Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

PisteCarver

Aktiv medlem
Absolut, men att åka under den största högsäsongen är ju bara dumt, oavsett vilken typ av turistattraktion det handlar om.
Nej, det är inte dumt, det är normalt, det är därför det kallas högsäsong. Därför att det är då de flesta människor har möjlighet att resa pga lov mm.
Jag har varit på två högsäsongsveckor i Alperna den här säsongen (Nyår och Fasching), och under de två veckorna tillsammans har jag inte stått i liftkö lika länge som de som står i den liftkön i bilden ovan.
Så låt de med gott om pengar trängas under loven och finansiera ett stort utbud av boende till alla skidentusiaster under resten av året! ;)
Du menar alla barnfamiljer som bara kan resa under skolloven, de är ”rikingar” som gott kan betala?

steglund

Aktiv medlem
Absolut, men att åka under den största högsäsongen är ju bara dumt, oavsett vilken typ av turistattraktion det handlar om.

Så låt de med gott om pengar trängas under loven och finansiera ett stort utbud av boende till alla skidentusiaster under resten av året! ;)

Och självklart vill jag se en utbyggnad av liftsystemet också, men det ena följer det andra.
Det finns en anledning till att majoriteten av de mindre anläggningarna utan trängsel främst har sketna ankarliftar som dödar större delen av skidglädjen.
Det finns många som bara har möjlighet att åka under högsäsong, p g a arbetsförhållanden eller barn som går i skolan. Det handlar inte om pengar eller dumhet - vissa av oss är bakbundna.

...och det stora problemet är att motsvarande utbyggnad av liftkapaciteten inte har skett i Åre. Mängden sängplatser i förhållande till liftkapaciteten är helt enkelt övermättad. Det gör att jag personligen väljer andra resmål, trots att Åre har en särställning i Sverige sett till storlek, fallhöjd och övrigt utbud.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Nu är det ju ändå efterfrågan som styr, eller hur?

Om alla boenden är fullbokat under lovveckorna är det ju normalt att ett företag bygger fler? Om det är hållbart är ju en annan grej. Sen skriver islandmountain att de var där under lågsäsong. Och nej, då köar man inte i 45 min...
Ja det var ju min poäng. Men får inte upplevelsen som vi pratar om här i tråden om man inte åker dit högsäsong som de flesta gör. Innan mina barn kom upp i skolådern så åkte vi också lågsäsong till Åre. Det var fantastiskt. Det är helt klart det bästa berget i Sverige att åka skidor på och byn är grym. Men jag skulle idag aldrig åka dit på sportlov eller jullov. Men gärna någon annan vecka eftersom jag tycker att Skistar är väldigt duktiga på att få till bra förutsättningar för skidåkning, under lågsäsong då alltså. ;)

fati

Aktiv medlem
Ja det var ju min poäng. Men får inte upplevelsen som vi pratar om här i tråden om man inte åker dit högsäsong som de flesta gör. Innan mina barn kom upp i skolådern så åkte vi också lågsäsong till Åre. Det var fantastiskt. Det är helt klart det bästa berget i Sverige att åka skidor på och byn är grym. Men jag skulle idag aldrig åka dit på sportlov eller jullov. Men gärna någon annan vecka eftersom jag tycker att Skistar är väldigt duktiga på att få till bra förutsättningar för skidåkning, under lågsäsong då alltså. ;)
Tog bort mitt inlägg ändå. Tröttnat. Men bra att det finns andra som tänker så.
Stora sonen skolas in i år. Vi har en plan för vintern. Och det blir varken Åre eller Alperna ;).

islandmountain

Aktiv medlem
Att man bara kan åka på loven när man har barn i skolåldern är ju bullshit.
Om ungarna inte är totalt underpresterande så är det oftast inget problem med att söka ledigt en annan vecka. Och annars är det bara att sjukanmäla och sticka iväg ändå.
Att bara acceptera den korkade normen att alla barn ska vara lediga samma vecka är idiotiskt enligt mig!

