Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

JAndersB

Aktiv medlem
Generera innehåll ti Freeride
Bra jobbat. Vi uppskattar det skidrelaterade innehållet enormt. Får du betalt per ord eller relevans?

Edit: glöm frågan. Är inte så intresserad av "din" input hur som helst. Puder på G i alperna så roligare saker att tillbringa fredag med att förbereda.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Bra jobbat. Vi uppskattar det skidrelaterade innehållet enormt. Får du betalt per ord eller relevans?

Edit: glöm frågan. Är inte så intresserad av "din" input hur som helst. Puder på G i alperna så roligare saker att tillbringa fredag med att förbereda.
1678473171988.png

Strunta i fjanten, han har nog fortfarande inte lärt sig vad skillnaden på aktieutdelning och vinstmarginal är.

Enligt Bergfex 60 cm totalt de kommande dagarna för Samnaun/Ischgl.
Hoppas att ni får en fin vecka!(y)
För mig är Alperna över för den här säsongen, nu ser jag fram emot lite skidåkning i Norge.🇳🇴

Sportlovsvecka med familjen i Trysil v9. 2 föräldrar 2 tonåringar 16/18.
Dyrt som fan i helvete. Men när enkäten kom, "Hur upplevde du din vecka?" så var det väldigt svårt att hålla igen med toppbetygen även om det tog emot.
Vi upplevde dyrt men premium. Det mesta var top notch.
Pistning. Längdspår, Liftvärdar. Köer. Väderrobusthet. Skidskola. Boende inkl in/utcheck. etc etc. Hade några banala klagomål på lgh men döm om vår förvåning när det 2 arbetstimmar senare plingar på dörren och fixar.
Visst f är Skistar gnidna och vill tjäna $, men WTF...ett aktiebolag? Vad kan man vänta sig? En ideel förening?
Summa summarum en fantastisk vecka med leende på alla familjens läppar. Värt så mycket!
PS. Vi snackar Norge. Dyrt. 99% av matinköp på hemmaplan...

Anzom

Aktiv medlem
Generera innehåll ti Freeride
Väl värt om något. Det verkar dessutom vara svårt att ta in fler perspektiv, utan att stämningen åker i botten. Taket höjdes litegrann här inne, vilket uppskattas.

Under högsäsong är det väl å ena sidan naturligt att man hänvisar liftnära boende till liftkortsköpare. Egentligen inget konstigt. Vänder man på det är det å andra sidan konstigt att man skulle vilja bo där utan att köpa liftkort, med tanke på hur mycket dyrare det blir iom liftnära.

Så frågan är om Skistar lyckas med mer än badwill här? Att "alla" i boendet ändå skulle köpt liftkort. Och att eventuella svärföräldrar som tänkt åka längd skippar att åka med, och skidresan därmed kanske inte ens blir av.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
All inclusive: då inkluderar tvång att betala för park platsen, tvång att betala för lift korten, tvång att betala för mat, tvång att betala för längdlöper, och kanske också tvång att betala för turist tax, liksom i Italien. Ett sånt låter ju mycket attraktivt, enligt några skrivare.

Senast ändrad:

sivbertil

Ny medlem
"Vi som hatar Skistar klubben" brillierar åter med väl underbyggda och nyanserade inlägg.
Har känt mig dåligt behandlad av skistar flera gånger och spydde galla. Tror inte att det tillför något att gå in på det sakliga. Argumenten ligger redan på bordet. Hoppas på en rättslig prövning men ser inte bara negativt på utvecklingen. Bra att tänka nytt. Har haft både bra och dåliga veckor i Vemdalen och Åre men nu ser jag fram emot alperna kommande säsonger. Hade en exemplarisk säsong i Saalbach för ca 25 år sedan med snöfall varvat med strålande sol hela säsongen. Kan inte förvänta mig att det blir lika bra när vi återvänder men ska bli kul. Speciellt för barnen som är van med lite bistrare förhållanden.

rodney_piston

Aktiv medlem
Att priserna skulle gå ner när omkostnaderna stiger vore något.
Då skulle ju maten varit skitbillig om så vore fallet nu.
Nä skulle inte förvänta mig lägre priser när omkostnader stiger

Jag är ingen expert. Och vi ska väl inte sladda alltför mycket ifrån ämnet med spekulationer.

Jag vet inte om man kan jämföra en eventuell för stor tillgång och dalande efterfrågan på fjällboende med matpriser.

