa år.

Och vår statistik från MySkistar visar ändå att i snitt är man inte i backen före 10:20, äter lunch 1 timme och kör till Stugan 15:30 så dagskortet är ju i praktiken ett halvdagskort. Så egentligen borde vi ta 1120 kr om man skall köra 09:00 till 16:30 och luncha i liften. Yes, det gör vi nästa år. Vi har ju monopol.
JAndersB som gillar att räkna. Med snudd på 900 åk och dryga 300.000 fhm samt att jag kört längdåkning och inte pröjsat för parkeringen. Vad kan det bli utslaget på mitt säsongskort?

DrDim

Medlem
Tyvärr är ju skidåkning en dyr sport och jag tror de flesta anläggningar i Sverige ligger på runt 80-90% av kostnaden av ett dagskort om tar ett 3h/förmiddag/eftermiddag. Sen är ju 2h ett lite märkligt kort kan jag tycka dock.

JAndersB

Aktiv medlem
Tyvärr är ju skidåkning en dyr sport och jag tror de flesta anläggningar i Sverige ligger på runt 80-90% av kostnaden av ett dagskort om tar ett 3h/förmiddag/eftermiddag. Sen är ju 2h ett lite märkligt kort kan jag tycka dock.
Förstår inte riktigt. Att skidåkning är en dyr sport gör det ju inte mer logiskt.

JAndersB

Aktiv medlem
JAndersB som gillar att räkna. Med snudd på 900 åk och dryga 300.000 fhm samt att jag kört längdåkning och inte pröjsat för parkeringen. Vad kan det bli utslaget på mitt säsongskort?
Nu fattar jag ingenting annat än att möjligen gillar du inte att räkna. Utveckla gärna vad säsongskortets del i det hela är. Och parkeringens. Och...

JAndersB

Aktiv medlem
Vet mycket väl att många räknar så här, speciellt på den nordiska marknaden. Men vi har ju redan konstaterat att den är oligopol så inte så konstigt.

Det konstiga är ju att någon kan tycka det är rimligt. Finns annan agenda?

Edit: kan någon komma med en vettig förklaring på prissättningen. Vi har diskuterat detta förr och jag har aldrig fått någon. Enda logiska förklaringen vore att kunden tycker det att Ok att betala detsamma för hälften som för helt utan att bli alltför sur och/eller inte ha alternativ eller glömt till nästa säsong. Vilket är det eller är det korkad prissättning?

1 kort för 510 kr ger totalt in 510 kr.

6 kort för 300 kr ger totalt in 1800 kr.

Hur många betalar gladeligen 510 kr ( och dessutom utan långtidseffekt)? Jag gör det inte utan åker längd eller turar avresedagen. Och sprider badwill med förhoppning om bättre framtid. Om inte fler gör det blir det inte bättre.

Senast ändrad:

Bobski

Aktiv medlem
Nu fattar jag ingenting annat än att möjligen gillar du inte att räkna. Utveckla gärna vad säsongskortets del i det hela är. Och parkeringens. Och...
Jag är mycket riktigt kass på att räkna, men bättre på att åka skidor. Har inte summerat vad jag lägger på skidåkningen, men inte blir det mycket per åk. Nu ska jag ut o åka längd på "ikke Skistar" så då blir det dyrt, men det får man ta. Ha d bra o kör så det ryker.

JAndersB

Aktiv medlem
Jag är mycket riktigt kass på att räkna, men bättre på att åka skidor. Har inte summerat vad jag lägger på skidåkningen, men inte blir det mycket per åk. Nu ska jag ut o åka längd på "ikke Skistar" så då blir det dyrt, men det får man ta. Ha d bra o kör så det ryker.
Oavsett om jag lägger lite eller mycket ( jo, det är tyvärr det senare som gäller) gillar jag definitivt inte ocker och framför allt inte att allt fler verkar köpa vad som helst bara de får sin fjällvecka.

Jag har själv stått där flera gånger med detta problem och såsom ekonom finner jag denna kalkyl ytterst märklig och vi konsumenter kan ju bara reagera med plånboken och "word of mouth". Skulle egentligen fråga dom (igen) men orkar inte.

Hoppas du får en bra dag i spåret.

R1

Medlem
Konstaterar ett annat, nytt, bokningsbeteende. Om gänget tidigare gick all in och bokade 4 dagars kort med god framförhållning så snålas det nu med dagkort. Ökad ålder/krämpor eller prisläget låter jag vara osagt.
Men eftersom att de flesta tycker det är tråkigt att skiljas från pengar så krävs det inte en särskild svår bakfylla, dimmigt väder eller ont i höften för att en skiddag ska hoppas över med förhoppning om bättre förutsättningar nästa dag.

rodney_piston

Aktiv medlem
Om man har tidspress skulle det i vissa fall kunna löna sig med enkelbiljetter alltså?

Eller om man är någonstans där man får köa 60 min för varje åk?

2x2 turer i Trysil 284 sek vs 2 timmar 507 sek (25/1)

Lite som när man är på Grönan eller Liseberg, köper ett gäng svindyra åkpass för hela dagen. Och sen när man utvärderar så inser man att det inte hunnits med så många åk som man inbillat sig att det skulle bli.
Screenshot_2023-01-25-13-13-20-86_611c05e6d1c6681e1d527685f30b2233.jpg
Screenshot_2023-01-25-13-12-14-55_611c05e6d1c6681e1d527685f30b2233.jpg
Screenshot_2023-01-25-13-10-46-16_611c05e6d1c6681e1d527685f30b2233.jpg

pd

Aktiv medlem
Lite som när man är på Grönan eller Liseberg, köper ett gäng svindyra åkpass för hela dagen. Och sen när man utvärderar så inser man att det inte hunnits med så många åk som man inbillat sig att det skulle bli.
Eller som alla som nu i januari köper ett gymkort för hela året som kommer att nyttjas ett tiotal gånger.

Topp