Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Christiam

Aktiv medlem

fredw

Aktiv medlem
Har ni några reflektioner kring Skistars respons på Aftonbladets kritik mot dem?

De vill ju gärna ge bilden av att ha byggt upp och räddat Sveriges alpina turism, ”SkiStar har under snart 50 år utvecklats från en enstaka skidlift i Lindvallen…” men mycket av dagens infrastruktur fanns ju redan på plats när PEAB grävde gropar i Skåne. Resten (miljöprojekt etc) handlar mest om sådant som alla aktörer sysslar med idag. Ungefär lika relevant som att kameran på iPhone 14 är bättre än på en Nokia från 1996.

Sen är ju Aftonbladet Aftonbladet och jag försvarar inget de skriver.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Har ni några reflektioner kring Skistars respons på Aftonbladets kritik mot dem?

Edit:
Aftonbladets kritik:
Jonna Sima på Aftonbladet är landets bästa kontraindikator.
Sicket trams; ungefär som att det är en mänsklig rättighet att fira påsklov på en Skistar resort.

Det hade ju varit skoj att se reaktionerna om Aftonbladet istället hade dumförklarat skidåkare som betalar hutlöst för att trängas hos Skistar.

Anzom

Aktiv medlem

10% nedgång i antalet bokningar från ifjol för december till februari.

steglund

Aktiv medlem
En intressant artikel, där Skistars operationelle direktör i Åre faktiskt erkänner att det finns problem:
"Det största är att vi inte har hängt med i utvecklingen av skidområdet gällande till exempel liftkapacitet under vissa veckor."
Tidigare har jag sett uttalanden i stil med att den som åker under högsäsong får räkna med trängsel och att det inte går att anpassa kapaciteten i ett liftsystem efter högsäsongsveckorna.

fredw

Aktiv medlem
Det är ju ovanligt insiktsfullt från Skistar. Väntar bara på alla motargument som brukar dyka upp här… 😉

Men här är väl ändå ett tankefel (min markering):

Det Niclas Sjögren Berg beskriver är den ekvation som innebär att Åre som ekosystem chockas under årets toppveckor. Under de veckorna är skidjättens anläggningar för små. Årets övriga veckor när många bäddar står kalla finns inget behov av att utveckla skidsystemet.

Men - Problemen med Åres liftsystem är ju inte bara bristande kapacitet under högsäsongen. Flera liftar är direkt antika, andra står stilla alltför ofta och ersättaren till kabinbanan är ännu bara en våt dröm.
Om denna utveckling hade hängt med i tiden så kanske fler kommit och hälsat på och fyllt bäddar (och köpt liftkort..) även under mellan- och lågsäsongen. Eller t om flyttat upp.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det är ju ovanligt insiktsfullt från Skistar. Väntar bara på alla motargument som brukar dyka upp här… 😉

Men här är väl ändå ett tankefel (min markering):

Det Niclas Sjögren Berg beskriver är den ekvation som innebär att Åre som ekosystem chockas under årets toppveckor. Under de veckorna är skidjättens anläggningar för små. Årets övriga veckor när många bäddar står kalla finns inget behov av att utveckla skidsystemet.

Men - Problemen med Åres liftsystem är ju inte bara bristande kapacitet under högsäsongen. Flera liftar är direkt antika, andra står stilla alltför ofta och ersättaren till kabinbanan är ännu bara en våt dröm.
Om denna utveckling hade hängt med i tiden så kanske fler kommit och hälsat på och fyllt bäddar (och köpt liftkort..) även under mellan- och lågsäsongen. Eller t om flyttat upp.
Spot on. Så märkligt resonemang; Skistar kan gärna inte få Regeringen att ge alla ledigt mellan December & Maj så varför ens diskutera ojämn fördelning av gästerna.
Se till att ge gästerna en bra produkt när de är där.

Som du säger så är existerande liftar och nedfarter eftersatta. De kan ju börja med att förnya dem.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Expressen gräver vidare om Skistar.
Inget nytt direkt men intressant att se vad era liftkortspengar går till 🧐

(Men mest pengar går naturligtvis till storägarna: den tvivelaktige redaren John Fredriksen och Peab miljardärerna)

SÅ MYCKET TJÄNAR SKISTARS LEDNING​

Extern vd
Stefan Sjöstrand, 55.
Bor: Våning i Köpenhamn (övernattningslägenhet i Stockholm). Utvandrad från Sverige sedan 2012.
Inga deklarerade beskattningsbara förvärvsinkomster sedan 2017
Väsentliga aktieinnehav och delägarskap i företag som bolaget har betydande affärsförbindelser med: –
Aktieinnehav i Skistar: 26 000 B-aktier.

Extern firmatecknare (avgående)
Anders Örnulf, 46
Bor: Villa i Sollentuna.
Inkomst av tjänst: 2 331 597 kronor.
Inkomst av kapital: 15 994 kronor.
Aktieinnehav i Skistar: 3 302 B-aktier.
Ledande befattningshavare

Kommunikations- och hållbarhetsdirektör
Petra Hallebrant, 49.
Bor: ”Per-Albinhus” i Bromma.
Inkomst av tjänst: 511 500 kronor.
Inkomst av kapital: 1 154 035 kronor.
Aktieinnehav i Skistar: 1 000 B-aktier.