Pris för liftkort och boende har ju ökat (lite el mkt) varje år och följt någon form av anabol boostad inflationssiffra som hittats i himlen. Samtidigt har priserna på vissa matprodukter stått still. Vissa saker som t ex nötkött, kyckling och öl är t o m billigare över disk 2023 än innan Sverige gick med i EU 1994 enligt jordbruksverket... jaja...När man pratar grönsakspriser så påverkas de också av att tillgången fick sig en rejäl törn av rekordvärdelösa skördar i Europa 2022. Krig i ett av de största spannmålsproducerande länderna. Ökade transport och tillverkningskostnader, ökade räntor och energipriser o s v......

Om en hyffsat stor grupp av befolkningen tycker att det är såpass dyrt att boka en stuga för t ex 20'000 kr en sportlovsvecka att man hellre låter bli. Så kan resultatet bli att ett gäng 20'000 kronors stugor står obokade. Vissa förmedlare tycker kanske att 10'000 kr är bättre än noll och provar att köra sista minuten kampanjer? Vissa kunder tycker att priset helt plötsligt är inom budget och klipper till men för andra är det fortfarande för dyrt när de räknar ut att liftkorten kommer gå på 12'000. I de fall förmedlaren av stugan även driver liften så kanske kanske de tänker. Jaja men liftarna snurrar ju ändå. Vi kör ett paket på 15'000 kr med boende och liftkort?

Ett annat scenario skulle ju vara att efterfrågan ökar på de lite trängre skruttigare, charmigare, billigare boenden. Att fler familjer tränger ihop sig på mindre ytor. Typ som att efterfrågan på exklusiva olivoljor minskar och efterfrågan på ica basic ökar. Vad vet jag?

Egentligen är det inte mer rätt än matprisjämförelsen men om man tittar på hur det såg ut på turistorter under pandemin. Hotellägare i de länder som i stort sett hade noll internationella turister p g a inreserestriktioner valde att bomma igen för att hålla nere kostnaderna. Vissa andra valde att skära ner personalstyrkan, dumpa priserna och försöka locka de turister som inte omfattades av inreserestriktioner. Vad jag vet var det ytterst få som körde business as usual och kompenserade omsättningsbortfallet med höjda konsumentpriser och ökade täckningsbidrag till aktieägare.

Jag tror absolut att vissa aktörer i fjällvärden kommer att ta igen ett eventuellt minskat bokningsläge med att höja priser på liftkort och annat. Göra som de brukar och mjölka skiten ur entusiasterna, snöpundarna som kommer oavsett. Som gnäller lite men sen ändå betalar. Som innerst inne vet sanningen. "De kan höja hur mycket de vill, det kommer aldrig upp i sitt riktiga värde" "JA jag har problem, JA jag borde prata med någon, jag gör det sen"

Jag vet inte exakt hur. Men tror och gissar. Att det på ett eller annat sätt kommer att påverka skidturismen om en stor del av medelklassen helt plötsligt får ca 4000 kr mindre i månaden per lånad mille.

Nu får vi ju hoppas att världsekonomin lugnar ner sig innan nästa vinter och att Thedeen får ner räntan till de där 2% han säger att han tror på någon gång i höst? Att det blir fred och bra skördar och så!
Att skistar och deras coola polare tar och tittar lite på konsumentprisindex, får ett wakeup call och justerar ner priserna så att ett liftkort haft samma prisutveckling som kyckling sedan 1990.

Den som lever får se.

*Sanning med modifikation. T ex fläskfile 1985 innebar kanske att den var ganska lokalt producerad och priset borde kanske egentligen jämföras med typ gårdsslaktat 2023? Inte med vakumpackat kött från stressade djur i någon köttfabrik i Danmark eller centraleuropa. Men isåfall ska ju en skistarvecka med för mycket extra allt på allt jämföras med??? Ja vadå?

*Det framgår inte riktigt vad konsumentprisindex säger om priset på andelsveckor i Åre. Som i början på 90talet kunde köpas för en krona och 2023 säljas för 500'000 kr.