Chew

Medlem
Nu vet jag inte vilken ort du avser med 5 dagar.
Här i Åre gick kanonerna dygnet runt i 14 dagar när kylan kom.
Sen har det sprutats vid behov.

Jaha, och ändå har det varit så dåligt snödjup i år i Åre innan sportlovet? Ok, antar att mycket regnade bort isf? Men klart man reagerar när lilla Romme hade 120 cm snödjup och Åre hade 30 cm i pist i januari. Lokala backen i Stockholm hade 70 cm. Historiken finns på freeride och där ser det endast ut som man körde mellan 4 och 11 december. Men om du bor där och sett det har du bättre koll. Man får inte hela bilden att bara titta på en graf.

PisteCarver

Aktiv medlem
Om ungarna inte är totalt underpresterande så är det oftast inget problem med att söka ledigt en annan vecka. Och annars är det bara att sjukanmäla och sticka iväg ändå.
Att bara acceptera den korkade normen att alla barn ska vara lediga samma vecka är idiotiskt enligt mig!
Tycker nog att just det här inlägget var något av det mest oseriösa ”bullshit” jag har läst på det här forumet.

steglund

Aktiv medlem
Har du själv barn i skolåldern? 🤔

D

Deleted member 183983

Guest
Jaha, och ändå har det varit så dåligt snödjup i år i Åre innan sportlovet? Ok, antar att mycket regnade bort isf? Men klart man reagerar när lilla Romme hade 120 cm snödjup och Åre hade 30 cm i pist i januari. Lokala backen i Stockholm hade 70 cm. Historiken finns på freeride och där ser det endast ut som man körde mellan 4 och 11 december. Men om du bor där och sett det har du bättre koll. Man får inte hela bilden att bara titta på en graf.
Här upplever nog jag att farsan har rätt. Sen finns det ju ett tak hur mycket vatten Skistar kan ta ut. Öringen och rödingen måste ju ha något och simma i.

JAndersB

Aktiv medlem
Hellre lite trängsel än att inte kunna åka alls.
Sedan är ju den värsta trängseln under loven, väljer man en annan vecka så är det inga större problem med köer.
Enda gången det var längre köer i Åre under förra veckan var den dagen då vädret var som sämst och hela högzon, hummeln, fjällgården och sadeln var avstängda.

Håller med om att mer konkurrens hade varit bra, men det är nog bara en utopi då det skulle behövas exploatering av ett helt nytt berg för att kunna få en konkurrenskraftig fallhöjd.
Därför åker man till alperna. Lätt val.

mrsvahn

Medlem
Skistar hade "boka tidigt rabatt" i höstas med 20% på hyra och 10% på liftkort.
Trots att vi bokade nybörjarkit med 20% rabatt för 1037kr per person är det billigare nu (985kr).

Vi kan få boka om till det lägre priset men det kostar oss 95kr i avgift och det måste göras över telefon men jag får ej göra det då kontot är i sambons namn.

Riktiga skojare är dem.

JAndersB

Aktiv medlem
Trots att vi bokade nybörjarkit med 20% rabatt för 1037kr per person är det billigare nu (985kr).

Vi kan få boka om till det lägre priset men det kostar oss 95kr i avgift och det måste göras över telefon men jag får ej göra det då kontot är i sambons namn.

Riktiga skojare är dem.
Dynamiska priser - ett gissel på denna typ av produkt.

Christiam

Aktiv medlem
Som lärare blir jag överlycklig över denna inställning.
Jag älskar att lägga tid på att förbereda uppgifter som elever ska ta med på sin semester och att hitta tid för att ge egna genomgångar till de elever som är lediga. Samt lägga extra tid på att se till så de eleverna är i fas efter den missade vecka /veckorna.
Givetvis beror det på vilken årskurs.
PS: jag beviljar en hel del ledighet men då ställs det krav på att arbeten ska bli gjorda under ledigheten.
Edit: att det är korkat att elever ska vara lediga samma veckor orkar jag inte ens bemöta.
Låter som en diskussion på annat forum.

