Att priserna skulle gå ner när omkostnaderna stiger vore något.
Då skulle ju maten varit skitbillig om så vore fallet nu.
Nä skulle inte förvänta mig lägre priser när omkostnader stiger
Jag är ingen expert. Och vi ska väl inte sladda alltför mycket ifrån ämnet med spekulationer.
Jag vet inte om man kan jämföra en eventuell för stor tillgång och dalande efterfrågan på fjällboende med matpriser.
Pris för liftkort och boende har ju ökat (lite el mkt) varje år och följt någon form av anabol boostad inflationssiffra som hittats i himlen. Samtidigt har priserna på vissa matprodukter stått still. Vissa saker som t ex nötkött, kyckling och öl är t o m billigare över disk 2023 än innan Sverige gick med i EU 1994 enligt jordbruksverket... jaja...När man pratar grönsakspriser så påverkas de också av att tillgången fick sig en rejäl törn av rekordvärdelösa skördar i Europa 2022. Krig i ett av de största spannmålsproducerande länderna. Ökade transport och tillverkningskostnader, ökade räntor och energipriser o s v......
Om en hyffsat stor grupp av befolkningen tycker att det är såpass dyrt att boka en stuga för t ex 20'000 kr en sportlovsvecka att man hellre låter bli. Så kan resultatet bli att ett gäng 20'000 kronors stugor står obokade. Vissa förmedlare tycker kanske att 10'000 kr är bättre än noll och provar att köra sista minuten kampanjer? Vissa kunder tycker att priset helt plötsligt är inom budget och klipper till men för andra är det fortfarande för dyrt när de räknar ut att liftkorten kommer gå på 12'000. I de fall förmedlaren av stugan även driver liften så kanske kanske de tänker. Jaja men liftarna snurrar ju ändå. Vi kör ett paket på 15'000 kr med boende och liftkort?
Ett annat scenario skulle ju vara att efterfrågan ökar på de lite trängre skruttigare, charmigare, billigare boenden. Att fler familjer tränger ihop sig på mindre ytor. Typ som att efterfrågan på exklusiva olivoljor minskar och efterfrågan på ica basic ökar. Vad vet jag?
Egentligen är det inte mer rätt än matprisjämförelsen men om man tittar på hur det såg ut på turistorter under pandemin. Hotellägare i de länder som i stort sett hade noll internationella turister p g a inreserestriktioner valde att bomma igen för att hålla nere kostnaderna. Vissa andra valde att skära ner personalstyrkan, dumpa priserna och försöka locka de turister som inte omfattades av inreserestriktioner. Vad jag vet var det ytterst få som körde business as usual och kompenserade omsättningsbortfallet med höjda konsumentpriser och ökade täckningsbidrag till aktieägare.
Jag tror absolut att vissa aktörer i fjällvärden kommer att ta igen ett eventuellt minskat bokningsläge med att höja priser på liftkort och annat. Göra som de brukar och mjölka skiten ur entusiasterna, snöpundarna som kommer oavsett. Som gnäller lite men sen ändå betalar. Som innerst inne vet sanningen. "De kan höja hur mycket de vill, det kommer aldrig upp i sitt riktiga värde" "JA jag har problem, JA jag borde prata med någon, jag gör det sen"
Jag vet inte exakt hur. Men tror och gissar. Att det på ett eller annat sätt kommer att påverka skidturismen om en stor del av medelklassen helt plötsligt får ca 4000 kr mindre i månaden per lånad mille.
Nu får vi ju hoppas att världsekonomin lugnar ner sig innan nästa vinter och att Thedeen får ner räntan till de där 2% han säger att han tror på någon gång i höst? Att det blir fred och bra skördar och så!
Att skistar och deras coola polare tar och tittar lite på konsumentprisindex, får ett wakeup call och justerar ner priserna så att ett liftkort haft samma prisutveckling som kyckling sedan 1990.
Den som lever får se.
*Sanning med modifikation. T ex fläskfile 1985 innebar kanske att den var ganska lokalt producerad och priset borde kanske egentligen jämföras med typ gårdsslaktat 2023? Inte med vakumpackat kött från stressade djur i någon köttfabrik i Danmark eller centraleuropa. Men isåfall ska ju en skistarvecka med för mycket extra allt på allt jämföras med??? Ja vadå?
*Det framgår inte riktigt vad konsumentprisindex säger om priset på andelsveckor i Åre. Som i början på 90talet kunde köpas för en krona och 2023 säljas för 500'000 kr.