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Det betalar bra att ha närmast monopolställning

Skulle vara intressant att se hur det ser ut för de andra "stora". Typ Branäs, Funäsfjällen, Idre, Kläppen. Har de motsvarande marginaler och omsättningsökning? Då får man väl svart på vitt om det är deras prishöjningar som ger avkastning eller om det är vi konsumenter som så himla sugna på att åka till Svenska Fjällen. Från en ovetenskaplig undersökning på barnens skola gav resultatet att alla åkte till Alperna… :D

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
saxat från rapporten:

"BORDE KANSKE HAFT STÖRRE PRISHÖJNING - VD (Direkt)"​

"Vi har valt att höja våra Skipass i snitt med 4 procent, vi har sänkt priset på skidskola och behållit priset på skidhyra och vi borde kanske egentligen ha haft en högre höjning för att klara det trycket. Men vi har valt att inte göra det", säger Stefan Sjöstrand till Nyhetsbyrån Direkt."

"Vi jobbar med olika lösningar inför nästa år och ser hur omvärlden ser ut och om vi kan paketera olika erbjudanden och hitta olika typer av möjligheter för gästen, men vi ser fortfarande en väldigt stark efterfrågan för vår produkt", säger Stefan Sjöstrand."

och sist:
Stefan Sjöstrand: "jag tycker vi har en prisvärd produkt" och nämner även att det finns ytterligare utrymme för prishöjningar.

rodney_piston

Aktiv medlem
Det betalar bra att ha närmast monopolställning

Nu vill jag inte hålla Skistar om ryggen.

Journalistik! Omsättningen ökar med 8%

Vinsten går från 920 till 926 mille innan skatt. Alltså 0,6 procents ökning.

Men visst hade man hoppats och trott att de i dessa tider skulle ha mindre kvar när räkningarna var betalda som resten av samhället.

D

Deleted member 183983

Guest

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tror marknaden vill säga: Det här var dåligt Skistar
Precis.
Marknaden förväntade sig ännu bättre vinstmarginal än de otroligt bra 20% som man hade förra året.

Vet du vilken vinstmarginal man brukar sätta som ett normalt mått på ett lönsamt industriellt företag?
Och så fråga 2 igen, på vilket sätt anser du detta är viktigt för den här diskussionen som handlar om konsumenters valmöjligheter och prisvärda produkter?

D

Deleted member 183983

Guest
Precis.
Marknaden förväntade sig ännu bättre vinstmarginal än de otroligt bra 20% som man hade förra året.

Vet du vilken vinstmarginal man brukar sätta som ett normalt mått på ett lönsamt industriellt företag?
Och så fråga 2 igen, på vilket sätt anser du detta är viktigt för den här diskussionen som handlar om konsumenters valmöjligheter och prisvärda produkter?
Det jag snappade upp från morgonen nyheter var att marginalen gått ner.
Jag tycker det är viktigt med olika perspektiv för att skapa sig en helhetsbild.
Några tycker Skistar tjänar överdjävligt med pengar och är allmänt svindyra. Sen finns det en grupp som vill se Skistar tjäna ännu mer pengar. Sen finns det förmodligen också en tredje grupp som skiter i vilket och bara åker lagg.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tycker det är viktigt med olika perspektiv för att skapa sig en helhetsbild.
Några tycker Skistar tjänar överdjävligt med pengar och är allmänt svindyra. Sen finns det en grupp som vill se Skistar tjäna ännu mer pengar. Sen finns det förmodligen också en tredje grupp som skiter i vilket och bara åker lagg.
Om du vill dra igång en diskussion om hur relevant Skistars vinstnivå är, så gäller det också att veta hur du ska värdera den relativt andra företag.
Förra gången du tog upp dessa saker så blandade du ihop aktieutdelning i procent av börskursen med vinstmarginal, vilket är två saker som inte har med varandra att göra.

Om ett företag kan göra ”övervinster”, så beror det oftast på:
- att man har utvecklat en produkt som är överlägsen konkurrenternas
eller
- att man har en dominerande ställning på en marknad där konkurrensen fungerar dåligt.

I det andra fallet är det alltid kunden/konsumenten som förlorar.

D

Deleted member 183983

Guest
Om du vill dra igång en diskussion om hur relevant Skistars vinstnivå är, så gäller det också att veta hur du ska värdera den relativt andra företag.
Förra gången du tog upp dessa saker så blandade du ihop aktieutdelning i procent av börskursen med vinstmarginal, vilket är två saker som inte har med varandra att göra.

Om ett företag kan göra ”övervinster”, så beror det oftast på:
- att man har utvecklat en produkt som är överlägsen konkurrenternas
eller
- att man har en dominerande ställning på en marknad där konkurrensen fungerar dåligt.