islandmountain

Aktiv medlem
Som lärare blir jag överlycklig över denna inställning.
Jag älskar att lägga tid på att förbereda uppgifter som elever ska ta med på sin semester och att hitta tid för att ge egna genomgångar till de elever som är lediga. Samt lägga extra tid på att se till så de eleverna är i fas efter den missade vecka /veckorna.
Givetvis beror det på vilken årskurs.
PS: jag beviljar en hel del ledighet men då ställs det krav på att arbeten ska bli gjorda under ledigheten.
Edit: att det är korkat att elever ska vara lediga samma veckor orkar jag inte ens bemöta.
Låter som en diskussion på annat forum.
Fast det verkar inte vara ett problem överallt, här finns ett exempel på en skola där eleverna får bestämma själv när de vill ta ut sina lov, och det verkar fungera bra!

En sådan lösning borde vi ju arbeta för att införa i alla skolor!

Bobski

Aktiv medlem
Dynamiska priser är knappast något unikt för Skistar. Det gäller väl hela rese och hotellbranchen. Kolla t.ex SJ eller STS Alpresor. Ibland har jag lyckats få det billigare, men har torskat några gånger oxså, så att den tänka resan blev slutsåld.

steglund

Aktiv medlem
Fast det verkar inte vara ett problem överallt, här finns ett exempel på en skola där eleverna får bestämma själv när de vill ta ut sina lov, och det verkar fungera bra!

Det är inte bara positiva tongångar kring en sådan lösning. Det innebär fortfarande en hel del krångel och extraarbete för lärarna. Se längst ned i denna artikel:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nej, det är inte dumt, det är normalt, det är därför det kallas högsäsong. Därför att det är då de flesta människor har möjlighet att resa pga lov mm.
Jag har varit på två högsäsongsveckor i Alperna den här säsongen (Nyår och Fasching), och under de två veckorna tillsammans har jag inte stått i liftkö lika länge som de som står i den liftkön i bilden ovan.

Du menar alla barnfamiljer som bara kan resa under skolloven, de är ”rikingar” som gott kan betala?
OT, men har man ledigt i alpländerna kring Karneval/Fettisdag/Fasching?

Christiam

Aktiv medlem

Jag har svårt att förstå hur eleverna inte kan missa viktig undervisning om en elev är borta en vecka. Att det leder till mindre extraarbete för lärarna att ge eleverna uppgifter för att ligga i fas förstår jag inte heller.
Den där artikeln säger egentligen inget annat än att eleverna är nöjda över att kunna vara lediga ”när det behövs” och att rektorn är väldigt nöjd över att ha infört detta.
Vad tycker egentligen lärarna?
Att det dessutom är en friskola gör mig än mer tveksam. Friskolor gör ofta en del för att locka till sig elever, detta är säkerligen en idé som mer gynnar föräldrar och elever än läraren.
Nej, jag har inget emot friskolor. Har båda barnen på en och har jobbat på friskolor och trivdes mycket bra.
Edit. Troligen inga ferie tjänster för dessa lärare. Annars undrar jag när de får ledigt.
Intressant också att det nämns att elever genom flexlov har möjlighet att åka till Thailand och på skidsemester för då är priserna lägre. Som att det vore någon rättighet att åka utomlands och på skidsemester.
Skolplikt, vad är det?

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Vart snön kommer är inte lätt att veta på förhand. Medan Hemsedal slog ett 100-årigt snörekord kunde vi inte ens åka i skogen. En mycket snöfattig inledning på säsongen med lite natursnö och skiftande temperatur.
Men sent omsider har det ordnat upp sig.

farsan56

Aktiv medlem
En bild på samma plats idag.
Men en sån bild skulle jag 😉 aldrig lägga upp här. Man kan ju inte visa bilder från Åre utan jätteköer, för det är alltid köer. Eller hur?
Jo för fan, det snöar. Det blir puder!
94473016-1CA6-4794-8B2C-A7EF4ED00BB0.jpeg