Kommersiell direktör
Mathias Lindström, 51.
Bor: Villa i Täby.
Inkomst av tjänst: 2 291 689 kronor.
Underskott av kapital: 20 039 kronor.
Aktieinnehav i Skistar: 15 774 B-aktier.

Chefsjurist & IR-ansvarig
Sofie Arnell, 37
Bor: Villa i Katrineholm.
Inkomst av tjänst: 952 038 kronor.
Underskott av kapital: 33 699 kronor.
Aktieinnehav i Skistar: 1 000 B-aktier.

Operationell direktör
Niclas Sjögren Berg, 54
Bor: Villa i Åre.
Inkomst av tjänst: 2 011 238 kronor.
Inkomst av kapital: 1 770 605 kronor.
Aktieinnehav i Skistar: 20 609 B-aktier.

Fastighetsutvecklingsdirektör
Lars-Göran Dahl, 61
Bor: Villa i Lit (Östersunds kommun).
Inkomst av tjänst: 2 175 641 kronor.
Inkomst av kapital: 47 470 kronor.
Aktieinnehav i Skistar: 800 B-aktier.

HR-direktör
Camilla Sundqvist, 39
Bor: Våning i Vasastan i Stockholm.
Inkomst av tjänst: 1 061 619 kronor.
Underskott av kapital: 35 686 kronor.

Chew

Medlem
Inga anmärkningsvärda löner i Stockholm utom för HR som jag inte förstår kan tjäna mer än deras chefsjurist. Petra borde kanske ha en högre lön med tanke på hur mycket hon fått jobba i år...

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Är det förvånande att de får betalt? Som sagt ovan är lönerna inte särskilt höga.
Nä, som jag skrev: det är storägarna (och VDn) som skrattar hela vägen till banken.

Lite intressant dock att chefslönerna spretar rejält

Tänk på den här mannen nästa gång du åker till Skistar-resort 😜
FADEE4D4-859B-4118-97F1-37D1D05132AC.png

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Jag printar ut den bilden och sätter den på insidan ytterdörren. Då ser jag den varje gång jag ska ut och åka, då mår jag så bra 😃
Kanske jag ska skippa pensionärsrabatten, så kan jag bidra lite mer.
Då kanske han har råd att byta årsmodell lite oftare 👍
Ja bil alltså 🚙, nu vet jag inte vad ni tänkte på 😉

fati

Aktiv medlem
Han vill man nog inte har att göra med... Många som blev rika inom sjöfarten. Lite konstigt med tanke på att det sägs att det alltid går så dåligt för just sjöfarten 🤔
Har ni bild på de andra storägarna i sport-/ skidindustrien? Vem äger amer sports, tex? Många här (även såna som alldrig skulle stötta så hemska koncern som skistar) äger utrustning från amer sports...

rodney_piston

Aktiv medlem
Finns det inte gott om alternativ till skistar om man vill åka längdspår i Åre? Heter det inte Ottsjö eller liknande där det ska vara så himlans bra enligt en bekant? Kanske hade samma problem v 9 iofs?

Jag har ingen aning. Men tack för underhållande informativ läsning.

Nu la La Ninan av. Blir väl El Nino vinter nästa år med allt det kan innebära. Jag skriver upp i kalendern att jag ska logga in på freeride i början av Mars 2024 och följa inlägg om myrarna i Björnen haft lust att frysa till sig innan vecka 9. Har jag tur ger det mig en inblick i hur det påverkar den typ av människa som åker till Åre frivilligt V 9 och betalar för längdåkning i spår. Som åskådare hoppas jag på delade uppfattningar om vart ansvarsfrågan ligger om myrarna inte fryser. För kallt för varmt? Fjällväder som inte känns som det fjällväder som beskrevs i broschyren man läste innan bokningstillfället.

rodney_piston

Aktiv medlem
Så här "usla" var ländspåren i Åre/Ullådalen i påskhelgen.
Visa bilaga 24592

Skatespår och klassiska spår bredvid varann! Ska det verkligen vara så? Det är iallafall inget jag fått information om och inte som jag tänkt mig.

Nej jag ska sluta raljera. Ser ut att ha varit en fin påsk i Åre! Fina spår i Dalafjällen också. Men långstånkorna ligger alltjämt uppe på vinden där de legat de senaste åren. Intentionen finns men det finns liksom så mycket annat lajbans att göra så länge det är vitt utanför fönstret.

farsan56

Aktiv medlem
Den 29/4 kl19:45 i Åre Björnen. Ja ni vet ju vart bilden är tagen!
Det här snöat från och till hela dagen.
Den som hade varit i Borås nu och fått perfekta spår, för där vet dom ju hur man spårar, eller hur!
Men man får vara glad för det lilla 😉
IMG_6718.jpeg

Topp