I det andra fallet är det alltid kunden/konsumenten som förlorar.
Lyckas inte få fram någon vettig lista för just den diskussionen men lyckas du så kan vi ju tjöta vidare.

Chew

Medlem

JAndersB

Aktiv medlem
Och vilken tillhör du?

Tack alla ni som fortsätter pröjsa in till Skistar ohämmat. Har haft alla mina liftkort sedan år 2000, och det är ganska mycket pengar, betalda av er indirekt via aktiekursen.

fredw

Aktiv medlem
Problemet för mig som skidåkare är inte att Skistar tjänar pengar. Utan hur deras produkt ser ut och vad den kostar. Det finns olika sätt att driva ett företag med vinst, och en del sätt är mindre tilltalande.
Sverige är ett glesbefolkat land med tveksamt väder och måttligt pengastinn medelklass. Så om det hade svårt att göra vinst på vintersport så kanske man bättre förstått att de snålar på förnyelse av Åres liftsystem.
Det ekonomiska underlaget för förnyelse måste vara oerhört mycket större nu - för all del delvis som ett resultat av Skistars aktiviteter utanför liftsystemen - än när Åres liftar en gång byggdes, av aktörer med helt andra strategier och värderingar. Men pengarna går till annat.

D

Deleted member 183983

Guest
Det tror jag verkligen inte. Och som vanligt svarar du inte på frågan.
Får väl bli grupp fyra då. Kund emellanåt, men väldigt illojal. Vänder kappan efter vinden.

För att tala klarspråk.
Inte varit Skistarkund på ca 3-4 år. Det beror primärt på priset på säsongskortet. Jag tycker priset blir för högt när öppningsdatumen på senare år varit ganska sent. Mycket p.g.a vädret så klart men min bild är affärsmässiga beslut spelat in när man öppnat. Man hade kunnat öppnat tidigare rent skidåkningsmässigt så att säga. Inte riktigt rimligt att ha samma pris på säsongskortet om man öppnar 1 nov som lucia. Blir liksom nästan 45 tänkbara skiddagar mindre. Hur det blir 23/24 återstår att se men lyckas de få i gång nån dragbana i början av november så är det nog troligt att man slår till.

farsan56

Aktiv medlem
Mer, men hur många dagar kör Skistar sina snökanoner? Kollar man snödjup detta år så känns det som kanske 5 dagar i början av säsongen sen plockas de ner?
Nu vet jag inte vilken ort du avser med 5 dagar.
Här i Åre gick kanonerna dygnet runt i 14 dagar när kylan kom.
Sen har det sprutats vid behov.

islandmountain

Aktiv medlem
Har nyligen kommit hem från en vecka i Åre och mycket av det som tas upp här som nackdelar med Skistar ser jag istället som fördelar.

Att Skistar satsar på att utöka antalet bäddar ser jag bara som positivt. Att hitta ett billigt boende i anslutning till backen är det svåraste, och man måste vara ute i god tid för att hitta ett bra alternativ. Trots att jag bokade redan i oktober och åkte under en lugnare vecka så kostade boendet mer än dubbelt så mycket som liftkortet. Och om man vill åka under ett lov är ju priserna på boende helt orimliga.
Fler bäddar innebär mer konkurrens och mindre risk att alla billiga boenden bli fullbokade direkt.

Skistars app uppskattar jag mycket också, och avsaknaden av något motsvarande ser jag som en stor nackdel hos många av konkurrenterna.
När jag åker på semester vill jag inte hålla på att krångla med att boka boende på ett ställe och liftkort på ett annat, utan jag vill ha allt samlat på samma ställe.
Att kunna se var sina vänner befinner sig i backen också tycker jag borde vara ett minimikrav 2023 när alla liftkort ändå är digitala.

Sen har ju jag dock också kritik mot Skistar. Att priserna för enstaka liftåk eller halvdagar kostar nästan lika mycket som en hel dag tycker jag är orimligt.
Och att man snålar in på öppetiderna och belysningen i backen förstör mycket av upplevelsen enligt mig. T.ex. slutade man med kvällsåkning efter V.10 i Åre vilket var en stor besvikelse för mig när jag kom dit och upptäckte det.

JAndersB

Aktiv medlem
Orsaken till höga priser kan du ju fundera på lite. Tror inte Skistar bygger mer boende i alla sina orter så att konkurrensen skall öka och (deras) priser gå ner.