JAndersB

Aktiv medlem
Dynamiska priser är knappast något unikt för Skistar. Det gäller väl hela rese och hotellbranchen. Kolla t.ex SJ eller STS Alpresor. Ibland har jag lyckats få det billigare, men har torskat några gånger oxså, så att den tänka resan blev slutsåld.
Vi har diskuterat dynamiska priser förr så vi kanske inte skall ta det igen för mycket. Men skidåkning på en resort är nog inte en lika ändlig resurs som ett flyplan eller x antal alpresor bokade. Och att inte parkeringsavgift är unikt för Skistar utan även förekommer på Stureplan gör det inte mer sympatiskt. Inte heller när primära syftet med dynamiska priser verkar vara att "lura" av folk likviditet räntefritt.

Edit: fast egentligen är jag ju mest förvånad över din åsikt. Gillar du dynamisk prissättning på din skidåkning? Inte jag.

Senast ändrad:

FMP

Aktiv medlem
Förstår inte vilken liftkortsköpare som känner sig som en ”vinnare” med skistars dynamiska prissättning, särskilt eftersom det är nästan omöjligt att se vad korten börjar på för pris som lägst. Enda känslan man får är ju ”aj då, jag betalde onödigt mycket” när man jämför med lägsta priserna för en helt annan vecka vid annat tillfälle.

Skillnaden mot t ex tåg är ju att du vet vad lägsta pris är, sedan finns konkurrerande bolag/och alternativa färdmedel (och fler avgångar att välja på) vilket ju gör att passagerarna fördelas och ändå kan känna sig som vinnare då de hittade ett alternativ med lägre pris än dyraste. Finns ju inte direkt några sådana alternativ hos Skistar (visst kan man välja annan ort men blir som att säga att du kan åka till en annan stad med tåget). Bra för Skistars vinstmaximering (på kort sikt), dåligt för kundens upplevelse.

mrsvahn

Medlem
Skillnad på en flygstol och en uppsättning hyrskidor. Att skidorna skulle "ta slut" är otänkbart. Skistar hade helt enkelt höjt priset inför rean som alla andra butiker gör för att lura sina kunder.

Chew

Medlem
Vart snön kommer är inte lätt att veta på förhand. Medan Hemsedal slog ett 100-årigt snörekord kunde vi inte ens åka i skogen. En mycket snöfattig inledning på säsongen med lite natursnö och skiftande temperatur.
Men sent omsider har det ordnat upp sig.

Visst är det så. Men jag syftade endast på pisterna för natursnön går inte att lita på och då reagerade jag på att Åre hade så mycket mindre i nedfarterna än andra orter i januari. Jag tycker det verkar lite att endast ha en grund på 30 cm när andra orter vill ha en grund på kanske 70 cm eller helst 1 meter. Sen verkar det också lite för att kört snökanonerna så mycket enligt mig. Åre skulle kunna ha en längre säsong om de la lite mer snö, har för mig att de brukade ha öppet efter 1 maj eller minns jag helt fel då? Men om det är så att vattentäkten endast räcker för 30 cm grund kan man fråga sig hur lämpligt det ens är att ha Åre som en skidort när det snöar så dåligt där?

Ja, detta påverkar definitivt mig i mitt val av skidort och för egen del skulle jag aldrig boka ett ställe som endast har 30 cm i backen. Minns tydligt hur det är att väja för stenar i Rödbranten.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Visst är det så. Men jag syftade endast på pisterna för natursnön går inte att lita på och då reagerade jag på att Åre hade så mycket mindre i nedfarterna än andra orter i januari. Jag tycker det verkar lite att endast ha en grund på 30 cm när andra orter vill ha en grund på kanske 70 cm eller helst 1 meter. Sen verkar det också lite för att kört snökanonerna så mycket enligt mig. Åre skulle kunna ha en längre säsong om de la lite mer snö, har för mig att de brukade ha öppet efter 1 maj eller minns jag helt fel då? Men om det är så att vattentäkten endast räcker för 30 cm grund kan man fråga sig hur lämpligt det ens är att ha Åre som en skidort när det snöar så dåligt där?

Ja, detta påverkar definitivt mig i mitt val av skidort och för egen del skulle jag aldrig boka ett ställe som endast har 30 cm i backen. Minns tydligt hur det är att väja för stenar i Rödbranten.
Jag vet med relativt stor säkerhet att man stänger skidorterna när man gör för att det inte finns tillräckligt många som vill åka skidor längre. Inte på grund av att det inte finns snö i backarna. Samma sak med öppning. Man öppnar så tidigt man kan för att folk hänger på låset. Inte för att att det är mest miljövänligt eller ekonomiskt. 🤷‍♂️

fredw

Aktiv medlem
Jag har svårt att förstå hur eleverna inte kan missa viktig undervisning om en elev är borta en vecka. Att det leder till mindre extraarbete för lärarna att ge eleverna uppgifter för att ligga i fas förstår jag inte heller.
Den där artikeln säger egentligen inget annat än att eleverna är nöjda över att kunna vara lediga ”när det behövs” och att rektorn är väldigt nöjd över att ha infört detta.
Vad tycker egentligen lärarna?
Att det dessutom är en friskola gör mig än mer tveksam. Friskolor gör ofta en del för att locka till sig elever, detta är säkerligen en idé som mer gynnar föräldrar och elever än läraren.
Nej, jag har inget emot friskolor. Har båda barnen på en och har jobbat på friskolor och trivdes mycket bra.
Edit. Troligen inga ferie tjänster för dessa lärare. Annars undrar jag när de får ledigt.
Intressant också att det nämns att elever genom flexlov har möjlighet att åka till Thailand och på skidsemester för då är priserna lägre. Som att det vore någon rättighet att åka utomlands och på skidsemester.
Skolplikt, vad är det?

Naturligtvis ska man respektera det system som finns där man bor. Men. Det finns andra sätt att göra saker än så som vi gör i Sverige - gäller även skolan. There’s more than one way to skin a cat. I Italien t ex där vi bodde var det ok att ”dynamiskt” ta ut en ledig vecka om man är en någorlunda ansvarstagande elev som fullföljer sin läxläsning etc. Och det handlar inte alls bara om rikingars skidsemestrar.

Systemet har sina för- och nackdelar, och exemplet är inte menat som en förebild, men kan övervägas. Dynamik och flexibilitet är i grunden något bra. Det är många pusselbitar som ska på plats för att en hel familj ska lyckas ha ledigt samtidigt, och om ledighetsveckan inte är fixerad av skolan för en hel region så ökar chansen betydligt. Med föräldrar i vården t ex går det knappast att räkna med samtidig ledighet på sportlovet mer än vartannat år.

JAndersB

Aktiv medlem
Skillnaden är enorm på kvaliteten på kanonsnön i alperna och i norden. Jag har ofta funderat på varför. Lägger man i mer vatten i norden för att bättre tåla förhållandet bäddar/pistyta och/eller för att spara pengar (antal kanontimmar) eller är det klimatet? Hur som helst kan en svart pist i alperna vara en fröjd att åka på i februari, som sammet. Någon som vet?

Bobski

Aktiv medlem

De pister i Åre som var preparerade med kanonsnö i December 2022 var otroligt fina fram till värsta regnvädret kom längre fram. Har ingen aning om vilket cm mått med snödjup som angavs, men pisterna var riktigt bra. Fick till 10 perfekta åkdagar i December i Åre vilket jag var glad för. Inte alltid det är så bra. Sedan var det kass utanför så offpist var bara att glömma. När det gäller Rödbranten så menar jag att den saknar snöläggningssystem och därmed håller dåligt. Nu är det riktigt bra igen, och dessutom folktommt.

Chew

Medlem
De pister i Åre som var preparerade med kanonsnö i December 2022 var otroligt fina fram till värsta regnvädret kom längre fram. Har ingen aning om vilket cm mått med snödjup som angavs, men pisterna var riktigt bra. Fick till 10 perfekta åkdagar i December i Åre vilket jag var glad för. Inte alltid det är så bra. Sedan var det kass utanför så offpist var bara att glömma. När det gäller Rödbranten så menar jag att den saknar snöläggningssystem och därmed håller dåligt. Nu är det riktigt bra igen, och dessutom folktommt.