Sedan kan du ta en sväng till Hemsedal också och se ett helt sönderbyggt fjäll där hälften av den pistnära offpisten ersatts av enorma boendekomplex.

Sedan som lök på laxen underinvestering i liftar OCH pister så alla i dom nybyggda husen får trängas på en allt mindre och söndersliten yta.

Allt detta redan omnämnt här många gånger.

Edit: väljer alla gånger sund konkurrens, en fjällupplevelse som inte påminner om vardagen, att vara tvungen att köpa liftkort i annan app och själv ha koll på mina kompisar via walkie talkie än att acceptera att stödja ett oligopol och 73% prishöjning på 10 år

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Har nyligen kommit hem från en vecka i Åre och mycket av det som tas upp här som nackdelar med Skistar ser jag istället som fördelar.

Att Skistar satsar på att utöka antalet bäddar ser jag bara som positivt. Att hitta ett billigt boende i anslutning till backen är det svåraste, och man måste vara ute i god tid för att hitta ett bra alternativ. Trots att jag bokade redan i oktober och åkte under en lugnare vecka så kostade boendet mer än dubbelt så mycket som liftkortet. Och om man vill åka under ett lov är ju priserna på boende helt orimliga.
Fler bäddar innebär mer konkurrens och mindre risk att alla billiga boenden bli fullbokade direkt.
Uthyrning av boende förutsätter att det finns något som lockar, d.v.s. åkningen. Om man konsekvent låter bli att utveckla pister och liftsystem i samma omfattning så finns det inget positivt överhuvudtaget med att det byggs mer boende. Annat än för Skistar på kort sikt d.v.s.

Sen kan det knappast heller vara positivt att det är just Skistar som får fler bäddar. Konkurrens är alltid till kundens fördel och det skulle i.s.f. vara mindre dåligt om det var någon annan än Skistar som utökade antalet bäddar. Den sista meningen i citatet ovan skvallrar om att du nog inte riktigt förstått problemet.

islandmountain

Aktiv medlem
Hur menar ni då att man ska lösa det stora problemet med att det inte finns tillräckligt med överkomliga boendealternativ, speciellt inte med kort varsel, om man inte ska utöka antalet bäddar?

Efterfrågan för att åka till fjällen kommer ju inte plötsligt öka bara för att man bygger fler bostäder, utan istället får de som idag har avstått från att åka till fjällen p.g.a. fullbokade boenden en chans att göra det.
Och även om priserna kanske inte sjunker så motarbetar man i.a.f. ytterligare skenande boendekostnader ju mer utbudet närmar sig efterfrågan.
Sedan är det ju inte heller Skistar som äger majoriteten av boendet, utan de förmedlar bara uthyrningen. Så även om det är via Skistar man bokar så är det självklart en inre konkurrens mellan de olika boendealternativen.

JAndersB

Aktiv medlem
Och trängas i backar och liftar som inte byggs ut? Och betala allt mer för allt. Det blir resultatet av att så många väljer Skistar.

Skulle det finnas en vettig konkurrens skulle ju marknaden fungera, det är ju grunden till allt. Tyvärr lite kört i norden och det blir ju inte bättre av att inte i alla fall ifrågasätta.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Hur menar ni då att man ska lösa det stora problemet med att det inte finns tillräckligt med överkomliga boendealternativ, speciellt inte med kort varsel, om man inte ska utöka antalet bäddar?

Efterfrågan för att åka till fjällen kommer ju inte plötsligt öka bara för att man bygger fler bostäder, utan istället får de som idag har avstått från att åka till fjällen p.g.a. fullbokade boenden en chans att göra det.
Och även om priserna kanske inte sjunker så motarbetar man i.a.f. ytterligare skenande boendekostnader ju mer utbudet närmar sig efterfrågan.
Sedan är det ju inte heller Skistar som äger majoriteten av boendet, utan de förmedlar bara uthyrningen. Så även om det är via Skistar man bokar så är det självklart en inre konkurrens mellan de olika boendealternativen.
Man får en helt annan upplevelse om man åker en lågsäsongvecka som vecka 11 mot om man åker upp under jul eller någon av sportlovsveckorna. Att köa 45 min för att göra ett åk på 2 min är för min del inte en premiumupplevelse. Oavsett paketering… ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Någon tycker alltså att Åre behöver fler turistbäddar och mer folk att fylla det befintliga liftsystemet med. Åre som redan har 5 ggr så många bäddar i förhållande till sin liftkapacitet som en genomsnittlig österrikisk skidort.
Hur tänker man då?
Är den här liftkön från Jul/Nyårsveckan som @NyslipadeKanter la upp tidigare för kort?
Mera liftköer åt folket?
1679489679803.png

islandmountain

Aktiv medlem
Och trängas i backar och liftar som inte byggs ut? Och betala allt mer för allt. Det blir resultatet av att så många väljer Skistar.