Tack, nu fick jag ett svar som gav en mycket bra bild av läget.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skillnaden är enorm på kvaliteten på kanonsnön i alperna och i norden. Jag har ofta funderat på varför. Lägger man i mer vatten i norden för att bättre tåla förhållandet bäddar/pistyta och/eller för att spara pengar (antal kanontimmar) eller är det klimatet? Hur som helst kan en svart pist i alperna vara en fröjd att åka på i februari, som sammet. Någon som vet?
Det verkar vara en hel vetenskap kring detta med konstsnö som man tycker borde vara känd inom industrin. Troligtvis handlar det mest om ork och engagemang.
Minns när längdåkar-Erik uppmärksammade Skistars bristande längdprodukt att man pratade om hur man preparerar längdspår; det bästa sättet ska tydligen vara att dra spåren på natten så att de sätter sig fram till morgonen, men Skistar drar dem tydligen på morgonen vilket gör att de inte alls är i bästa skick när folk börjar åka på dem, och därmed blir de inte bra alls.
Kan ha missat någon detalj, men något i den stilen var det.

Summa summarum så kan man få till bra snö om man bara lägger manken till.

pd

Aktiv medlem
Men. Det finns andra sätt att göra saker än så som vi gör i Sverige - gäller även skolan.
Ja, man kan ju t.ex. korta ner det extremt långa sommarlovet som är en rest från när Sverige var ett agrarsamhälle på 1800-talet och som innebär ett långt avbrott i lärandet vilket främst drabbar svagare elever.

Chew

Medlem

Kanske alla alpinklubbar som trycker på att det ska vara isbanor i Sverige :ROFLMAO:. Åker man skidor i en backe strax efter en tävling gäller det att man slipat skidorna precis innan.

Christiam

Aktiv medlem
Naturligtvis ska man respektera det system som finns där man bor. Men. Det finns andra sätt att göra saker än så som vi gör i Sverige - gäller även skolan. There’s more than one way to skin a cat. I Italien t ex där vi bodde var det ok att ”dynamiskt” ta ut en ledig vecka om man är en någorlunda ansvarstagande elev som fullföljer sin läxläsning etc. Och det handlar inte alls bara om rikingars skidsemestrar.
Håller med i allt du skriver, jag beviljar som jag skrev en hel del ledighet men inte endast utifrån deras studiesituation.
De minst ansvarstagande eleverna, de som har det jobbigast är ofta de som mest behöver ledighet för att ”samla ork”.
Senaste ledigheten jag beviljade var för en elev med flertal diagnoser och en halvkass inställning. Han skulle till farmor och bli ompysslad i några dagar : ) så visst finns det stor mängd anledningar och inte bara semester.

Bobski

Aktiv medlem
Kanske alla alpinklubbar som trycker på att det ska vara isbanor i Sverige :ROFLMAO:. Åker man skidor i en backe strax efter en tävling gäller det att man slipat skidorna precis innan.
Jo, att åka i störtloppsbacken efter det körts Wordcup är en utmaning för gubbe med bredskidor. Har testat men snacka om hårt underlag. Tur att det inte är det normala underlaget.

farsan56

Aktiv medlem

Nu gäller det att hålla isär saker och ting. Det är få om några skidorter som anger snödjup i pisterna. De 30cm du hänvisar till gäller natursnö och mäts vid en fast mätstation i naturen.
För att komma med korrekt fakta talade jag med en snöläggare idag som berättade att på öppningsdagen den här säsongen låg det i Gästrappet mellan 1,5-2 meter sprutad snö.
Räcker det för dig eller vill du ha mer?

pd

Aktiv medlem
För att komma med korrekt fakta talade jag med en snöläggare idag som berättade att på öppningsdagen den här säsongen låg det i Gästrappet mellan 1,5-2 meter sprutad snö.
Avser måttet tjockleken innan eller efter att de har packat ihop den med pistmaskiner.?

Topp