Skulle det finnas en vettig konkurrens skulle ju marknaden fungera, det är ju grunden till allt. Tyvärr lite kört i norden och det blir ju inte bättre av att inte i alla fall ifrågasätta.
Hellre lite trängsel än att inte kunna åka alls.
Sedan är ju den värsta trängseln under loven, väljer man en annan vecka så är det inga större problem med köer.
Enda gången det var längre köer i Åre under förra veckan var den dagen då vädret var som sämst och hela högzon, hummeln, fjällgården och sadeln var avstängda.

Håller med om att mer konkurrens hade varit bra, men det är nog bara en utopi då det skulle behövas exploatering av ett helt nytt berg för att kunna få en konkurrenskraftig fallhöjd.

islandmountain

Aktiv medlem
Man får en helt annan upplevelse om man åker en lågsäsongvecka som vecka 11 mot om man åker upp under jul eller någon av sportlovsveckorna. Att köa 45 min för att göra ett åk på 2 min är för min del inte en premiumupplevelse. Oavsett paketering… ;)

Någon tycker alltså att Åre behöver fler turistbäddar och mer folk att fylla det befintliga liftsystemet med. Åre som redan har 5 ggr så många bäddar i förhållande till sin liftkapacitet som en genomsnittlig österrikisk skidort.
Hur tänker man då?
Är den här liftkön från Jul/Nyårsveckan som @NyslipadeKanter la upp tidigare för kort?
Mera liftköer åt folket?
Visa bilaga 24002
Absolut, men att åka under den största högsäsongen är ju bara dumt, oavsett vilken typ av turistattraktion det handlar om.

Så låt de med gott om pengar trängas under loven och finansiera ett stort utbud av boende till alla skidentusiaster under resten av året! ;)

Och självklart vill jag se en utbyggnad av liftsystemet också, men det ena följer det andra.
Det finns en anledning till att majoriteten av de mindre anläggningarna utan trängsel främst har sketna ankarliftar som dödar större delen av skidglädjen.

MKOL

Aktiv medlem
Stort problem? Kanske en aning överdrivet. Det finns ju faktiskt andra alternativ.

Läs detta och begrunda så får du kanske en något mer verklighetsgrundad bild. Kort och gott så berättar den stugägaren att hen i princip inte har något inflytande alls över priser & villkor när hen hyr ut via Skistar. Således spelar det ingen som helst roll om Skistar äger boendet eller "bara" förmedlar det då det är dom som bestämmer villkoren. Tycker du fortfarande att konkurrensen ökar till gagn för besökarna?

Hellre lite trängsel än att inte kunna åka alls.
Sedan är ju den värsta trängseln under loven, väljer man en annan vecka så är det inga större problem med köer.
Enda gången det var längre köer i Åre under förra veckan var den dagen då vädret var som sämst och hela högzon, hummeln, fjällgården och sadeln var avstängda.

Håller med om att mer konkurrens hade varit bra, men det är nog bara en utopi då det skulle behövas exploatering av ett helt nytt berg för att kunna få en konkurrenskraftig fallhöjd.
Med risk för att låta tjatig ...... verklighetsförankring? Du är medveten om att en överväldigande majoritet av Skistars drömgäster är barnfamiljer. Barnfamiljer som i princip är låsta till lov-veckor om barnen är i skolålder.

Sammanfattningsvis måste man ju förutom att kritisera Skistar förstås i ärlighetens namn även ge någon slags känga till betongrövar och trygghetsnarkomaner som fortsätter att åka tilll Åre och indirekt ställa upp på rövknullandet.

D

Deleted member 183983

Guest
Hur tänker man då?
Mera liftköer åt folket?
Visa bilaga 24002
Fast en sånn där kö tar inte så fasligt lång tid ändå. Värre på 90 och 00-talet med gamla Olympialiften. Då snackar vi kötid!

fati

Aktiv medlem
Nej fan, jag tar bort det. Vill inte vara del av den diskussionen (längre)...

Senast ändrad:
Topp